علت تومور غده پاروتید چیست؟

معمولا تومورهای غده بزاقی در غده بناگوشی ظاهر می شوند و معمولا 85 درصد از کل تومورهای غدد بزاقی در همین غده بروز پیدا می کنند. در ادامه شما را با این غده بیشتر آشنا خواهیم کرد.

دلایلی ایجاد تومور غده پاروتید

هنوز مشخص نشده که چه عواملی سبب تشکیل این تومور می شوند اما پزشکان بر این باورند که جهش در DNA سلول های غدد بزاقی می تواند باعث سرطانی شدن غدد بزاقی شود. به همین علت سلول های سالم می میرند و سلول های جهش یافته تکثیر پیدا می کنند و سپس تومور تشکیل می شود. این تومورها به بافت مجاور حمله می کنند و به آن ها آسیب وارد می کند.

تومور غده پاروتید 91484184

علائم تومورغده پاروتید

1- ایجاد مشکل در بلع

2- ایجاد مشکل در باز کردن دهان به صورت کامل

3- ضعف عضلانی در یک طرف صورت

4- دردهای مداوم در ناحیه غدد بزاقی

5- بی حس شدن بخشی از صورت فرد

6- تورم در گردن، دهان و فک

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که هر کدام از علائم گفته شده در فرد ایجاد شد بهتر است که فورا به پزشک مراجعه کند. یکی از شایع ترین دلایل ایجاد تومورغده بزاقی تورم در نزدیکی غده بزاقی می باشد اما توجه داشته باشید که هر تورمی نشانه سرطان غده پاروتید نیست، پس بهتر است با حفظ آرامش خود به پزشک مراجعه کنید تا علت این مشکل مشخص شود. اصولا تومورهای غده بزاقی خوش خیم می باشند و غیر سرطانی اند.

درمان تومور غده پاروتید

برای درمان این تومور راه های بسیار زیادی وجود دارد که این راه ها بستگی به محل تومور، نوع، اندازه و سلامت عمومی بدن دارند. معمولا برای درمان این تورمور از روش جراحی استفاده می کنند، اما روش های دیگری نیز وجود دارند که عبارتند از:

1- جراحی

جراحی غده پاروتید به چند روش انجام می شود که این چند روش عبارتند از:1- خارج کردن کل غده بزاقی2- خارج کردن بخشی از غده بزاقی3- خارج کردن غدد لنفاوی گردن 4- جراحی ترمیمی.

الف- خارج کردن کل غده بزاقی

در صورت بزرگ بودن تومور، پزشک کل غده بزاقی را برمی دارد و خارج می کند. اگر این تومور به مجاری غده بزاقی، استخوان، اعصاب صورت و پوست متصل شده باشد پزشک باید این قسمت را نیز خارج کند.

ب- خارج کردن بخشی از غده بزاقی

در صورتی که تومور کوچک و دردسترس باشد پزشک می تواند بخشی از تومور را از بافت سالم مجاورش جدا کند و بردارد.

ج- خارج کردن غدد لنفاوی گردن

در صورتی که پزشک متوجه شود که سرطان به غدد لفناوی گردن هم سرایت کرده، برشی بر روی گردن ایجاد می کند و قسمتی از غدد لنفاوی را خارج می کند.

د- جراحی ترمیمی

پزشک بعد از این که جراحی صورت گرفت برای ترمیم بافت از جراحی ترمیمی استفاده می کند. در صورتی که پوست، اعصاب صورت و استخوان نیز در طی جراحی برداشته شده باشند جراحی ترمیمی صورت می گیرد. این نوع جراحی توانایی فرد در صحبت کردن، بلعیدن و غذا خوردن را بهبود می بخشد. برای بهبود و بازسازی قسمت های آسیب دیده دهان، گلو و فک شاید نیاز باشد تا قسمت هایی از بافت و پوست به نقاط دیگر بدن پیوند زده شوند. جراحی غده پاروتید کار دشواری است زیرا چندین عصب مهم در اطراف این غده وجود دارند که این اعصاب حرکات صورت را کنترل می کنند. برخی از جراحی تومور هایی که به اعصاب مرتبط می شوند ممکن است سبب فلج جزئی نیز بشوند.

2- شیمی درمانی

در این روش که نوعی دارو درمانی نیز می باشد از مواد شیمیایی خاصی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. امروزه از شیمی درمانی به عنوان روشی استاندارد برای از بین بردن سلول های سرطامی استفاده نمی شود اما یکی از گزینه های درمانی محسوب می شود. گاهی از شیمی درمانی در کنار پرتو درمانی نیز استفاده می شود.

3- پرتو درمانی

در صورتی که تومورغده پاروتید سرطانی باشد پزشکان برای درمان آن ها از پرتو درمانی استفاده می کنند. در این روش از پرتوهای اشعه ایکس، پروتون و … برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند. برای پرتو درمانی بیمار باید بر روی تخت دراز بکشد و بعد یک دستگاه دور فرد می چرخد و پرتوهای پر قدرتی را بر روی نقاط خاص بدن ساطع می کند. بعد از جراحی می توان از پرتو درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده نیز استفاده کرد. در صورتی که تومور خیلی بزرگ باشد و جراحی امکان پذیر نباشد پزشک پرتودرمانی را به همراه شیمی درمانی توصیه می کند.

4- مراقبت حمایتی

این نوع مراقبت ها بر روی رهایی از درد و کنترل علائم تمرکز دارند. در صورتی که بیمار دچار سرطان پیشرفته باشد و از روش های تهاجمی مانند شیمی درمانی، جراحی و … برای درمان استفاده کند با استفاده از مراقبت های حمایتی می تواند درد و عوارض ناشی از جراحی و … را کاهش دهد.

تومور غده پاروتید 29359498

درمان خانگی تومور غده پاروتید

1- آب نمک گرم

بعد از خوردن غذا بهتر است دهانتان را با آب نمک گرم شستشو دهید.

2- مصرف غذاهای آب دار

از خوردن غذاهای چرب و خشک به شدت پرهیز کنید و سعی کنید غذاهای آب دار مصرف کنید.

3- از خشکی دهان جلوگیری کنید

در صورتی که برای درمان غده پاروتید تحت پرتودرمانی هستید ممکن است دچار خشکی دهان شوید و خشکی دهان می تواند سبب بروز عفونت های مکرر شود. برای جلوگیری از خشکی دهان در روز چندین مرتبه مسواک بزنید.

4- ورزش کنید

برای کاهش احساس خستگی در روز حدود 30 دقیقه ورزش کنید. می توانید از ورزش هایی مانند پیاده روی سریع در طول روز استفاده کنید.

منبع : ایمپلنت در تهران