کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > مقالات پزشکی > اگر پیچ ایمپلنت بیفتد چه کنیم

اگر پیچ ایمپلنت بیفتد چه کنیم

افتادن پیچ موقت ایمپلنت

گاهی اوقات ایمپلنت با شکست مواجه می‌شود و این مسئله به دلیل ناسازگاری آن با استخوان فک خواهد بود. عاملی که نشان‌دهنده شکست این روش است، افتادن یا شل شدن پیچ موقت ایمپلنت است. به همین دلیل دندانپزشک باید بتواند پیچ‌های ایمپلنت و اباتمنت و اجزای پروتز را به درستی انتخاب کند تا باعث حفظ دندان و موفقیت جراحی شود.

اگر چه افتادن پیچ موقت ایمپلنت به ندرت اتفاق می‌افتد، اما بهتر است با علل وقوع آن آشنا باشید تا بتوانید از آن جلوگیری نمایید. برخی از مهم‌ترین دلایل افتادن پیچ موقت ایمپلنت را در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم.

علائم افتادن پیچ موقت ایمپلنت

امکان دارد که شما نیاز داشته باشید برای بررسی وضعیت فک خود به بهترین جراح فک و صورت نیاز به مراجعه داشته باشید

افتادن یا شل شدن پیچ ایمپلنت با علائمی همراه است که در صورت مشاهده آن‌ها باید در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. برخی از این علائم عبارتند از:

• در صورتی که به فک یا دندان‌ها ضربه‌ای وارد شود، درد زیادی احساس می‌شود.
  • لثه اطراف ایمپلنت تغییر رنگ می‌دهد.
  • لثه اطراف ایمپلنت خونریزی می‌کند.
  • در زمان جویدن غذا درد شدیدی در اطراف ناحیه ایمپلنت شده احساس می‌شود.
  • التهاب شدید و عفونت لثه اتفاق می‌افتد.
  • استخوان اطراف ایمپلنت تحلیل می‌رود.
  • ایمپلنت دندان لق شده و حرکت می‌کند.

علت افتادن پیچ موقت ایمپلنت

تحقیقات نشان داده‌اند که عوامل مختلفی وجود دارد که با عملکرد ایمپلنت تداخل داشته و باعث افتادن پیچ آن می‌شوند. اگر اجزای ایمپلنت به درستی بر روی هم قرار نگیرند، از نظر هماهنگی و طراحی تطابق نخواهند داشت و مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد می‌کنند. در ادامه به برخی از علل افتادن پیچ موقت ایمپلنت اشاره می‌کنیم:

گاهی اوقات وجود دندان نهفته در لثه باعث ایجاد ایمپلنت ناموفق میشود در این مواقع باید نسبت به جراحی دندان نهفته اقدام بفرمایید

عدم نصب صحیح پیچ ایمپلنت

در صورتی که پیچ ایمپلنت به درستی در پروفایل استخوانی قرار نگیرد، با گذشت زمان باعث شل شدن یا افتادن پیچ خواهد شد. این مشکل باعث می‌شود که پیوند بین پیچ و استخوان قوی نباشد. البته امروزه تجهیزات و روش‌های کاشت ایمپلنت پیشرفت کرده‌اند و این اجازه را به پیچ ایمپلنت نمی‌دهند که به راحتی از داخل استخوان جدا شود. توجه داشته باشید که اگر استخوان فشار زیادی را متحمل شود، در نهایت پیچ ایمپلنت شل شده و می‌افتد.

تحلیل رفتن استخوان

حتی اگر ایمپلنت از کیفیت بالایی برخوردار باشد و با تکنیک‌های بسیار دقیق در استخوان فک قرار گیرد، باز هم ممکن است به دلیل تحلیل رفتن استخوان، پیچ آن بیفتد و باعث شکست کاشت شود. معمولا در این شرایط متخصصان برای تقویت بافت استخوانی از پیوند با پودر استخوان استفاده می‌کنند. برای انجام کاشت دندان در تهران  به بهترین دکتر ایمپلنت در تهران مراجعه کنید.

استفاده از گشتاور نامناسب برای پیچ اباتمنت

در زمان‌های گذشته ابزار مناسبی وجود نداشت که از آن برای انتقال گشتاور و سفت کردن پیچ ایمپلنت استفاده شود؛ به همین دلیل افتادن پیچ ایمپلنت زیاد اتفاق می‌افتاد. اما امروزه این مشکل تا حد ممکن برطرف شده است.

عفونت لثه

یکی دیگر از دلایل افتادن پیچ ایمپلنت، عفونت و بیماری لثه است‌. در صورت بروز عفونت معمولا بیمار علائمی مانند التهاب و درد را در اطراف ناحیه ایمپلنت شده احساس می‌کند. عفونت باعث می‌شود که بافت لثه شل شده و انعطاف خود را از دست بدهد. اگر بلافاصله پس از مشاهده این علائم به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نکنید، پیچ ایمپلنت باز می‌شود.

معمولا دندانپزشکان در این شرایط ایمپلنت و بافت آسیب دیده را برمی‌دارند و برای درمان بیماری دارو تجویز می‌کنند. پس از این که لثه بهبود یافت، می‌توان مجددا ایمپلنت را در جای خود قرار داد.

روش‌های جلوگیری از افتادن پیچ موقت ایمپلنت

برای اینکه پیچ موقت ایمپلنتتان لق نشود یا نیفتد، باید برخی نکات را در نظر داشته باشید و به آن‌ها عمل کنید. راه‌های جلوگیری از افتادن پیچ موقت ایمپلنت عبارتند از:

رعایت مراقبت‌های دهان و دندان

نه تنها پزشک در زمان انتخاب و سفت کردن پیچ ایمپلنت باید احتیاط‌های لازم را رعایت کند؛ بلکه خود بیمار نیز باید با مراقبت از پروتز دندان و پیچ ایمپلنت نقش موثری در جلوگیری از افتادن آن‌ها ایفا نماید.

استفاده از قطعات مناسب

انواع اباتمنت‌هایی که برای هر جزء ایمپلنت به کار می‌روند توسط شرکت‌های مختلف تولید می‌شوند. انتخاب مناسب‌ترین و بهترین قطعه برای ایمپلنت‌ ممکن است کار چالش برانگیزی باشد. از این رو جراح در انتخاب آن باید نهایت وسواس و دقت را به خرج دهد. گاهی اوقات پزشک از پیچی استفاده می‌کند که ظاهر قابل قبولی دارد، اما طراحی آن به گونه‌ای است که با سایر اجزای ایمپلنت متناسب نیست؛ به همین دلیل باعث بروز مشکل می‌شود. در صورتی که اباتمنت به درستی انتخاب نشود، مشکلاتی مانند افتادن پیچ ایمپلنت را به همراه خواهد داشت.

معاینه منظم دندانپزشکی

پروتزهای ایمپلنت باید به صورت منظم مورد بررسی دندانپزشک قرار بگیرند. ممکن است پزشک در رابطه با نگهداری از پیچ ایمپلنت دستورالعمل خاصی به شما ندهد و تنها بعد از چسباندن روکش دندان نکات لازم را به شما اعلام کند. به همین دلیل در این زمان احتمال افتادن پیچ ایمپلنت وجود دارد. در صورتی که به طور مرتب برای معاینه به مطب دندانپزشکتان مراجعه کنید، پزشک می‌تواند پیش از حاد شدن مشکل آن را شناسایی و برطرف نماید. در صورتی که دندانپزشک علامتی از شل شدن ایمپلنت مشاهده کرد می‌تواند آن را سفت کند یا ایمپلنت‌ را خارج نماید. بنابراین بهتر است در صورت دیدن کوچک‌ترین علائم نیز سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. تاخیر در مراجعه ممکن است با عواقب شدیدتری همراه باشد.

اگر پیچ موقت ایمپلنت بیفتد چه کنیم؟

در صورتی که پیچ موقت ایمپلنت افتاد باید به دندانپزشک مراجعه کنید. پزشک وضعیت ایمپلنت‌ را بررسی می‌کند و بهترین روش را برای درمان افتادن پیچ موقت اعلام خواهد کرد. البته باید در نظر داشته باشید که رعایت بهداشت دهان و دندان تا حد زیادی می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند. دندانپزشک از دو نوع درمان برای لق شدن ایمپلنت استفاده می‌کند که عبارتند از:

پاکسازی ایمپلنت و اطراف آن

اگر احساس کردید ایمپلنت شما کمی لق شده است نباید وقت را تلف کنید. باید بلافاصله به ایمپلنتولوژیست خود مراجعه نمایید. در این زمان متخصص تاج دندان و اطراف ایمپلنت را پاکسازی می‌کند. سپس پیچ و سایر اجزا را محکم خواهد کرد. در صورتی که با انجام این کار هم مشکل برطرف نشد، دندانپزشک باید ایمپلنت را خارج کند و آن را تعویض نماید. پزشک موظف است در این شرایط روش درمان را برای بیمار توضیح دهد و به او آرامش روحی بدهد.

خارج کردن ایمپلنت از استخوان فک

گاهی اوقات ممکن است پزشک تشخیص دهد که ایمپلنت باید از استخوان فک خارج شود. در این صورت به یک جراحی مانند کاشت نیاز است تا ایمپلنت بیرون آورده شود. در صورتی که در ناحیه ایمپلنت عفونت ایجاد شد یا اجزای ایمپلنت‌ با استخوان فک ناسازگار بودند باید برای خارج کردن آن‌ها اقدام شود.

انواع لق شدن ایمپلنت دندان

در صورتی که ایمپلنت دندان لق شود باعث می‌شود که دندان جایگزین شده نتواند کارایی مورد انتظار را ارائه دهد؛ بنابراین مشکلات جدی برای فرد ایجاد می‌شود. اگر با انواع مختلف لق شدن ایمپلنت دندان آشنا باشید، راحت‌تر می‌توانید از آن مراقبت کنید و از بروز این مشکلات جلوگیری نمایید. همانطور که ایمپلنت می‌تواند باعث درخشش و زیبایی چهره و لبخند شما شود، این احتمال نیز وجود دارد که شما را با مشکلات و دردسرهایی مواجه کند. ممکن است بعد از انجام ایمپلنت یا حتی مدت زیادی بعد از کاشت، شاهد لق شدن آن باشید. این موضوع می‌تواند منجر به تحلیل استخوان فک و ابتلا به عفونت‌های شدید دندان و لثه شود. از این رو به افرادی که سوال می‌کنند اگر پیچ ایمپلنت بیفتد چه کنیم، پیشنهاد می‌دهیم که بلافاصله بعد از بروز این مشکل به دندانپزشک خود مراجعه کنند تا اقدامات لازم انجام شود. انواع لق شدن ایمپلنت دندان به شرح زیر است:

کنده شدن ایمپلنت

در برخی از موارد بر اساس تشخیص و تصمیم ایمپلنتولوژیست، برای چسباندن روکش ایمپلنت از چسب استفاده می‌شود. چسب‌هایی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند موقت هستند؛ به همین دلیل تنها برای زمان کوتاهی می‌توانند روکش یا ایمپلنت را نگه دارند. دندانپزشکان این موضوع را از قبل پیش‌بینی می‌کنند و آن را به بیمار نیز گوشزد خواهند کرد. از این چسب‌ها برای قرار دادن موقت ایمپلنت استفاده می‌شود تا در صورت رضایت بیمار، چسب دائمی به کار رود و دندان به طور دائمی به لثه بچسبد. بنابراین در این زمان کنده شدن ایمپلنت کاملا طبیعی است.

شل شدن پیچ ایمپلنت

یکی دیگر از دلایلی که باعث لق شدن ایمپلنت دندان می‌شود، شل شدن پیچ آن می‌باشد. اگر ایمپلنت به درستی در جای خود قرار نگیرد و به اصطلاح چفت نشود، ممکن است بعد از مدت کوتاهی پیچ آن شل شود. یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل، سر شش ضلعی است. ایمپلنت‌هایی با سر شش ضلعی نسبت به سایر ایمپلنت‌ها از مقاومت کمتری برخوردار هستند. از دیگر دلایل شل شدن و لق شدن پیچ ایمپلنت، نامناسب بودن گشتاور پیچ می‌باشد؛ بنابراین پزشک باید برای آن دقت بیشتری به خرج دهد.

لق شدن روکش ایمپلنت

در صورتی که دندانپزشک شما توانایی و مهارت کافی برای اجرای ایمپلنت را نداشته باشد، ممکن است ایمپلنت یا روکش آن لق شوند. عوامل دیگری نیز بر لق شدن روکش ایمپلنت تاثیرگذار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به وجود بیماری‌های نرمی یا پوکی استخوان، کمیت و کیفیت نامناسب بافت لثه، بیماری‌های کلیوی و کبدی، ابتلا به بیماری‌های متابولیکی مثل دیابت، عفونت باکتریایی، عدم رعایت رژیم غذایی صحیح و مناسب و اعمال پرتو درمانی اشاره کرد.

لق شدن پیچ یا فیکسچر ایمپلنت

در موارد نادر دیده شده است که فرآیند طبیعی استخوان سازی بدن به درستی انجام نمی‌شود و منجر به لق شدن ایمپلنت خواهد شد. برای برطرف کردن این مشکل به پیوند استخوان نیاز است. در صورتی که ایمپلنت حرکت کند و تکان بخورد، باعث تحلیل استخوان در ناحیه تحت درمان می‌شود و در نهایت شکست این روش را به دنبال خواهد داشت.

لق شدن پایه و تاج ایمپلنت

یکی از دلایلی که باعث می‌شود شما احساس کنید ایمپلنتتان لق شده است، لقی تاج دندان می‌باشد. در این صورت دندان مصنوعی و ناحیه پروتز دندان لق می‌شوند. این مشکل جدی و شدید نیست و با مشورت با پزشک می‌توانید در کمترین زمان آن را حل کنید. در صورتی که با اقدامات انجام شده همچنان مشکل برطرف نشد، بهتر است تاج ایمپلنت را عوض کنید. اگر تاج ایمپلنت لق شود، در جویدن دچار مشکل خواهید شد.