کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > بهترین جراح نقص زبان و لب در تهران

بهترین جراح نقص زبان و لب در تهران

عناوین محتوایی که می خوانیم .

در بعضی از مواقع افراد و کودکان با چسبندگی لب و زبان روبه‌رو می‌شوند و از آنجایی که این عارضه در آینده مشکلات متعددی نظیر ایجاد فاصله بین دندان های جلو دهان، مشکلات مربوط به نظافت دندان‌ها و افزایش احتمال مبتلا شدن فرد به بیماری­های لثه را به همراه دارد بهتر است سریعا درمان شود.

توجه داشته باشید که:

  1. تعداد کمی از بیماران با مشکلات مربوط به گفتار نظیر ناتوانی در ادای حروف خاص و یا ناتوان بودن در صحبت کردن سریع روبه‌رو می‌شوند.
  2. زمان تشخیص زودهنگام بیماری با ساده­تر بودن درمان آن رابطه مستقیم دارد. به همین دلیل آزادسازی هرچه سریعتر فرنوم می‌تواند نقش موثری در تکلم مناسب کودک و همچنین غذا خوردن صحیح او ایفا کند.
  3. هر چه سن کودک پایین­تر باشد شرایط بهتری برای اصلاح و رفع نواقص زبان و لب او فراهم می‌شود.

 

جراح نقص زبان و لب 874944

 

فرنولوم چیست؟

فرنولوم یا فرنوم به قسمت کوچکی از بافت بدن گفته می‌شود که یک قسمت از بدن را به قسمت دیگر متصل می کند. وظیفه آن نیز محدودیت ایجاد کردن در حرکت اندام­های بدن می­باشد. فرنوم در قسمت‌های مختلفی از بدن نظیر لب، زبان، مغز، ناحیه داخل گونه، آلت‌تناسلی و سیستم گوارش یافت می­شود.

فرنوم مشکل‌دار و شیوه رفع نواقص زبان و لب

ممکن است در بعضی مواقع فرنوم بسیار کوچک و یا بسیار بزرگ باشد با توجه به این موضوع یک فرنوم مشکل­دار به دلیل محدودیت ایجاد کردن در عملکرد اندام­ها به درمان نیاز دارد که برای این منظور از دو شیوه زیر استفاده می شود:

  1. برای درمان یک فرنوم بلند به شیوه فرنکتومی احتیاج داریم.
  2. برای درمان یک فرنوم کوتاه به شیوه فرنوپلاستی احتیاج داریم.

مشکلات فرنوم لب و و پیامدهای ناشی از آن

فرنوم لب به صورت طبیعی باید از بالای لثه ۴ میلیمتر به سمت جلوی دندان­ها وصل شده باشد و مانعی برای حرکت‌های لب نباشد.

به صورت تقریبی ۱۰ درصد کودکان به چسبندگی فرنوم دچار می­شوند به صورتی که فرنوم یا به بافت لب نفوذ کرده و یا اینکه در بین دندان­های نیش، در مرکز دهان یک بافت لثه مثلثی شکل ایجاد می­کند.

در این شرایط بهتر است درمان توسط بهترین جراح لب و با انتخاب بهترین روش درمانی صورت بگیرد زیرا این موضوع با افزایش سن خود به خود رفتن نمی­شود.

چسبندگی فرنوم لب منجر به چه مشکلاتی می­شود؟
  • در کودکان باعث اختلال در مکیدن شیر می­شود

از جمله مشکلات و مهم و جدی که باعث ضروری شدن رفع نواقص زبان و لب می­شود اختلال در مکیدن سینه مادر توسط کودک می­باشد که حتی منجر به ایجاد مشکلات سوء تغذیه در آنها نیز می­شود

  • وجود آمدن فاصله بین دندان­ها

در این هنگام فاصله بین ربات­هایی که به سمت پایین تا دندان‌های جلو امتداد دارند به دلیل وجود کشیدگی فیبری بسته نمی­شوند که با توجه به این شرایط دندان­های فرد از هم فاصله می­گیرند.

  • عقب رفتگی لثه

این مشکل باعث می­شود تا با حرکت لب­ها فرنوم به صورت مداوم دچار کشیدگی شود (بافت ایجاد شده مثلثی شکل لثه در عمل می‌تواند فاصله موجود بین دندان­های نیش در قسمت جلوی دهان را پر کند) و در درازمدت نیز به خاطر این شرایط مشکلاتی نظیر عقب رفتگی لثه و ایجاد حفره­هایی در فضای خالی بین دندان­ها و لثه برای فرد ایجاد شود.

  • باز بودن دهان به صورت مداوم

یکی دیگر از مشکلات کشیدگی فرنوم که برای رفع آن باید به بهترین جراح نقص لب مراجعه کنید نحوه قرار گرفتن لب­ها بر روی یکدیگر به صورت نامناسب می­باشد.

توجه داشته باشید که قرارگیری مناسب لب­ها بر روی یکدیگر نقش مهمی در داشتن یک فرآیند تنفس طبیعی و عادی ایفا می‌کند. با توجه به این موضوع فرآیند تنفس در کودکان مبتلا به چسبندگی فرنوم به صورت دهان باز و یا تنفس دهانی صورت می­گیرد که این عمل بر روی رشد فک و همچنین رشد سیستم تنفسی کودک تاثیر منفی می­گذارد.

  • پوسیدگی، پلاک، ژنژیویت

سفت بودن فرنوم منجر به بالاتر قرار گرفتن لب بالا می­شود که این امر زمینه لازم برای ایجاد بیشتر پلاک، افزایش احتمال پوسیدگی دندان و التهاب لثه را فراهم می­کند.

زمانی که فرنوم در قسمت پایین­تر از حالت طبیعی به لثه متصل شود موقعیت لب باعث می‌شود تا در اطراف دندان­های جلو حفره‌هایی ایجاد شود. این حفره‌ها به مکانی برای تجمع شیر و سایر مواد غذایی تبدیل می­شوند لذا وجود مواد قندی جمع شده در اطراف دهان باعث پوسیدگی دندان‌ها و سایر مشکلات مرتبط با دهان و دندان می‌شود.

  • مشکل بودن مسواک زدن و یا نخ دندان کشیدن

کشیدگی فرنوم سطح دسترسی موهای مسواک را به خط لثه محدود می‌کند که این مورد نیز می‌تواند باعث افزایش پوسیدگی دندان فرد شود لذا بهتر است هر چه سریع­تر نسبت به رفع نواقص زبان و لب اقدام شود.

  • اختلال در خواب

از آنجایی که فرنوم بسیار محکم باعث بسته نشدن کامل لب می­شود. در هنگام خواب، کودک از طریق دهان نفس می­کشد که این امر باعث بروز مشکلات در خواب کودک می­شود.

فرنوم محکم زبانی

فرنوم زبانی در حالت طبیعی شرایط را برای رشد فک و زبان و همچنین حرکت آزادانه زبان به ویژه در زمان صحبت کردن و بلعیدن غذا فراهم می­کند.

به مشکلات مرتبط با فرنوم محکم زبان نیز در اصطلاح گره خوردگی و یا چسبندگی زبان گفته می­شود که از علائم وجود این مشکل می‌توان به شبیه بودن زبان کودک به قلب در هنگام باز شدن دهان و بالا بودن جهت زبان به یک شکل خاص اشاره کرد.

مشکلات و پیامدهای ناشی از چسبندگی زبان می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موقعیت قرارگیری پایین زبان

در هنگام بروز این مشکل موقعیت قرارگیری زبان در دهان پایین­تر از حالت طبیعی می­باشد که در نتیجه آن مشکلاتی نظیر رشد کردن فک پایین به صورت غیر عادی، رشد ناکافی فک بالا، مشکلات جدی ارتودنسی و همچنین وجود اختلال در خواب برای فرد ایجاد می­شود.

  • ایجاد مشکلاتی در بلعیدن غذا

به صورت طبیعی در زمان بلعیدن غذا زبان در کنار دهان یا کام قرار می­گیرد. در زمانی که فرنوم زبان بسیار محکم باشد، زبان در موقعیت‌ بسیار پایین­تری از حالت عادی در دهان قرار می­گیرد این مشکل که اصطلاحاً فشار دادن زبان به دندان نیز نامیده می­شود با مشکلاتی در بلعیدن غذا همراه است.

  • مشکل در تکلم و نوک زبانی صحبت کردن

از آنجایی که در هنگام بروز این مشکل زبان به صورت نامناسب در دهان قرار می­گیرد اغلب افراد مبتلا توانایی تکلم صحیح را ندارند و به صورت نوک زبانی صحبت می­کنند و توانایی بیان کردن بسیاری از حروف را ندارند.

شیوه درمان و رفع نواقص زبان و لب در تهران

از جمله روش­های درمان فرنوم مشکل­دار می­توان به شیوه­های زیر اشاره کرد:

  • رفع نواقص زبان و لب به وسیله ایجاد برش

در این حالت با استفاده از عمل جراحی که فرنکتومی نامیده می‌شود نسبت به آزادسازی فرنوم اقدام می‌کنند. در این شیوه از درمان سنتی استفاده می‌شود که در طی آن به وسیله تیغ یا قیچی مخصوص یک شکاف در فرنوم ایجاد می­شود.

در این شیوه درمان ممکن است برای نگهداشتن فرنوم به بخیه زدن محل احتیاج داشته باشیم و یا اینکه کار بدون بخیه زدن صورت بگیرد.

 

جراح نقص زبان و لب 6516164

 

  • رفع نواقص زبان و لب به وسیله جراحی الکتریکی

جراحی الکتریکی یک روش سریع و بدون درد در جهت رفع نقص زبان فرنکتومی تلقی می­شود. در این روش قسمتی از بافت فرنوم در محل جراحی دچار سوختگی می­شود که در نتیجه آن فرایند ترمیم آهسته­تر انجام می­گیرد و بعد از انجام جراحی نیز معمولاً جراحت‌های بیشتری در دهان به جا می­ماند. به همین دلیل افراد ترجیح می‌دهند از شیوه‌های دیگر درمانی استفاده کنند.

رفع نواقص زبان و لب به وسیله لیزر

در این روش درمانی برای تغییر دادن فرنوم و اصلاح آن از پرتوهای لیزری استفاده می­شود. در نتیجه آن میزان سفتی و محکمی فرنوم به نحو چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

در طی درمان از داروهای بی حسی در محل مورد نظر استفاده می‌شود تا جایی که حتی یک کودک ۶ ساله قادر به تحمل فرآیند درمان می­باشد.

  • فرنولوپلاستی

از دیگر روش­های رفع نقص زبان در تهران فرنوپلاستی است که در آن بافت متصل کننده زبان به کف دهان (فرنوم زبانی) توسط پزشک کوتاه می­شود و زخم­های مثلثی شکل که در طی مراحل درمان ایجاد می‌شوند بخیه می‌شوند. به منظور جلوگیری از خونریزی نیز ناحیه درمان شده را تحت فشار قرار می­دهند.

هزینه جراحی فرنکتومی در تهران

معمولاً هزینه رفع نواقص لب در تهران متناسب با مدت زمان و پیچیدگی مراحل درمان متفاوت می­باشد لذا برای اطلاع از قیمت و هزینه جراحی بهتر است با بهترین جراح لب در تهران مراجعه کنید.

فواید فرنکتومی لبی

  • از بین بردن و کاهش ناراحتی های زبانی
  • افزایش اعتماد به نفس
  • از بین بردن فاصله دو دندان فک بالا
  • بهبود عملکرد بایت
  • کمک به قرارگیری راحت­تر پروتز در افرادی که به دندان مصنوعی احتیاج دارند.

فواید فرنکتومی زبانی

  • از بین بردن گرفتگی زبان و در نتیجه ارتباط برقرار کردن مناسب­تر بیمار با دیگران
  • افزایش اشتهای فرد به دلیل بهبود فرآیند بلعیدن غذا

جراحی در کلینیک ایمپلنت در تهران

توجه داشته باشید که برای انجام هرچه بهتر جراحی فرنکتوم به بهترین جراح نقص لب در تهران مراجعه کنید. یکی از این پزشکان مجرب و حرفه ای دکتر وحید دهقان بوده که در کلینیک ایمپلنت در تهران ایشون میتوانید مراجعه داشته باشید.

ارسال یک دیدگاه