مراحل لمینت دندان چیست

عناوین محتوایی که می خوانیم .

لمینت دندان یکی از روش های زیباسازی دندان ها می باشد که طرفداران زیادی دارد. در این مقاله می خواهیم در خصوص اینکه مراحل لمنیت دندان چیست؟ مطالبی را بیان نماییم. این مطالب می تواند بیمار ار کاملا با لمینت دندان آشنا نموده و به تمامی سوالات و ابهامات پاسخ دهد. لمنیت دندان یک روش ساده و در عین حال کاربردی برای پوشش دادن ایرادات و نقص هایی است که دندان را درگیر نموده است. از جمله این موارد می توان به لب پر شدن و شکستن دندان ها، فاصله بین دندانی، تغییر رنگ دندان ها و … اشاره نمود. این مشکلات در حد جزئی بوده و می توان با پوشش دادن آن، زیبایی را به چهره و طرح لبخند بازگرداند. و اینکه مراحل لمینت دندان چیست باید به طور خلاصه اشاره کنیم این مراحل شامل تراشیدن مینای دندان، قالب گیری و نصب روکش بر روی دندان ها می باشد.

مراحل لمینت دندان 5545623210آشنایی با مراحل نصب لمینت دندان

در پاسخ به این سوال که مراحل لمینت دندان چیست باید بگوییم این روش به چهار مرحله تقسیم می شود. مرحله اول شامل مراجعه به دندانپزشک برای معاینه و مشاوره، مرحله دوم آماده سازی دندان برای انجام لمینت، مرحله سوم گرفتن قالب از دندان، مرحله چهارم نصب روکش لمینت می باشد. در این قسمت از مقاله به بررسی تک تک این مراحل خواهیم پرداخت.

مرحله اول: انتخاب دندانپزشک

این مرحله ابتدایی ترین و مهم ترین قسمت می باشد. در صورتی که به بهترین دندانپزشک لمینت دندان مراجعه نمایید، از بابت طبیعی بودن و سالم بودن روش درمان باید خیالتان راحت باشد. انتخاب دندانپزشک از اهمیت زیادی برخوردار است. بی تجربگی و عدم مهارت دندانپزشک می تواند عوارض جبران ناپذیری را برای بیمار به دنبال داشته باشد. در صورتی که مرحله قالب گیری و نصب لمینت دندان به درستی انجام نشود، می تواند عواقبی مانند عفونت لثه و هان، پوسیدگی دندان ها بدون اطلاع بیمار از وضعیت آن ها و در نهایت نیاز به تعویض لمینت دندان به دنبال داشته باشد. برای تعویض لمینت دندان نیاز است روکش از دندان ها جدا شوده و مجددا مینای دندان تراش داده شود. این تراشیدن می تواند آسیب های زیادی به مینای دندان وارد نماید. حساسیت دندان بالاتر رفته و ممکن است به رشته های عصبی نیز فشار وارد شود و تحریک شوند. در این صورت درد زیادی به بیمار تحمیل می شود. در صورتی که با انتخاب بهترین دندانپزشک لمینت دندان و مراجعه به بهترین کلینیک لمینت دندان می توانید از این عوارض رهایی یابید.

مراحل دوم: آماده سازی دندان

در این مرحله پس از تایید دندانپزشک برای انجام لمنیت دندان، برای شروع باید دندان ها برای لمینت آماده شوند. روش آماده سازی به این صورت است که مقداری از مینای دندان باید تراشیده شود تا روکش را بتوان روی دندان ها نصب نمود. این تراشیدن به میزان کمتر از یک میلی متر می باشد. زیرا تراشیدن بیشتر می تواند دندان ها را آسیب پذیر و حساس نماید. بنابراین باید در این قسمت نهایت دقت و ظرافت بکار گرفته شود. تراشیدن مینای دندان برای همگن نمودن و تراز کردن دندان ها لازم است. بعد از قرار دادن روکش، دندان ها مقاداری به سمت جلو خواهند آمد، برای اینکه این مشکل برطرف شود و حالت طبیعی دندان حفظ شود، این اقدام را قبل از نصب لمینت انجام می دهند.

مرحله سوم: قالب گیری از دندان

مرحله سوم قالب گیری از دندان ها است. در این مرحله مقداری مواد قالب گیری بر روی دندان قرار داده می شود تا شکل دندان ها را بگیرد و سفت شود. سپس قالب آماده شده را به لابراتوار می فذستند تا ضمن انجام پردازش های مورد نیاز، مدل نهایی توسط تکنسین مربوطه ساخته شود . در این قسمت چند لایه پورسلین نیز به داخل مدل اضافه می شود تا در برابر گرما و فشار، استحکام و مقاومت لازم را داشته باشد.

مراحل لمینت دندان 658421321مرحله نهایی: نصب لمینت دندان

بین این دو مرحله نیاز به دو هفته زمان داریم. بعد از اینکه مدل نهایی آماده شد دندانپزشک مجددا شکل دندان ها و قالب را بررسی می نماید تا با فرم دندان ها مطابقت داشته و هم تراز باشد. در صورتی که نیاز به اصلاح باشد، اقدامات نهایی روی مدل انجام می شود. برای تعیین رنگ لمینت دندان نیز بایستی طراحی های لازم انجام شده باشد. رنگ لمینت دندان به دلخواه بیمار تعیین می شود. ولی بایستی با رنگ پوست و طرح لبخند بیمار همخوانی داشته باشد تا حالت طبیعی خود را حفظ نماید. لمینت های بسیار سفید نمی توانند گزینهمناسبی باشند. در نهایت لمینت توسط ماده چسبناکی بر روی دندان ها قرار داده می شود. از ماده سیمانی مخصوص دندانپزشکی برای پوشش دادن جاهای خالی و فضاهای مورد نظر استفاده می شود. برای ثابت شدن لمینت دندان نیاز است مقداری فشار به قالب داده شود تا کاملا جای خود را پیدا کند. بوسیله تابش نور و اشعه، لمینت دندان در عرض چند دقیقه سفت و محکم خواهد شد.

تفاوت لمینت دندان و کامپوزیت

برای لمینت دندان می توان هم از ونیر کامپوزیت استفاده کرد و هم ونیر سرامیک. این مراحلی که گفته شد در خصوص ونیر سرامیک می باشد. تفاوت ونیر کامپوزیت و ونیر سرامیک در چند نکته مهم است که در این قسمت به آن ها اشاره می کنیم. ونیر کامپوزیت به صورت پیش ساخته و آماده در مطب و کلینیک دندانپزشکی موجود بوده و نیازی به مراحل قالب گیری و نیز ارسال به لابراتوار ندارد. زیرا این ونیر ها برای همه افراد یکسان است و برعکس لمینت سرامیکی که برای هر فرد مجزا قالب گرفته می شود، نیست. به همین دلیل استحکام و مقاومت کمتری دارد. در برابر رنگ تاثیر پذیری بیشتری نیز خواهد داشت و به سرعت رد اثر خوردن مواد غذایی و آشامیدنی های رنگی، تغییر رنگ می دهد. مزیت این روش در کم بودن هزینه و زمانی است که باید صرف شود. برای نصب ونیر کامپوزیت نیاز به یک جلسه درمان داریم . در صورتی که لمینت سرامیکی حداقل به دو هفته زمان برای تهیه قالب و نصب نیاز است.

کلام آخر

در پاسخ به این پرسش که مراحل لمینت دندان چیست باید گفت این روش درمانی در چهار مرحله مختلف انجام می شود. مرحله ابتدایی انتخاب دندانپزشک و مراحل بعدی شامل آماده سازی دندان ها، قالب گیری و سپس نصب لمینت بر روی دندان است. مهم ترین نکته انتخاب بهترین دندانپزشک لمینت دندان و مراجعه به بهترین کلینیک لمینت دندان برای دستیابی به بهترین نتیجه و پیشگیری از عوارض احتمالی بعدی است.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه