جراحی تومورهای فک

خانه جراحی تومور فک – سرطان فک

جراحی تومور فک – سرطان فک

• تومور و توده فک چیست؟
  • آیا توده فک به سرطان منجر می شود؟
  • چه درمان هایی برای توده فک وجود دارد؟
  • جراحی تورمورهای فک در کلینک تهران جراحی

تومور فک همانطور که از نامش پیداست رشد و ضایعه کمیابی است که در ناحیه فک یا بافت نرم دهان و صورت بروز می کند. توده فک که به آن تومورها و کیست بافت دهانی می گویند، در شدت و اندازه متفاوت هستند. این توده ها خوشبختانه خوش خیم و غیر سرطانی هستند اما گاهی بسیار تهاجمی عمل کرده و به بافت ها و استخوان دهانی حمله ور شده و به این طریق جابجایی و بدشکلی دندان ها را سبب می شوند. نوع رشد یا ضایعه توذه، مرحله رشد و علائم آن شیوه های درمانی تومور و توده فک را تعیین می کند، در واقع شیوه های درمان از فردی به فرد دیگر با توجه به شرایط توده ها، متفاوت است.

بهترین جراح  فک و صورت تومور و توده فک  را معمولا با جراحی درمان می کند و در بعضی موارد، از درمان پزشکی یا ترکیبی از جراحی و درمان پزشکی استفاده می کند.

جراحی تومور های فک616531

تومور فک چیست؟

توده یا تومورهای فک به هر نوع رشد غیر طبیعی در داخل و اطراف فک و دندان اطلاق می شود. این توده ها مانند کیسه‌ هایی پر از مایعات در بافت فک تشکیل می شوند. رشد این تومورها تنها محدود به فک و دهان نمی شود و در واقع احتمال گسترش به سایر نقاط بدن نیز وجود دارد. این توده ها معمولا از نظر طبیعت و رشد خوش خیم اند اما ممکن است با دژنراسیون بدخیم بسیار کمیاب نیز پدیدار شوند.

در تومرهای فک اگر کیست ها عفونی شوند، فرد احساس درد می کند اما در غیر اینصورت از آنجایی که این ضایعات تمایل به رشد و نمو آهسته دارند، افراد زمان مبتلا هیچ علائم قابل توجهی ندارد، به همین دلیل تومورها به صورت اتفاقی، زمانی که اشخاص تصویربرداری رادیوگرافی را برای درد غیر مرتبط سر و گردن انجام می دهند، متوجه این توده ها می شوند.

انواع توده فک

ضایعات توده فک در چندین سیستم طبقه بندی می شوند. سازمان بهداشت جهانی این ضایعات را  به دو کیست بافت دندانی و غیر بافت دندانی طبقه بندی می کند.

کیست های  دندانی، اغلب کیست بافت دندانی نامیده می شوند، این نوع کیست ها که شایع ترین توده فک هستند، نوعی التهابند که از عفونت یا تروما نشات می گیرد و به کیست های پریاپیکال نیز معروف است. این کیست ها به عنوان نتیجه نهایی در مسیر التهاب دندان و نکروز پولپی ایجاد می شود. بیرون آمدن یا فوران، فولیکول، لثه و کیست غده بافت دندانی نمونه هایی از کیست بافت دندانی رشدی می باشند.

کیست های فولیکولار به  کیست های دندانی معروفند و از طریق تجمع مایع بین تاج دندان هایی که هنوز بیرون نیامده اند، شکل می گیرند و موجب کاهش اپیتلیوم مینای دندان می شوند. این دومین ضایعه کیستی شایع فک است.

کیست های لثه اغلب در فک پایین و به طور مکرر در نوزادان در مخاط حفره ای به عنوان بقایای لایه دندان اتفاق افتاده و  با پارگی حفره دهان خود به خود ناپدید می شوند. البته کیست لثه ممکن است در بزرگسالان نیز رخ بدهد که منشاء آن سلول های لایه دندانی است. در کل کیست غده بافت دندانی پدیده ای نادر است ، این ضایعه آهسته رشد کرده و در فک جلویی و در دهه پنج زندگی افراد رخ می دهد.

جراحی تومور های فک 6515

کیست غیر بافت دندانی

کیست غیر بافت دندانی اغلب تمایل دارند که به صورت عمیق در مناطقی که لبه های اپیتلیال و دیواره های جنین زایی و همچنین شکاف ها موجود هستند، ظاهر شوند. کیست های مجرای نازولبیال و نازوپالاتین دو نمونه از این نوع کیست ها هستند که بدون محرک های التهابی ایجاد می شوند.

علائم توده فک

نمونه هایی از تومور و توده فک که رشدی غیر طبیعی و توده ای بافت هستند:

آملوبلاستوما: این تومور اغلب در نزدیکی دندان عقل و آسیاب ایجاد می شود که تقریبا یکی از شایع ترین انواع تورمورهاست که معمولا خوش خیم و غیرسرطانی است. آملوبلاستوما ساختارهای موضعی مانند بافت نرم و استخوان مورد حمله قرار می دهد.

سلول غول پیکر مرکزی گرانولوم:  این تومور خوش خیم معمولا در قسمت جلوی فک تحتانی ایجاد می شود. این تومور به سرعت رشد کرده و موجب آسیب به استخوان ها می شود. سلول غول پیکر مرکزی گرانولوم اغلب به خودی خود ایجاد می شود و به مرور برطرف می شود اما به طور معمول این تومورها نیاز به جراحی دارند.

کیست دندان: کیست دندان عفونتی است کاملا باکتریایی می باشد و منشاء آن  پوسیدگی های شدید و عفونت دندان روی لثه ها است. این عارضه اغلب در اطراف دندان عقلی که به طور کامل بیرون نزده، ایجاد می شود و به مرور دندان های دیگر را نیز درگیر می کند.

کراتوسیست بافت دندانی: این کیست خوش خیم معمولا در افرادی که مبتلا به بیماری ارثی سلول های قاعده ای سندروم کارسینوما هستند، بروز می کند و محل ایجاد آن معمولا در در فک پایین نزدیک به دندان آسیای سوم می باشد. کراتوسیست با وجود خوش خیم بودن برای ساختارهای موضعی بسیار مخرب است.

میکسوم بافت دندانی: این تومور از نوع نادر، کم رشد و خوش خیم است که ممکن است بزرگ و تهاجمی ایجاد شود و به فک و بافت های اطراف حمله کرده و جابه جایی دندان ها را به همراه داشته باشد.

اودنتوما: از شایع ترین نوع تومورهای بافت دندانی است که اغلب هیچ علاومی به همراه ندارد اما در صورت تشکیل، در رشد دندان یا بیرون زدن دندان تداخل ایجاد می کند. ویژگی مهم این تومورها شباهت عجیب آن به دندان است. اودنتوما  می تواند شبیه به دندان بوده و یا می تواند یک تومور آهکی کوچک یا بزرگ باشد.

جراحی تومور های فک 26526

انواع دیگر کیست و تومورها

• آدنوموئید بافت دندانی
  • تومورهای آهکی کننده اپیتلیال بافت دندانی
  • فیبروم آملوبلاستیک
  • کیست غده بافت دندانی
  • تومورهای فلسی بافت دندانی
  • کیست آهکی کننده بافت دندانی
  • سیمانوبلاستوما
  • کیست استخوان آنوریسم
  • فیبروم های استخوانی شدن
  • استئوبلاستوما
  • فیبروم بافت دندانی مرکزی

علت ایجاد تومور و توده فک

دلیل کلی ایجاد تومور و توده فک ناشناخته است اما با این وجود این توده ها می توانند از سلول ها و بافت هایی که در رشد طبیعی دندان دخیل هستند، منشا گرفته باشند و یا از طریق دیگر بافت های داخل فک که به دندان مربوط نمی شوند، ایجاد شوند.

برخی از این تومورها با سندروم ژنتیکی در ارتباط است بیماران مبتلا به سلول قاعده ای سندورم کارسینوما، فاقد ژنی هستند که تومورها را سرکوب کنند. جهش ژنتیکی که باعث این سندروم می  شود، ارثی است. این سندورم باعث ایجاد کراتوسیست های متعدد بافت دندانی در فک می شود.

درمان تومور فک

نوع ضایعه، سطح رشد آن و علائم ضایعه مواردی هستند که گزینه های درمان بر اساس آنها توسط متخصص جراحی فک و صورت انتخاب می شود. درمان توده فک بنا بر تشخیص جراح و صلاح بیمار می تواند ترکیبی از جراحی و درمان پزشکی باشد. در طی درمان، جراح تومور فکتان را از بین می برد که ممکن است شامل از بین رفتن دندان های نزدیک به تومور یا کیست، بافت و استخوان فک باشد که برای معاینه به آزمایشگاه ارسال می شود.  آسیب شناس، بافت از بین رفته را بررسی و آزمایش کرده  و در طی فرآیند تشخیصی را گزارش می دهد تا جراح بتواند سریعا براساس این اطلاعات اقدام کند.

جراحی تومور فک در تهران

برای جراحی تومور فک و علائم سرطان فک و مراجعه به بهترین جراح فک و صورت در تهران می توانید کلینیک کاشت دندان در تهران دکتر وحید دهقان مراجعه کنید .