کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > علل ایجاد تورم گونه بعد از کشیدن دندان عقل نهفته

علل ایجاد تورم گونه بعد از کشیدن دندان عقل نهفته

تورم بعد از کشیدن دندان عقل نهفته یک پاسخ طبیعی است که بدن به این آسیب وارد شده می دهد و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

علل تورم دندان عقل چیست؟

1- پاسخ طبیعی بدن به آسیبی که وراد شده است.

در برخی موارد دندان عقل در فشار نیست و به آرامی ظاهر می شود و با کنار زدن لثه نمایان می شود. وقتی دندان عقل ظاهر می شود ممکن است علائمی مانند تورم، قرمزی، درد و… بوجود آید که چنین علائمی کاملا طبیعی می باشد و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

جراحی دندان های نهفته 659654964964

2- فشار

گاهی دندان عقل تحت فشار قرار می گیرد. در چنین مواردی به علت فشار لثه ها و سایر دندان ها، دندان عقل بیرون نمی آید. وقتی دندان عقل نتواند خارج شود کیستی در اطراف دندان عقل ایجاد می شود که از جنس مایع می باشد. هر چه ریشه دندان عقل بزرگ تر باشد، تورم بیشتر است.

۳- آسیب لثه ها

وقتی دندان عقل بیرون می زند، لثه ها به این دلیل که مواد غذایی در حد فاصل لثه و دندان تازه گیر می کنند ممکن است آسیب ببینند. در این صورت نیز تورم بوجود می آید.

مراقبت هایی که باید بعد از جراحی دندان عقل انجام شود

1- در اولین روز بعد از انجام جراحی بهتر است که فعالیت های خود را کمتر کنید و فقط زمانی فعالیتتان را شروع کنید که حس می کنید مشکلی در دندان هایتان وجود ندارد و بهبودی کامل رخ داده است. تا بهبودی کامل بهتر است از انجام فعالیت های سخت خود داری کنید.

2- بعد ازانجام جراحی گاز پانسمان را بر روی محل جراحی بگذارید و به مدت نیم ساعت با دست خود آن را نگه دارید. بعد از نیم ساعت گاز را بردارید و دور بیندازید.

3- یک ساعت اجازه دهید گاز استریل بر روی محل زخم قرار بگیرد.

4- در صورتی که خون ریزی ادامه پیدا کرد بهتر است دوباره از گاز استریل استفاده کنید.

5- بعد از انجام جراحی از شستن محکم دهانتان جلوگیری کنید و هرگز به محل جراحی شده دست نزنید. دست زدن سبب می شود که لخته خون ایجاد شده تحریک شود و خون ریزی شروع شود.

6- هنگامی که اثر بی حسی از بین برود درد شروع می شود. در صورتی که دردتان شدید بود بهتر است از مسکن هایی که دندان پزشک برایتان تجویز کرده است استفاده کنید.

7- در طرفی که جراحی صورت گرفته است یک بسته یخ قرار دهید. این کار کمک می کند تا ورم آن قسمت به مرور از بین بورد و بخوابد. حتی بلافاصله بعد از کشیدن دندان عقل نهفته نیز می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.

8- درد بعد از کشیدن دندان عقل بعد از 3 الی 4 روز از بین می رود و این درد با مسکن ها نیز تسکین می یابد.

9- برای این که زخم سریع تر بهبود پیدا کند بهتر است از خوراکی هایی که دارای آناناس و آلوئه ورا هستند استفاده کنید.

10- مصرف بستنی سبب می شود تا خون ریزی کاهش پیدا کند.

11- روز اول بعد از جراحی از آب و مایعات سرد استفاده کنید و به محل جراحی فشار نیاورید. اگر قرار است چیزی بجوید با آن قسمت که جراحی شده است هرگز عمل جویدن را انجام ندهید.

برخی از مواردی که ممکن است بعد از کشیدن دندان عقل نهفته با آن ها روبرو شوید

1- بوی بد و نامطبوع دهان

بعد از انجام جراحی ممکن است دهانتان بوی نامطبوعی بدهد، اما باید بگوییم که جای هیچ گونه نگرانی نیست و بعد از یک هفته این بو از بین می رود.

2- احساس خستگی و کسل بودن بعد از کشیدن دندان عقل نهفته

برای این که زخم ها بهبود پیدا کنند، بدن انرژی می سوزاند به همین دلیل ممکن است تا مدت ها بعد از انجام جراحی احساس خستگی کنید تا زخم به صورت کامل بهبود پیدا کند.

جراحی دندان های نهفته 6494949

3- عفونت بعد از کشیدن دندان عقل نهفته

در صورتی که دندان پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کرده است بهتر است به موقع و طبق دستور از آن ها استفاده کنید. این آنتی بیوتیک ها برای این تجویز می شوند تا از ایجاد عفونت جلوگیری کنند. در صورتی که بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها بدنتان قرمز شد، دانه زد و یا هر واکنش دیگری نشان دارد بهتر است دیگر آن دارو را مصرف نکنید و مصرف آن را قطع کنید. می توانید برای گرفتن مسکن دیگر به دندان پزشک خود مراجعه کنید و مشکل را با وی در میان بگذارید.

4- عدم انجام ورزش بعد از جراحی

تا چندین روز بعد از جراحی از ورزش های شدید خودداری کنید. می توانید به جای انجام تمرین های سخت پیاده روی کنید. راه رفتن به تناسب اندام کمک بزرگی می کند. در صورتی که فوتبال بازی می کنید قبل از انجام جراحی به دندان پزشک خود اطلاع دهید و از ایشان سوال کنید تا چند روز بعد از جراحی نمی توانید فعالیت کنید.

5- احساس درد بعد از انجام جراحی

همانطور که اشاره کردیم برای این که فرد درد زیادی نکشد، دندان پزشک مسکن تجویز می کند. مصرف مسکن ممکن است فرد را کمی بی حال و گیج کند اما درد را تسکین می دهد. در این مدت بهتر است رانندگی نکنید زیرا ممکن است خطرات جبران ناپذیری بوجود آید. احساس درد در بدترین حالت 24 الی 48 ساعت طول می کشد بهتر است نوشیدنی الکلی هرگز مصرف نکنید. بعد از 48 ساعت درد آرام می شود. در صورتی که بعد از 48 ساعت درد بهبود نیافت بهتر است به دندان پزشک خود مراجعه کنید.

مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)