کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > علل لپ پر شدن ونیر دندان و روش های مقابله با آن

علل لپ پر شدن ونیر دندان و روش های مقابله با آن

عناوین محتوایی که می خوانیم .

یکی از معایب لمینت دندان، لب پر شدن ونیر دندان می باشد. با اینکه لمینت دندان یکی از روش های محبوب برای پوشش دادن دندان ها می باشد، ولی این روش نیز معایبی دارد که احتمال لب پر شدن و شکستن یکی از آن ها می باشد. ابتدا باید گفت لمینت دندان برای بسیاری از نواقص دندان مانند فاصله بین دندان ها، بدرنگی دندان، لب پر شدن و شکستن دندان ها و … کاربرد زیادی دارد. همچنین استحکام و مقاومت روکش ونیز باعث می شود به سختی دچار شکستگی و یا لب پر شدن شود. ولی با این حال باید مراقبت های بیشتری از این روکش لمینت دندان انجام شود. در این مقاله می خواهیم به علل لب پر شدن لمینت دندان و نیز راه های مقابله با این آسیب بپردازیم. در نهایت روش درمانی برای زمانی که لمینت دندان آسیب دیده باشد، ارائه خواهیم داد.

علل لب پر شدن ونیر دندان چیست

همانطور که می دانید آگاهی از علل بروز مشکل می تواند تا حدود زیادی مانع از بروز آن شود. زیرا فرد مراقبت هایی که لازم است انجام داده و در نتیجه مانع ایجاد آن می شود. در این قسمت می خواهیم به علل لب پر شدن روکش لمینت دندان اشاره کنیم.

ضربات و صدمات وارده به روکش

لب پر شدن روکش می تواند در اثر عواملی مانند ضربه شدید به صورت، بروز تصادفات رانندگی، سقوط از ارتفاع و یا آسیب هایی که در طی انجام ورزش های حرفه ای مانند فوتبال، والیبال، بوکس و … ایجاد شود. بسیاری از این عوامل غیر قابل کنترل و پیش بینی می باشند. ولی در مواردی مانند انجام ورزش های حرفه ای و خشن، می توان با استفاده از محافظ دندان از بروز این آسیب جلوگیری نمود.

لب پر شدن ونیر دندان 4654545845

ساییدگی دندان ها

به ساییدگی دندان ها و ایجاد حفره های دندانی نیز به عنوان یکی از عوامل لب پر شدن روکش می توان اشاره کرد. ضعیف شدن روکش در اثر سایش مداوم باعث می شود تا در اثر کوچک ترین ضربه دچار لب پریدگی و در برخی موارد شکستگی روکش لمینت دندان شود. یکی از عوامل ساییدگی دندان ها، دندان قروچه می باشد. دندان قروچه ناشی از مشکلات روحی و یا سایر اختلالات بوده که باعث می شود تا فرد در هنگام خواب و یا قرار گرفتن در شرایط استرس زا، دندان ها را به فشار داده و ایجاد سایش نماید. این افراد بهتر است ابتدا این مشکل را درمان و سپس از روکش لمینت دندان استفاده نمایند. همچنین یکی از راه حل های موقت می تواند استفاده از محافظ دندان یا نایت گارد باشد.

جویدن اجسام سخت

جویدن و گازگرفتن اجسام سخت مانند آجیل، آب نبات های سفت و یا قطعات یخ یکی دیگر از عوامل لب پر شدن ونیر دندان می باشد. با اینکه استحکام ونیر دندان بسیار بالا بوده و از مواد سختی ساخته شده است، ولی جویدن و گاز گرفتن اجسام بسیار سفت و سخت، آسیب زیادی را به روکش وارد می کند. در صورتی که این روند ادامه دار باشد، احتمال لب پر شدن روکش به شدت بالا می رود.

پوسیدگی دندان های زیر روکش ونیر دندان

قبل از اینکه روکش لمینت دندان بر روی دندان ها نصب شود، دندانپزشک از وضعیت سلامت دندان ها اطمینان حاصل می کند. ولی با توجه به ماندگاری بالای لمینت دندان، ممکن است دندان های زیر روکش در اثر عواملی دچار پوسیدگی شوند. یکی از این عوامل عدم نصب صحیح روکش بر روی دندان ها می باشد. ممکن است در هنگام نصب، دندانپزشک احتیاط لازم را انجام نداده و در نتیجه مرز بین لثه و روکش کاملا پوشش داده نشده باشد. در این صورت تجمع ذرات غذا در این فاصله باعث ورود میکروب ها و تشکیل جرم در این ناحیه می شود. این میکروب ها به زیر روکش نیز نفوذ کرده و به مرور زمان باعث پوسیدگی دندان می شوند. در این صورت سطح اتصال روکش و دندان کمتر شده و در اثر کوچک ترین ضربه دچار لب پریدگی و در برخی موارد شکستن روکش ونیر دندان می شود.

علایم لب پر شدن ونیر دندان

حال که با علل لب پریدگی روکش دندان آشنا شدیم، بهتر است علایم بروز این آسیب را نیز شناسایی کنیم. مراجعه سریع به دندانپزشک در صورت مشاهده اولین علایم، می تواند نجات دهنده لمینت دندان باشد. در مورد لب پر شدن روکش لمینت دندان تنها روکش دچار ترک خوردگی می شود. روکش از موقعیت خود جابجا نخواهد شد و یا علایمی مانند خونریزی را مشاهده نمی کنید. در این صورت روکش می تواند تیز و برنده شده و باعث آسیب رساندن به زبان و یا گونه فرد می شود. حتی فرد احساس ناراحتی و درد نخواهد کرد و نسبت به مواد غذایی و تغییر دما نیز حساسیتی نشان نمی دهد. اگر لب پر شدن در دندان های جلویی باشد، احتمال تشخیص آن بسیار بالا می باشد. ولی در مورد دندان های عقبی، در صورتی که احساس تیزی در روکش را کردید، سریعا به دندانپزشک مراجعه و درمان های لازم را دریافت نمایید.

مراقبت های لازم برای پیشگیری از لب پر شدن ونیر دندان

هرچه مراقبت های بعد از نصب روکش لمینت دندان دقیق تر انجام گیرد، احتمال بروز عوارض بسیار محدود خواهد شد. در این قسمت می خواهیم مراقبت هایی که برای جلوگیری از یکی از این عوارض که لب پر شدن ونیر دندان می باشد و باید انجام شود را توضیح دهیم:

رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از نصب ونیر دندان

یکی از مهمترین مراقبت ها برای کاهش عوارض بعد از نصب روکش، رعایت موارد بهداشتی می باشد. با توجه به طول عمر بالای این روش که به بیش از 10 سال می رسد، رعایت بهداشت دهان و دندان امری واضح و حائز اهمیت می باشد. برای مراقبت های بهداشتی باید سه کار انجام دهید:

استفاده از مسواک نرم

مسواک زدن دندان های لمینت شده نیز مانند دندان های طبیعی می باشد. بایستی در روز بعد از هر وعده غذایی از مسواک های نرم استفاده نمایید. زیرا این کار مانع تجمع ذرات غذا در بین لثه ها و روکش می شود. با این کار حتی در صورتی که ریزترین فاصله در مرز بین لثه و روکش باشد، امکان ورود مواد غذایی به آن قسمت مسدود شود. ورود میکروب های باعث بروز عفونت در دندان ها و در نتیجه پوسیدگی آن ها می شود که همانطور که توضیح داده شد در اثر کوچکترین ضربه یا فشار باعث لب پر شدن ونیر دندان می شود.

دهانشویه

استفاده از دهانشویه و ضدعفونی مرتب دندان ها برای حفظ سلامت دندان های زیر روکش و قدرت و استحکام آن ها لازم و ضروری می باشد.

نخ دندان

نخ دندان کشیدن حداقل روزی یک بار از لثه های فرد مراقبت می کند. در نتیجه احتمال عفونت و پوسیدگی دندان ها را به شدت کاهش می دهد.

مراقبت های تغذیه ای

یکی دیگر از مهم ترین مراقبت ها برای جلوگیری از لب پر شدن ونیر دندان، مراقبت های تغذیه ای و نحوه غذا خوردن فرد می باشد. نبایستی به هیچ عنوان اجسام سخت مانند ناخن، سرمداد و … به وسیله دندان های لمینت شده جویده شود. این کار باعث اعمال فشار روی روکش شده و احتمال لب پر شدن آن را به شدت افزایش می دهد. بازکردن سر بطری های فلزی و یا مواردی از این قبیل می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به روکش لمینت دندان وارد کند.

گاز زدن اجسام سخت مانند غذاهای بسیار خشک و یا قطعات یخ یکی از موارد ممنوعه برای افرادی است که از روکش ونیر دندان استفاده کرده اند. یکی دیگر از مواردی که به شدت توصیه می وشد، عدم خوردن مواد غذایی تا اتمام بی حسی دندان های لمینت شده است. زیرا در مدت بی حسی متوجه فشاری که به روکش وارد می شود، نخواهید شد. در نتیجه احتمال لب پر شدن روکش ونیر به شدت در این مواقع بالا می رود.

لب پر شدن ونیر دندان 656+6565000634

جلوگیری از سایش دندان ها به هم

همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم، دندان قروچه و یا عادت به ساییدن دندان ها به هم باعث تضعیف روکش لمینت دندان شده و در نتیجه به سرعت دچار لب پر شدگی و در موراد شدیدتر شکستن لمینت دندان می شود.

درمان لب پر شدن ونیر دندان به چه شکلی می باشد

حال که علل و مراقبت های بعد از نصب روکش لمینت دندان آشنا شدیم، می خواهیم بدانیم در صورت بروز این عارضه چه اقدامی نیاز است انجام شود. از آنجایی که روکش لمینت دندان امکان ترمیم ندارد و به سختی این کار انجام می شود، در بسیاری از موارد مجبور به تعویض روکش لمینت خواهید شد. تعویض روکش لمینت دندان آسیب بسیار زیادی به مینای دندان وارد می کند. زیرا برای تعویض روکش ونیر، باید مجددا مینای دندان تراش داده شود تا روکش جدید، جای روکش لب پر شده را بگیرد. نازک شدن مینای دندان باعث حساس شدن آن شده و عوارضی را به همراه دارد. همچنین هزینه بالایی که برای این روش پرداخت می شود نیز بهتر است در نظر گرفته شود. بنابراین تا می توانید مراقبت های لازم را از روکش لمینت دندان انجام دهید تا مجبور به تعویض آن نشوید.

کلام آخر:

لب پر شدن ونیر دندان یکی از آسیب ها و عوارضی است که در بسیاری از موارد ختم به تعویض روکش می شود. انجام مراقبت های لازم و نیز مراجعات منظم به دندانپزشک می تواند مانع این عارضه شده و تا حدود زیادی در مراحل اولیه رفع شود. توصیه می شود به محض بروز علایم لب پر شدن روکش لمینت دندان سریعا به دندانپزشک مراجعه و کمک های درمانی لازم را دریافت نمایید.

 


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه