کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > ماندگاری کامپوزیت دندان چگونه افزایش می یابد

ماندگاری کامپوزیت دندان چگونه افزایش می یابد

عناوین محتوایی که می خوانیم .

یکی از دغدغه های افرادی که اقدام به کامپوزیت دندان می نمایند این است که ماندگاری کامپوزیت دندان چگونه افزایش می یابد؟ کامپوزیت دندان یکی از روش های سریع و با ماندگاری قابل قبول برای زیبا تر نمودن طرح لبخند می باشد. با این روش می توان نواقص و عیوب ظاهری و جزئی دندان را پوشش داده و زیبایی چهره و لبخند را دو چندان نمود. طول عمر کامپوزیت دندان بین 5 تا 7 سال تخمین زده می شود. این طول عمر می تواند بیشتر از این بازه زمانی و در مواردی کمتر نیز باشد. علت آن نیز مربوط به عواملی است که بر ماندگاری این روش تاثیر گذار هستند. در این مقاله توضیح خواهیم داد که با چه روش هایی می توان ماندگاری این روش را حفظ نمود. با این مراقبت ها می توان طول عمر کامپوزیت دندان را تا سال ها افزایش داد.

بررسی عوامل موثر بر افزایش ماندگاری کامپوزیت دندان

همانطور که گفتیم راه هایی برای اینکه ماندگاری کامپوزیت دندان چگونه افزایش می یابد وجود دارد. عوامل مختلفی هستند که می توانند طول عمر این روش را افزایش و در صورت عدم انجام این مراقبت ها، کاهش دهند. در این قسمت به بررسی این موارد خواهیم پرداخت:

ماندگاری کامپوزیت دندان چگونه افزایش می یابد 89746545313121000

انتخاب دندانپزشک

یکی از اساسی ترین تصمیمات، انتخاب دندانپزشک مورد اعتماد است. مهارت و تخصص دندانپزشک تاثیر بسیار زیادی در افزایش طول عمر و ماندگاری کامپوزیت دندان و یا هر روش زیبایی در این حوزه دارد. نحوه قرار دادن روکش کامپوزیت دندان، ظرافت و دقت در انتخاب رنگ و نیز چسباندن مناسب و درست روکش و … از جمله مهارت های دندانپزشک می باشد. در صورتی که روکش به صورت دقیق در مرز بین لثه قرار نگیرد و این قسمت را پوشش ندهد، ذرات غذا و باکتری ها در این مناطق تجمع یافته و باعث بروز عوارضی مانند پوسیدگی دندان های زیر روکش، عفونت لثه، بیماری های مربوط به لثه و … به دنبال خواهد داشت. باید دندانپزشک از عدم وجود هرگونه سوراخ و نقطه ریز بین لثه و روکش مطمئن شود. نحوه چسباندن روکش کامپوزیت دندان نیز در صورتی که توسط دندانپزشک متخصص و حرفه ای انجام شود، بسیار طبیعی تربوده و جلوه بهتری خواهد داشت.

مواد استفاده شده در کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان به صورت آماده و پیش ساخته در مطب یا کلینیک موجود است. ولی مواد استفاده شده در آن ها و نیز رنگ این روکش ها متفاوت می باشد. هر کدام از این مواد، مقاومت های مختلفی دارند. اساسا روکش کامپوزیت دندان نسبت به لمینت دندان شکننده تر و مقاومت پایین تری در برابر ضربه، فشار و رنگ پذیری دارد. در صورتی که کامپوزیت دندان را از مواد باکیفیت بهتر و مرغوب تر انتخاب کنید، این مقاومت نیز افزایش خواهد یافت. به صورتی که روکش در اثر کوچکترین فشار یا ضربه دچار آسیب نخواهد شد و نیز طول عمر شفافیت و براقیت آن نیز افزایش خواهد یافت. پس در پاسخ این پرسش که ماندگاری کامپوزیت دندان چگونه افزایش می یابد؟ می توان گفت انتخاب مواد مرغوب و باکیفیت یکی از این راه ها می باشد. با اینکه هزینه ها بالاتر خواهد رفت، ولی طول عمر کامپوزیت دندان افزایش می یابد.

 

مراقبت های بهداشتی

غیر از موارد بالا که تصور می شود به هزینه بیشتری نیاز است، مراقبت های بهداشتی یکی از راه های افزایش ماندگاری کامپوزیت دندان است. این مراقبت بدون هزینه بوده و بستگی به خود فرد دارد که تا چه اندازه این مساله برای او اهمیت دارد. مسواک زدن مرتب و به موقع، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه سه مراقبتی است که در کنار هم باعث افزایش طول عمر روکش کامپوزیت دندان می شود. غیر از اینکه این مراقبت های بهداشتی مانع از آسیب و پوسیدگی دندان های زیر روکش می شوند، تاثیر زیادی در رنگ کامپوزیت دندان دارند. همانطور که گفتیم میزان رنگ پذیری کامپوزیت دندان خیلی بیشتر از لمینت دندان است. بنابراین مراقبت های بهداشتی و مرتب مانع از لکه گیری و از بین رفتن شفافیت روکش خواهد شد. پس نیاز است با کامپوزیت دندان نیز مانند دندان طبیعی رفتار کرده و همان مراقبت های بهداشتی انجام شود.

 

مراقبت های تغذیه ای

افزایش ماندگاری کامپوزیت دندان را می توان با مزاقبت های تغذیه ای تضمین نمود. در روز اول نصب روکش کامپوزیت دندان تا زمانی که بی حسی دندان از بین نرفته، از خوردن مواد غذایی اجتناب کنید. چون ممکن است ناخواسته فشار زیادی به روشک دندان وارد شود. بهتر است از خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن زیاد دارد، در روزهای اول پرهیز نمایید. مراقبت از کامپوزیت غیر از حفظ روکش، به حفظ شفافیت و زیبایی روکش نیز بستگی دارد. از آنجایی که مقاومت کامپوزیت دندان در برابر رنگ مواد غذایی پایین است، از خوردن غذاهای رنگی و سس دار و نیز مایعاتی مانند چای، قهوه، نوشابه و … تا حد زیادی اجتناب کنید. در صورت مصرف این مواد غذایی و مایعات سریعا مسواک زده و در غیر این صورت آب بخورید تا اثر رنگ بر روی روکش باقی نماند.

ماندگاری کامپوزیت دندان چگونه افزایش می یابد 789456454549000

عدم استعمال دخانیات

یکی دیگر از پاسخ ها به اینکه ماندگاری کامپوزیت دندان چگونه افزایش می یابد؟ عدم مصرف دخانیات است. مصرف دخانیات از دو جنبه برای روکش کامپوزیت دندان مضر است. از طرفی مقاومت پایین روکش کامپوزیت دندان در برابر رنگ پذیری، باعث می شود در اثر استفاده از دخانیات به سرعت شفافیت روکش از بین رفته و زیبایی خود را از دست بدهد. از طرفی عموما افرادی که دخانیات زیادی مصرف می کنند، کمتر به بهداشت دهان و دندان اهمیت می دهند. بنابراین احتمال شیوع عفونت در دندان های زیر روکش و نیز در کل دهان زیاد بوده و ممکن است اعوارض بیشتری نیز به دنبال داشته باشد که منجر به برداشتن روکش کامپوزیت دندان شود. زیرا با مصرف دخانیات مقاومت دندان در برابر عواملی که مخرب می باشند، کاهش یافته و طول عمر آن کوتاه شود.

عدم مصرف مشروبات الکلی

یکی دیگر از مواردی که در ماندگاری روکش کامپوزیت دندان نقش دارد، عدم مصرف مشروبات الکلی می باشد. در حد امکان باید مصرف این مواد را کنترل و تعدیل نمود. الکل موجود در مشروبات باعث ساییدگی و فرسایش روکش دندان خواهد شد. همچنین با توجه به مقاومت کم روکش کامپوزیت در برابر لکه گیری و رنگ پذیری، مصرف مداوم مشروبات الکلی باعث تغییر رنگ سریع روکش و کاهش عمر این روش خواهد شد.

عادات رفتاری نادرست

عادات رفتاری مانند دندان قروچه یکی از عوامل مخرب برای کلیه روش های دندانپزشکی و زیبایی به شمار می رود. در این بیماری، فرد با قرار گرفتن در محیط های پر استرس و بخصوص در خواب دندان های خود را بهم فشار داده و دندان ها به مرور دچار ساییدگی می شوند. این عامل می تواند بسیاری از روش های زیبایی را با شکست مواجه نماید. از آنجایی که مقاومت روکش کامپوزیت دندان در برابر این موارد بسیار پایین است، ممکن است ماندگاری کامپوزیت دندان کاهش یافته و منجر به تعویض روکش شود. برای جلوگیری از این مشکل، بایستی این رفتارها که جویدن ناخن و یا موادی مانند مغز مداد، یخ، آبنبات و … نیز می شود، کنترل و درمان شود. برای کنترل دندان قروچه بهتر است این بیماری درمان و تا این زمان از نایت گارد و یا محافظ دندان استفاده شود.

مراجعات منظم به دندانپزشک

بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان، نیاز است بیمار هر 6 ماه و به صورت منظم به دندانپزشک مراجعه نماید. این چکاپ باعث می شود تا در صورت وجود مشکل، سریعا شناسایی و درمان انجام شود. مواردی مانند وجود عفونت در دندان و گسترش آن، ساییدگی دندان ها و عدم تراز آن ها و … با این مراجعات مشخص و درمان های لازم انجام می شود. مزیت کامپوزیت دندان در امکان ترمیم روکش می باشد. به صورتی که هر گونه اشکال و یا موردی را می توان ترمیم نمود و نیازی به برداشتن روکش و یا تعویض آن نمی باشد. همچنین در این مراجعات، دندانپزشک قسمت هایی از دندان که بیمار به آن دسترسی نداشته باشد شستشو داده و از بروز بیماری ها جلوگیری می نماید. با توجه به ماندگاری این روش که بین 5 تا 7 سال استف توصیه می شود سالی دو بار برای بررسی وضعیت روکش کامپوزیت دندان به دندانپزشک مراجعه نمایید.

عدم استفاده ابزاری از روکش کامپوزیت دندان

یکی دیگر از مراقبت ها برای افزایش ماندگاری روکش کامپوزیت دندان، عدم استفاده ابزاری از روکش دندان است. این بدین معناست که نباید از دندان ها برای باز کردن درب قوطی، شکستن آجیل و مواد سخت و … استفاده نمود. با توجه به استحکام پایین این روکش ها، احتمال آسیب و شکستن روکش بالا رفته و ماندگاری آن به شدت کاهش می یابد. بنابراین برای اینکه بدانیم ماندگاری کامپوزیت دندان چگونه افزایش می یابد؟ باید گفت عدم استفاده ابزاری از روکش کامپوزیت دندان یکی از این روش ها می باشد.

کلام آخر

در این مقاله توضیح دادیم که ماندگاری کامپوزیت دندان چگونه افزایش می یابد؟ همانطور که گفته شد مراقبت های بعد از نصب روکش مانند مراقبت های بهداشتی و تغذیه ای، عدم مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات، عدم استفاده ابزاری از روکش کامپوزیت دندان و جلوگیری از دندان قروچه و برخی عادات رفتاری نادرست در کنار انتخاب بهترین دندانپزشک و کلینیکی که در این زمینه شهرت و معروفیت دارد از جمله روش های افزایش ماندگاریو طول عمر کامپوزیت دندان می باشد.

 


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه