کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > عفونت های قارچی و بیماری های زبان در کودکان

عفونت های قارچی و بیماری های زبان در کودکان

بیشتر کودکان به زخم های دهانی متفاوتی دچار می شوند، هرچند اغلب این زخم ها بی ضرر هستند اما هرگز بدون درد نیستند. گاهی در دهان کودک زخم هایی ایجاد می شود که سبب نگرانی و ناراحتی والدین می شود، این زخم ها ممکن است بر اثر ضربه و یا بیماری های مختلف بوجود بیاید. توجه داشته باشید که جدیت این نوع زخم ها نسبت به زخم های داخل دهان بزرگسالان کمتر است اما حتما باید بررسی شوند. زخم هایی که در داخل دهان کودکان ایجاد می شود به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از: زخم هایی که نوعی بیماری به حساب می آیند و زخم هایی که بیماری نیستند. در ادامه شما را با این دو دسته بیشتر آشنا خواهیم کرد.

چه زخم هایی نوعی بیماری محسوب می شوند؟

1- عفونت های دندان: عفونت های موجود در دهان کودکان در صورتی که زودتر درمان نشود سبب بروز چرک می شود و از مخاط کنار دندان های خراب خارج می شود.

2- التهاب لثه: در صورتی که کودکی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکند دچار بیماری ژنژیویت یا التهاب لثه می شود.

3- عفونت های قارچی: این عفونت در دهان کودکان با شکل کاندیدیا آلبیکانس بوجود می آید. این نوع عفونت ممکن است در هنگام خروج کودک از کانال زایمان ایجاد شود.

4- عفونت های ویروسی: این نوع عفونت سبب بروز زخم در دهان کودکان می شود.

جراحی ضایعات داخل دهان 5161919

چه زخم هایی بیماری محسوب نمی شوند ؟

1- وارد شدن آسیب به بافت نرم: همانطور که می دانید کودکان به صورت مداوم در حال جنب و جوش می باشند و ممکن است در حین جنب و جوش ضرباتی به دهانشان وارد شود، برخی از ضربات ممکن است به مخاط دهان آسیب وارد کند.

2- خراش خوردن زبان کودکان: زمانی که دندان های قسمت جلویی فک پایین از لثه بیرون می زنند، ممکن است سبب برش و خراش زبان شوند و در نهایت در زیر زبان زخم هایی ایجاد شود. این زخم ها اصولا در کوتاه مدت از بین می روند و طبیعی هستند.

3- درمان های دندان پزشکی: ممکن است دهان و یا زبان کودک بر اثر برخی از کارهای دندان پزشکی مانند بی حسی آسیب ببیند. کودکان اصولا آن نقطه از دهانشان که دجار بی حسی شده است را می جوند و همین جویدن ممکن است سبب بروز زخم شود. این زخم ها اصولا شکل نامناسبی دارند و بعد از حدود 2 هفته به صورت کامل خوب می شوند. توصیه میشود برای درمان عفونت های قارچی به جراح فک و صورت مراجعه کنید

4- کیست های رویشی: وقتی یک دندان در حال رشد است، خون مردگی در سطح لثه بوجود می آید که به این خون مردگی کیست رویشی می گویند. این نوع کیست بیماری محسوب نمی شود و فقط ممکن است کمی خونریزی در پیش رو داشته باشد و هیچ عوارضی به همراه ندارد. کیست های رویشی اصولا در دندان های عقبی اتفاق می افتند.

علت بیماری های زبان در کودکان چست؟

برخی از دلایل ایجاد بیماری های زبانی عبارتند از: نقص سیستم ایمنی، اختلال اعصاب، عوارض ناشی از مصرف برخی از داروها، سرطان دهان و کمبود ویتامین. زبانی که سالم باشد اصولا دارای رنگ صورتی می باشد و جوانه های چشایی بین پرز ها وجود دارند.

پیشگیری از زخم های دهانی کودک و درمان

روش های بسیار زیادی وجود دارد تا بتوان از ایجاد زخم در دهان و زبان کودک جلوگیری کرد. در ادامه شما را با برخی از روش ها آشنا می کنیم.

1- خوردن غداهای ترش و سخت مانند چیپس سیب زمینی، شیرینی های سفت و بیسکوییت های سفت باید به حداقل برسند زیرا سبب ایجاد زخم می شوند.

2- از ایجاد هرگونه آسیب بر اثر جویدن در داخل دهان جلوگیری کنید زیرا این آسیب ها نقطه شروع زخم های آفتی هستند.

3- هرگز خیلی سخت مسواک نزنید. نوع مسواک بسیار مهم می باشد از مسواک های بی کیفیت و سفت استفاده نکنید. مسواک زدن غیر اصولی سبب آسیب دیدن مخاط دهان و لثه ها می شود و زخم های آفتی بوجود می آیند.

4- از استرس و فشار دوری کنید. برخی کودکان بر اثر استرس شروع به جویدن و گاز گرفتن لب می کنند که بسیار مضر است.

5- از غذاهای آلرژیک مانند آجیل، گوجه فرنگی، شکلات و سایر تنقلات دوری کنید تا هیچ گونه مشکلی بوجود نیاید. اگر کودک علاقه زیادی به این غذاها دارد حتما رعایت کنید که بیش از حد آن ها را مصرف نکند.

6- از خمیر دندان های مناسب استفاده کنید و هرگز از خمیر دندان هایی که دارای سدیم لوریل سولفات هستند استفاده نکیند، زیرا سدیم لوریل سولفات، امولسیون کننده ای است که به این خمیر دندان ها اضافه می شود.

جراحی ضایعات داخل دهان 19619191

7- قبل از تولد کودک دستورا العمل های بهداشتی باید رعایت شوند. در صورتی که مادر به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت ندهند ممکن است مشکلاتی برای کودک بوجود آید. بهداشت دهانی مادر می تواند بر روی وزن و سلامت دهانی نوزاد تاثیر گذار باشد.

8- مادران هرگز نباید به کودکان خود خوراکی های شیرین بدهند زیرا شیرینی ها زمینه را برای رشد قارچ در داخل دهان ایجاد می کند. شیشه شیر کودکان را به صورت دقیق بشورید، به این صورت که بگذارید شیشه شیر 20 دقیقه در آب جوش، بجوشد تا به صورت کامل ضد عفونی شود. نوک پستان مادر باید همیشه تمیز باشد زیرا در هنگام شیر دادن نوک پستان مادر نیز به قارچ آلوده می شود. نوک پستان مادر باید با محلول های ضد قارچ تمیز شود تا هیچ مشکلی برای کودک بوجود نیاید.

برخی از بیماری های زبان و بافت نرم دهان در کودکان

1- برفک دهانی: وجود تکه های سفید و پنیری مانند بر روی زبان و در داخل دهان که اصولا در نوزادن، افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی می باشند، افراد دیابتی، افراد مسن، افرادی که داروهای استروئیدی مصرف می کنند و زنان باردار دیده می شوند.

2- لیکن پلان دهان : در این بیماری پوست سفت و سفید می شود و دچار خارش نیز می شود. برای جلوگیری از این بیماری ها باید از مصرف غذاهای تند و تنباکو جلوگیری کرد. شایان ذکر است که مصرف داروهای ضد قارچ نیز برای درمان این بیماری موثر واقع می شود.

عفونت های قارچی در ایمپلنت تهران

در کلینیک کاشت دندان در تهران دکتر دهقان میتوانید برای عفونت های قارچی کودکان مراجعه کنید و کودکان خود را تحت نظر دکتر دهقان تحت درمان قرار بدهید.جراحی دندان نهفته ، ایمپلنت دندان و جراحی فک و صورت از دیگر خدمات ما در کلینیک دکتر دهقان میباشد.