کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > مقالات پزشکی > من ایمپلنت یا کاشت دندان کردم سیگاری هستم چطوری سیگار ترک بکنم

من ایمپلنت یا کاشت دندان کردم سیگاری هستم چطوری سیگار ترک بکنم

کاشت ایمپلنت و سیگار

عناوین محتوایی که می خوانیم .

یکی از عادات بدی که می‌تواند کاشت ایمپلنت را با مشکل مواجه کند، سیگار کشیدن است. کشیدن سیگار می‌تواند منجر به شکست در فرآیند ایمپلنت شود؛ چرا که نیکوتین موجود در آن تاثیر بدی بر روی جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک خواهد داشت. اگر قصد انجام ایمپلنت را دارید اما سیگار می‌کشید، باید حواستان به تاثیرات منفی آن بر روی کاشت دندان باشد. همین مسئله باعث می‌شود که برای افراد سیگاری این سوال به‌ وجود آید که چگونه سیگار را ترک کنیم؟

 

در صورتی که سیگار را ترک کنید، احتمال موفقیت کاشت دندان شما تا ۹۰ درصد افزایش خواهد یافت. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به تاثیرات دخانیات بر ایمپلنت بپردازیم اولین نکته ای که باید بدانید این است که انجام ایمپلنت را توسط افراد متخصص انجام دهید شما میتوانید لیست بهترین دکتر ایمپلنت در تهران در اینجا ببینید ترجیحا توصیه میشود برای انجام ایمپلنت به مرکز کاشت دندان در تهران دکتر دهقان مراجعه کنید.

تا چند روز بعد از جراحی ایمپلنت نباید سیگار کشید

پس از جراحی ایمپلنت، بدن به صورت خود به خود لخته خون ایجاد می‌کند تا از ورود آلودگی و مواد غذایی به محل جراحی شده جلوگیری نماید و باعث بهبودی سریع‌تر شود. استنشاق دود یا سیگار کشیدن باعث عدم ایجاد لخته خون می‌شوند یا لخته خون تشکیل شده را جدا خواهند کرد. در این صورت بیمار درد زیادی را متحمل خواهد شد.

بنابراین دندانپزشکان توصیه می‌کنند که تا حداقل ۴ روز پس از جراحی ایمپلنت از کشیدن سیگار خودداری نمایید.

دشمن ایمپلنت

احتمالا پیش از انجام ایمپلنت با روش‌ها و نکات نگهداری از آن آشنا نخواهید بود. اما پس از کاشت دندان متوجه می‌شوید که برای گرفتن بهترین نتیجه باید برخی موارد را رعایت کنید‌. عوامل مختلفی وجود دارد که به عنوان دشمن ایمپلنت معرفی می‌شوند و همه دندانپزشکان این عوامل را مخرب می‌دانند. در ادامه به برخی از دشمنان ایمپلنت اشاره می‌کنیم:

مصرف سیگار

برخی از افراد فکر می‌کنند که سیگار تنها به دندان‌های طبیعی آسیب وارد می‌کند. در حالی که تحقیقات نشان داده‌اند مصرف سیگار نه تنها دندان‌های طبیعی را مورد تخریب قرار می‌دهد؛ بلکه به ایمپلنت دندانی نیز صدمه وارد می‌کند. البته توجه داشته باشید که سایر دخانیات مانند سیگارهای الکترونیکی، قلیان و … نیز می‌توانند تاثیر منفی بر بافت ایمپلنت داشته باشند.

عفونت لثه

در برخی مواقع، عوامل طبیعی می‌توانند تاثیر مخربی بر روی ایمپلنت داشته باشند و به عنوان دشمن آن ظاهر شوند. به عنوان مثال، عفونت لثه می‌تواند یکی از این عوامل باشد که به دیگر قسمت‌های دهان سرایت می‌کند و محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها فراهم خواهد کرد. باکتری‌ها ایمپلنت دندان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و منجر به تخریب آن می‌شوند.

استفاده بیش از حد از مواد قندی

برای حفظ سلامتی دهان و دندان خود بهتر است مصرف مواد قندی را به حداقل برسانید. مواد غذایی دارای قند مصنوعی و غیرطبیعی، باعث رشد باکتری‌ها در دهان می‌شوند؛ در نتیجه ایمپلنت دندان را تخریب می‌کنند و عمر آن را کاهش خواهند داد.

آیا ویپ برای ایمپلنت ضرر دارد

در سال‌های اخیر استفاده از سیگارهای الکترونیکی یا ویپ در بین مردم سراسر جهان افزایش یافته است. بسیاری از مردم بر این باورند که سیگار الکترونیکی نسبت به سیگار معمولی کم خطرتر است. این در حالی است که ویپ‌ها نه تنها کم خطر نیستند؛ بلکه می‌توانند مشکلات زیادی برای دهان و دندان افراد ایجاد کنند. اگرچه این نوع سیگارها تنباکو ندارند؛ اما به دلیل وجود نیکوتین، سلامت کلی بدن را به خطر خواهند انداخت.

سیگارهای الکترونیکی همانند سیگارهای معمولی می‌توانند منجر به بروز بیماری‌های ریوی و حتی مرگ شوند. این سیگارها بر روی دهان، دندان و لثه نیز تاثیرات منفی بر جای خواهند گذاشت. تاثیر آن‌ها به گونه‌ای است که حتی می‌توانند به ایمپلنت آسیب برسانند. تحقیقات نشان داده‌اند که ویپ می‌تواند منجر به شکست ایمپلنت دندان شود. بنابراین دندانپزشکان توصیه می‌کنند که قبل و بعد از انجام ایمپلنت از مصرف ویپ خودداری کنید.

چند روز بعد از ایمپلنت نباید قلیان کشید

مانند هر نوع جراحی دیگر، برای اینکه شانس موفقیت جراحی ایمپلنت را افزایش دهید باید خوردن، نوشیدن و مصرف دخانیات را بر اساس دستورالعمل دندانپزشک رعایت کنید. ایمپلنتولوژیست پیشنهاد می‌کند که قبل از انجام جراحی، سیگار را ترک کنید یا حداقل ۱ تا ۲ هفته پیش از انجام آن سیگار نکشید. سوالی که بیشتر بیماران می‌پرسند این است که تا چند روز بعد از ایمپلنت نباید قلیان کشید؟

زمان استعمال قلیان بعد از کاشت ایمپلنت متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی دندانپزشکان پیشنهاد می‌کنند به مدت ۲ الی ۳ ماه بعد از کاشت، از کشیدن قلیان خودداری کنید تا شانس موفقیت این روش افزایش یابد. در روزهای اول جراحی، در ناحیه ایمپلنت شده لخته خونی تشکیل می‌شود تا از ورود باکتری و غذا به آن جلوگیری شود.

اعمالی مانند مکیدن با نی، تف کردن یا استنشاق دود منجر به شل شدن لخته‌های خون و خشکی حفره خواهند شد. بنابراین حائز اهمیت است که حداقل برای ۷۲ ساعت بعد از جراحی از قلیان کشیدن خودداری نمایید.

دود تریاک برای ایمپلنت مضر است

علاوه بر تاثیر سیگار بر ایمپلنت، مواد مخدر مثل تریاک نیز می‌توانند باعث عفونت لثه و استخوان اطراف ایمپلنت شوند. علاوه بر این، تریاک می‌تواند جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک را کاهش دهد و منجر به پس زدن ایمپلنت گردد. جنس ایمپلنت از تایتانیوم است که با بافت درون دهان مطابقت دارد. بنابراین ایمپلنت بعد از گذشت زمان کمی، به بافت نرم و استخوان متصل می‌شود و جایگزین دندان‌های از دست رفته خواهد شد.

در صورتی که در این دوره بیمار مواد مخدر، دخانیات، سیگار و الکل مصرف کند، ایمپلنت نمی‌تواند به خوبی جوش بخورد و استحکام آن کاهش می‌یابد. چرا که این مواد می‌توانند خونرسانی به ناحیه ایمپلنت شده را کاهش دهند.

بعد از ایمپلنت میشه سیگار کشید

همه دندانپزشکان پیشنهاد می‌کنند که پیش از انجام ایمپلنت سیگار را ترک کنید؛ چرا که می‌تواند تاثیر منفی بر ایمپلنت داشته باشد. سیگار کشیدن منجر به کاهش طول عمر ایمپلنت و افزایش احتمال پس زدن آن خواهد شد. بنابراین بهتر است پس از کاشت ایمپلنت سیگار را کنار بگذارید.

سیگار کشیدن بعد از جراحی فک

زمانی که برای جراحی فک مراجعه می‌کنید حتما باید به دندانپزشک اطلاع دهید که سیگار می‌کشید. در این زمان دندانپزشکتان شما را از تاثیر سیگار بر جراحی فک آگاه می‌کند و پیشنهاد می‌کند که سیگار کشیدن را برای همیشه کنار بگذارید. در صورتی که به شدت به مصرف سیگار و دخانیات اعتیاد پیدا کرده‌اید و قادر به ترک آن‌ها نیستید، بهتر است حداقل تا سه ماه پس از جراحی فک از مصرف آن‌ها صرف نظر کنید.

بعد از گذشت این زمان نیز باید با احتیاط سیگار بکشید و مصرف آن را مدیریت نمایید. چرا که سیگار همچنان می‌تواند تاثیر منفی بر جراحی فک داشته باشد به همین دلیل توصیه میشود حتما از بهترین جراح فک و صورت مشاوره های لازم را دریافت کنید

ارسال یک دیدگاه