تورم زیر زبان نشانه چیست

تورم زیر زبان نشانه چیست

عناوین محتوایی که می خوانیم .

گاهی اوقات برخی از افراد متوجه می‌شوند که در زیر زبان آن‌ها ضایعات یا برجستگی‌هایی ایجاد شده است. این زائده‌ها ممکن است با احساس عجیبی همراه باشند و بیمار را اذیت کنند، اما در اکثر موارد تورم زیر زبان بدون عارضه است. ایجاد کیست زیر زبان ممکن است به دلیل عفونت باکتریال یا اختلالات غدد بزاقی باشد، اما دلایل دیگری نیز دارد.

در بسیاری از مواقع افراد بعد از مراجعه به دندانپزشکی و اقدام برای جراحی دندان نهفته متوجه میشوند که دچار مشکل تورم زیر زبان هستند از این رو برای رفع مشکل باید به جراح فک و صورت مراجعه کنند.

زمانی که کیست در زیر زبان به وجود می‌آید و منجر به ایجاد عفونت می‌شود، غدد لنفاوی زیر زبان متورم شده و انتقال بزاق را دشوار می‌کنند. در این زمان فرد متوجه تورم و درد در زیر زبان خود خواهد شد و اگر سریع‌تر برای درمان آن اقدام نکند، تب یا آبسه را تجربه می‌کند. در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم که تورم زیر زبان نشانه چیست.

این مقاله را بخوانید: بهترین مرکز ایمپلنت در تهران

علت ایجاد تورم زیر زبان

ایجاد کیست و تورم در زیر زبان ممکن است به دلایل متعددی ایجاد شود که برخی از آن‌ها عبارتند از:

کیست‌های مخاطی

کیست‌های مخاطی معمولا در زیر زبان به وجود می‌آیند که به شکل کیسه‌های مایع آبی رنگ هستند. البته این کیست‌ها در اطراف غدد بزاقی لب نیز به وجود می‌آیند. کیست‌های مخاطی به شکل دوره‌ای از بین می‌روند، اما در صورت تحریک دوباره ظاهر می‌شوند.

زخم کانکر

زخم کانکر شباهت زیادی به آفت دهان دارد. این ضایعات دهانی به شکل زائده یا جوش در زیر زبان یا هر قسمت دیگری از دهان ایجاد می‌شوند. معمولا تغییرات سیستمیک بدن باعث ایجاد این زخم‌ها هستند و برای درمان آن‌ها باید به متخصصان بیماری‌های دهان مراجعه نمایید.

کیست لنفواپیتلیال

کیست‌های لنفواپیتلیال در غدد بزاقی زیر زبان به وجود می‌آیند و غیر سرطانی هستند. این کیست‌ها معمولا به صورت برجستگی‌های زرد رنگ در بخش زیرین زبان خود را نشان می‌دهند و در برخی اوقات نشان دهنده عفونت اچ آی وی خواهند بود.

سیالولیتیازیس

یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که باعث ایجاد تورم در غدد بزاقی و کیست در زیر زبان می‌شود، سیالولیتیازیس است. این بیماری معمولا با درد همراه است.

تومور غده بزاقی

تومورهای غده بزاقی ممکن است در زیر زبان هم ظاهر شوند. این تومورها نسبت به سایر تومورهای غده بزاقی از نظر ابعاد و شکل کوچکتر هستند و اکثر آن‌ها بدخیم خواهند بود. در این شرایط ممکن است بیمار زیر زبان خود زائده‌ای احساس کند که برای تشخیص آن باید به یک متخصص بیماری‌های دهان مراجعه شود.

در صورتی که تومور غده بزاقی به موقع تشخیص داده شود می‌توان سریعا درمان را شروع کرد و از عوارض آن جلوگیری نمود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود در صورت مشاهده تورم زیر زبان در اسرع وقت به یک متخصص مراجعه کنید و آن را یک مشکل ساده در نظر نگیرید.

تشخیص تورم زیر زبان

در صورتی که زیر زبانتان تورم یا توده‌ای احساس کردید باید سریعا به متخصص بیماری‌های دهان مراجعه کنید. پزشک با بررسی سابقه پزشکی، نمونه برداری و انجام آزمایشات مختلف از نوع بیماری مطلع می‌شود و سریعا مناسب‌ترین درمان را برای آن انتخاب می‌کند. نمونه برداری‌هایی که برای بررسی نوع ضایعه زیر زبان استفاده می‌شود شامل آزمایشات خون، تصویر برداری و نمونه برداری برای شناسایی عوامل عفونی و بیماری‌زا هستند.

ارسال یک دیدگاه