کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > مراقبت از لمینت دندان چگونه است؟

مراقبت از لمینت دندان چگونه است؟

عناوین محتوایی که می خوانیم .

بی شک، مراقبت و نگهداری از لمینت دندان موجب افزایش طول عمر آن خواهد شد. اما آیا می دانید که مراقبت از لمینت دندان چگونه است؟ آیا می توان از لمینت دندان هم مثل دندان های طبیعی استفاده کرد؟ لطفا با ما همراه باشید تا به بررسی پاسخ چنین سؤالاتی که اغلب از سوی بیماران مطرح می شود بپردازیم.

مراقبت از لمینت دندان 9865741239852لمینت دندان در واقع به روکش هایی از جنس مواد دندانپزشکی اطلاق می شود که بر روی قسمت بیرونی دندان ها کشیده می شوند. استفاده از این روکش ها یکی از روش های پرطرفدار اصلاح طرح لبخند و زیباسازی دندان ها می باشد. همانطور که می دانید، نمی توان هیچ کدام از روش های درمانی یا زیباسازی دندانپزشکی را درمان دائمی دندان ها تلقی کرد. هر کدام از آنها طول عمر مشخصی دارند. طول عمر این درمان ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل مهم و تعیین کننده، مراقبت و نگهداری بعد از درمان است. دندان های درمان شده بیش از دندان های طبیعی نیاز به مراقبت دارند. این امر درباره دندان هایی که لمینت شده اند نیز کاملا صدق می کند. بنابراین به طور قطع می توان گفت که مراقبت از لمینت دندان موجب افزایش طول عمر آن خواهد شد. برخی از این مراقبت ها را برای شما شرح می دهیم.

  1. بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

ماندگاری لمینت دندان به میزان زیادی به سلامت دهان و دندان بستگی دارد. اگر دندان های شما دچار مشکل شوند امکان افتادن لمینت دندان وجود خواهد داشت. یا اگر لثه های شما دچار مشکلاتی چون عفونت شوند نمی توانند تکیه گاه مناسبی برای لمینت دندان باشند. بنابراین همیشه حواستان به حفظ سلامت دهان و دندانتان باشد. برای این منظور اعمال زیر را انجام دهید.

  • به طور مداوم و منظم مسواک بزنید. مسواک بعد از لمینت دندان تأثیر فراوانی در حفظ سلامت و زیبایی آن دارد. دندان هایی که دارای روکش لمینت هستند ممکن است جای مناسبی برای تجمع باکتری ها باشند. هر چند که لمینت ها احتمال پوسیدگی ندارند اما دندان زیر آنها همچنان در صدد پوسیدگی هستند و نیاز به مراقبت دارند. با مسواک زدن به دندان های خود می توانید از این امر جلوگیری کنید. در ضمن با این کار دیگر نگران زرد شدن و تغییر رنگ لمینت دندان خود نخواهید بود.
  • روزانه یک بار از نخ دندان و دهانشویه استفاده کنید. همانطور که گفتیم، تجمع مواد غذایی در لابلای دندان ها می تواند باعث پوسیدگی دندان زیر لمینت شود. اگر پوسیدگی دندان زیاد باشد راهی جز برداشتن لمینت دندان و عصب کشی دندان خراب نخواهید داشت. استفاده منظم و صحیح از نخ دندان به سلامت دندان و لمینت دندان می کند. دهانشویه نیز علاوه بر حفظ سلامت دندان ها به استحکام و سلامت لثه ها نیز کمک می کند.
  • به طور منظم و در فواصل زمانی مشخص به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا از وضعیت سلامت دهان و دندان خود مطمئن شوید. بسیاری از مشکلات دهان و دندان در مراحل اولیه قابل تشخیص توسط خود بیمار نیستند. این بیماری ها باید توسط دندانپزشک متخصص تشخیص داده و درمان شوند تا آسیب بیشتری به دندان ها وارد نشود.
  1. هر گز از دندان های خود استفاده ابزاری نکنید

یادتان باشد وظیفه دندان ها جویدن غذا است نه باز کردن در بطری یا شکستن آجیل! متأسفانه برخی از افراد از دندان های خود به عنوان یک ابزار استفاده می کنند. باید بگوییم که دندان ها عضوی از بدن هستند که بسیار شکننده و آسیب پذیرند. این اعضا در صورت آسیب دیدن توانایی بازسازی خود را ندارند. بنابراین مراقب باشید با انجام اعمال نادرست به دندان های خود آسیب نزنید. حال اگر قبلا این دندان ها را ترمیم کرده و از روکش لمینت بر روی آنها استفاده کرده اید دندان های شما حساس تر هم شده اند. استفاده ابزاری از آنها ممکن است موجب شکستن یا لب پر شدن لمینت دندان شود.

  1. از مسواک و خمیر دندان مناسب استفاده کنید

همانطور که گفتیم، مسواک بعد از لمینت دندان یکی از موارد ضروری جهت مراقبت از لمینت دندان است. اما توجه داشته باشید که مسواک مناسبی را برای شستشوی دندان های لمینت شده برگزینید. استفاده از مسواک های زبر و خشن ممکن است به سطح خارجی لمینت دندان آسیب برساند. این امر در دراز مدت می تواند درخشندگی لمینت دندان را از بین برده و موجب تغییر رنگ آن نیز شود. بنابراین توصیه می شود در هنگام خرید مسواک به سراغ مسواک هایی با پرزهای نرم بروید.

علاوه بر مسواک، خمیردندان نیز می تواند تأثیر بسزایی در طول عمر لمینت دندان داشته باشد. امروزه خمیر دندان های متنوع با برند های مختلف در بازار وجود دارند. هر کدام از آنها ترکیبات سازنده و ویژگی های خاصی دارند که به طور کامل برروی جلد محصول ذکر شده است. در هنگام خرید خمیر دندان دقت کنید که خمیردندان هایی که خاصیت سفیدکنندگی یا سایندگی دارند را انتخاب نکنید. همچنین خمیر دندان هایی که دارای جوش شیرین هستند نیز می توانند به لمینت دندان آسیب برسانند. بهترین خمیردندان ها برای شستشوی لمینت دندان، خمیردندان های ژله ای هستند. در ضمن برخی از شرکت ها اقدام به تولید انواع خمیر دندان های مخصوص لمینت دندان نیز کرده اند. در صورتی که فکر می کنید دندان های شما پس از کاشت لمینت خیلی حساس تر شده اند می توانید از این محصولات استفاده نمایید.

  1. در انتخاب رژیم غذایی خود دقت کنید

کاشت روکش لمینت، شما را مجبور به پیروی از رژیم غذایی خاصی نمی کند. در ضمن اگر دندان های خود را لمینت کرده اید لازم نیست خود را از مصرف برخی از خوراکی ها محروم کنید. اما به خاطر داشته باشید که لمینت ها نیاز به مراقبت دارند و بهتر است احتیاط بیشتری در انتخاب نوع تغذیه خود به خرج دهید. برخی از نکات مهمی که لازم است به خاطر داشته باشید عبارتند از:

  • از گاز زدن غذاهای سفت خودداری کنید. هر چند که لمینت دندان بسیار مقاوم است اما میزان استحکام آن کمتر از دندان های طبیعی است. گاز زدن غذاهای سفت و شکننده مانند ته دیگ، استخوان، برخی از آجیل ها، آبنبات سنگی و… می تواند موجب لب پر شدن یا حتی کنده شدن لمینت دندان شود.
  • مواد خوراکی چسبناک مانند انواع شکلات ها یا آدامس را با دندان های لمینت شده خود نجوید. این کار نقش مهمی در مراقبت از لمینت دندان دارد.
  • مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی مانند نوشابه، قهوه، ادویه هایی چون زردچوبه و… را کمی محدودتر کنید. چنین غذاها و نوشیدنی هایی ممکن است موجب تغییر رنگ لمینت دندان شوند. هر چند که لمینت های سرامیکی در برابر تغییر رنگ مقاوم هستند اما چسبی که برای اتصال آن به دندان استفاده شده است این خاصیت را ندارد. بنابراین ممکن است پس از مدتی شاهد زرد شدن لبه های لمینت دندان خود شوید. چنانچه از این مواد خوراکی استفاده می کنید حتما بلافاصله از مسواک استفاده کنید. استفاده از مسواک بعد از لمینت دندان را جدی بگیرید.
  • از کشیدن سیگار خودداری کنید. دود سیگار و دخانیات همانطور که دندان های طبیعی شما را زرد و بدرنگ می کند، موجب تغییر رنگ لمینت دندان نیز خواهد شد.
  1. عادات غلطی را که به لمینت دندان آسیب می رسانند ترک کنید

برخی از عادت های بد می توانند موجب آسیب رسیدن به لمینت دندان شوند. برای مراقبت از لمینت دندان، این عادات را ترک کنید. برای مثال افرادی که دائم دندان قروچه می کنند به هیچ وجه گزینه مناسبی برای استفاده از لمینت دندان نیستند. چرا که تکرار این رفتار موجب ترک خوردن، شکستن یا کنده شدن لمینت دندان می شود. جویدن ناخن، گاز زدن اشیایی مانند مداد و خودکار و… نیز از جمله رفتارهای غلطی هستند که می توانند برای لمینت دندان مشکل ساز باشند و طول عمر آن را کاهش دهند.

مراقبت از لمینت دندان 13212875485465212

  1. ورزشکاران حواسشان به لمینت دندان باشد

همانطور که گفتیم، مقاومت لمینت دندان در برابر ضربات و فشار های شدید کمتر از دندان های طبیعی است. افرادی که ورزش های رزمی انجام می دهند یا به دلایل دیگری همچون داشتن شغل پر خطر و… صورت و علی الخصوص دندان های آنها در معرض خطر برخورد ضربه است باید کمی بیشتر دقت کنند. این افراد حتما در هنگام تمرین یا رزم از ضربه گیر دندان استفاده نمایند.

اگر مراقب لمینت دندان های خود نباشید چه اتفاقی می افتد؟

اصول مراقبت از لمینت دندان را برای شما بازگو کردیم. مطمئنا اگر این نکات را مو به مو رعایت کنید می توانید سالیان سال از لمینت دندان خود استفاده کرده و لذت ببرید. عدم توجه به نکات مراقبتی علاوه بر اینکه موجب اتلاف هزینه و زمان شما می شود، می تواند عوارض جبران ناپذیری را نیز به دنبال داشته باشد. برای مثال عدم توجه به رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است بروز مشکلاتی از قبیل عفونت لثه یا پوسیدگی دندان ها را در پی داشته باشد. چنانچه بی توجهی ادامه پیدا کند به سرعت دندان زیر لمینت کاملا خراب شده و نیاز به عصب کشی یا کشیدن خواهد داشت. طبیعتا برای انجام این کار لازم است لمینت دندان خود را از دست بدهید. عفونت لثه نیز در موارد شدید می تواند عوارض زیادی از قبیل پری ایملنتیت و یا از بین رفتن بافت لثه را به دنبال داشته باشد.

کلام آخر

بنابراین توصیه می شود مراقبت از لمینت دندان را جدی بگیرید.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه