خونریزی بعد ایمپلنت

خونریزی بعد ایمپلنت

عناوین محتوایی که می خوانیم .

خونریزی بعد ایمپلنت

یکی از دغدغه‌هایی که اکثر افراد بعد از ایمپلنت با آن روبرو هستند خونریزی بعد ایمپلنت است. سوالی که ممکن است پیش آید این است که علت خونریزی پس از جراحی ایمپلنت چیست؟ ایمپلنت یکی از ایمن‌ترین روش‌های جایگزینی دندان است که از تحلیل استخوان پیشگیری می‌کند. این روش توسط تمامی دندانپزشکان جهان تایید شده است و می‌تواند زیبایی را به چهره شما بازگرداند.

از آنجایی که برای قرار دادن پایه‌های ایمپلنت در داخل لثه به جراحی نیاز است، احتمال خونریزی بعد از ایمپلنت وجود خواهد داشت. در ادامه این مقاله به بررسی علل خونریزی بعد از ایمپلنت می‌پردازیم.

لخته خون بعد از ایمپلنت

بعد از ایمپلنت ممکن است احساس کنید که در ناحیه اطراف جراحی، لخته خون تشکیل شده است. تشکیل لخته نشان دهنده شروع بهبودی است. لخته‌های خون می‌توانند از زخم به وجود آمده در لثه محافظت کنند و باعث قطع خونریزی شوند. اگر لخته خون تشکیل نشود یا لخته پس از تشکیل از لثه جدا شود، می‌تواند باعث ایجاد حفره خشک شود که دردناک خواهد بود.

در این زمان لثه متورم و دردناک می‌شود و زمان بهبودی افزایش می‌یابد. فعالیت‌های زیر می‌توانند باعث از بین رفتن یا جدا شدن لخته خون پس از جراحی ایمپلنت شوند:

  • سیگار کشیدن
  • نوشیدن مایعات با استفاده از نی
  • خالی کردن آب دهان
  • زیاد حرف زدن
  • مصرف غذاهای سفت
  • غذا خوردن با سمتی که ایمپلنت انجام شده است

با پیشگیری از انجام این فعالیت‌ها روند بهبودی را تسریع خواهید بخشید.

خوردن بستنی بعد از جراحی ایمپلنت

ممکن است شما نیز پس از جراحی ایمپلنت با پیشنهاد بستنی خوردن مواجه شده باشید، اما آیا بستنی می‌تواند نتایج مناسبی ایجاد کند؟ پیش از هر چیز باید بدانید که تا یک ساعت پس از جراحی، مصرف هر گونه ماده غذایی ممنوع خواهد بود. ایمپلنت بسیار حساس است و در صورت نگهداری نامناسب می‌تواند منجر به بروز عارضه‌های زیادی شود‌. بنابراین متخصصان تاکید می‌کنند که به مدت یک ساعت از خوردن بپرهیزید.

بعد از گذشت این زمان می‌توانید از نوشیدنی‌های مناسب استفاده نمایید. البته توجه داشته باشید که مایعات و نوشیدنی‌های مورد استفاده شما باید دارای فاکتورهای خاصی باشند، اما بهترین نوشیدنی برای این زمان آب است. از مصرف نوشیدنی‌های حاوی شکر و قند و همچنین نوشیدنی‌های داغ اکیدا خودداری کنید. با این تفاسیر متوجه خواهید شد که خوردن بستنی بلافاصله بعد از جراحی ایمپلنت پیشنهاد مناسبی نخواهد بود.

پس از گذشت یک روز از عمل جراحی می‌توانید نوشیدنی‌ها و غذاهای سرد مانند شیر خنک و بستنی را در برنامه غذایی خود قرار دهید. خوردن بستنی بعد از جراحی ایمپلنت می‌تواند منجر به جوش خوردن سریع‌تر استخوان فک با پین تیتانیومی شود. اکثر ایمپلنتولوژیست‌ها پیشنهاد می‌کنند که بعد از گذشت 24 ساعت از ایمپلنت، بستنی و سایر مواد غذایی خنک‌ را مصرف کنید تا نتیجه فوق‌العاده آن بر روی بهبودی را ببینید.

آب نمک بعد از ایمپلنت

پس از انجام ایمپلنت و جایگزینی دندان‌های از دست رفته ممکن است احساس کنید که لثه و دهان شما کمی حساس شده‌اند. در نتیجه باید تمام تلاش خود را برای رعایت بهداشت دهان و دندان به کار گیرید تا هر چه سریع‌تر بهبود یابید. یکی از توصیه‌های پزشکان پس از جراحی ایمپلنت، استفاده از آب نمک است‌. این محلول نه تنها سرعت بهبودی شما را افزایش می‌دهد؛ بلکه باعث ضدعفونی محل ایمپلنت شده خواهد شد.

آب نمک می‌تواند باکتری‌های مضر موجود در دهان را از بین ببرد تا به محل جراحی آسیبی وارد نکنند. برخی از افراد فکر می‌کنند که آب نمک به ایمپلنت صدمه می‌زند؛ در حالیکه این طرز فکر غلط است. البته توجه داشته باشید که تنها در صورت توصیه پزشک باید از آن استفاده کنید و مصرف خودسرانه آن ممکن است منجر به ایجاد عوارض شود‌.

البته ممکن است شوری نمک باعث ایجاد درد و سوزش در ناحیه تحت درمان شود. در این مورد درد و سوزش طبیعی هستند و به دلیل حساسیت لثه و ایجاد زخم بروز پیدا می‌کنند.

علت خونریزی بعد از ایمپلنت

همانطور که گفته شد احتمال خونریزی بعد از ایمپلنت وجود دارد و این عارضه ممکن است برای همه پیش آید. خونریزی پس از ایمپلنت به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد که در ادامه به بررسی‌ آن‌ها می‌پردازیم:

موکوزیت

در صورتی که پس از ایمپلنت خونریزی بیش از حد و طولانی مدت را تجربه کردید، احتمالا دچار موکوزیت شده‌اید. موکوزیت نوعی پاسخ التهابی بدن است که باعث خونریزی زخم‌های ایجاد شده در دهان خواهد شد. علائم این عارضه خونریزی، زخم‌های دردناک، قرمز شدن و تورم هستند. در صورتی که موکوزیت کنترل نشود می‌تواند منجر به بروز عفونت پری ایمپلنت شود که مخرب‌تر و شدیدتر از موکوزیت است.

عفونت پری ایمپلنت

از دیگر عواملی که می‌تواند باعث خونریزی شدید پس از جراحی ایمپلنت شود، عفونت پری ایمپلنت است‌. پری ایمپلنت یک عفونت رایج بعد از ایمپلنت است که منجر به تحلیل استخوان فک و التهاب لثه خواهد شد. علائم این نوع عفونت شباهت زیادی به موکوزیت دارند و ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند. تنها تفاوت این دو عارضه این است که پری ایمپلنت تحلیل استخوان فک را در پی دارد که بسیار دردناک و خطرناک است و فقط با عکسبرداری اشعه ایکس می‌توان آن را تشخیص داد.

پری ایمپلنت معمولا به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

  • دیابت کنترل نشده
  • مصرف سیگار و دخانیات
  • وارد شدن فشار به ایمپلنت در اثر جویدن
  • مشکلات وراثتی و ژنتیکی در استخوان فک و بافت لثه
  • در صورتی که سابقه ابتلا به پریودنتیت را داشته باشید بیشتر در معرض پری ایمپلنت قرار خواهید داشت.

مراقبت های مرحله دوم ایمپلنت

هر مرحله از ایمپلنت مراقبت‌های مخصوصی دارد. این مراقبت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ چرا که باعث جوش خوردن سریع‌تر پایه ایمپلنت با استخوان فک خواهند شد. در ادامه به برخی از مراقبت‌های مرحله دوم ایمپلنت اشاره می‌کنیم:

  • بعد از گذشتن سه روز و برداشتن بخیه‌ها می‌توانید دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  • بعد از انجام مرحله دوم ایمپلنت، می‌توانید پس از مصرف مواد غذایی از دهانشویه‌های مخصوص استفاده کنید. دهانشویه‌ها از تجمع جرم و میکروب در دهان جلوگیری می‌کنند. معمولا دندانپزشکان پیشنهاد می‌کنند که بعد از گذشت ۲۴ ساعت از مرحله دوم، از دهانشویه سه بار در روز استفاده نمایید.
  • نباید از تجهیزات تیز مانند خلال دندان برای تمیز کردن قسمت‌های ایمپلنت شده استفاده کنید.
  • به مدت دو روز پس از ایمپلنت دندان از انجام ورزش و فعالیت‌های سنگین خودداری نمایید.
  • تا ۲۴ ساعت بعد از انجام مرحله دوم ایمپلنت نباید مواد غذایی سفت و داغ مصرف کنید.
  • مواد غذایی حاوی قند بالا می‌توانند برای ایمپلنت مضر باشند؛ بنابراین پس از مصرف آن‌ها دهان و دندان‌های خود را شستشو دهید.
  • پس از انجام ایمپلنت ممکن است تورم و التهاب را احساس کنید. برای کاهش این عوارض پیشنهاد می‌شود که از کمپرس یخ استفاده نمایید.

ارسال یک دیدگاه