کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > فرنکتومي، عاملی برای ایجاد فاصله دندانی

فرنکتومي، عاملی برای ایجاد فاصله دندانی

عناوین محتوایی که می خوانیم .

فرنکتومی ( رفع نواقص زبان و لب)

 

فرنکتومي 616191

 

فرنوم لب بالا

فرنوم لبی اصولا در بالای لب بالا و بین دو دندان جلو بوجود می آید و متصل به لثه است. افرادی که دارای فرنوم لبی می باشند هنگامی که زبان خود را در این ناحیه حرکت می دهند متوجه اتصال و وجود یک لایه نازک می شوند.

فرنکتومی چیست؟

در داخل دهان بافتی عضلانی به نام فرنوم وجود دارد که همانطور که پیش تر نیز ذکر کردیم در اطراف نواحی دندان و لثه ها قرار می گیرد. دو نوع فرنوم وجود دارد که عبارت است از فرنوم لبی و زبانی، در فرنوم لبی لثه ها به لب بالا متصل شده اند و در تکلم و موارد دیگر مشکلاتی ایجاد می شود. فرنکتومی جراحی است که برای از بین بردن فرنوم های آزار دهنده انجام می شود. با این عمل فاصله بین دندان ها از بین می رود، فرد به راحتی می تواند تکلم کند و غذا بخورد و ظاهر زیبایی داشته باشد.

نحوه انجام جراحی فرنکتومی

برای انجام این جراحی در وهله اول دهان بیمار را با استفاده از بی حسی موضعی بی حس می کنند تا در حین درمان هیچ گونه دردی حس نکند. برای انجام فرنکتومی روش های گوناگونی دارند و گاه از لیزر با طول موج های مختلف استفاده می کنند. در این روش بعد از تمام شدن جراحی، لخته خون به سرعت تشکیل می شود و از خون ریزی جلوگیری می کند. فرنوم لب بالا معایبی در لبخند فرد ایجاد می کند. در این مشکل فرد نمی تواند بیش از حد دهانش را باز کند و یا بزرگ بخندد و یکی دیگر از مشکل هایی که این فرنوم ایجاد می کند ایجاد فاصله بین دندان های جلو می باشد که زیبایی ظاهری فرد را از بین می برد و در حرف زدن و غذا خوردن اختلال ایجاد می کند. در دندان پزشکی ها این نوع جراحی به منظور رفع فاصله بین دندان ها و رفع لبخند لثه ای انجام می شود. والدین باید صبر کنند تا کودک به سن 12 سال برسد تا متوجه شوند که آیا با رشد دندان های دائمی این فصله از بین می رود یا خیر. بعد از سن 12 سالگی در صورتی که فاصله بین دندان های کودک از بین نرفت، دندان پزشک باید با استفاده از براکت این مشکل را حل کند. در صورتی که بعد از برداشتن براکت ها فاصله بین دندان ها هم چنان از بین نرفت دندان پزشک فرنوم لب بالا را به عنوان علت اصلی این فاصله خواهد دانست. دندان پزشکان هرگز قبل ازبستن فاصله بین دو دندان اقدام به انجام فرنکتومی نمی کنند زیرا ممکن است اسکار حاصل از زخم از بسته شدن فاصله دندان ها جلوگیری کند. همانطور که ذکر کردیم برای انجام فرنکتومی روش های متعددی وجود دارد که همه روش ها دارای عوارض کمی می باشند و برای التیام به مدت زمان کوتاهی نیاز دارند. در یکی از روش ها که به روش پایه معروف است، با استفاده از یک چاقوی کوچک و یا تیغ جراحی برشی بر روی فرنوم انجام می شود. با این برش فرنوم آزاد می شود و اصولا برای این که بیمار در حین جراحی درد احساس مکند به محلی که قرار است جراحی شود بی حسی موضعی تزریق می شود. بسته به این که چه مقدار فرنوم برداشته شده، محل جراحی شده بخیه می شود. بخیه ای که در این نوع فرنکتومی استفاده می شود اصولا جذب بدن می شود. همانطور که پیش تر نیز ذکر کردیم امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی از لیزر برای جراحی فرنکتومی استفاده می شود، اساس این روش بر تکنیک های سنتی بسیار استوار است. دندان پزشک با کمک لیزر، فرنوم را شکل می دهد و بافت مورد نظر را قطع می کند. این روش خون ریزی کمتری در پیش دارد و کمتر به بافت آسیب می زند و جالب است بدانید که درد کمتری نیز دارد.

در چه سنی فرنکتومی انجام می شود؟

این جراحی باید تا پیش از رشد دائمی دندان ها، یعنی تا سن 11 تا 12 سال انجام نشود. دلیل این صبر این است که ممکن است فاصله بین دو دندان، با رشد دندان های اصلی از بین برود و هیچ نیازی به جراحی وجود نداشته باشد. قبل از انجام فرنکتومی باید فاصله بین دندان ها با استفاده از براکت بسته شود.

 

فرنکتومي 619641

 

مزایای فرنکتومی

فرنکتومی اصولا دارای مزایای مفید بسیار زیادی است که برخی از آن ها عبارت است از:

1- انجام چنین روشی فقط به چند دقیقه زمان نیاز دارد.

2- در طول چند روز درد این جراحی از بین می رود و فرد به بهبودی کامل می رسد.

3- محل زخم در طول چند هفته به صورت کامل بهبود پیدا می کند.

4- جراحی فرنکتومی و بهبود فرنوم از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند.

5- در صورتی که این جراحی در سنین پایین انجام شود، بهبودی سریع تر رخ می دهد.

مراقبت های لازم بعد از فرنکتومی

بعد از انجام جراحی، محل فرنوم به صورت یک زخم بزرگ دیده می شود و فرد ممکن است با خونریزی مواجه شود، اما هیچ جای نگرانی وجود ندارد و در صورتی که خون ریزی ادامه پیدا کرد می توانید با قرار دادن یک تکه گاز روی محل زخم از خون ریزی جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که محل زخم را با استفاده از یک تکه گاز و مقداری پر اکسید تمیز نگه دارید. بعد از جراحی بهتر است محل جراحی را بررسی کنید و در صورت وجود ضایعه ای غیر طبیعی و یا عفونت فورا به پزشک مراجعه کنید. برخی از پزشکان استفاده از ویتامین E را برای بهبودی سریع تر توصیه می کنند.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه