کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > لمینت یا ارتودنسی، کدام روش برای اصلاح طرح لبخند بهتر است؟

لمینت یا ارتودنسی، کدام روش برای اصلاح طرح لبخند بهتر است؟

عناوین محتوایی که می خوانیم .

انسان موجودی اجتماعی است و روزانه با صدها نفر در ارتباط است و برای هر فردی داشتن ظاهری زیبا و آراسته از اهمیت بالایی برخودار است. این ظاهر شامل بخش­های متفاوتی است مثل لباس و کفش و…. اما شایان ذکر است که مهم­ترین بخش ظاهر هر فردی چهره و صورت اوست. بنابراین هر فردی باید بسیار به چهره­ی و صورت خود اهمیت بدهد و نباید با بی­اهمیتی و لا مبالاتی ظاهر خود را زشت جلوه دهد و همان طور که می­دانید لبخند هر کسی مهم‌ترین جز صورت او محسبوب می­شود.

 

لمینت یا ارتودنسی 15616169

 

لبخند زمانی زیبا است که فرد دندان­های سفید و سالمی داشته باشد که همه با نظم خاصی در کنار یک دیگر قرار گرفته باشند نه این که دندان­های به گونه­ای نامنظم و بدون رعایت زیبایی در کنار هم باشند. مسلما می­دانید که علم دندان پزشکی با پیشرفت­های بسیاری که به دست آورده است تا حد زیادی این مشکل را مرتفع ساخته است و از این رو دیگر نیازی نیست که در این باره نگران باشید. دو راه حلی که علم پزشکی در این رابطه ارائه داده است لمینت و ارتودونسی است که در این سایت سعی داریم این دو روش را به صورت کامل به شما معرفی کنیم و مزیت هر دو یا معایب آن را به طور کامل برای شما باز گو کنیم تا شاید بتوانیم به شما در انتخابتان کمکی کرده باشیم.

لمینت دندان

یکی از راهکارهای بسیار موثر برای داشتن لبخندی زیبا، لمینت دندان است. این روش تا حدود بسیاری به شما کمک می­کند تا دندان­هایی با رنگ سفید داشته باشید و ایرادات مختلف دندان مثل شکل ظاهری و یا فاصله­های زیاد بین دندان­ها را اصلاح می­کند. روکش لمینت دندان، پوششی نازک از جنس پرسلن و یا سرامیک می­باشد که توسط متخصص دندان پزشکی زیبایی به دندان­ها چسبانده می­شوند و ظاهر زیباتری را به دندان­ها می­دهد. یکی از مزیت­های لمینت دندان این است که پزشک مقدار کمی از مینای دندان را برای آماده سازی تراش می­دهد تا لمینت به درستی و راحتی به دندان پیوند بخورد و این باعث می­شود که مینای دندان کمتر آسیب ببیند که به مراتب باعث اصلاح طرح لبخند شما شود.

انواع لمینت دندان:

  1. لمینت دندان سرامیکی: در این روش روکش لمینت از یک سرامیک ساخته می­شود و نکته­ی جالب است بدایند که در این لمینت، روکش کاملا طبیعی است.
  2. لمینت دندان کامپوزیتی: یک ماده­ی کامپوزیتی روی دندان قرار می­گیرد و امتیاز این نوع لمینت این است که اصلا نیازی به تراشیدن سطح دندان نیست.
  3. لیمنت دندان فوری: این نوع لمینت دندان از پیش ساخته هستند که به سادگی با دندان­های موجود شما مطابقت دارند تا لبخند و ظاهر لبخند شما را بهبود ببخشند. این نوع لمینت در مقایسه با سایر لمینت­ها ارزان­تر هستند اما دوام زیادی ندارند. این مورد در کل زیاد به افراد توصیه نمی‌شود چرا که ظاهر طبیعی ندارد و کاملا مشخص که فرد دندان­های خود را لمینت کرده است و معمولی نیست.
  4. لمینت دندان قابل جا به جایی: این نوع لمینت دندان مانند دندان­های کاذب هستند که می­توان برای رفع هر گونه نقص و آسیب آن­ها را به روی دندان­ها قرار داد. این نوع لمینت این امکان را به فرد می­دهد که به راحتی عذا بخورد. باید به این نکته توجه کرد که این نوع لمینت، نیاز به تمیز کردن دارد.

ارتودنسی

ارتودنسی نیز روشی پزشکی است که فک­ها را در جای مناسب قرار می­دهد که اصلاح شود. افرادی که دندان­هایشان به طور نامناسبی قرار گرفته است می­توانند از این روش استفاده ­کنند. دغدغه‌ی بسیاری از افراد مدت زمان ارتودنسی است اما باید بگوییم طول مدت دقیقی برای ارتودنسی وجود ندارد و از فردی به فرد دیگر متغیر است.

 

لمینت یا ارتودنسی 516416016

 

انواع ارتودنسی

ارتودنسی ثابت: در این ارتودنسی بیمار به هیچ وجه نمی­تواند دستگاه ارتودنسی را از دهان خود خارج کند و اجزا به صورت نگین­هایی به روی دندان چسبانده می­شود و ثابت می­گردند. وجه تمایز این روش با سایر روش­ها این است که درمان تا حد زیادی به همکاری بیمار بستگی ندارد. طول درمان این نوع ارتودنسی معمولا دو سال است ولی ممکن است که برای برخی افراد با توجه به شدت مشکلشان بیشتر یا کمتر باشد. در این ارتودنسی به بیمار توصیه می­شود که از غذاهای سفت استفاده نکند تا در طول درمان نیازی نباشد که از براکت­های جدید استفاده شود. در مورد روند درمان هم باید گفت که ارتودنسی ثابت می­تواند ماهی یک میلی­متر دندان را حرکت دهد. در برخی موارد هم شاید نیاز باشد که فرد دندان خود را بکشد. فرد در طول درمان، ماهی یک بار باید ویزیت شود. البته باید گفت که در هر جلسه بعد از فعال کردن کش­ها و سیم­ها و یا فنرها ممکن است فرد کمی درد داشته باشد اما درد با مرور زمان کمتر می­شود.

ارتودنسی لینگوال: سیستمی است که براکت­ها پشت دندان قرار می­گیرند و به همین دلیل به آن براکت داخلی نیز می­گویند. این نوع ارتودنسی بیشتر برای کودکان توصیه می­شود اما با این وجود معمولا جوانان و بزرگسالان از آن استفاده می­کنند. شایان ذکر است که این روش برای کسانی مناسب است که با ظاهر ارتودنسی مشکل دارند چرا که سیستم لینگوال به گونه­ای کاملا مناسب انجام می­شود و فرد دیگر با ظاهر آن مشکل ندارد.

ارتودنسی شفاف یا نا مرئی: این نوع ارتودنسی جلوه­ی کمتری دارد و یک گزینه­ی بسیار مناسبی است برای افرادی که با ظاهر ارتودنسی مشکل دارند. این روش با استفاده از یک دسته قالب شفاف انجام می­شود که به هیچ وجه قابل رویت نیستند. این قالب­ها در یک روز باید بین بیست و تا بیست و دو ساعت بر روی دندان قرار بگیرند تا فرد نتیجه­ی بهتری بگیرد و فقط زمانی که می‌خواهد غذا بخورد یا مسواک بزند می­تواند این قالب­ها را در بیاورد. افراد می­توانند از این ارتودنسی برای رفع مشکلاتی مثل به هم ریختگی دندان و شلوغی بین دندان­ها استفاده کنند.

 

در آخر هم لازم است اشاره کنیم که زمان مناسب برای انجام ارتودنسی زمانی است که لثه­ها و بافت­های نگهدارنده­ سالم هستند. بنابراین اگر قصد انجام ارتودنسی دارید در سن کمتر یعنی جوانی و نوجوانی این کار را انجام دهید چرا که با افزایش سن ممکن است که امکان جا به جایی دندان­ها کاهش یابد و نتیجه­ی مطلوب خود را نگیرید.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه