کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دندانپزشکی > کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان

کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان

عناوین محتوایی که می خوانیم .

برای اینکه بدانیم کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان می خواهیم در مورد این دو روش اطلاعات کافی را در اختیارتان قرار دهیم. زیبایی طرح لبخند یکی از دغدغه های بیشتر افراد است. هر گونه نقص و یا عیبی که در ظاهر دندان ها وجود داشته باشد، این زیبایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین افراد به دنبال راه حلی برای پوشش دادن این نواقص می باشند. کامپوزیت دندان، روکش دندان، لمینت دندان و … از جمله روش هایی هستند که به این منظور کاربرد دارند. هر کدام از این روش ها می توانند مواردی را پوشش داده و نیز هر کدام از مواد مختلفی ساخته شده اند. در این قسمت می خواهیم کامپوزیت دندان و روکش را توضیح داده و مقایسه کنیم که در هر مورد کدام بهتر است.

کامپوزیت دندان برای چه مواردی کاربرد دارد

کامپوزیت دندان یکی از روش هایی است که با استفاده از آن می توان بسیاری از عیوب ظاهری دندان را پنهان نموده و مانع از دیدن آن شد. با این روش این مشکلات را می توان مرتفع نمود:

  • بدرنگی دندان ها که می تواند به صورت ارثی یا محیطی مانند مصرف دخانیات ایجاد شده باشد.
  • فاصله بین دندان ها که بخصوص در مورد دندان های جلویی می تواند زیبایی لبخند را از فرد بگیرد.
  • دندان هایی که با شکستگی جزیی و یا لب پر شده اند. ممکن است دندان ها در اثر فشار یا ضربه و یا سوانح و تصادفات دچار شکستگی یا لب پر شدن شوند. این مورد درباره دندان های جلویی باعث نازیبایی دندان ها خواهد شد.
  • دندان های خرگوشی که فک بالا از فک پایین جلوتر بوده و معمولا به صورت ارثی به فرد منتقل می شود.
  • دندان های نامرتبی که در قسمت های مختلف فک بالا یا پایین ایجاد شده باشد.

کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان 5841531145452415

روکش دندان برای چه مواردی کاربرد دارد

روکش دندان که به ان تاج دندان نیز گفته می شود، به صورت کامل دندان را پوشش داده و مشکلات و نازیبایی دندان را پنهان می کند. تقریبا کاربردهای روکش دندان نیز مانند کامپوزیت دندان است. در این مورد این دو روش مزیتی بر هم نداشته و نمی توان گفت کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان.

نحوه نصب کامپوزیت دندان به چه شکلی است

برای نصب کامپوزیت دندان باید ابتدا دندان ها آماده و تمیز شوند. برای این کار از ماده اسیدی ژل مانندی استفاده می شود و بر روی دندان ها به مدت 15 ثانیه قرار داده می شود. با این کار برجستگی و جرم های دندان پاک می شود. سپس این ماده از روی دندان ها تمیز شده و روکش کامپوزیت انتخاب شده در رنگ و سایه مشخص، بر روی دندان های صاف و صیقلی قرار داده می شود. این ماده خمیری بوده و باید به صورت دقیق و با ظرافت تمامی مشکلات دندان را پوشش دهد. برای ثابت کردن این ماده بر روی دندان از اشعه و لیزر مخصوصی استفاده می شود. این اشعه به مدت 10 تا 20 ثانیه بر روی دندان ها تابانده شده و سپس سفت می شود. این اشعه کاتالیزورهای موجود در این ماده را فعال و باعث سفت شدن چسب می شود.

نحوه نصب روکش دندان به چه شکلی می باشد

برای نصب روکش دندان که نام دیگر آن تاج دندان است، ابتدا از دندان بوسیله دستگاه مخصوص عکس می گیرد. سپس باید از دندان قالب گرفته شده و قالب آماده شده به لابراتوار فرستاده شود. تا زمانی که قالب تهیه شود، بر روی دندان ها از روکش موقت استفاده می شود. بعد از اینکه روکش نهایی آماده شد بر روی دندان ها قرار می گیرد. بهتر است هر گونه مشکلی که در مورد تاج دندان موقت است، به دندانپزشک اطلاع دهید تا در مورد تاج دندان دائمی این موارد لحاظ شود. تاج دندان برای مواقعی که مشکلات دندان بسیار گسترده است و یا ساختار دندان دچار آسیب زیادی دیده شده است کاربرد دارد. بعد از اینکه دندان ها درمان شدند، با نصب روکش و تاج دندان می توان از آسیب زیاد از دندان جلوگیری نمود.

مزایای روکش دندان و کامپوزیت دندان چیست

برای اینکه بدانیم کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان بهتر است با مزایای هر کدام آشنا شویم:

مزایای روکش دندان

در این روش کلاهک تاج، کل دندان را احاطه نموده و به همین دلیل می تواند مزایای زیادی برای فرد به همراه دارد. مزایای روکش دندان به ترتیب زیر می باشد:

  • تاج دندان می تواند از ساختار آسیب دیده دندان حفاظت نموده و دندان هایی که تضعیف شده اند را تقویت نماید.
  • مقاومت زیادی در برابر تغییر رنگ و لکه پذیری دارد.
  • استحکام و مقاومت زیادی نسب به فشار و ضربه های وارده به دندان دارد. به همین دلیل به سختی دچار شکستگی و لب پر شدن می شود.
  • نسبت به لمینت دندان می تواند مشکلات گسترده تری از دندان را رفع نماید.
  • ماندگاری زیادی دارد و تا 15 سال عمر می کند. به شرطی که مراقبت های لازم از آن انجام شود.
  • ظاهر آن بسیار شبیه دندان های طبیعی می باشد.کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان 412531435241531

مزایای کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یکی از روش هایی است که امروزه استقبال زیادی از آن شده است. در این قسمت با مزایای این روش آشنا می شویم:

  • سرعت عمل در نصب کامپوزیت دندان به این دلیل که روکش کامپوزیت دندان در یک جلسه قابل نصب بوده و نیازی به مراجعات مکرر ندارد.
  • کامپوزیت دندان از دندان های طبیعی در برابر پوسیدگی و فشار و ضربه محافظت نموده و نقش حامی را از دندان ها به عهده دارد.
  • در این روش به دندان ها آسیبی وارد نمی شود، زیرا نیازی نیست تا دندان ها تراشیده شود و یا دچار تغییراتی شوند.
  • کامپوزیت دندان نسبت به سایر روش ها هزینه پایین تری را نیاز دارد. زیرا در این روش نیازی به انجام عملیاتی بر روی دندان نمی باشد. در یک جلسه ماده ای خمیری مانند بر روی دندان ها قرار گرفته، فرم می گیرد و ثابت می شود. در صورتی که در سایر روش ها نیاز است تا تغییراتی نیز روی دندان انجام شود تا مناسب برای قرار دادن روکش شود.
  • در این روش نیازی به بی حس کردن و یا بیهوشی نمی باشد. در نتیجه فرد عارضه کمتری را تحمل می نماید.
  • یکی از مزایای مهم کامپوزیت دندان این است که در صورت هر گونه آسیب و یا ضربه، می توان به راحتی روکش را ترمیم نمود و نیازی به تعویض آن نمی باشد.

با توجه به مزایای گفته شده کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان

تا این قسمت با مزایا هر کدام از این روش ها آشنا شدیم. در ا

ین قسمت می خواهیم با مقایسه این موارد نتیجه بگیریم که کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان

هزینه نصب

در مورد هزینه نصب، روکش دندان نیاز به هزینه بالاتری نسبت به کامپوزیت دندان دارد. بنابراین نصب روکش کامپوزیت دندان برای افرادی که هزینه برایشان مهم است، مقرون به صرفه تر می باشد.

استحکام و مقاومت

باید گفت روکش دندان نسبت به کامپوزیت دندان، مقاومت و استحکام زیادی در برابر ضربه و فشار دارد و به راحتی دچار آسیب نمی شود. بنابراین نیاز به مراقبت های کمتری دارد.

مقاومت در برابر لکه پذیری

یکی از موارد مهمی که در مورد نصب روکش مطرح می شود، مقاومت در برابر رنگ پذیری و لکه گیری می باشد. روکش دندان نسبت به کامپوزیت دندان مقاومت زیادی در برابر تغییر رنگ و کدری دارد. در نتیجه فرد می تواند سالیان زیادی از شفافیت و جلای دندان ها لذت ببرد.

طول عمر و ماندگاری

در مورد عمل های زیبایی بخصوص زیبایی دندان ها، ماندگاری می تواند مساله مهمی به شمار رود. روکش دندان ماندگاری بالاتری نسبت به کامپوزیت دندان دارد. روکش دندان می تواند تا 15 سال عمر کند ولی کامپوزیت دندان بین 7 تا 10 سال عمر دارد. بنابراین در مورد مقایسه اینکه کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان؟ در مورد طول عمر روکش دندان بر کامپوزیت دندان مزیت و برتری دارد.

مدت زمان لازم برای نصب

همانطور که توضیح دادیم کامپوزیت دندان در یک جلسه بر روی دندان نصب می شود. در صورتی که تاج دندان نیاز به دو بار مراجعه به دندانپزشک دارد. در مرحله اول قالبگیری انجام می شود و روکش موقت بر روی دندان قرار داده می شود. در جلسه دوم روکش نهایی بر روی دندان نصب می شود. بنابراین برای افرادی که سرعت عمل مهم است، کامپوزیت دندان بهتر و مناسب تر از روکش دندان می باشد. زیرا طول درمان کوتاه تری دارد.

موارد کاربردی کامپوزیت دندان و روکش دندان

روکش دندان برای مواردی که پوسیدگی دندان و یا مشکلات دندان ها بسیار گسترده و وسیع است کاربرد زیادی دارد. در صورتی که کامپوزیت دندان برای پوشش دادن دندان هایی که به صورت جزیی مشکل دارند، کاربرد دارد. زیرا لایه کامپوزیت دندان بسیار نازک است و نمی تواند مشکلات وسیع دندان را پنهان نماید.

کلام آخر:

در مورد اینکه کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان، نیاز است بدانیم برای چه هدف و نیازی تصمیم به نصب روکش دارید. در صورتی که هزینه و سرعت عمل روش برایتان مهم است، کامپوزیت دندان کاربرد بیشتری دارد. ولی برای افرادی که استحکام و مقاومت روکش در برابر ضربه و رنگ پذیری اهمیت دارد روکش مزیت بیشتری دارد. همچنین طول عمر و ماندگاری روکش دندان بالاتر از کامپوزیت دندان است که یکی از آیتم های مهم می باشد.

 


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه