کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > لمینت دندان لب پر شده امکان پذیر است

لمینت دندان لب پر شده امکان پذیر است

عناوین محتوایی که می خوانیم .

لب پر شدن دندان می تواند به دلیل فشاری باشد که در اثر گاز زدن و یا ضربه به دندان ایجاد شود. ولی پاسخ این سوال که آیا لمینت دندان لب پر شده امکان پذیر است می تواند کمک بزرگی در رفع این عارضه نماید. لب پر شدن بخصوص در دندان های جلویی برای بسیاری از افراد ظاهر ناخوشایند و آزار دهنده دارد. حضور در اجتماع بخصوص برای افرادی که نیاز به اینکار دارند، می تواند دلیلی برای لمینت دندان لب پر شده باشد. موضوع دیگر این است که بی اهمیتی به این مشکل باعث می شود این روند ادامه پیدا کرده و باعث عوارض بیشتر شود. شکستی بیشتر و از دست دادن کامل دندان می تواند از این موارد باشد. بنابراین بهتر است قبل از بزرگ شدن مساله، سریع تر اقدام به لمینت دندان نماییم. بنابراین باید بدانیم لمینت دندان چگونه انجام می شود و مطالب دیگر که اشاره خواهیم کرد.

لمینت دندان لب پر شده امکان پذیر است 41355232131فرآیند لمینت دندان های لب پر شده

همانطور که متوجه شدید لمینت دندان لب پر شده امکانپذیر است. ولی اینکه چه مراحلی دارد و چه فرایندی را دنبال می کند، در این قسمت توضیح خواهیم داد.

انتخاب دندانپزشک

همواره انتخاب بهترین پزشک یا دندانپزشک جزو مهم ترین چالش های روبروی هر فرد است. با توجه به تعداد زیاد دندانپزشکان در این حوزه کاری، اینکه به چه کسی می توان اعتماد نمود، کمی سخت بوده و نیاز به تحقیق زیادی دارد. بایستی تحقیقات لازم را با توجه به بررسی نمونه کارهای قبلی دندانپزشک، میزان رضایت مراجعین و یا نظرات کاربران در سایت های مربوطه انجام دهید. عدم تخصص دندانپزشک در نحوه نصب روکش لمینت دندان می تواند عوارض بسیار زیادی مانند عفونت لثه و اطراف دندان و یا پوسیدگی دندان های زیر روکش به دنبال داشته باشد. پوسیدن دندان به دلیل وجود سوراخ های ریز در مرز لثه است. همچنین استفاده از بهترین برند ها و مواد باکیفیت و مرغوب در نصب روکش دندان و نیز ملاحظه تمام جزئیات دندان برای طبیعی بودن روکش از مزایای انتخاب بهترین دندانپزشک در این حوزه کاری می باشد.

مشاوره و معاینه

بعد از انتخاب دندانپزشک نیاز است در اولین مراجعه تمامی جزئیات مورد بررسی قرار گیرد. همچنین وضعیت سلامتی بیمار نیز جزء پارامترهای لازم برای بررسی است. در این مرحله است که طرح لبخند برای فرد طراحی می شود. طرح های آزمایشی بر روی دندان اجرا می شود و در نهایت با توجه به سلیقه فرد و صلاحدید پزشک با توجه به بررسی تناسب با اعضای صورت و پوست و سایر فاکتورها انتخاب نهایی انجام می شود.

تراز نمودن لثه ها

بسیاری از دندانپزشکان ابتدا لثه ها را هم تراز می نمایند. در برخی افراد لثه ها حالت مگن نداشته و در برخی مناطق بالا یا پایین است. دندانپزشک برای اینکه کار لمینت دندان طبیعی تر و زیبا تر شود، معمولا لثه ها را بالا برده و همه را در یک خط قرار می دهد. این مرحله دردی را به بیمار تحمیل نمی کند. بنابراین نیاز نیست که از داروی بی حسی استفاده شود. تنها لثه ها با استفاده از ابزار مخصوص کمی به بالاتر کشیده می شوند.

تراشیدن مینای دندان

این مرحله از حساسیت بیشتری برخوردار است. میزان تراشیدن مینای دندان به اندازه ای میلیمتری و دقیق باید اتفاق بیفتد که کوچکترین آسیبی به آن وارد نشود. برای نصب روکش و حفظ حالت طبیعی دندان ها این مرحله مورد نیاز است. زیرا اگر مانند کامپوزیت دندان به صورت مستقیم بر روی دندان ها قرار گیرد، حالت طبیعی کمتری داشته و یک لایه زمخت به روی دندان اضافه می شود. ولی باید توجه داشت روکش لمینت بسیار نازک است و نیاز به تراشیدن زیاد نیست. تخصص دندانپزشک در این مرحله به کمک فرد خواهد آمد. مینای دندان تراشیده می شود و دندان ها آماده قالب گیری خواهند شد. در این مرحله نیز نیازی به استفاده از مواد بی حسی نمی باشد. زیرا دردی را فرد احساس نمی کند. تنها حرکت مته بر روی دندان ها است که احساس می شود.

سپس دندان ها را با استفاده از برس مخصوص تمیز می نمایند. هر گونه برجستگی و پستی و بلندی دندان پاک می شود تا سطح صافی بدست آید. صیقلی بودن سطح دندان ها در قالب گیری نقش مهمی دارد. قالب باید از روی دندان های بدون هر گونه برجستگی و خللی گرفته شود تا دقیق باشد.

مرحله قالب گیری

این مرحله بعد از اینکه تراشیدن دندان ها به اتمام رسید انجام می شود. باید قالب از روی دندان ها گرفته شود و برای تهه روکش نهایی به لابراتوار ارسال شود. باید تمامی جزئیات در این قسمت لحاظ شود. لب پریدگی دندان ممکن است کمی بیشتر باشد و باید این فضای خالی توسط روکش لمینت دندان پر شود. بنابراین باید ارتفاع دندان ها دقیق محاسبه و قالب گیری شود. چون لمینت دندان لب پر شده عموما برای دندان های جلویی اهمیت زیادی دارد، دقیق بودن و ظرافت این کار نیز اهمیت بیشتری پیدا می کند. قالب گرفتن دندان ها توسط ماده ای نرم انجام می شود و به لابراتوار مخصوص ارسال می شود تا تکنسین ها، روکش نهایی را آماده نمایند. برای اینکه در این مدت بیمار از نظر حساسیت دندان ها به دلیل تراشیدن مینای دندان احساس ناخوشایندی نداشته باشد، از روکش موقت استفاده می شود.

نصب روکش نهایی

بعد از یک یا دو هفته مجددا فرد به دندانپزشکی مراجعه خواهد کرد. در این مرحله روکش موقت برداشته می شود. دندانپزشک وضعیت دندان ها و روکش را برسری می نماید. در صورتی که اتفاق خاصی نیفتاده باشد و دندان ها آماده برای روکش نهایی باشند، روکش روی دندان ها قرار می گیرد. برای چسباندن روکش به سطح دندان ها عموما از چسب یا سیمان مخصوص استفاده می شود. این چسب بر روی دندان ها قرار داده می شود و روکش روی آن را می گیرد. سپس از اشعه و لیزر مخصوص استفاده شده و روکش روی دندان تثبیت می شود. در مرحله آخر بعد از سفت شدن روکش ، پولیش نهایی صورت می گیرد و چسب و سیمان های اضافی برداشته می شود. در این مرحله کار به اتمام می رسد و فرد با دندان های بدون لب پریدگی و یکدست از مطب خارج می شود.

مراقبت های لازم بعد از لمینت دندان لب پر شده

بعد از اینکه متوجه شدیم لمینت دندان های لب پر شده امکانپذیر است، باید مراقبت های بعد از آن را نیز بدانیم. دندان های لب پر شده به دلیل وجود فضای خالی بین روکش و دندان نیاز به مراقبت بیشتری دارد. زیرا احتمال آسیب در این مدل بیشتر است. احتمال شکستن روکش در اثر فشار بسیار بالا و یا گاز زدن مواد غدایی و یا اجسام سخت وجود خواهد داشت. در این قسمت می خواهیم مراقبت های لازم بعد از لمینت دندان های لب پر شده را توضیح دهیم:

رعایت موارد بهداشتی

دندان های لمینت شده نیز مانند دندان های معمولی و حتی بسیار بیشتر نیاز به رعایت نکات بهداشتی دارد. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و نیز استفاده از دهانشویه مخصوص از این موارد است. مسواک های نرم و خمیر دندان هایی که مواد اضافی یا سفید کننده ندارد، می تواند در زیبا ماندن و شفافیت دندان ها و نیز جلوگیری از خراش دادن روکش موثر باشد.

عدم استفاده از مواد رنگی

مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی و نیز مشروبات الکلی از جمله ممنوعات این روش است. هر چند مقاومت لمینت دندان بسیار بالاتر از کامپوزیت است، ولی در تداوم مصرف این مواد احتمال لکه دار شدن و زرد شدن روکش وجود دارد.

لمینت دندان لب پر شده امکان پذیر است 65665346عدم مصرف خوراکی های سفت

غذاهای و خوراکی های سفت می تواند در این مورد تاثیر بسیار مخربی داشته باشد. شکستن آجیل های سفت با دندان ها بخصوص دندان هایی که لب پر شده و روکش دارند، اکیدا ممنوع است. آسیب به روکش لمینت منجر به تعویض آن خواهد شد. تعویض روکش لمینت دندان نیاز به هزینه و نیز در خطر قرار دادن مینای دندان به دلیل تراشیدن مجدد است.

مراجعات منظم به دندانپزشک

یکی از موارد مهم مراجعات منظم و 6 ماهه به دندانپزشک است. در این جلسات باید وضعیت دندان ها بررسی شود تا در صورت بروز بیماری های لثه و یا خرابی دندان ها، موضوع سریعا بررسی و درمان شود. از آنجا که ماندگاری لمینت دندان بین 15 تا 20 سال است، احتمال بروز هر نوع مساله وجود خواهد داشت که با پیگیری سریع تر مانع از تعویض روکش می شوید.

دندان قروچه

یکی از مواردی که آسیب جدی به روکش دندان وارد می کند، دندان قروچه است. بهتر است این مشکل برطرف و سپس روکش نمایید. دندان قروچه باعث ساییدگی دندان ها به هم و کاهش ارتفاع در محل می گردد. در غیر این صورت لازم است در زمان خواب و ورزش از محافظ دندان استفاده نمایید.

کلام آخر

در این مقاله توضیح دادیم که لمینت دندان لب پر شده امکانپذیر است. مراحل انجام این روش نیز توضیح داده شد. مهم ترین نکته مراقبت های بعد از نصب روکش دندان های لب پر شده است. در این نوع دندان ها احتمال آسیب و شکستن روکش در اثر وارد شدن فشار بیش از حد وجود دارد. بنابراین مراقبت های بعد از نصب لمینت دندان اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه