کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > 7 روش جراحی و غیر جراحی اصلاح لبخند لثه ای را بشناسید

7 روش جراحی و غیر جراحی اصلاح لبخند لثه ای را بشناسید

عناوین محتوایی که می خوانیم .

اشخاصی که با مشکل لبخند لثه ای مواجه هستند نباید برای لبخند زدن عضلات صورتشان را محدود کنند زیرا این مشکل به کمک طرح اصلاح لبخند به راحتی قابل درمان است ، اگر کسی در این باره احساس نگرانی داشته باشد بهتر است که به متخصص ارتودنسی مراجعه کند تا دندان ها و لثه اش مورد بررسی قرار گیرد. روش های مختلفی برای درمان لبخند لثه ای وجود دارد که در ادامه شما را با آن ها آشنا خواهیم کرد.

علل ایجاد لبخند لثهای چیست؟

لبخند لثه ای بر اثر عوامل مختلفی بوجود می آید که بسیاری از این عوامل ژنتیکی می باشند. در ادامه شما را با چندین دلیل اساسی ایجاد لبخند لثه ای آشنا خواهیم کرد.

اصلاح طرح لبخند 614949449

 

1- یکی از شایع ترین علت های ایجاد لبخند لثه ای کوتاه بودن لب بالایی می باشد، در صورتی که در هنگام لبخند زدن، لب به مقدار کافی پایین نیاید، مقدار زیادی از لثه دیده می شود.

2- در برخی مواقع نیز ممکن است اندازه لب بالایی فرد مناسب باشد اما هنگامی که شروع به خندیدن می کند، لبش منقبض شود. انقباض سبب می شود تا لب فرد خیلی بالا برود و مقدار بیشتری از لثه در هنگام خندیدن دیده شود.

3- برخی افراد به عارضه هایپروتروفی لثه ای مبتلا هستند، به این صورت که بافت لثه اطراف دندان هایشان بیشتر از حد معمول رشد می کند.

4- یکی از عوامل تاثیرگذار در لبخند لثه ای، مشکلات مربوط به استخوان بندی می باشد. ممکن است فک بالای فرد بیش از حد جلو آمده باشد و یا خیلی بزرگ باشد. چنین موضوعی سبب می شود تا در هنگام خندیدن مقدار بیشتری از لثه دیده شود.

5- گاهی دندان های کوچک و یا کوتاه نیز دلیل ایجاد لبخند لثه ای هستند. برخی از دندان ها به این دلیل که به صورت کامل رشد نمی کنند در نمی آیند و کوتاه می مانند، چنین عواملی سبب می شود تا در هنگام لبخند مقدار بیشتری از لثه دیده شود.

روش های اصلاح لبخند لثهای

1- جراحی فک لبخند لثه ای

جراحی اورتوگناتیک یا جراحی فک فقط در مواردی انجام می شود که فک بیش از اندازه رشد کرده باشد و یا فک بیش از اندازه پیش آمده باشد. جراحان فک بالا را به گونه ای فرم می دهند که متناسب با فک پایین باشد، سپس فک بالا را در مکانی قرار می دهند که هیچ مشکلی بوجود نیاید. این نوع جراحی در بیمارستان انجام می شود و فرد بیهوش می شود. بعد از این جراحی معمولا افراد به ارتودنسی نیاز دارند به همین علت آن ها را به یک متخصص ارتودنسی ارجاع می دهند. قبل از انجام جراحی بهتر است بیمار از پروتز و یا بریس استفاده کند، این پروسه چندین سال طول می کشد. در صورتی که فردی دارای مشکلات شدید فک می باشد بهتر است که این روش را انتخاب کند تا نتایج چشمگیر آن را ببیند. برای داشتن لبخندی زیبا باید تناسبی بین دندان ها، لب، لثه و فک وجود داشته باشد.

2- لیزر لبخند لثه ای

استفاده از لیزر برای از بین بردن لبخند لثه ای راه حلی سریع، دقیق و بدون درد می باشد. در این روش دندان پزشک لثه های فرد را بی حس می کند و سپس قسمت های اضافی لثه را با استفاده از لیزر برمی دارد و در مرحله بعد لثه را شکل می دهد. با انجام این کار بین لثه و دندان ها تناسب ایجاد می شود و فرد از لبخندی زیبا برخوردار می شود. در این روش هیچ درد و سوزشی حس نخواهید کرد و تنها ممکن است حرکت سر لیزر را حس کنید. انجام این کار برای هر فرد در هر سنی مناسب است. جالب است بدانید که بعد از انجام اینویزیلاین و یا بریس از این روش استفاده می شود تا تاثیر چشمگیری بر روی لبخند فرد بگذارد.

3- درمان با استفاده از پروتز و یا ارتودنسی

هنگامی که وضعیت و موقعیت دندان ها و فک بیمار موجب می شود تا لثه ها جلو بیایند و هنگام لبخند دیده شوند بهتر است از پروتز و یا ارتودنسی استفاده شود. در صورتی که دندان های شما به صورت منظم در کنار یکدیگر قرار بگیرند و مرتب باشند، در هنگام لبخند میزان لثه کمتری دیده می شود.

4- روکش یا ونیر

در صورتی که لبخند لثه ای شما ناشی از وجود دندان های کوتاه می باشد می توانید با روکش و یا ونیر به بلند تر شدن دندان ها کمک کنید، در چنین وضعیتی لبخند لثه ای به وفور کاهش پیدا می کند.

5- بوتاکس لبخند لثه ای

در چنین روشی اونابوتولینیوم توکسین A به ماهیچه لب بالایی فرد تزریق می شود. سم بوتواینیوم سبب می شود تا ماهیچه های لب بالایی فرد به صورت موقت فلج شوند و در هنگام لبخند بیش از حد بالا نروند. هنگامی که لب بالا علت ایجاد لبخند لثه ای می شود، این روش بسیار مفید و موثر واقع می شود. نتایج حاصل از این روش فقط 3 الی 4 ماه دوام دارد و بعد از گذشت این مدت دوباره باید چنین کاری انجام شود.

 

اصلاح طرح لبخند 65419494

 

6- بلندکردن تاج دندان ها

این جراحی به این صورت است که قسمت های اضافی لثه برداشته می شود و لثه دوباره فرم داده می شود، در این صورت طول دندان ها نیز بیشتر می شود. این جراحی در صورتی انجام می شود که دندان ها به صورت کامل در نیامده باشند و به وسیله بافت لثه پوشیده شده باشند.

7- جراحی تغییر موقعیت و وضعیت لب

در صورتی که لبخند لثه ای فرد به علت بالا رفتن زیاد لب بالایی و یا کوتاه بودن زیاد لب بالایی باشد می توان با استفاده از جراحی، عضلات بالابرنده لب بالا را برید، در این صورت هنگام لبخند لب فرد بسیار بالا نمی رود و فرد لبخندی زیبا دارد. شایان ذکر است که این جراحی دارای دوره نقاهت زیادی می باشد و هزینه های زیادی نیز در پی دارد. توصیه ما این است که روش های غیر تهاجمی را برای اصلاح لبخند لثه ای انتخاب کنید.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه