کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دندانپزشکی > ايمپلنت دندان با روکش چه تفاوتی دارد؟

ايمپلنت دندان با روکش چه تفاوتی دارد؟

عناوین محتوایی که می خوانیم .

امروزه به لطف پیشرفت علم، خدمات دندانپزشکی بسیار گسترده شده است به همین دلیل تشخیص درمان های مشابه برای بسیاری از مردم بسیار سخت شده است. از درمان های تقریبا مشابه ایمپلنت و روکش دندان است که برخی آنها را با یکدیگر اشتباه می گیرند هرچند این دو عمل زیبایی و درمانی تفاوت های زیادی با یکدگیر دارند. روکش اصولا برای دندان هایی به کار می رود که ریشه سالمی دارند اما تاج آن ها به دلایلی از بین رفته است اما ایمپلنت جایگزینی مناسب برای دندان هایی است که از ریشه خراب می باشند. به بیان ساده تر ایمپلنت ها جایگزینی مناسب برای دندان های از دست رفته شما شما می باشند و روکش ها لبخند زیباتری را به شما هدیه می دهند.

در این مقاله سعی داریم تفاوت های ایمپلنت و روکش دندان را به طور مفصل ذکر کنیم.

 

ايمپلنت دندان با روکش چه تفاوتی دارد54645645

 

ایمپلنت دندان چیست؟

یکی از روش هایی که امروزه مورد توجه پزشکان و افراد قرار گرفته است ایمپلنت دندان می باشد که روش مناسبی برای دندان های از دست رفته است. دندانی که ریشه خرابی دارد باید هر چه سریعتر کشیده شود و جای آن پر شود زیرا مشکلانی در هضم و جویدن غذا ایجاد می کند. جنس ایمپلنت ها از تیتانیوم یا ریشه مصنوعی می باشد و از چندین قسمت تشکیل می شود که اولین قسمت آن در اسخوان فک قرار می گیرد. تنها فلزی که بدن انسان با آن سازگاری دارد و حساسیت نشان نمی دهد تیتانیوم است، بنابراین برای ساخت پایه ایمپلنت اصولا از تیتانیوم استفاده می کنند. پایه ایمپلنت به قسمت استخوان فک متصل می شود، بنابراین 3 تا 5 ماه بعد از انجام این کار فرد باید صبر کند تا به آن جوش بخورد. بعد از این که پایه ایمپلنت به استخوان فک متصل شد مراحل دیگر شروع می شود که این مراحل بسته به شرایط جسمی بیمار ممکن است چندین ماه طول بکشد.

 

در مرحله آخر روکشی بر روی ایمپلنت قرار می گیرد. از آنجایی که انجام این کار هزینه بر است و راه بسیار مطمئنی می باشد بهتر است مکانی را برای این کار انتخاب کنید که مطمئن باشد و از بهترین مواد برای دندان های شما استفاده کند. شایان ذکر است که ارزان ترین نوع ایمپلنت جنس چینی است که استفاه از آن توصیه نمی شود زیرا دوام کمی نسبت به جنس های سوئیسی و کره ای دارد. از مزایای ایمپلنت دندان می توان به این نکته اشاره کرد که این روش جایگزینی برای دندان های طبیعی می باشد، بسیار بادوام و محکم می باشد و سال های سال عمر می کند، باعث افزایش اعتماد به نفس فرد می شود، هضم و جویدن غذا را آسان می کند، صحبت کردن و تکلم درست را بهبود می بخشد و به بازیابی بافت صورت کمک بسزایی می کند.

 

ايمپلنت دندان با روکش چه تفاوتی دارد5456445

 

روکش دندان چیست؟

در برخی مواقع ریشه دندان های فرد سالم است اما قسمت تاج دندان از دست رفته و خراب شده است و حتی امکان ترمیم آن وجود ندارد. در اینچنین مواقعی کشیدن دندان اصلا توصیه نمی شود زیرا ریشه دندان سالم است و بهترین راه حل، ترمیم تاج دندان است. اصولا دندان هایی که عصب کشی شده باشند و یا ریشه آن ها درمان شده باشند بعد از مدتی تاج خود را نیز از دست می دهند، بنابراین روکش دندان برای دندان هایی مناسب است که ریشه سالمی دارند. در برخی مواقع تاج دندان به دلیل پوسیدگی و یا ضربه از بین می رود و راه حل مجدد برای احیای آن استفاده از روکش دندان است و در واقع روکش دندان به عنوان تاج مصنوعی برای دندان محسوب می شود. روکش دندان دارای جنس ها متفاوتی می باشد و بهترین نوع آن، زیرکونیا است. در صورتی که به درستی از آن مراقبت شود سال های سال به صورت کاملا سالم بر روی دندان های شما قرار می گیرد.

 

در سال های اخیر نوع جدیدی از روکش ها وارد بازار شده اند که در واقع بیش تر برای دندان های جلویی به کار می روند و جلوه زیبایی دارند. برای ساخت روکش باید تاج دندان به طور کامل تراشیده شود و از آن قالبی تهیه شود. روکش ایجاد شده با استفاده از موادی خاص به دندان تراشیده شده می چسبند. همانطور که پیش تر ذکر کردیم روکش دندان مناسب افرادی است که در اطراف دندان های خود پرشدگی داشته باشند و برای تاج خود نیاز به روکش داشته باشند.

 

ايمپلنت دندان با روکش چه تفاوتی دارد؟4464

 

فرق ایمپلنت و روکش چیست؟

همانطور که پیش تر ذکر کردیم روکش و ایمپلنت دندان تفاوت های زیادی با یکدگیر دارند. روکش اصولا برای دندان هایی به کار می رود که ریشه سالمی دارند اما تاج آن ها به دلایلی از بین رفته است اما ایمپلنت جایگزینی مناسب برای دندان هایی است که از ریشه خراب می باشند. جالب است بگوییم روکش و یا ونیرها برای ترمیم ظاهر دندان ها، رفع عیوب ظاهری و اصلاح لبخند به کار می روند.

آخرین مرحله از ایمپلنت روکش می باشد و در واقع بعد از این که ایمپلنت در استخوان فک قرار گرفت باید برای تاج دندان از روکش استفاده کرد. به بیان ساده تر ایمپلنت ها جایگزینی مناسب برای دندان های از دست رفته شما می باشند و روکش ها لبخند زیباتری را به شما هدیه می دهند. روکش ها مشکلات کوچک مانند آسیب های کوچک، فاصله بین دندان ها و لکه هایی که بر روی دندان موجود می باشند را از بین می برند. اگر بنا به هر دلیلی دندان های خود را از دست بدهید استخوان فک شما نیز به مرور تحلیل می رود، اما در صورتی که ریشه دندانتان در استخوان فک موجود باشد مانع از از بین رفتن فک و تحلیل آن می شود. در صورتی که فک تحلیل رود چهره فرد پیرتر می شود، در حرف زدن دچار مشکل می شود، هضم و جویدن غذا برایش سخت می شود و در کل سلامت بدنش به خطر می افتد.

تحلیل رفتن استخوان ها درد ندارد و شما اصلا متوجه آن نخواهید شد و در کل فکر می کنید که هیچ اتفاق خاصی برایتان رخ نداده است اما این فرایند کاملا چراغ خاموش رخ می دهد. لازم است بدانید که تحلیل استخوان برای تمام کسانی که دندان های خود را از دست داده اند اتفاق می افتد بنابراین بهتر است سریعا به دنبال راه چاره باشید، ما به شما روش ایمپلنت دندان را پیشنهاد می کنیم.

 

هزینه ایمپلنت و روکش

هزینه روکش دندان به مراتب کمتر از ایمپلنت است زیرا دندان ها ریشه خود را از دست نداده اند ولی به مرور و پس از چند سال نیاز به تعویض مجدد دارند بنابراین هزینه روکش دندان در بلند مدت با هزینه اولیه آن متفاوت است، به طبع ایمپلنت مراحل و زمان بیشتری نیاز دارد و هزینه آن نیز بیشتر است. در ایمپلنت بیمار می تواند در چند مرحله هزینه را پرداخت کند و هیچ فشاری از نظر اقتصادی بر فرد وارد نمی شود. به عنوان مثال گاهی بعد از کشیدن دندان فرد باید پیوند استخوان انجام دهد تا استخوان کافی برای پشتیبانی از ایمپلنت وجود داشته باشد. پیوند استخوان ممکن است چندین ماه طول بکشد تا به طو کامل بهبود یابد به همین دلیل می گوییم که پرداخت هزینه ها ایمپلنت مرحله ای می باشد.

.

 

 

ارسال یک دیدگاه