کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > لمینت دندان شکسته چگونه انجام می شود

لمینت دندان شکسته چگونه انجام می شود

عناوین محتوایی که می خوانیم .

افزایش فشار و نیرو به دندان می تواند عامل شکستن دندان ها شود. یکی از روش های ترمیم و پوشش این مشکل، لمینت دندان است. می خواهیم بدانیم لمینت دندان شکسته چگونه انجام می شود؟ البته قبلا باید مشخص شود این شکستگی در کجای دندان است و میزان آن تا چه حد می باشد. شکستگی ها و ترک خوردگی ها ممکن است به ریشه دندان نیز رسوخ نماید. بنابراین در جلسه معاینه ، دندانپزشک تعیین می کند که میزان نفوذ شکستگی تا چه اندازه است. لمینت دندان نقش درمان شکستن و این نوع آسیب را ندارد. بلکه می تواند این نوع نواقص را پوشش داده و مانع از دیدن آن شود. باید گفت شکستگی دندان ها می تواند علل مختلفی داشته و نیز درمان های متفاوتی هم داشته باشد. در صورتی که این آسیب جزئی باشد و نفوذ زیادی نکرده باشد، لمینت دندان بهترین روش می باشد.

لمینت دندان شکسته 12038795420235220آشنایی با علل شکستن دندان

عوامل مختلفی می تواند باعث شکستن و عامل آن باشد. در این قسمت می خواهیم به این موارد اشاره کنیم:

دندان قروچه: یکی از عوامل مهم برای بروز این مشکل، بیماری دندان قروچه می باشد. در این بیماری ، فرد مدام دندان ها خود را به هم فشار داده و این مشکل غیر از شکستن باعث ساییده شدن آن می شود. دندان قروچه یک مشکل رفتاری است که در زمان استرس و وارد آمدن فشارهای عصبی شدید می تواند بروز نماید. برای مقابله و درمان این بیماری نیاز است که فرد از روش های روان درمانی استفاده نموده تا بتواند شرایط عصبی و هیجانی را کنترل نماید. تا این زمان بایستی از محافظ دندان یا گارد نایت استفاده شود. زیرا در صورت لمینت دندان نیز این موضوع می تواند باعث آسیب دیدن روکش دندان و کاهش عمر مفید آن شود.

پوسیدگی دندان: یکی دیگر از علل شکستن دندان، پوسیدگی دندان می باشد. پوسیدگی باعث تحلیل استخوان دندان شده و آن را آسیب پذیر می کند. در نتیجه در اثر کمترین فشار به دندان، باعث شکستن آن می شود.

عصب کشی دندان ها:

عصب کشی و هر گونه اقدام بر روی دندان ها می تواند باعث شکستن دندان شود. در این خصوص انتخاب بهترین دندانپزشک می تواند کارساز بوده و از این مشکل جلوگیری نماید. پرکردگی دندان و عصب کشی دندان نیز باید در نهایت دقت و ظرافت و نیز با تبحر انجام گیرد تا دندان ها آسیب ندیده و دچار شکستگی نشوند. این آسیب می تواند در قسمت های مختلف دندان مانند عاج دندان، پالپ، ریشه یا لب پر شدن مینای دندان باشد.

لمینت دندان شکسته 8565120655645120علائم شکستگی دندان

شکستن دندان می تواند علائم مشخصی داشته باشد که فرد را از این مشکل پیش آمده آگاه سازد. علائمی مانند احساس درد و ناراحتی در زمان جویدن مواد غذایی و روی هم قرار دادن دندانها، حساسیت زیاد به تغییر دما و غذاهای سرد و گرم، عدم تداوم درد به این معنی که درد کم و زیاد می شود و مستمر ادامه ندارد. در صورت مشاهده این علائم توصیه می شود به دندانپزشک مراجعه نمایید تا بهترین روش پوشش دندان شکسته انجام شود. عدم توجه به این آسیب می تواند عوارض بدتری را به دنبال داشته باشد. تا زمان مراجعه به دندانپزشک، بهتر است از غذاهای نرم استفاده نمایید. اگر لبه تیزی ایجاد شده باشد، بهتر است با وسیله ای مانند موم یا ادامس محل را بپوشانید تا به زبان و قسمت داخلی لب یا گونه آسیبی نرسد. با توجه به میزان عمق مشکل ، لمینت دندان یکی از بهترین روش ها می باشد.

روش های درمان دندان شکسته

برای شکستگی دندان با توجه به آسیبی که به آن وارد شده است، درمان های مختلفی پیشنهاد می شود. روش هایی مانند پر کردن دندان، کامپوزیت، بریج، روکش دندان و لمینت از جمله این روش ها است. تشخیص اینکه کدام روش سودمند تر بوده و می تواند آسیب را پوشش دهد و مانع از گسترش آن شود، بر عهده دندانپزشک می باشد. ولی در صورتی که آسیب جزئی باشد، لمینت دندان یکی از بهترین روش ها برای پوشاندن و جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان می باشد. در این قسمت می خواهیم بدانیم لمینت دندان شکسته چگونه انجام می شود.

 

نحوه انجام لمینت دندان شکسته

در این قسمت می خواهیم ببینیم لمینت دندان شکسته چگونه انجام می شود. برای لمینت دندان باید ابتدا دندانپزشک بررسی نماید تا چه میزان دندان آسیب دیده است. سپس با توجه به این که می توان با لمینت دندان تا چه حد این مشکل را پوشش داد، اقدام لازم انجام می شود. ابتدا قسمتی از مینای دندان تراش داده می شود. قسمتی از این شکستگی که لبه تیزی دارد و یا از داخل است نیز باید هم سطح شده و با سایر قسمت های دندان هم تراز شود. بنابراین تراشیدگی در این نواحی نیز انجام می گردد. سپس قالبی از دندان ها گرفته شده و تمامی جزئیات در این خصوص لحاظ می شود. قالب باید در نهایت دقت و ظرافت گرفته شود تا کوچکترین نواقص هم در تهیه روکش دندان لحاظ شود. بعد از اینکه قالب مورد نظر آماده شد، برای تهیه روکش نهایی به لابراتوار ارسال می شود. در این مدت برای اینکه این تراشیدگی برای بیمار آزاردهنده نباشد، از روکش های موقت استفاده می شود. زیرا در این مواقع حساسیت دندان ها بالاتر رفته و نسبت به دما و خوردن مواد غذایی واکنش نشان می دهند که می تواند برای فرد اذیت کننده باشد. بعد از اینکه روکش در لابراتوار آماده شد، برای نصب به مطب ارسال می شود. این پروسه می تواند یک یا دو هفته به طول انجامد. بعد از مراجعه بیمار، مجددا وضعیت دندان ها و قالب تهیه شده باید بررسی شود. برای نصب روکش لمینت، از چسب مخصوصی استفاده می شود و با تاباندن اشعه این چسب سفت شده و به دندان ها می چسبد.

کلام آخر

شکستن یا ترک خوردن دندان ها می تواند بر اثر عواملی مانند دندان قروچه، درمان هایی مانند عصب کشی یا پرکردن دندان و … اتفاق بیفتد. یکی از بهترین روش ها برای پوشاندن دندان شکسته و جلوگیری از آسیب و پیشروی بیشتر آن، لمینت دندان پیشنهاد می شود. با نصب روکش لمینت دندان می توان این نقیصه را پوشش داد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه