کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > مقالات پزشکی > چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟

عناوین محتوایی که می خوانیم .

یکی از بهترین روش‌ها برای پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته، کاشت ایمپلنت دندان است. برای اینکه نتایج حاصل از این درمان موفقیت آمیز باشند، باید پزشک فاصله زمانی بین مراحل را به درستی رعایت کند. اکثر افرادی که قصد دارند از روش ایمپلنت استفاده کنند، این سوال به ذهنشان می‌رسد که چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟ آیا بلافاصله بعد از کشیدن دندان باید برای جراحی اقدام نمود یا ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان امکان‌پذیر است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بهترین زمان برای ایمپلنت‌ بپردازیم.

بهترین زمان کاشت ایمپلنت دندان

همه فرآیندهای دندانپزشکی از جمله ایمپلنت به شرایط خاصی نیاز دارند. البته شرایط ایمپلنت نسبت به سایر فرآیندها کمی پیچیده‌تر است و شما نمی‌توانید در یک جلسه صاحب آن شوید. برای انجام ایمپلنت، متخصص باید موارد زیر را بررسی کند:

  • روش کشیدن دندان
  • خصوصیات حفره دندان
  • سلامت عمومی بیمار
  • ارزیابی تراکم استخوان

جراح با معاینه فیزیکی، سی تی اسکن و تصویر اشعه ایکس وضعیت دهان و دندان‌های شما را بررسی می‌کند. در صورتی که ارزیابی و معاینات اولیه شما خوب باشند و دندان نیز به درستی کشیده شده باشد، می‌توان بلافاصله برای کاشت ایمپلنت اقدام کرد. اما اگر مشکلی وجود داشته باشد مثلا لثه شما دچار عفونت شده باشد، باید ابتدا برای درمان عفونت لثه اقدام کرد و کاشت ایمپلنت را تا زمان بهبودی به تعویق انداخت. کاشت دندان می‌تواند بلافاصله بعد از کشیدن انجام شود یا می‌توان چند ماه یا بیشتر از یک سال بعد برای انجام جراحی اقدام کرد. در ادامه به زمان‌های اصلی برای کاشت دندان اشاره می‌کنیم:

ایمپلنت فوری بلافاصله بعد از کشیدن دندان

در صورتی که مشکلی برای لثه، استخوان فک و دندان‌های مجاور به وجود نیاید، بلافاصله بعد از کشیدن دندان می‌توان پیچ ایمپلنت را درون استخوان فک قرار داد. در صورتی که جراح پیچ تیتانیومی را داخل استخوان قرار داد و فاصله کمی بین پیچ و استخوان فک وجود داشت، باید پیوند استخوان انجام شود. اگر چه ایمپلنت فوری گزینه مناسبی است، اما معمولا پزشکان پیشنهاد می‌دهند که به مدت یک یا دو ماه بعد از کشیدن دندان منتظر بمانید؛ سپس برای کاشت ایمپلنت اقدام کنید. چون در این زمان بافت لثه بهبود می‌یابد و به شکل موثرتری از پایه ایمپلنت پشتیبانی می‌کند.

ایمپلنت‌های استاندارد

در صورتی که تا ۲ ماه بعد از کشیدن دندان امکان کاشت وجود نداشته باشد، جراح می‌تواند این کار را ۲ تا ۴ ماه بعد انجام دهد. بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت ۲ تا ۴ ماه بعد از کشیدن دندان می‌باشد؛ چرا که در این زمان لثه، استخوان فک و به طور کلی سلامت دهان بهبود یافته است. متخصصان ایمپلنت معتقدند که در این زمان‌ها پذیرش ایمپلنت و بهبود بافت استخوانی فک با سرعت و کیفیت بالاتری انجام می‌شوند. بنابراین نتیجه‌ای که از ایمپلنت حاصل می‌شود موفقیت آمیز می‌باشد.

ایمپلنت چند سال بعد از کشیدن دندان

در صورتی که یک سال از کشیدن دندان شما گذشته باشد، باز هم می‌توانید با موفقیت کاشت ایمپلنت انجام دهید. اما دندانپزشک باید شما را بررسی کند تا مطمئن شود که کاندید مناسبی برای این جراحی هستید. این کار با تصویر اشعه ایکس امکان‌پذیر است و تراکم استخوان فک شما را اندازه‌گیری می‌کند. اگر تصاویر نشان دهند که تراکم استخوان فک شما کافی نیست، باید پیوند استخوان انجام دهید تا برای ایمپلنت‌ آماده شوید. حدود ۶ تا ۹ ماه بعد از پیوند استخوان می‌توان برای کاشت دندان اقدام کرد.

ارسال یک دیدگاه