کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > چرا لبخند هالیوودی با لمينت سرامیکی؟

چرا لبخند هالیوودی با لمينت سرامیکی؟

عناوین محتوایی که می خوانیم .

ونیرهای لمینت در اصل لایه های نازکی هستند که از جنس مواد سرامیکی می باشند و به عنوان روکش بر روی دندان های طبیعی قرار می گیرند. در واقع می توان گفت که این ونیر ها از پرسلین ساخته شده اند و به منظور اصلاح طرح لبخند و ایجاد لبخند هالیوودی مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از لمینت های سرامیکی سبب می شود تا فرد لبخندی زیباتر، دندان هایی سفید و یک دست تر داشته باشد.

با استفاده از لمینت های سرامیکی می توان عیوب مختلف موجود در دندان ها مانند لب پریدگی، فاصله بین دندان ها، زرد شدن دندان ها و…. را پوشاند. این نوع از لمینت ها طی چند جلسه توسط دندان پزشک بر روی دندان های فرد نصب می شود. شایان ذکر است که عمر مفید این لیمنت ها در صورتی که به درستی از آن ها مراقبت شود بین 10 الی 20 سال می باشد و هر چه فرد به بهداشت دندان و دهان خود بیشتر توجه کند، عمر مفید لمینت های سرامیکی نیز بیشتر می شود.

 

لمينت سرامیکی 641694

 

لمینت های سرامیکی موجب زیبایی طرح لبخند می شوند

لمینت های پرسلین یا ونیرهای دندان به شکل پوسته و لایه نازک ویفری هستند که از موادی همرنگ با دندان ها ساخته و تشکیل شده اند. از این نوع لمینت ها اصولا برای پوشش دادن و زیبا کردن دندان های جلویی استفاده می شود. طول، اندازه، رنگ و شکل لمینت های سرامیکی با توجه به نظر بیمار و دندان پزشک قابل تغییر است. برای اصلاح طرح لبخند و ایجاد لبخند هالیوودی، این نوع از لیمنت ها به پشت دندان سیمان می شوند تا دندان ها به صورت طبیعی به نظر بیایند. جنس لیمنت های سرامیکی اصولا به گونه ای است که دارای ظاهری درخشان و همرنگ با رنگ دندان های طبیعی می باشد و زیبایی خاصی به چهره فرد می بخشد.

ونیرهای لمینت اصولا از رزین های پلاستیکی به مراتب مقاوم تر می باشند و نسبت به کامپوزیت ها عمر مفید بیشتری دارند. جالب است بدانید که پرسلین ها یا همان سرامیک ها اصولا شکننده هستند و در صورتی که ضربه ببینند و یا بیوفتند می شکنند، اما هنگامی که سرامیک ها به یک ساختار محکم مانند دندان طبیعی متصل می شوند، دیگر همچین اتفاقی نمی افتد. شاید بپرسید که وجود دندان چه تاثیری در عدم شکنندگی لمینت های سرامیکی دارد؟ در پاسخ به شما باید بگوییم که نیروهایی که مستقیما به لمینت وارد می شوند از سرامیک عبور می کنند و بعد توسط یک ساختار محکم جذب می شوند.

جنس ونیرهای لمینت چیست؟

پرسلین نوعی ماده غیر فلزی است که دارای خواصی همانند شیشه می باشد و اصولا به مینای دندان می چسبد. از ونیرهای لیمنت فقط می توان بر روی سطح دندان استفاده کرد و جالب است بدانید که این ونیرها دارای ظاهری زیبا می باشند که نسبت به شرایط دندان سازگارند. لمینت های سرامیکی دارای رنگ های گوناگونی می باشند که با توجه به رنگ دندان می توان آن ها را سایه زد تا بیشتر شبیه به دندان های طبیعی شوند. این ونیرها دارای ضخامت نیم تا 1.2 میلی متر می باشند. سرامیک لمینت دارای حالت نیمه شفاف است که باعث می شود فرد، لبخندی زیبا داشته باشد. با توجه به تکنولوژی به کار رفته در ساخت لمینت ها، برخی از آن ها از لیتیوم سرامیکی و برخی دیگر از سرامیک خالص می باشند. سرامیک به صورت پودری محلول در آب که به آن پرسلین نیز می گویند توسط تکنسین لابراتوار بر روی رفرکتوری دای لایه گذاری می شوند، سپس سرامیک ها تحت فشار زیاد حرارت داده می شوند و در نهایت لمینت نهایی در داخل قالب با استفاده از تکنیک موم گرم شده تولید می شود. لمینت های سرامیکی به این دلیل که دارای ظاهری زیبا و شفاف می باشند و به دندان های طبیعی شباهت زیادی دارند، نسبت به کامپوزیت ها هزینه بیشتری دارند.

ضخامت لمینت سرامیکی دندان چقدر است؟

همانطور که پیش تر نیز ذکر کردیم ضخامت لیمنت های سرامیکی متغیر و متفاوت است و اصولا حدود 0.5 تا 0.6 میلی متر می باشد که می توان گفت دو برابر ضخامت پوست تخم مرغ است. امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، لمینت های سرامیکی با ضخامت حدود 0.2 میلی متر نیز وجود دارند، این نوع لمینت ها دارای ظرافت بیشتری می باشند.

لمینت های سرامیکی چه کاربرد هایی دارند؟

از این نوع لمینت ها برای اصلاح طرح لبخند، اصلاح ظاهر دندان های کوتاه، اصلاح دندان هایی که از جای خود خارج شده اند و… استفاده می شود. اصلی ترین هدف استفاده از لمینت های سرامیکی، اصلاح و بهبود دندان های جلو و پیشین می باشد. از این لمینت ها می توان برای تغییر رنگ، شکل و زاویه دندان ها استفاده کرد. پس اگر دندان هایتان تغییر رنگ داده اند، یا لب پر شده اند و… نگران نباشید زیرا با لیمنت سرامیکی دندان هایی زیبا خواهید داشت.

 

لمينت سرامیکی 994942929

 

استفاده از ونیرهای سرامیکی اصولا به عنوان یک روش درمان زیبایی در نظر گرفته می شوند. ونیرهای سرامیکی طرفداران بسیار زیادی دارد و بیماران اکثرا برای داشتن دندان ها و لبخندی زیبا خواهان استفاده از لمینت سرامیکی می باشند. از لمینت های سرامیکی جهت هم تراز کردن دندان های فک بالا و پایین و تنظیم خط لثه نیز می توان استفاده کرد. ونیرهای لمینت اصولا برای حل مشکلاتی استفاده می شود که برخی از آن ها عبارتند از:

1- دندان هایی که بر اثر سایش کوتاه شده اند.

2- دندان هایی که کج شده باشند و یا از اول به صورت کج در آمده باشند.

3- دندان هایی که چرخیده اند.

4- دندان هایی که دارای پرکردگی های بسیار زیاد باشند.

5- دندان هایی که تغییر رنگ داده باشند و یا زرد شده باشند.

6- دندان هایی که دچار لب پریدگی شده باشند.

7- دندان هایی که شکسته شده باشند.

8- دندان هایی که به علت مصرف چای، قهوه، داروهایی مانند تتراسایکلین و… دچار تغییر رنگ شده باشند.

9- دندان هایی که بین آن ها فاصله بسیار زیادی وجود داشته باشد.

10- لمینت های سرامیکی در اصلاح رنگ دندان هایی که با سفید کردن و بلیچینگ درست نشده اند نیز موثر است.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه