کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دندانپزشکی > مزایای کامپوزیت دندان چیست

مزایای کامپوزیت دندان چیست

عناوین محتوایی که می خوانیم .

کامپوزیت دندان یکی از روش های زیبایی برای بهبود طرح لبخند می باشد که مزایای زیادی نیز برای بیمار به همراه دارد. در این مقاله می خواهیم بدانیم مزایای کامپوزیت دندان چیست؟ کامپوزیت دندان یکی از بهترین و سریع ترین روش ها برای اصلاح طرح لبخند است. در این روش می توان در یک جلسه دندانپزشکی کلیه معایب جزئی دندان مانند بد رنگی، فاصله بین دندانی، شکستگی و یا لب پر شدن های جزئی و … را پوشش داد. این روش در مقایسه با روش های مشابه مانند لمینت دندان مزایای زیادی دارد که باعث شده به عنوان یک الویت در بین گزینه های زیبایی دندان ها مطرح شود. در این مطلب می خواهیم اطلاعات بیشتری در خصوص مزایای کامپوزیت دندان در اختیار شما قرار دهیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با مزایای کامپوزیت دندان

همانطور که گفته شد کامپوزیت دندان مزایای زیادی در مقابل سایر روش های دندانپزشکی از جمله لمینت دندان دارد. این مزایا عبارتند از:

مزایای کامپوزیت دندان چیست 74654564654564

سرعت عمل در نصب روکش کامپوزیت دندان

یکی از مهم ترین مزایای کامپوزیت دندان را می توان به سرعت عمل در نصب روکش آن نسبت داد. در این روش دندانپزشکی از روکش های آماده و پیش ساخته استفاده می شود. این روکش ها در مطب یا مرکز دندانپزشکی موجود است و بیمار می تواند رنگ مورد دلخواه خود را با توجه به پارامترهایی مانند رنگ پوست، رنگ دندان های طبیعی و … انتخاب نماید. سپس دندانپزشک روکش انتخابی را با استفاده از چسب مخصوص بر روی دندان قرار می دهد. و با استفاده از تاباندن اشعه و نور ویژه آن، چسب سفت و روکش بر روی دندان ثابت می شود. بنابراین این روش با توجه به لمینت دندان این مزیت را دارد که نیازی به قالب گیری و سایر مراحل نداشته و در سریع ترین زمان، اقدام نهایی انجام می شود. در کل می توان گفت بین روش های دندانپزشکی، سرعت عمل در این روش بالاتر است.

حفاظت از دندان

برای اینکه توضیح دهیم مزایای کامپوزیت دندان چیست می توانیم به این نکته اشاره کنیم که کامپوزیت نقش حفاظتی از دندان را دارد. بدین معنی که با قرار دادن روکش بر روی دندان ها، به دندان های طبیعی بیمار آسیبی نخواهد رسید. دندان در برابر فشار و ضربه محافظت شده و دچار ترک خوردگی و یا لب پر شدن نمی شود. در کل روکش های دندان در کنار نقش زیبایی، نقش حمایت از دندان را نیز بر عهده می گیرند. البته کامپوزیت دندان در این مورد کمی آسیب پذیر تر از لمینت دندان می باشد و ممکن است سریع تر از لمینت دندان دچار آسیب شود.

عدم آسیب به دندان

در کامپوزیت دندان هیچگونه آسیبی به دندان وارد نمی شود. در صورتی که در سایر روش های دندانپزشکی مانند لمینت دندان و یا ارتودنسی دندان ها دچار تغییراتی می شوند. به عنوان مثال در لمینت دندان نیاز است رویه مینای دندان تراشیده شده و مقداری از حجم آن کم شود. در صورتی که برای کامپوزیت دندان این اتفاق نخواهد افتاد. در کامپوزیت دندان روکش نازک مستقیما بر روی دندان نصب می شود و نیازی به کشیدن دندان و یا تراش دادن رویه دندان ها نیست. با تراشیدن رویه دندان، مقاومت دندان طبیعی کاهش می یابد هر چند این مقدار بسیار جزیی باشد. در صورتی که در کامپوزیت هیچ آسیبی به دندان وارد نشده و استحکام قبل را دارد.

تعداد محدود مراجعات

یکی از مزایای کامپوزیت دندان، تعداد محدود مراجعات به دندانپزشکی است. در این روش درمانی نیاز است بیمار یک بار به دندانپزشکی مراجعه نموده و در یک جلسه تمامی مراحل نصب روکش کامپوزیت دندان انجام شود. این مزیت برای افرادی که مشغله های کاری زیادی دارند و یا حفظ زیبایی دندان ها یکی از اولویت های آن ها می باشد، بسیار حائز اهمیت می باشد. در صورتی که روش هایی مانند ارتودنسی ممکن است چندین ماه فرد را درگیر مراجعه به دندانپزشک نماید. در کمترین حالت ممکن برای روشی مانند لمینت دندان که مشابهت زیادی به کامپوزیت دارد، فرد نیاز به دو بار مراجعه به مرکز دندانپزشکی خواهد داشت. طول درمان نیز به همین نسبت بالاتر است. برای نصب لمینت دندان نیاز به صرف دو هفته زمان می باشد، در صورتی که کامپوزیت دندان در یک جلسه بر روی دندان ها نصب می شود.

هزینه پایین تر

یکی از مزیت هایی که باید در پاسخ پرسش مزایای کامپوزیت دندان چیست؟ مطرح نمود، هزینه پایین این روش می باشد. علت این امر مربوط به مراحل نصب کامپوزیت دندان می شود. برای نصب کامپوزیت دندان نیازی نیست که روکش منحصر به فرد برای بیمار و در لابراتوار و یا سایر اماکن دندانپزشکی ساخته شود. همچنین نیازی به طراحی و قالب گیری و … نمی باشد. همانطور که گفته شد ونیرکامپوزیت دندان به صورت آماده در مطب موجود است و دندانپزشک به راحتی آن را بر روی دندان نصب می کند. در این روش هیچ اقدام دندانپزشکی خاصی بر روی دندان ها انجام نمی شود. به عنوان مثال در لمینت دندان، دندانپزشک باید با دقت و مهارت مینای دندان را تراش داده تا فضا برای نصب روکش آماده شود. در صورتی که در کامپوزیت دندان نیازی به این اقدامات نمی باشد و در کمترین زمان ممکن، عیوب دندان پوشانده می شود.

عدم نیاز به بیهوشی و بی حسی

باید گفت اکثر روش های دندانپزشکی برای انجام نیاز به بی حسی و یا حتی بیهوشی عمومی دارند. در صورتی که کامپوزیت دندان به هیچ یک از موارد فوق نیازی ندارد. برای نصب روکش کامپوزیت دندان نیازی به استفاده از ماده بی حسی نیز نمی باشد. زیرا تهاجمی به دندان ها صورت نخواهد گرفت و بایستی روکش با استفاده از چسب بر روی دندان ثابت شود. در صورتی که در روش هایی مانند لمینت دندان عموما از بی حسی عمومی برای کاهش احساس درد در زمان تراش دادن دندان ها استفاده می شود. این روش برای افرادی که ترس از بیهوشی و تزریق آمپول بی حسی دارند، بسیار مفید و کاربردی می باشد. مزیت دیگر عدم نیاز به بیهوشی و بی حسی، کاهش عوارض بعد از درمان می باشد. داروهای بیهوشی و مسکن که حاوی مخدر می باشد، خود عوارض زیادی را برای فرد به همراه خواهد داشت.

امکان ترمیم بعد از آسیب

یکی از مزایای مهم کامپوزیت دندان، امکان ترمیم بعد از آسیب است. در بسیاری از روش ها این امکان وجود ندارد و در صورت هر گونه آسیب یا فشار باید تعویض گردد. در صورتی که کامپوزیت دندان به راحتی قابل ترمیم است. به این صورت که قسمت آسیب دیده را می توان ترمیم و با مواد جدید و یا روکش جدید جایگزین نمود. به همین دلیل هم این مورد را می توان در پاسخ این پرسش که مزایای کامپوزیت دندان چیست؟ مطرح نمود.

مزایای کامپوزیت دندان چیست 456485646345

طول عمر کامپوزیت دندان چه اندازه است

یکی دیگر از عواملی که می خواهیم در این مورد بررسی کنیم، طول عمر و ماندگاری کامپوزیت دندان است. کامپوزیت دندان می تواند بین 5 تا 7 سال ماندگاری داشته باشد. البته این مورد برای همه افراد یکسان نمی باشد. افرادی که مراقبت های بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان را رعایت نمایند، ماندگاری این روش بیشتر خواهد بود. در صورتی که این مراقبت ها کمتر باشد، کامپوزیت دندان کمتر از یک سال هم ممکن است طول عمر داشته باشد. کامپوزیت دندان از لایه های نازکی تشکیل شده است. به همین دلیل استحکام و مقاومت کمتری در برابر فشار و ضربه دارند و ممکن است به سرعت در برابر ضربه دچار شکستگی و لب پر شدن شود. همچنین احتمال بد رنگ شدن در برابر مواد رنگی و نوشیدنی های رنگی در مورد کامپوزیت دندان بسیار بالاتر از لمینت دندان می باشد. به همین دلیل مراقبت بعد از نصب کامپوزیت دندان به یکی از مسایل مهم در این زمینه مطرح می شود.

هزینه کامپوزیت دندان به چه عواملی بستگی دارد

همانطور که گفتیم یکی از مزایای کامپوزیت دندان، مقرون به صرفه بودن آن است. هزینه کامپوزیت دندان به دستمزد دندانپزشک، مرکز یا کلینیکی که مراجعه می کنید، جنس مواد استفاده شده و داروهایی که استفاده می شود بستگی دارد. در صورتی که به دندانپزشک مشهور و متخصص در این زمینه مراجعه نمایید و یا مرکزی را انتخاب کنید که تخصص ویژه در این حوزه دارد، بایستی هزینه بیشتری را بپردازید. نوع جنس و مرغوبیت آن نقش مهمی در هزینه کامپوزیت دندان دارد. هر چه جنس مواد با کیفیت و مرغوب باشد، هزینه بیشتری را باید بپردازید. شفافیت و زیبایی روکش به واسطه مواد مرغوب استفاده شده در آن است. البته باید گفت با توجه به ماندگاری طولانی مدت این روش، بهتر است از بهترین مواد و به بهترین دندانپزشک و مرکز مراجعه نمایید.

کلام آخر

در این مقاله توضیح دادیم که مزایای کامپوزیت دندان چیست و به چه عواملی بستگی دارد. از جمله این مزایای کامپوزیت دندان به عدم آسیب به دندان و مراقبت از آن، مقرون به صرفه بودن و تعداد مراجعات کم به دندانپزشکی دانست. یکی دیگر از مهم ترین مزایای این روش مربوط به امکان ترمیم بعد از هر گونه آسیب می باشد. ولی مهم ترین نکته رسیدن به هدف از انجام این کار که زیبایی طرح لبخند و حفظ شفافیت روکش دندان ها است که با رعایت مراقبت های بعد از نصب روکش محقق خواهد شد.

 

 


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه