کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > علت درد بعد از لمینت دندان چیست؟

علت درد بعد از لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یکی از روش های ایمن و با عوارض محدود است که به عنوان یکی از روش های زیبایی مطرح می شود. ممکن است در موارد نادری عوارضی مانند درد به سراغ فرد بیاید، می خواهیم بدانیم علت درد بعد از لمینت دندان چیست؟ بررسی علل و عوامل ایجاد درد بعد از لمینت دندان می تواند به پیشگیری از آن کمک زیادی نماید. ابتدا بهتر است کمی بیشتر با لمینت دندان و مراحل انجام آن آشنا شده و در ضمن بررسی نماییم که در کدام مرحله و با چه اقدامی ممکن است درد بعد از نصب روکش لمینت دندان را احساس کنیم. البته باید گفت این درد در حد بسیار بالایی نبوده و عموماً نیز با مصرف داروهای مسکن مجاز می توان از تشدید آن جلوگیری نمود. مگر اینکه آسیب وارد شده به عصب یا نقاط حساس دندان باشد.

بررسی مراحل مختلف نصب روکش لمینت دندان

گفتیم که با بررسی و تبیین مراحل مختلف کاشت لمینت دندان می توان علت درد بعد از لمینت دندان را در هر مرحله ارزیابی نمود. این مراحل به ترتیب زیر می باشد:

علت درد بعد از لمینت دندان 586155426
انتخاب دندانپزشک برای نصب روکش لمینت دندان

یکی از مهمترین اقداماتی که بیمار برای نصب روکش لمینت دندان انجام می دهد، انتخاب دندانپزشک می باشد. با اینکه این گونه روش ها به نظر پیچیده نبوده و تبحر و مهارت دندانپزشک نقش مؤثری ندارد، دقیقاً بر عکس این موضوع می باشد. انتخاب دندانپزشک غیر از این که در زیبا نمودن طرح لبخند تأثیر بسزایی دارد، می تواند از بروز عوارض احتمالی مانند درد، تورم، خونریزی و … جلوگیری نماید. تأثیراتی که دندانپزشک در مراحل نصب روکش لمینت دندان و جلوگیری از درد بعد از لمینت دندان دارد به شرح زیر است:

تراش دادن مینای دندان برای نصب روکش لمینت دندان

اولین اقدامی که دندانپزشک انجام می دهد، تراش دادن مینای دندان است. این اقدام برای اینکه نصب روکش لمینت دندان حالت طبیعی تری داشته باشد انجام می شود. به این معنی که مینای دندان در حد بسیار نازک و میلی متری تراشیده می شود و روکش لمینت دندان روی این فضای خالی قرار می گیرد. معمولاً این مرحله هیچ دردی را به بیمار تحمیل نمی کند. زیرا در حد لرزش دریل دندانپزشکی بوده و حتی نیازی به استفاده از مواد بی حس کننده نیز نمی باشد. ولی برای رفاه حال بیمار و جلوگیری از استرس، می توان از دوز پایین داروی بی حسی استفاده نمود. ولی در صورتی که دندانپزشک تبحر و مهارت کافی را نداشته باشد، ممکن است این سطح تراشیدن بیشتر شده و احساس درد به سراغ بیمار بیاید. با اینکه این درد موقتی است، ولی می توان از داروهای مسکن مجاز برای برطرف کردن آن استفاده نمود.

قرار دادن روکش لمینت دندان روی دندان ها

بعد از اینکه روکش موقت آماده شد، مجدداً باید به دندانپزشک مراجعه نمایید تا نصب آن انجام شود. تخصص دندانپزشک در نحوه نصب روکش لمینت بسیار مهم است. زیرا قرار دادن نامناسب آن می تواند باعث درد بعد از لمینت دندان شود. در صورتی که روکش لمینت دندان به صورت کامل روی دندان ها و مرز بین لثه و دندان را پوشش ندهد، روزنه ای باقی خواهد ماند تا ذرات غذا و میکروب ها از این روزنه وارد دندان های طبیعی بیمار شود. ورود این مواد در طولانی مدت باعث پوسیدگی دندان ها می شود. این خود می تواند علت این درد ها به شمار برود. ممکن است خود فرد متوجه این پوسیدگی ها نشود و با مراجعاتی که به دندانپزشک دارد، این مشکل شناسایی و درمان های لازم انجام گیرد.
نکته مهم این است که بعد از نصب روکش لمینت دندان، امکان ترمیم وجود نداشته و باید روکش تعویض شود که می تواند غیر از زمان، هزینه بیشتری را برای بیمار به همراه داشته باشد. در صورتی که با انتخاب بهترین دندانپزشک در زمینه نصب لمینت دندان می توان هم از این عوارض احتمالی پیشگیری نموده و هم در هزینه و زمان صرفه جویی نمود. به همین علت است که انتخاب دندانپزشک یکی از مهم ترین تصمیماتی است که بیمار برای روند درمان و انجام اعمال زیبایی می گیرد.

پوسیدگی دندان های زیر روکش چه عوارضی را به دنبال دارد

پوسیدگی دندان های زیر روکش اگر به سرعت شناسایی و درمان شوند، عوارض کمتری را به دنبال دارد. ولی اگر این مورد نادیده گرفته شود و درد بعد از لمینت دندان را جدی نگرفت، می تواند منجر به عوارض بسیار بیشتری شود. از جمله این که باعث ایجاد عفونت در لثه و داخل دهان بیمار می شود. لثه ملتهب شده و ممکن است این عفونت وارد گردش خون بیمار نیز بشود. همچنین پوسیدگی به دندان های دیگر نیز رسوخ کرده و بعد از گذشت مدت زمانی متوجه خواهید شد که دندان های خود را از دست داده اید. پس بهتر است ضمن جدی گرفتن مراجعات مکرر و شش ماهه به دندانپزشک، در صورتی که علایم درد و عفونت را مشاهده نمودید، سریعاً دندانپزشک را در جریان قرار دهید. هر چه اقدامات درمانی سریع تر انجام شود، احتمال بروز عوارض بیشتر و جدی تر نیز از بین می رود.

علت درد بعد از لمینت دندان 545455
عدم هم تراز بودن روکش لمینت دندان

یکی دیگر از مواردی که می تواند علت درد بعد از لمینت دندان باشد، عدم هم ترازی روکش است. به این معنی که روکش در قسمت های مختلف دارای ارتفاع مناسب نمی باشد. در این صورت در هنگام گاز زدن مواد غذایی و یا جویدن آن در ناحیه دندان ها احساس درد می کنید. دندان های زیر روکش در اثر فشار ایجاد شده به دلیل عدم ارتفاع مناسب تحت فشار قرار می گیرند. در برخی موارد نیز اگر روکش لمینت دندان به دلیل لب پر شدن یا شکستن دندان ها باشد، عدم تخمین ارتفاع مناسب باعث ایجاد این مشکل خواهد شد. بنابراین باید در مرحله قالب گیری و ساخت روکش لمینت دندان، دقت زیادی شود تا هم ترازی دندان ها در قسمت های مختلف رعایت شود. این مهم با انتخاب بهترین دندانپزشک در زمینه نصب روکش لمینت دندان محقق خواهد شد.

آسیب به عصب دندان های زیرین در زمان تراش دادن مینای دندان

یکی از مواردی که به ندرت پیش می آید، آسیب رسیدن به عصب دندان های طبیعی است. ممکن است در زمان تراش دادن مینای دندان، بی دقتی دندانپزشک و یا عدم تخصص او باعث شود که به عصب دندان فشار آمده و دچار آسیب جدی شود. در این صورت این مساله می تواند باعث احساس درد بعد از لمینت دندان شده و فرد را آزار دهد. معمولاً این مورد در مواقعی که دندانپزشک تجربه کافی را در نصب روکش لمینت دندان ندارد، پیش می آید.

عدم رعایت نکات بهداشتی بعد از نصب روکش لمینت دندان

حال که با عوارض انتخاب دندانپزشک ناوارد و غیر متخصص در زمینه نصب روکش لمینت دندان آشنا شدید، می خواهیم این مساله را از بعد دیگری بررسی نماییم. یکی دیگر از علل درد بعد از لمینت دندان به مراقبت هایی برمی گردد که بیمار موظف است بعد از این اقدام انجام دهد. در این قسمت به بررسی مراقبت های بعد از نصب روکش لمینت دندان و تأثیر آن در کنترل عوارض از جمله درد خواهیم پرداخت:

مراقبت های بهداشتی بعد از نصب لمینت دندان

بعد از نصب لمینت دندان باید مراقبت های بهداشتی مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه را جدی تر بگیرید. زیرا امکان ترمیم روکش وجود نداشته و مجبور به تعویض آن خواهید شد. لازم است مانند دندان های طبیعی رفتار کرده و برای جلوگیری از لکه پذیری و یا آسیب دیدن روکش لمینت دندان، این مراقبت ها را انجام دهید. عدم رعایت نکات بهداشتی می تواند باعث تجمع ذرات غذا و میکروب ها به داخل دندان های طبیعی فرد شود. این مورد باعث ایجاد عوارضی مانند پوسیدگی دندان ها و درد بعد از لمینت دندان می شود.

رعایت نکات تغذیه ای بعد از نصب روکش لمینت دندان

بعد از نصب لمینت دندان باید تغییراتی را در نحوه تغذیه خود ایجاد نمایید. به هیچ عنوان نباید غذاهای بسیار سفت و سخت را مصرف کرده و یا گاز بگیرید. با اینکه استحکام و مقاومت روکش لمینت دندان بسیار بالاست، ولی ممکن است در اثر ضربه ناگهانی دچار لب پر شدن و یا احساس درد بعد از لمینت دندان شود. تا زمانی که بی حسی دندان ها از بین نرفته، باید از خوردن مواد غذایی پرهیز نمایید. زیرا شدت فشار به علت بی حسی ملموس نبوده و می تواند بالاتر از حد خود باشد. نباید از دندان های لمینت شده به عنوان ابزاری برای شکستن آجیل یا اجسام سخت استفاده شود. زیرا ممکن است باعث لب پر شدن روکش شود، در این صورت مجبور به تعویض آن خواهید بود.

کلینیک ایمپلنت در تهران دکتر دهقان

با اینکه لمینت دندان یکی از روش های بسیار ایمن با کمترین عوارض است، ولی مواردی است که ممکن است باعث بروز برخی عوارض شود. درد بعد از لمینت دندان یکی از این عوارض است که هرچند به ندرت پیش می آید، ولی در صورت نادیده گرفتن ممکن است عواقب جبران ناپذیری در پی داشته باشد. کلینیک ایمپلنت در تهران دکتر دهقان به شما کمک می کند ار بروز این عوارض پیشگیری های لازمه را داشته باشید . و همواره میتوانید با تیم مشاوره کلینیک در ارتباط باشید .