کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > بهترین جراح دندان نهفته در تهران

بهترین جراح دندان نهفته در تهران

عناوین محتوایی که می خوانیم .

گاهی وقت ها با یک درد عجیبی در دندان ها، که نمیدونید درد کدام یکی از آنهاست به دندانپیزشک مراجعه می کنید، دندانپزشک عکس دندان شما را نگاه کرده و به شما می گوید که این دردها مربوط به دندان نهفته است. شما یک دندان عقل نهفته دارید و یا دندان نیش نهفته در سقف دهانتان به صورت نیمه رشد کرده، در لثه باقی مانده است!

در این شرایط آیا می دانید که که باید با این دندان نهفته چه باید کرد؟

آیا هر دندانی که نهفته است را باید از دهان خارج نمود؟

بهترین جراحان دندان نهفته به شما خواهند گفت که این دندان ها را چگونه با جراحی می توان حفظ کرد!

 

بهترین جراحان دندان نهفته 4964949*

 

اگر به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستید تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

دهان و اعضای تشکیل دهنده آن که مهمترین شان دندان ها هستند، یکی از اجزای مهم صورت می‏باشند و مهمترین عضو بدن در برقراری روابط اجتماعی انسانها با یکدیگرند. صحبت کردن را می‏توان اساسی ترین وسیله ارتباطی انسانها دانست و بدیهی است که دندانها نقش بسیار مهمی در این روابط دارند. همچنین لبخند زیبایی که در سیمای هر فرد نقش می‏بندد، مدیون همین دندان‌های زیبا می‏باشد.

به دلیل اهمیت بالای نقش دندان در صحبت کردن، غذا خوردن و اعتماد به نفسی که در فرد ایجاد می کند، در صورت داشتن مشکل، کشیدن آن باید آخرین راه حل باشد. در واقع کشیدن دندان تحت هر شرایطی راه حل مناسبی برای رفع مشکلات دندانی نیست، به همین دلیل بهترین جراحان دندان به افراد توصیه می کنند تا حد امکان از این روش برای رفع مشکلات دندانی خود استفاده نکنند زیرا راه حل های بهتری وجود دارد.

مشکل دندان عقل نهفته از آن دسته مشکلات دندانی است که در اولین فرصت بعد از تشخیص باید تحت درمان قرار بگیرد، یا باید سریعا جراحی و خارج شود و یا به کمک ارتودنسی به قوس دندانی نرمال هدایت شود.

یافتن بهترین جراح دندان نهفته از مهمترین دغدغه های افرادی است که با این مشکل روبرو هستند زیرا دندان نهفته با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری های سیستم ایمنی، مشکلات قلبی عروقی و بیماری های ریوی را افزایش می دهد.

بهترین جراحان دندان نهفته توصیه می کنند دندان عقل نهفته و دندان نیش نهفته هر چه سریع ترو در سنین پایین تحت درمان قرار بگیرد زیرا با افزایش سن انعطاف استخوان فک کاهش می یابد و در صورت جراحی دندان نهفته ترمیم بافت ها به تعویق می اقتد.

بهترین جراح دندان نهفته عقل در تهران عموما از کشیدن دندان ها تا جایی که ممکن است جلوگیری می کند و با به کارگیری تکنیک ها و مهارت های خاص سعی در حفظ و هدایت دندان نهفته به قوس دندانی نرمال خواهد کرد. اما در مواقعی چاره ای جز کشیدن دندان عقل و نیش نهفته نیست مانند زمانی که دندان آسیاب چهارم به صورت نهفته وجود داشته باشد که علاوه بر کشیدن دندان نیاز به جراحی هم خواهد بود، اینجاست که مهارت بهترین جراح دندان نهفته به کمک فرد خواهد آمد زیرا این کار تخصص بالایی می طلبد، بدون شک پ هر چه تجربه ، مهارت و تخصص پزشک جراح بالاتر باشد درمان هایی عالی با کمترین درد و بهترین نتایج را برای مراجعه کننده به همراه خواهد داشت.

در نتیجه بهتر است برای حصول نتیجه مطلوب به دنبال یک جراح خوب و مهار باشید که این کار با صرف اندکی زمان و تحقیق و بررسی به دست خواهد آمد.

جراحی دندان عقل نهفته در تهران

افراد معمولا مشکل دندان عقل نهفته را به دلیل عدم فضای کافی در دهان، تجربه می کنند. دندان عقل در انتهای آرواره گیر کرده و منجر به عفونت های دردناک می شود. اما دندان نهفته تنها منحصر به دندان عقل (دندان های مولر سوم فک بالا و پایین) نمی شود و دندان های نیش بالا و پره مولرهای فک پایین نیز با این مشکل دردناک مواجه می شوند. دندان نهفته، اغلب ممکن ایجاد عوارض مختلفی می شود، به همین دلیل نیاز به برش لثه و جراحی دندان عقل ضروری است.

جراحی دندان نیش نهفته در تهران

برای اغلب ما پیش آمده است که برای یک رادیوگرافی معمولی به دندانپزشک مراجعه کرده ایم و با کمال تعجب متوجه شده ایم که یکی از دندان های نیش در فک‌مان نهفته است. دندان نیش معمولا در سقف دهان نهفته می ماند و این سبب می شود که فرد در یک سمت از دهان خود دندان نیش نداشته باشد.

در واقع دومین دندانی که بعد از دندان عقل به ناهنجاری دندان نهفته مبتلا می شود؛ دندان نیش بالا است. این دندان نقش مهمی در قوس دندانی دارد و در هدایت بقیه دندان ها در شکل بایت نقش مهمی ایفا می کند. زیرا دندان های نیش به گونه ای طراحی شده اند که در زمان بسته شدن آرواره ها، اولین دندان هایی باشند که به یکدیگر می رسند برای همین بسیار محکم هستند و طولانی ترین ریشه ها در میان همه دندان های انسان متعلق به دندان های نیش است.

دندان نیش آخرین دندان جلویی است که در حدود سیزده سالگی به صورت دائمی به رشد کامل می رسد و موجب اشغال هرگونه فضای اضافی میان دندان های جلویی می شود. اگر دندان نیش نهفته باشد، تلاش می شود تا به هر نحوی که شده آمده و در جایگاه مناسب خود در قوس دندانی قرار گیرد.

برای پیشگیری از اینگونه مشکلات بهتر است کودکان از 6 سالگی تحت مشاوره دندانپزشک باشند تا درباره مشکلات فک و دندان راهنمایی شوند تا از ایجاد برخی ناهنجاری ها پیشگیری شود، زیرا اگر در موعد مناسب دندان نیش شیری فک بالای کودکان نیفتد، یا دندان شیری مجاور آن پوسیده شده و زودتر از موعد مناسب بیفتد، ممکن است سیر رویش دندان‌های نیش دایمی تغییر کرده و به طرف سقف دهان حرکت نموده و در کام نهفته شود.

دندان نهفته باید خارج شود

بهترین جراحان دندان نهفته در تهران معتقدند که دندان نهفته، بعد از تشخیص در اولین فرصت باید تحت درمان قرار بگیرد. دندان نهفته یا باید هرچه سریع تر جراحی شده و خارج شود یا اینکه از طریق ارتودنسي، به قوس دنداني نرمال هدایت شود.

دندان نهفته علاوه بر درد سختی که دارد در صورت عدم درمان یا خروج به موقع مشکلات عدیده ای به همراه خواهد داشت، ایجاد کیست، عفونت، احتمال ایجاد تومور، ایجاد بی نظمی و آسیب در دندان های مجاور، خطر شکستگی فک در مواجهه با ضربات و تصادفات و افزایش حساسیت از عوارض سختی است که دندان نهفته درمان نشده برای فرد ایجاد می کند.

جراحی دندان نهفته

اولین پیشنهاد بهترین جراح دندان نهفته ، درمان از طریق ارتودنسی است، اما اگر از این طریق امکان هدایت دندان نهفته به جایگاه اصلی آن در قوس دنداني وجود نداشته باشد گزینه دیگری به غیر از خارج کردن این دندان دردناک به روش جراحی وجود نخواهد داشت.

درمان ناهنجاری دندان نهفته به روش ارتودنسی در واقع یک جراحی ساده است که در مطب بهترین جراحان دندان هفته انجام می گیرد. برای این کار جراح بافت لثه بالای دندان نهفته بر می دارد تا دندان پنهان زیر لثه مشخص شود. پس از مشخص شدن دندان نهفته براکت ارتودنسی توسط جراح به آن نصب می شود. جراح زنجیر طلایی متصل شده به براکت را به صورت موقت به سیم قوسی شکل ارتودنسی نصب می کند.

 

بهترین جراحان دندان نهفته 979789459

 

چه زمانی برای جراحی دندان عقل نهفته مناسب است؟

دندان نیش از حدود 14 سالگی شروع به رشد می کند، اگر دهان فضای کافی داشته باشد به صورت کامل رشد می کند اما اغلب به دلیل عدم وجود فضای کافی در دهان، نهفته باقی می ماند. همچنین میانگین سن رویش دندان های عقل که در واقع آخرین دندان های بزرگسالی هستند، 20 سالگی است و تا 35 سالگی به رشد کامل می رسد، اگر این دندان ها تا سنین ذکر شده رشد نکنند، باید از نظر احتمال نهفته بودن مورد بررسی قرار بگیرند.

بهترین زمان نیز برای خارج کردن و جراحی دندان های نهفته در سنین 20 تا 35 سالگی است زیرا همانطور که گفته شد با افزایش سن ، جراحی استخوان فک سخت شده و التیام زخم های ناشی از جراحی به مراتب طولانی تر خواهد شد، با مراجعه به بهترین جراح دندان نهفته در تهران از طریق معاینات رادیو گرافیکی و کلینیکی می توانید از وضعیت دندان های نهفته خود آگاه شده و هر چه سریع با نظر جراح دندان نهفته نسبت به خارج کردن و یا جراحی آن اقدام کنید.

در برخی از افراد ممکن است دندان عقل هرگز تشکیل نشود، اما برای اطمینان یافتن از اینکه آیا وجود دارد یا خیر حتما باید به دندانپزشک مراجعه کرد. در سنین بالای 40 سال که دندان عقل، نیش و یا آسیاب به طور کامل در سک فک نهفته است و هیچ عارضه و دردی برای شخص به همراه ندارد، در این مواقع نیازی به جراحی و یا خارج کردن دندان نهفته نیست، تنها کافی است که فرد سالی یکبار برای معاینه و چکاپ به دندانپزشک مراجعه کند.

درد استخوان فک و درد لثه، التهاب و خارش لثه در محل دندان نهفته، گوش درد، چشم درد، گلو درد، بهم ریختگی دندان ها و سردردهایی که با هیچ دارویی تسکین پیدا نمی کنند از علائم دندان نهفته است و شما بدون شک نیاز دارید به یک جراح دندان نهفته مراجعه کنید.

جراحی دندان عقل در کلینیک ایمپلنت در تهران

برای جراحی دندان عقل نهفته می توانید به کلینیک ایمپلنت در تهران دکتر دهقان نیز مراجعه کنید.

جراحی دندان نهفته

همه انسان‌ها به صورت طبیعی دارای ۳۲ دندان هستند که تا سن ۱۸ سالگی همه آن‌ها رشد کرده و به طور کامل از لثه خارج می‌شوند. در برخی افراد دندان نمی‌تواند به صورت طبیعی رشد کند و لثه را کنار بزند. در این شرایط درون فک باقی می‌ماند و حالتی نهفته پیدا خواهد کرد. معمولا در این شرایط دندانپزشک تصویر رادیوگرافی از فک می‌گیرد تا بتواند به طور دقیق وجود دندان نهفته را تشخیص دهد. در صورت وجود دندان نهفته باید برای سریع‌تر برای جراحی آن اقدام کرد. متخصصان فک و صورت می‌توانند جراحی دندان نهفته جلو، دندان نهفته در فک پایین و بالا و جراحی دندان نیش نهفته را انجام دهند. در ادامه به روش‌های جراحی دندان نهفته و هزینه آن می‌پردازیم.

دلایل نهفتگی دندان

دندان‌های شیری از دوران کودکی شروع به رشد می‌کنند و با کنار زدن لثه بیرون می‌آیند. زمانی که دندان‌های شیری دچار ریزش می‌شوند و دندان‌های دائمی جایگزین آن‌ها می‌شوند هم این اتفاق می‌افتد. اما گاهی اوقات دندان نمی‌تواند به طور کامل از لثه خارج شود و داخل آن باقی می‌ماند که به این حالت نهفتگی دندان می‌گویند. این مشکل بیشتر در زمان رشد دندان عقل مشاهده می‌شود. دندان عقل آخرین دندان در دهان و سومین دندان آسیاب بزرگ است که حدود ۲۰ سالگی رشد می‌کند. دندان نهفته می‌تواند در بافت لثه یا استخوان فک گیر بیفتد. دلایل متفاوتی برای این مشکل وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • در صورتی که فک خیلی کوچک باشد، جایی برای رشد و بیرون زدن دندان وجود نخواهد داشت. در نتیجه این دندان به حالت نهفته باقی می‌ماند.
  • ممکن است دندان‌ها دچار چرخش شده باشند.
  • در صورتی که دندان جایگاه نامناسبی داشته باشد، درون لثه باقی می ماند.

دندان عقل نهفته شایع است و در بسیاری از افراد مشاهده می‌شود. البته سایر دندان‌ها نیز ممکن است به صورت نهفته رشد کنند. معمولا دندان‌های نهفته هیچگونه دردی نخواهند داشت. اما پزشکان معتقدند که این دندان به دندان‌های مجاور فشار وارد می‌کند و باعث تغییر جایگاه آن‌ها می‌شود. در نتیجه نه تنها دندان‌ها از نظر سلامتی به خطر می‌افتند؛ بلکه از نظر زیبایی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. در برخی موارد دندان نهفته باعث تخریب تاج یا ریشه سایر دندان‌ها خواهد شد. در صورتی که دندان به شکل نیمه نهفته باشد ممکن است جرم، ذرات غذا و باکتری‌ها در بین آن قرار بگیرند و منجر به تحریک و ورم لثه شوند. در این زمان دچار بوی بد دهان و حساسیت لثه خواهید شد. در نتیجه همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند و دندان‌های شما را دچار پوسیدگی می‌کنند.

روش‌های درمان دندان نهفته

دندانپزشکان برای درمان دندان نهفته از راه‌های مختلفی استفاده می‌کنند. انتخاب روش درمان به نوع و جایگاه دندان بستگی خواهد داشت. برخی از روش‌های درمان این دندان‌ها عبارتند از:

کشیدن

در صورتی که دندان نهفته در لثه گیر کرده است و نمی‌توان آن را به سمت جایگاه اصلی خود بازگرداند، با ارتودنسی درمان کرد یا علائم حاکی از آن هستند که این دندان برای دندان‌های مجاور دردسر ایجاد می‌کند، کشیدن آن مطرح می‌شود. کشیدن دندان نهفته نوعی جراحی ساده محسوب می‌شود که با استفاده از بیهوشی یا بی‌حسی موضعی قابل انجام خواهد بود. در صورتی که بعد از کشیدن دندان نهفته جای خالی آن مشخص باشد، باید برای جایگزین کردن اقدام کنید.

ارتودنسی

در صورتی که دندان به صورت کامل نهفته نباشد و بخشی از آن دیده شود، با درمان ارتودنسی می‌توان آن را با سایر دندان‌ها هم‌ردیف کرد. تنها در صورتی می‌توان از ارتودنسی استفاده کرد که دندان نهفته در موقعیت مناسبی قرار داشته باشد و بیمار بتواند از براکت معمولی به مدت دو سال استفاده نماید. برای نمایان کردن دندان و قرار دادن آن در موقعیت مناسب، ممکن است به یک عمل جراحی کوچک و ساده نیاز داشته باشید. برای نمایان کردن دندان نیش، جراحی باید در سقف دهان انجام شود. جراحی دندان نهفته جلو می‌تواند با بیهوشی انجام ‌شود. برای این عمل قسمتی از استخوان زیر دندان و لثه برداشته می‌شود تا تاج دندان نهفته نمایان شود.

گاهی اوقات دندانپزشک تعدادی از دندان‌ها را می‌کشد تا دندان نهفته فضای کافی برای بیرون آمدن داشته باشد. در این زمان دندان باید پانسمان شده و با بخیه زخم آن بسته شود. بعد از گذشت دو الی سه هفته برای کشیدن بخیه‌ها باید مجدد به دندانپزشک مراجعه نمایید. بعد از گذشت این زمان و بر اساس نظر پزشک می‌توانید درمان ارتودنسی را شروع کنید تا دندان را به جایگاه اصلی خود هدایت نمایید.

پیوند یا بازکاشت

در برخی موارد جراح توصیه می‌کند برای بیرون آوردن دندان نهفته، بازکاشت انجام شود. زمانی بازکاشت انجام می‌شود که موقعیت دندان برای درمان ارتودنسی مناسب نباشد، اما جایگاه کافی برای قرار دادن آن در کنار سایر دندان‌ها وجود دارد. روش انجام این کار به این صورت است که دندان نهفته با دقت کشیده می‌شود و به جایگاه اصلی خود منتقل شده و به عبارت دیگر بازکاشت خواهد شد. دندان پیوند داده شده باید برای ۲ الی ۳ هفته آتل شود تا به طور کامل به فک متصل گردد. میزان موفقیت این روش، بر اساس شرایط افراد مختلف متفاوت است. در صورتی که پیوند موفقیت آمیز نباشد، دندان بازکاشت شده مانند دندان‌های دیگر نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. بنابراین دندانپزشک برای کشیدن آن اقدام خواهد کرد.

عواقب درمان نشدن جراحی دندان نیش نهفته

در صورتی که به موقع برای درمان دندان نهفته نیش اقدام نکنید، این دندان در زیر لثه باقی می‌ماند و مشکلاتی را برای شما ایجاد خواهد کرد. دندان نهفته می‌تواند در سقف دهان یا پشت سایر دندان‌ها رشد کند. معمولا دندان‌های نهفته نیش به دنبال راهی برای خارج شدن می‌گردند؛ به همین دلیل باعث آسیب رسیدن به دندان‌های مجاور می‌شوند و ریشه آن‌ها را از بین می‌برند. البته همه دندان‌های نهفته این مشکل را به دنبال نخواهند داشت. در صورتی که دندان نیش شیری بیفتد و دندان دائمی به صورت نهفته رشد کند، جای آن خالی می‌ماند و فرد در آن ناحیه با جای خالی دندان مواجه خواهد شد.

بنابراین در صورتی که فرد قصد درمان داشته باشد باید با استفاده از روش‌های جایگزین دندان مانند بریج یا دندان مصنوعی این جای خالی را پر کند. گاهی اوقات در اطراف دندان نهفته کیست به وجود می‌آید و باعث تغییر موقعیت دندان‌های دیگر خواهد شد. توجه داشته باشید که ممکن است دندان‌های نیش نهفته به جراحی نیاز نداشته باشند. به عنوان مثال اگر دندان نهفته آسیبی به سایر دندان‌ها نرساند، دردی ایجاد نکند و در چهره و زیبایی فرد تاثیر منفی نگذارد، نیازی به درمان نخواهد بود. برای اطلاع از نحوه درمان باید به دندانپزشک مراجعه نمایید. پزشک با استفاده تصاویر اشعه X متوجه وضعیت کلی دندان‌هایتان می‌شود و در صورت نیاز درمان را شروع می‌کند.

هزینه جراحی دندان نهفته

همه خدمات دندانپزشکی از لمینت و کامپوزیت گرفته تا کشیدن و ایمپلنت، هزینه متفاوتی در مطب‌ها و کلینیک‌ها دارند. برخی از عوامل موثر بر هزینه کشیدن و جراحی دندان بر اساس شرایط فرد تعیین خواهند شد. به عنوان مثال عفونی بودن دندان، شماره و نوع دندان، اینکه تا چه حدی از دندان قابل مشاهده است، اینکه به دندانپزشک عمومی یا متخصص و جراح فک و صورت مراجعه کرده باشید، نیاز به جراحی دندان و … . برخی دیگر از این عوامل به کلینیک و پزشک بستگی دارند. به عنوان مثال آدرس کلینیک یا دستمزد دندانپزشک می‌توانند تعیین کننده قیمت نهایی جراحی دندان نهفته باشند. برخی از مهم‌ترین عوامل موثر بر هزینه جراحی دندان نهفته عبارتند از:

محل قرار گرفتن دندان

یکی از اصلی‌ترین عوامل تعیین کننده هزینه جراحی دندان نهفته، محل قرار گیری دندان است. چون اصلی‌ترین بخش این هزینه به وضعیت دندان و جایگاه قرار گیری آن بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال جراحی دندان نهفته عقل جزو سخت‌ترین کارهای دندانپزشکی محسوب می‌شود. به دلیل موقعیت قرار گیری آن، دسترسی به این دندان سخت است و کشیدن یا جراحی آن کار پیچیده‌ای خواهد بود. گاهی اوقات دندانپزشکان نمی‌توانند از پس جراحی دندان عقل برآیند؛ به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنند که به یک جراح فک و صورت مراجعه کنید. معمولا دستمزد این جراحان بیشتر از دندانپزشکان است. هزینه کشیدن یا جراحی دندان فک هم بیشتر از دندان‌های جلو یا آسیاب خواهد بود.

عفونی بودن یا نبودن دندان

گاهی اوقات دندان نهفته یا نیمه نهفته عفونت می‌کند؛ به همین دلیل فرد برای درمان آن اقدام خواهد کرد. در این زمان پزشک از دو روش برای کشیدن دندان می‌تواند استفاده نماید. اولین و رایج‌ترین روش این است که پزشک برای بیمار داروی آنتی بیوتیک تجویز می‌نماید و به او توصیه می‌کند به مدت یک هفته از این داروها استفاده کند. روش دوم این است که جراح، عفونت ریشه دندان را تخلیه کند. در این روش هزینه تمام شده جراحی افزایش خواهد یافت.

پیچیدگی مراحل جراحی

دندان‌های معمولی فقط دو ریشه دارند، اما برخی دیگر از دندان‌ها دارای ۳ تا ۵ کانال یا ریشه هستند. هر چه تعداد کانال‌های دندان بیشتر باشند، کشیدن و جراحی آن نیز با پیچیدگی بیشتری همراه خواهد بود. بنابراین سختی و پیچیدگی مراحل جراحی و کشیدن دندان‌ها جزو عوامل موثر بر هزینه تمام شده این روش محسوب می‌شود.

پوشش بیمه

در برخی موارد بیمه همه یا قسمتی از هزینه‌های کشیدن و جراحی دندان را تقبل می‌کند. در این صورت هزینه انجام این کار برای شما کاهش می‌یابد و در برخی موارد نیز به صفر می‌رسد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع باید با شرکت ارائه دهنده بیمه خود تماس برقرار کنید. از مسئول بیمه در مورد کمک هزینه جراحی دندان سوال کنید تا متوجه شوید چه مقدار از هزینه آن را بیمه پرداخت می‌کند.

مهارت دندانپزشک

قطعا همه افراد ترجیح می‌دهند در زمان کشیدن و جراحی دندان، درد شدید و زیادی را متحمل نشوند. البته وجود کمی درد در زمان انجام این روش، طبیعی است؛ چون دندان را همراه با ریشه‌های متصل به اعصاب بیرون می‌کشند. اما وجود درد آزاردهنده و طاقت فرسا در زمان کشیدن و جراحی دندان، منطقی نیست. هر چقدر دندانپزشک مهارت بیشتری در زمینه جراحی داشته باشد، بهتر می‌تواند تعداد کانال‌های دندان را تشخیص دهد و توانایی بیشتری برای بیرون آوردن بدون درد آن خواهد داشت. در صورتی که قصد استفاده از خدمات جراحی را دارید، باید حتما از یک پزشک باتجربه و ماهر کمک بگیرید. اگر چه هزینه این پزشکان معمولا بالاتر است، اما راحت بودن جراحی ارزش پرداخت این هزینه را دارد‌.

مهارت کافی دندانپزشک برای کشیدن دندان می‌تواند یک تجربه خوب و راحت برای شما به همراه داشته باشد. در مقابل، عدم مهارت او باعث ایجاد درد شدید شده و ترس شما را به دنبال خواهد داشت. بنابراین پیشنهاد می‌شود برای انجام همه خدمات دندانپزشکی مانند ترمیم، کشیدن و جراحی از دندانپزشکان حرفه‌ای کمک بگیرید. البته باید در نظر داشته باشید که موقعیت جغرافیایی کلینیک و هزینه‌های جانبی مانند عکسبرداری رادیوگرافی و ویزیت دندانپزشک می‌توانند قیمت نهایی کشیدن دندان را تحت تاثیر قرار دهند.

سن مناسب درمان دندان نهفته

جراح فک و صورت باید دندان نهفته‌ای که مانع از رشد دندان‌های دائمی می‌شود را حذف کند. در صورتی که تا سن ۱۱ یا ۱۲ سالگی فضای کافی داخل فک ایجاد شود و راه رشد دندان باز شود،‌ به احتمال زیاد دندان نیش به طور طبیعی بیرون می‌آید. در صورتی که رشد دندان تا سن ۱۳ یا ۱۴ سالگی به طول بینجامد، حتی با وجود فضای خالی نیز دندان نیش نمی‌تواند بیرون آید. اگر سن بیمار بالای ۴۰ سال باشد به احتمال زیاد دندان نهفته نیش در موقعیت خود گیر می‌کند. در این صورت با وجود تلاش‌های جراح صورت و متخصص ارتودنسی، باز هم امکان بیرون آمدن دندان وجود نخواهد داشت. معمولا در این شرایط باید ابتدا برای خارج کردن دندان نهفته اقدام شود. سپس از روش‌های جایگزین کردن دندان برای پر کردن فضای خالی استفاده کرد.

در رابطه با سن مناسب برای برداشتن دندان عقل نهفته باید توجه داشته باشید که این دندان آخرین دندانی است که در دهان رشد می‌کند؛ به همین دلیل فضای کافی برای آن وجود ندارد. همین مسئله باعث می‌شود که این دندان عفونت کند و با درد همراه باشد. البته در برخی از افراد این دندان بدون هیچ مشکلی رشد می‌کند. اما همچنان پزشک برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، پیشنهاد می‌دهد که برای جراحی آن اقدام نمایید. در صورتی که دندان عقل شما شرایط زیر را دارد، احتیاجی به جراحی نخواهد داشت:

  • دندان عقلتان سالم باشد.
  • به صورت کامل رشد کرده و از نوع نهفته یا نیمه نهفته نباشد.
  • در جای مناسب رشد کرده باشد و مشکلی برای سایر دندان‌ها ایجاد نکند.
  • دندان عقل شما به گونه‌ای باشد که بتوانید با مسواک زدن یا نخ کشیدن سلامت آن را حفظ نمایید.

یکی از کارهای مهمی که برای حفظ سلامت دندان‌هایتان باید انجام دهید، مراجعه مرتب به متخصص دندانپزشک است. دندانپزشکان پیشنهاد می‌دهند که هر ۶ ماه یا سالی یک بار برای چکاپ دندان‌های خود مراجعه کنید.

مراقبت های بعد از جراحی دندان نیش نهفته

در صورتی که به دنبال بهترین نتیجه از جراحی دندان نهفته فک پایین و بالا هستید، باید مراقبت‌های بعد از آن را به خوبی رعایت کنید. این مراقبت‌ها به شرح زیر هستند:

  • گاز استریلی که پزشک بر روی دندان کشیده شده قرار داده است را به مدت حداقل ۳۰ دقیقه با فشار ملایم درون دهان نگه دارید.
  • باید به مدت چند هفته بعد از جراحی، محل استخراج دندان را تمیز نگه دارید. تمیز کردن این نواحی می‌تواند کار سخت و دردناکی باشد. پیشنهاد می‌شود که با استفاده از آب نمک گرم یا دهانشویه، به آرامی این ناحیه را شستشو دهید تا مواد غذایی موجود در آن خارج شوند.
  • از خالی کردن مکرر یا مکیدن آب دهان خودداری نمایید.
  • در روز اول بعد از جراحی نباید نوشیدنی‌های داغ یا غذاهای سفت مصرف کنید.
  • مصرف دخانیات بعد از جراحی دندان نیش نهفته اکیدا ممنوع است.
  • به مدت ۴ تا ۸ ساعت بعد از جراحی نباید از نی برای نوشیدن مایعات استفاده کنید؛ زیرا مکش ایجاد شده توسط نی باعث افزایش خونریزی خواهد شد.
  • به مدت ۲۴ ساعت بعد از عمل نباید ناحیه تحت درمان را مسواک بزنید.
  • از روز دوم باید به مدت ۱۰ ثانیه از محلول رقیق نمکی یا دهانشویه استفاده کنید.
  • ممکن است به مدت یک تا دو روز از ناحیه دندان کشیده شده، خروج خونابه را مشاهده نمایید. این اتفاق عادی است و به مراجعه به متخصص نیازی ندارد.
  • در صورتی که دچار افزایش خونریزی شدید، یک تکه گاز استریل مرطوب را بر روی ناحیه جراحی قرار دهید و فشار کمی به آن وارد کنید. کمپرس سرد را هم از روی صورت بر روی دندان کشیده شده بگذارید.
  • در صورتی که متوجه تورم غیرعادی و خونریزی زیاد شدید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید و از گذاشتن مواد و داروهای مختلف بر روی ناحیه مورد نظر اجتناب نمایید.
  • در صورتی که بعد از جراحی درد زیادی را تجربه کردید،‌ از داروهای تجویز شده مصرف کنید. اگر قصد تغییر داروها را دارید حتما این کار را زیر نظر پزشک انجام دهید.
  • از آنجایی که بافت‌های نرم اطراف دهان، زبان، گونه و لب‌ها به مدت ۳ تا ۴ ساعت بی حس هستند، مراقب باشید که آن‌ها را گاز نگیرید.
  • در برخی موارد به دلیل بیرون آمدن لخته خون از ناحیه جراحی شده، عارضه‌ای به نام درای ساکت یا حفره خشک به وجود می‌آید. این عارضه دو تا سه روز بعد از کشیدن دندان خود را نشان می‌دهد و درد زیادی به همراه خواهد داشت. در صورت بروز آن باید حتما به مطب دندانپزشک خود مراجعه نمایید.
  • تا چند روز بعد از جراحی دندان ممکن است متوجه طعم بد و بوی نامطبوع دهان خود شوید که این علائم طبیعی هستند و نشان دهنده عفونت نخواهند بود.

جراحی دندان نهفته درد دارد نی نی سایت

برخی از افراد با دندان نهفته مشکلی ندارند و این دندان مشکلی برای آن‌ها ایجاد نخواهد کرد، اما برخی دیگر از افراد به دلیل دردناک بودن و آسیب رساندن به سایر دندان‌ها باید برای جراحی و کشیدن آن اقدام کنند. زمانی که نام جراحی می‌آید معمولا اکثر افراد دچار ترس می‌شوند و این نام تداعی کننده ناراحتی و درد برای آن‌ها خواهد بود. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا جراحی دندان نهفته درد دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که فرآیند خارج کردن و جراحی دندان نهفته با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و معمولا بیمار در زمان انجام این جراحی دردی احساس نمی‌کند. چند ساعت بعد از انجام جراحی اثر بی‌حسی از بین می‌رود و احساس ناراحتی، درد و تورم کمی در خارج و داخل دهان فرد به وجود می‌آید.

معمولا این عوارض در سه روز اول جراحی شدیدتر هستند، اما با گذشت زمان کاهش می‌یابند و بعد از دو هفته به طور کامل برطرف خواهند شد. حتی در این دوران ممکن است احساس نمایید که فک شما سفت شده و نمی‌توانید به خوبی آن را باز کنید. این وضعیت به مرور کمتر شده و در نهایت از بین می‌رود. برای کاهش این عوارض باید به مدت یک هفته بعد از جراحی، غذاهای نرمی که به جویدن زیاد نیاز ندارند مصرف کنید. گاهی اوقات ممکن است بعد از این جراحی، پوست شما دچار کبودی شود که این مشکل نیز بعد از گذشت دو هفته برطرف خواهد شد. پیشنهاد می‌شود به مدت ۲۴ ساعت اول پس از عمل، از کمپرس سرد استفاده نمایید تا از کبودی صورت جلوگیری کنید.

ایا دندان نهفته خطرناک است

به طور کلی زمانی دندان دچار نهفتگی می‌شود که فضای کافی برای بیرون آمدن آن وجود نداشته باشد. این مسئله ممکن است به دلایل ژنتیکی نیز ایجاد شود. علاوه بر این عدم ریزش دندان‌های شیری و کوچک بودن فک نیز جزو عوامل شایع ایجاد دندان نهفته به شمار می‌روند. درمان این گونه دندان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که عدم درمان آن‌ها عواقب جدی برای سلامت کلی فرد و سایر دندان‌های او به همراه خواهد داشت. برخی از این عواقب عبارتند از:

  • مسائل بهداشتی
  • از دست دادن یا پوسیدگی دندان‌ها
  • عفونت
  • مشکل در جویدن و گاز گرفتن
  • التهاب لثه
  • ایجاد درد در سر و فک
  • بیماری پریودنتال

برای پیشگیری از خطرات دندان‌های نهفته باید هر چه سریع‌تر برای درمان آن‌ها از طریق ارتودنسی یا کشیدن اقدام کنید. در این شرایط باید به متخصص ارتودنسی یا جراح فک و صورت مراجعه نمایید تا دندان‌های شما را بررسی کند و با کمک عکس opg متوجه شود که آیا دندان نهفته‌ای در زیر لثه شما وجود دارد. سپس برنامه دقیقی برای درمان آن در نظر می‌گیرد تا از عواقب آن در امان باشید.

ارسال یک دیدگاه