افتادن پیچ موقت ایمپلنت

گاهی اوقات ایمپلنت با شکست مواجه می‌شود و این مسئله به دلیل ناسازگاری آن با استخوان فک خواهد بود. عاملی که نشان‌دهنده شکست این روش است، افتادن یا شل شدن پیچ موقت ایمپلنت است. به همین دلیل دندانپزشک باید بتواند پیچ‌های ایمپلنت و اباتمنت و اجزای پروتز را به درستی انتخاب کند تا باعث حفظ دندان و موفقیت جراحی شود.

اگر چه افتادن پیچ موقت ایمپلنت به ندرت اتفاق می‌افتد، اما بهتر است با علل وقوع آن آشنا باشید تا بتوانید از آن جلوگیری نمایید. برخی از مهم‌ترین دلایل افتادن پیچ موقت ایمپلنت را در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم.

علائم افتادن پیچ موقت ایمپلنت

امکان دارد که شما نیاز داشته باشید برای بررسی وضعیت فک خود به بهترین جراح فک و صورت نیاز به مراجعه داشته باشید

افتادن یا شل شدن پیچ ایمپلنت با علائمی همراه است که در صورت مشاهده آن‌ها باید در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. برخی از این علائم عبارتند از:

• در صورتی که به فک یا دندان‌ها ضربه‌ای وارد شود، درد زیادی احساس می‌شود.
  • لثه اطراف ایمپلنت تغییر رنگ می‌دهد.
  • لثه اطراف ایمپلنت خونریزی می‌کند.
  • در زمان جویدن غذا درد شدیدی در اطراف ناحیه ایمپلنت شده احساس می‌شود.
  • التهاب شدید و عفونت لثه اتفاق می‌افتد.
  • استخوان اطراف ایمپلنت تحلیل می‌رود.
  • ایمپلنت دندان لق شده و حرکت می‌کند.

علت افتادن پیچ موقت ایمپلنت

تحقیقات نشان داده‌اند که عوامل مختلفی وجود دارد که با عملکرد ایمپلنت تداخل داشته و باعث افتادن پیچ آن می‌شوند. اگر اجزای ایمپلنت به درستی بر روی هم قرار نگیرند، از نظر هماهنگی و طراحی تطابق نخواهند داشت و مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد می‌کنند. در ادامه به برخی از علل افتادن پیچ موقت ایمپلنت اشاره می‌کنیم:

گاهی اوقات وجود دندان نهفته در لثه باعث ایجاد ایمپلنت ناموفق میشود در این مواقع باید نسبت به جراحی دندان نهفته اقدام بفرمایید

عدم نصب صحیح پیچ ایمپلنت

در صورتی که پیچ ایمپلنت به درستی در پروفایل استخوانی قرار نگیرد، با گذشت زمان باعث شل شدن یا افتادن پیچ خواهد شد. این مشکل باعث می‌شود که پیوند بین پیچ و استخوان قوی نباشد. البته امروزه تجهیزات و روش‌های کاشت ایمپلنت پیشرفت کرده‌اند و این اجازه را به پیچ ایمپلنت نمی‌دهند که به راحتی از داخل استخوان جدا شود. توجه داشته باشید که اگر استخوان فشار زیادی را متحمل شود، در نهایت پیچ ایمپلنت شل شده و می‌افتد.

تحلیل رفتن استخوان

حتی اگر ایمپلنت از کیفیت بالایی برخوردار باشد و با تکنیک‌های بسیار دقیق در استخوان فک قرار گیرد، باز هم ممکن است به دلیل تحلیل رفتن استخوان، پیچ آن بیفتد و باعث شکست کاشت شود. معمولا در این شرایط متخصصان برای تقویت بافت استخوانی از پیوند با پودر استخوان استفاده می‌کنند. برای انجام کاشت دندان در تهران  به بهترین دکتر ایمپلنت در تهران مراجعه کنید.

استفاده از گشتاور نامناسب برای پیچ اباتمنت

در زمان‌های گذشته ابزار مناسبی وجود نداشت که از آن برای انتقال گشتاور و سفت کردن پیچ ایمپلنت استفاده شود؛ به همین دلیل افتادن پیچ ایمپلنت زیاد اتفاق می‌افتاد. اما امروزه این مشکل تا حد ممکن برطرف شده است.

عفونت لثه

یکی دیگر از دلایل افتادن پیچ ایمپلنت، عفونت و بیماری لثه است‌. در صورت بروز عفونت معمولا بیمار علائمی مانند التهاب و درد را در اطراف ناحیه ایمپلنت شده احساس می‌کند. عفونت باعث می‌شود که بافت لثه شل شده و انعطاف خود را از دست بدهد. اگر بلافاصله پس از مشاهده این علائم به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نکنید، پیچ ایمپلنت باز می‌شود.

معمولا دندانپزشکان در این شرایط ایمپلنت و بافت آسیب دیده را برمی‌دارند و برای درمان بیماری دارو تجویز می‌کنند. پس از این که لثه بهبود یافت، می‌توان مجددا ایمپلنت را در جای خود قرار داد.