کاشت دندان بدون ایمپلنت

کاشت دندان بدون ایمپلنت

عناوین محتوایی که می خوانیم .

کاشت دندان بدون ایمپلنت‌ جزو روش‌های جایگزینی دندان محسوب می‌شود که بدون نیاز به جراحی‌های جانبی انجام می‌شود و عوارض کمی دارد. اگر چه اکثر افراد ترجیح می‌دهند که برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته خود از روش ایمپلنت‌ استفاده کنند، اما ممکن است این روش برای همه افراد مناسب نباشد. بنابراین در این زمان باید از روش‌های بدون ایمپلنت‌ کمک بگیرند.

در صورتی که قصد انجام کاشت دندان بدون ایمپلنت‌ را دارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا به انواع این روش‌ها بپردازیم.

کاشت دندان بدون ایمپلنت چیست؟

یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته، ایمپلنت است. در این روش به جراحی نیاز است تا لثه برش داده شود و استخوان فک سوراخ شود و پایه ایمپلنت درون آن قرار گیرد. پس از جراحی به زمان کمی نیاز است تا پایه ایمپلنت با استخوان فک ترکیب شود؛ سپس می‌توان روکش ایمپلنت را بر روی پایه قرار داد.

روکش دقیقا شبیه به سایر دندان‌های طبیعی بیمار بوده و باعث زیبایی لبخند و دندان‌های او خواهد شد. ایمپلنت از استحکام و دوام بالایی برخوردار است؛ به همین دلیل اکثر دندانپزشکان انجام این روش را پیشنهاد می‌کنند. البته گاهی ممکن است به دلیل بیماری زمینه‌ای، منع پزشکی یا عدم تمایل بیمار از این روش اجتناب شود. در این زمان روش‌های کاشت بدون ایمپلنت گزینه‌های بعدی هستند.

انواع روش های کاشت دندان بدون ایمپلنت

ایمپلنت‌ در کنار مزایای بی‌شماری که دارد، ممکن است معایبی به همراه داشته باشد و برای بعضی از افراد مناسب نباشد. به همین دلیل بهتر است این افراد از روش‌های کاشت بدون ایمپلنت‌ استفاده کنند. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

بریج دندانی

بریج دندان یا پل دندان یکی از موثرترین و پرطرفدارترین روش‌های کاشت دندان بدون ایمپلنت‌ است. برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته می‌توان از این روش استفاده کرد. بریج مانند یک تکیه‌گاه عمل می‌کند و دندان مصنوعی را به طور محکم در جای خود نگه می‌دارد. در این روش، دندانپزشک دو دندان مجاور دندان از دست رفته را می‌تراشد و تا به عنوان اباتمنت عمل کنند.

بریج دندانی به طور ثابت در دهان قرار می‌گیرد و امکان خارج کردن نخواهد داشت. در صورت نیاز فقط دندانپزشک می‌تواند آن را از دهان خارج کند. معمولا بریج‌ها را از جنس فلز، سرامیک یا ترکیبی از آن‌ها می‌سازند. با این روش دندان‌های جایگزین شده کاملا شبیه به دندان‌های طبیعی خواهند بود و از نظر اقتصادی نیز به صرفه است.

البته توجه داشته باشید که این روش می‌تواند باعث آسیب به دندان‌های مجاور شود. بنابراین باید بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید و چند ماه یکبار برای معاینه کلی به پزشک خود مراجعه نمایید.

پروتز دندان مصنوعی

یکی دیگر از روش‌های کاشت دندان بدون ایمپلنت‌، پروتز دندان مصنوعی نام دارد. این روش نسبت به سایر روش‌های جایگزینی دندان قیمت مناسب‌تری دارد. جنس پروتزهای دندان مصنوعی از فلز، پلاستیک یا هر دوی آن‌ها است و می‌توانند به طور همزمان جایگزین تعداد زیادی دندان شوند. پروتزها متحرک هستند و می‌توان آن‌ها را بیرون آورد و تمیز کرد.

به طور کلی پروتزهای دندان مصنوعی شامل دو نوع پروتز دندان کامل و پروتز پارسیل یا جزئی هستند. پروتز کامل همانطور که از نامش مشخص است برای افرادی که همه دندان‌های خود را از دست داده‌اند مناسب خواهد بود. اما پروتز جزئی تنها برای چند دندان کاربرد دارد.

مزایای بریج دندان

مزایای بی‌شمار بریج دندان باعث شده‌اند که بسیاری از افراد آن را به ایمپلنت ترجیح دهند. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

  • عملکرد و زیبایی بریج مشابه ایمپلنت‌ است؛ به همین دلیل به عنوان جایگزین ایمپلنت‌ شناخته می‌شود‌.
  • بدون نیاز به جراحی، دندان‌هایی شبیه به دندان‌های طبیعی برای شما به همراه خواهد داشت.
  • در صورتی که دندان‌های پایه به درمان نیاز داشته باشند، بریج گزینه مناسبی خواهد بود. دندانپزشک می‌تواند همزمان با بریج، ریشه دندان‌ها را درمان کند.
  • با کمک این روش حداکثر ۴ دندان را می‌توان جایگزین نمود.
  • مدت زمان درمان بریج سریع است و تنها به دو الی سه جلسه نیاز خواهد بود.

مزایای پروتز دندان مصنوعی

پروتز دندان مصنوعی نیز طرفداران خود را دارد و به دلیل مزایای زیر است:

  • هزینه پروتز دندان در مقایسه با سایر روش‌های جایگزینی بسیار کمتر است.
  • با استفاده از پروتز چند دندان یا حتی همه دندان‌ها را می‌توان جایگزین نمود؛ در حالیکه سایر روش‌ها محدودیت دارند.
  • نگهداری و تعمیر آن راحت است و می‌توان دندان مصنوعی جدید به آن اضافه کرد. در صورتی که پروتز دندان مصنوعی دچار شکستگی یا آسیب شود می‌توان آن را در کمترین زمان تعمیر کرد.
  • پروتز دندان متحرک است و در صورت صدمه دیدن مشکلی برای سایر دندان‌ها ایجاد نخواهد کرد.

ارسال یک دیدگاه