کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > انجام ایمپلنت در افرادی که مشکل دندان قروچه دارند!

انجام ایمپلنت در افرادی که مشکل دندان قروچه دارند!

عناوین محتوایی که می خوانیم .

افرادی که دندان های خود را به هم فشار می دهند و یا به دندان قروچه مبتلا هستند بهتر است که به دندان پزشک مراجعه کنند زیرا در صورتی که این مشکل ادامه داشته باشد مشکلات دندانی بسیار زیادی برای فرد بوجود می آید. اصولا افرادی که به دندان قروچه مبتلا هستند با از دست دادن دندان ها و یا از بین رفتن پروتز رو به رو می شوند، پس ایمپلنت بهترین راه درمان می باشد اما به شرطی که بعد از کاشت ایمپلنت مشکل دندان قروچه به صورت کامل حل شود.

افرادی که دندان های خود را از دست می دهند می توانند با انجام ایمپلنت دندان، زیبایی لبخند خود را باز گردانند و صاحب دندان شوند. دندان قروچه سبب کوتاه شدن و ساییده شدن دندان ها می شود، از دیگر مشکلاتی که دندان قروچه ایجاد می کندد تماس ناهماهنگ دندان ها با یکدیگر می باشد. در برخی مواقع ساییده شدن دندان ها سبب بد شکلی و تغییر رنگ دندان ها می شود و به طبع باعث درد دندان و … می شود.

 

ایمپلنت 51964948

 

دندان قروچه چیست و چه عوارضی دارد؟

افرادی که دندان هایش را به هم می سابند اما در حال جویدن چیزی نیستد دارای مشکل دندان قروچه می باشند. اصولا افرادی که به این مشکل دچارند در زمان انجام آن هوشیار نیستند و در واقع دندان قروچه حرکتی غیر ارادی محسوب می شود. دندان قروچه در هنگام خواب مشکلی سخت است زیرا کنترل آن عملا برای شخص ناممکن است. این حرکت غیر اداری عصبی – عضلانی یکی از شایع ترین اختلالاتی است که در هنگام خواب برای فرد ایجاد می شود. از عوارض دندان قروچه می توان به سردردهای شدید، درد عضلانی و اختلالات مفصلی تمپورومندیبولار اشاره کرد.

علت ایجاد دندان قروچه

علت این مشکل هنوز مشخص نشده است. در کودکان سایش دندان بعد از درآمدن اولین دندان رخ می دهد و بار دیگر هم هنگامی که دندان های دائمی کودک در می آید رخ می دهد. جالب است بدانید که مشکل دندان قروچه در کودکان پش از این که دندان های دائمی به طور کامل در آمدند متوقف می شود. افراد در هنگامی که دچار خشم، استرس و نگرانی می شود دندان هایشان را به یکدیگر فشار می دهند.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت نوعی پایه تیتانیومی سازگار با سلول های بدن است که اصولا هیچ گونه حساسیتی در بدن فرد ایجاد نمی کند. این روش معمولا مناسب افرادی است که دندان های خود را از دست داده اند، ایمپلنت ها جایگزین مناسبی برای دندان های از دست رفته می باشند. ایمپلنت در داخل استخوان فک بیمار قرار داده می شود تا استخوان فک به ایمپلنت جوش بخورد. جوش خوردن استخوان فک با ایمپلنت حدود 3 الی 4 ماه طول می کشد، بعد از این مدت روکش دندان ساخته می شود و بر رو پایه تعبیه می شود. همانطور که می دانید از دست دادن دندان ها تاثیر بسیار زیادی در زیبایی، روحیه و اعتماد به نفس فرد دارد. ایمپلنت ها علاوه بر این که در زیبایی فرد تاثیر بسزایی می گذارند، در جویدن غذاها نیز کمک بسزایی می کند و فرد از لبخندی زیبا بهره مند می شود. کاشت ایمپلنت از سن 15 سالگی در خانم ها و در آقایان از سن 18 سالگی امکان پذیر می شود.

انجام ایمپلنت دندان در افرادی که دارای مشکل دندان قروچه می باشند

هر چقدر که پایه تیتانیومی ایمپلنت ها مقاوم و محکم باشند، دندان قروچه سبب آسیب رسیدن به ایمپلنت ها می شود. همانطور که قبلا ذکر کردیم در روش کاشت ایمپلنت، پایه تیتانیومی که بسیار شبیه پیچ است در داخل استخوان فک بیمار تعبیه می شود، در واقع این پیچ به عنوان ریشه مصنوعی دندان عمل می کند. بعد از حدود 4 ماه که استخوان فک به پیچ ایمپلنت جوش خورد، می توان روکشی بر روی ایمپلنت گذاشت. برخی از افراد در طی این 4 ماه نمی خواهند بدون دندان بمانند بنابراین برای حل این مشکل یک سری پروتز موقت وجود دارد که جای خالی دندان ها را پر می کند اما تنها ایراد آن ها این است که نمی توان با آن ها غذا جوید. ایمپلنت ها عملکردی شبیه به دندان ها دارند. این روش هم مانند تمامی روش های دیگر دارای عوارضی می باشد. یکی از شایع ترین عادت هایی که سبب عدم موفقیت کاشت ایمپلنت می شود دندان قروچه می باشد.

مزایای ایمپلنت دندان

1- با این کار دندان های مجاور دندان از دست رفته هیچ گونه آسیبی نمی بینند.

2- طول عمر ایمپلنت دندان از سایر روش هایی که جهت جایگزینی دندان استفاده می شوند طولانی تر است و در صورتی که ایمپلنت ها بنابر دلایلی از بین بروند امکان جایگزینی مجدد وجود دارد.

3- پایه های ایمپلنت همانند ریشه دندان در داخل استخوان قرار می گیرند، به همین دلیل استخوان فک نیز دیگر تحلیل نمی رود. با وجود ایمپلنت فرم صورت فرد تغییر نمی کند و زیبایی خود را به هیچ وجه از دست نمی دهد.

4- این روش دارای مزایای بسیار زیادی می باشند که عبارتند از: کاربردی بودن، مقاومت زیاد، راحتی، برگرداندن توانایی جویدن غذا، زیبایی لبخند و…. با این حال این روش جزو روش های گران قیمت محسوب می شود.

5- در صورتی که بهداشت دهان و دندان حفظ شود این دندان ها دائمی محسوب می شوند.

ایمپلنت 55494949

 

عوارض ناشی از دندان قروچه در کاشت ایمپلنت دندان

دندان قروچه مشکلی است که سبب سایش دندان ها می شود، به طبع بعد از کاشت ایمپلنت وجود این مشکل فرآیند جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک را مختل می کند و از بین می برد. راز مهم موفقیت کاشت ایمپلنت جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک است، در صورتی که استخوان فک و ایمپلنت به خوبی با یکدیگر جوش بخورند، کاشت ایمپلنت با موفقیت انجام می شود. ایمپلنت ها در چند ماه اول دارای ثبات کافی نیستند، بنابراین عدم وجود دندان قروچه در چندین ماه اول کاشت ایمپلنت بسیار مهم است. دندان قروچه عمر مفید ایمپلنت را کاهش می دهد و هیچ پیوند محکی بین استخوان فک و ایمپلنت ایجاد نمی شود. همانطور که پیش تر نیز ذکر کردیم در صورتی که بهداشت دهان و دندان حفظ شود، ایمپلنت ها از عمر مفید طولانی برخوردار هستند. در صورتی که دندان قروچه شدید باشد، ایمپلنت ها با سرعت بیشتری ساییده می شوند و عمر آن ها به مرور از بین می رود. دندان قروچه سبب لب پر شدن، ساییدگی و شکستگی دندان های ایمپلنت شده می شود.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه