کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > مقالات پزشکی > کامپوزیت یا لمینت دندان؟ بررسی مزایا و معایب

کامپوزیت یا لمینت دندان؟ بررسی مزایا و معایب

مزایا و معایب کامپوزیت دندان

عناوین محتوایی که می خوانیم .

کامپوزیت یا لمینت دندان؟

کامپوزیت و لمینت دندان هر دو از درمان‌های زیبایی دندان به شمار می‌آیند که در هر دوی این درمان‌ها لایه نازکی به دندان‌های جلویی که در لبخند دیده می‌شود چسبانده می‌شود و سبب تغییر در رنگ، اندازه و شکل دندان می‌گردد.

جنس لایه‌ای که به دندان چسبانده می‌شود تفاوت را در کامپوزیت و لمینت ایجاد می‌کند همچنین؛ این مسئله باعث می‌شود مراحل انجام این درمان‌ها و ویژگی هر کدام از آن‌ها متفاوت باشد. در اینجا سوال پیش می‌آید که کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت ابتدا باید به این مسئله بپردازیم که هر کدام از این درمان‌ها به چه نحوی انجام می‌شوند.

کامپوزیت دندان چه مراحلی دارد؟

در کامپوزیت ابتدا بایستی دندان‌ها تمیز شوند تا یک سطح صاف برای اتصال ونیر کامپوزیت ایجاد گردد پس از آن متخصص کمی از سطح دندان را می‌خراشد تا سطح بهتر و بیشتری برای اتصال با کامپوزیت ایجاد شود.

در مرحله بعدی متخصص سطح دندان را با اسید متخلخل می‌کند و بعد از آن باندینگ وصل می‌شود و سپس لایه‌های کامپوزیت با رنگ مناسب روی دندان‌ها فرم داده می‌شوند. برای سخت شدن کامپوزیت از یک نور مخصوص استفاده می‌گردد. در مرحله آخر کامپوزیت را با فرز فرم می‌دهند و پالیش می‌شود.

کامپوزیت یا لمینت؟

کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟ تفاوت‌های میان کامپوزیت و لمینت معمولا مراجعه کنندگان را سردرگم می‌کند. دندانپزشکان با توجه به مهارتشان در انجام یکی از این درمان‌ها و در نظر گرفتن ذائقه زیباجو آنها را به سمت یکی از این درمان‌ها سوق می‌دهند اما، واقعیت این است که هر کدام از درمان‌ها موارد مصرف خود را دارند و هر زیباجو برای یکی از این دو درمان مناسب‌تر است.

به عنوان مثال؛ برای بیماری که نیاز به اصلاح موقعیت یک یا دو دندان دارد کامپوزیت گزینه مناسب‌تری است. برای حل این مشکل می‌توان از کامپوزیت دو دندان جلو استفاده کرد. از طرف دیگر یک بیمار که به دنبال زیبایی است و ۸ یا ۱۰ دندان جلوی او نیاز به اصلاح موقعیت و رنگ دارد لمینت انتخاب بهتری می‌باشد.

برای انتخاب بهتر بین کامپوزیت و لمینت پزشک بایستی تشخیص دهد. درنهایت در پاسخ به این سوال که لمینت دندان خوبه یا کامپوزیت نکته مهم این است که افراد باید با معایب و مزایای کامپوزیت و لمینت آشنا باشند.

کامپوزیت با لمینت چه تفاوتی دارد؟

برای آنکه بفهمیم کامپوزیت بهتره یا لمینت اول باید بدانیم بین کامپوزیت با لمینت چه تفاوت‌هایی وجود دارد.

قیمت

ساخت لمینت دندان در لابراتور و توسط تکنسین صورت می‌گیرد به همین دلیل هزینه آن از کامپوزیت بیشتر است و فرم دهی آن در مطب و توسط دندانپزشک انجام می‌شود. قیمت گذاری لمینت با در نظر گرفتن عواملی همچون هزینه لابراتور، موارد مورد استفاده، تجربه دندانپزشک و امکانات مطب دندانپزشکی انجام می‌گیرد.

در ابتدا قیمت کامپوزیت نصف قیمت لمینت است اما با در نظر گرفتن هزینه‌های ترمیم و تعویض آن پس از گذشت ۵ سال هزینه‌های آن بسیار بیشتر از هزینه ابتدایی می‌شود.

دوام

از نظر دوام لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟ دوام هر دوی آن‌ها بستگی به نگهداری فرد از آن‌ها دارد اما در کل طول عمر لمینت دو برابر طول عمر کامپوزیت است و حدود ۱۰ تا ۱۵ سال می‌باشد. عمر کامپوزیت ۵ تا ۷ سال است.

استحکام

پخت لمینت در کوره دندانپزشکی و در دمای بالاتر از ۷۰۰ سانتیگراد انجام می‌شود و ساختمانی مقاوم و محکم از ذرات چینی شکل می‌گیرد. کامپوزیت توسط نور آبی در دهان سفت می‌شود و استحکام کمتری نسبت به لمینت دارد.

ظاهر

از نظر ظاهری لمینت بهتره یا کامپوزیت؟ ظاهر لمنیت از کامپوزیت بهتر است زیرا شکست و عبور نور از ذرات سرامیک بهتر صورت می‌گیرد و لعاب سطحی که به سرامیک زده می‌شود و سپس در کوره پخته می‌شود ظاهر سرامیک را زیبا و درخشان می‌کند.

این موارد در دندانپزشکی زیبایی مهمترین تفاوت لمینت و کامپوزیت است.

نگهداری و مراقبت

  • در هر دو درمان به استفاده از مسواک و نخ دندان توصیه می‌شود
  • یک وسیله مهم برای نظافت محیط دندان واترپیک است
  • یک نکته حائز اهمیت که بایستی در نظر گرفت این است که استفاده از مسواک مدیوم یا زبر سبب ایجاد خراش روی سطح کامپوزیت می‌شود و تغییر رنگ کامپوزیت را تسریع می‌بخشد
  • شکستن تخمه و پسته و گاز زدن هسته میوه‌ها می‌تواند باعث شکستن لمینت و کامپوزیت شود
  • در لمینت و کامپوزیت بهتر است در شب‌ها از نایت گارد استفاده شود

پالیش کامپوزیت

تغییررنگ کامپوزیت دندان مهم‌ترین عیب آن است که به مرور صورت می‌گیرد. کامپوزیت دندان برعکس لمینت در کوره پخته نمی‌شود و لعاب سرامیکی ندارد بنابراین؛ در صورتی که به خوبی مراقبت نشود به مرور زمان تغییر رنگ پیدا می‌کند.

 

به منظور ترمیم رنگ کامپوزیت بایستی به صورت دوره‌ای پالیش شود تا رنگ اولیه آن برگردد مزیت لمینت آن است که رنگ آن در طول زمان ثابت می‌ماند.

 

دقت

لمینت خوبه یا کامپوزیت و نتیجه نهایی در کدام رضایت بخش است؟ در هر دو درمان دقت و تجربه دندانپزشک در کیفیت و نتیجه موثر است اما یک مسئله که باید در نظر گرفت این است که ساخت کامپوزیت در دهان بیمار و در شرایط سخت باعث خستگی بیمار و دندانپزشک می‌شود ولی لمینت در لابراتور ساخته می‌شود بنابراین؛ لمینت از دقت بالاتری برخوردار است.

 

شکستگی و ترمیم لمینت و کامپوزیت چگونه انجام می‌شود؟

 

ممکن است هم لمینت و هم کامپوزیت دچار شکستگی شوند که اصلی‌ترین دلیل آن بی‌احتیاطی بیمار است اما نکته‌ای که باید توجه کرد این است که کامپوزیت شکسته می‌تواند در دهان بیمار ترمیم شود اما واحد لمینت باید مجدد ساخته شود بنابراین شکستگی کامپوزیت می‌تواند ترمیم شود اما اگر لمینت دچار شکستگی شود نیاز است تا تعویض گردد.

ارسال یک دیدگاه