کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > امکان ایمپلنت هر دو فک وجود دارد

امکان ایمپلنت هر دو فک وجود دارد

عناوین محتوایی که می خوانیم .

ایمپلنت دندان یکی از روش های پیشرفته و دائمی برای جایگزینی دندان هایی است که از دهان خارج شده اند. اینکه امکان ایمپلنت هر دو فک وجود دارد سوالی است که ممکن است برای برخی از افراد که تعداد بیشتری از دندان خود را از دست داده اند پیش آید. در این مقاله این موضوع را بررسی نموده و توضیحات کاملی خواهیم داد. ایمپلنت دندان فک بالا و پایین تا حدود زیادی با هم متفاوت است. به علت وضعیت قرار گرفتن دندان ها و نیز تاثیری که در زیبایی چهره و طرح لبخند افراد است، معمولا متقاضی برای ایمپلنت دندان در فک بالا بیشتر از فک پایین می باشد. دندان های فک پایین کمتر در معرض دید هستند و افرادی که ایمپلنت دندان برای فک پایین را انجام می دهند بیشتر برای درمان می باشد و کمتر جنبه زیبایی در نظر گرفته می شود. سهولت در جویدن غذا و رفع مشکلات گوارشی از جمله این درمان ها به شمار می رود.

ایمپلنت هر دو فک 2145485ایمپلنت دندان ها در فک بالا و پایین

در این قسمت می خواهیم به صورت مجزا ایمپلنت دندان در فک بالا و پایین را با توجه به وضعیت این دو فک بررسی نماییم.

ایمپلت دندان در فک بالا

ایمپلنت دندان در فک بالا با دو مساله اساسی روبرو می باشد. مساله اول وجود سینوس ها در فک بالا بوده که می تواند فضای خالی و پر از هوایی را در کنار استخوان فک داشته باشد. مورد دوم مربوط به بافت نرم استخوان در فک بالا می باشد. این بافت نرم باعث می شود که از تراکم و ضخامت استخوان فک کم شده و برای جوش خوردن به پایه ایمپلنت دندان نیاز به زمان بیشتری باشد. زیرا استخوان در این ناحیه کمی متخلخل بوده و ارتفاع و تراکم مانند فک پایین را ندارد. در صورتی که نداشتن دندان در فک بالا می تواند در چهره فرد تاثیر زیادی را داشته باشد. در کاشت ایمپلنت دندان در فک بالا به سه نکته اساسی توجه می شود.

  • داشتن استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت دندان
  • تحلیل استخوان
  • نبودن استخوان کافی

در این قسمت تک تک این موارد را بررسی می نماییم.

داشتن استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت دندان: این حالت بهترین وضعیت برای کاشت ایمپلنت دندان است. در این صورت به راحتی می توان پایه را رد استخوان فک جای داد و پیچ نمود. حتی می توان از روش ایمپلنت دندان فوری نیز استفاده کرد. زیرا استخوان تراکم و ارتفاع لازم را دارا بوده و ایمپلنت دندان با روند سریع پیش خواهد رفت.

تحلیل استخوان

در مواردی تحلیل استخوان ممکن است رخ داده باشد. تحلیل استخوان ععل مختلفی می تواند داشته باشد. یکی از این موارد مربوط به عفونت های لثه است. عفونت های لثه در صورت نادیده گرفتن می تواند منجر به تحلیل استخوان گردد. جراح برای رفع این مشکل از راه حل هایی مانند پیوند استخوان و لیفت سینوس بهره می گیرد. با اینکار می توان میزان موفقیت ایمپلنت دندان را بالا برد. هر چن استفاده از این روش ها روند درمان را طولانی تر می نماید، ولی بهتر از شکست در درمان است.

نبود استخوان کافی

این مورد بیشتر برای افراد مسن پیش خواهد آمد. این افراد به علت استفاده طولانی مدت از دندان مصنوعی و تغییر ساختار آن، عموما استخوانی برای نصب پایه نخواهند داشتو در این مورد نیز جراح می تواند از لیفت سینوس یا پیوند استخوان کمک بگیرد. در صورتی که این جراحی نیز با موفقیت پیش نرود، نمی توان ایمپلنت دندان را انجام داد.

ایمپلنت هر دو فک  51248ایمپلنت دندان در فک پایین

ایمپلنت دندان فک پایین راحت تر از فک بالا می باشد. زیرا استخوان فک پایین تراکم و ارتفاع مورد نظر را دارد. بنابراین کمتر پیش می آید که نیاز به درمان های جانبی مانند پیوند استخوان باشد. تنها موضوعی که باید به دقت بررسی شود، محل قرار گرفتن رشته های عصبی در فک پایین است. در ایمپلنت دندان فک پایینی ابتدا پایه دندان در استخوان فک نصب می شود و بعد از گذشت 5 ماه می توان ابانمنت و تاج دندان را روی آن سوار نمود. تنها مشکل در این زمینه توجه به رشته های عصبی است. زیرا در فک پایین به علت فشاری که در هنگام جویدن و گاز زدن به دندان ها وارد می شود، باعث تحلیل استخوان و بالا آمدن رشته های عصبی می شود.

این رشته های عصبی در قسمت عقب تر دندان های پایینی بیشتر در معرض آسیب می باشند. زیرا بیشترین کاربرد دندان ها در جویدن غذا است که آن هم وظیفه دندان های آسیاب می باشد و در میانه دندان ها قرار گرفته اند. بنابراین جراح باید در این قسمت توجه بسیار زیادی را داشته باشد. در صورتی که استخوان های فک تحلیل رفته باشند، بهتر است از روش تزریق پودر استخوان یا پیوند استخوان مشکل را حل نموده و سپس اقدام به کاشت دندان نماید.

ارتفاع لازم استخوان فک برای کاشت ایمپلنت دندان

یکی از مواردی که در ایمپلنت دندان باید مورد توجه قرار گیرد، ارتفاع استخوان فک برای قرار دادن پایه است. حداقل این ارتفاع بین 7 تا 10 میلی متر می باشد. معمولا این ارتفاع در استخوان های فک پایین وجود دارد. دندانپزشکان ترجیح می دهند که پیوند استخوان برای فک پایین انجام نشود. علت این امر ، وجود رشته های عصبی در این ناحیه است. جراحان تلاش می کنند بجای پیوند استخوان ، ایمپلنت دندان را در محلی که اندازه کافی تراکم و ارتفاع استخوان است، نصب نمایند. با این کار نیازی به پیوند استخوان نخواهد بود و در ضمن ایمپلنت دندان انجام می شود.

کلام آخر

در پاسخ به پرسش اینکه آیا امکان ایمپلنت هر دو فک وجود دارد؟ باید گفت این امکان برای هر دو فک وجود دارد. البته باید اشاره نماییم که رد هر دو فک محدودیت هایی نیز است که در این مقاله توضیح داده شد. در ایمپلنت دندان فک بالا، وجود سینوس ها و ارتفاع و تراکم پایین استخوان فک یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در فک پایین وجود رشته های عصبی در دندان های میانی فک پایین است. این مورد می تواند مانع انجام پیوند استخوان باشد. بنابراین سعی می شود ایمپلنت دندان در فک پایین در محل هایی انجام شود که ارتفاع و تراکم استخوان فک وجود دارد.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه