عصب کشی دندان

عصب کشی دندان یک پروسه دندانی است که توسط دکتر دندانپزشک انجام میشود.
عصب کشی شامل از بین بردن بخش داخلی و نرم دندان یا پالپ است .
ساختار پالپ از اعصاب ، بافت همبند و عروق خونی است که به رشد دندان کمک میکند
عصب کشی دندان زمانی انجام میشود که بخش داخلی دندان ( پالپ ) دچار عفونت ، درد شدید و التهاب شود.
اگر زمانی حتی پالپ دندان از بین رفته باشد و یا به اصطلاح مرده باشد بخش بالایی دندان و یا همان تاج میتواند دست نخورده باقی بماند.
به طور کل از بین بردن پالپ آسیب دیده بهترین راه حل برای سلامت دندانها میباشد.

علل صدمه به پالپ :

• پوسیدگی دندان به دلیل عدم رسیدگی و درمان سوراخ ها و حفرات دندان
  • انجام چندین پروسه درمانی دندانپزشکی بر روی یک دندان
  • بروز ترک دندان
  • وارد شدن آسیب به دندان

شایع ترین علائم پالپ دندان :

• احساس درد متوسط و یا حتی شدید در دندانها
  • تورم و احساس گرما در دندان

دکتر معالج ، پس از معاینه کردن دندانهای شما با استفاده از اشعه ایکس ، دندان مورد نظر را معاینه کرده و راه حل های مورد نظر را برای درمان انجام میدهد.

نحوه عصب کشی دندان :

دندانپزشک برای ادامه فرآینده عصب کشی از بی حسی موضعی ، جهت بی حس کردن ناحیه تحت درمان استفاده میکند .
دکتر معالج از ابزار آلات مخصوص جهت سوراخ کردن دندان استفاده میکند. سپس داخل دندان را تمیز کرده و عفونت داخل دندان را بیرون میاورد.
دندانپزشک سپس داخل دهان را بارها شستشو نموده و امکان دارد در صورت وجود عفونت جهت از بین بردن باکتری های باقی مانده داخل دهان از دارو در قسمت داخل دهان استفاده کند.
سپس جهت اطمینان از ریشه دندان کاملا تمیز شده توسط دکتر معالج از اشعه ایکس استفاده میشود.
در صورت تکمیل شدن عصب کشی و یا استفاده از روکش دندان ، سوراخ ایجاد شده در دندان به صورت موقتی پر خواهد شد و یا دندانپزشک ، عصب کشی را در یک جلسه به اتمام برساند ، امکان دارد از پرکردن دائمی استفاده کند.