کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > ترمیم لمینت دندان چگونه انجام می شود؟

ترمیم لمینت دندان چگونه انجام می شود؟

عناوین محتوایی که می خوانیم .

با وجود ماندگاری طولانی مدت لمینت دندان، ممکن است تحت شرایطی نیاز به ترمیم داشته باشد. ولی اینکه ترمیم لمینت دندان چگونه انجام می شود؟ موضوعی است که در این مقاله در مورد آن صحبت خواهیم کرد. لمینت دندان یکی از روش های محبوب و در عین حال با طول عمر بالا بین 10 تا 20 سال است. در این روش روکش مقاومی بر روی دندان ها ساخته و با استفاده از چسب مخصوص ثابت می شود. برای اینکه بدانیم ترمیم روکش لمینت دندان چگونه قابل انجام است باید در مورد نحوه نصب و نیز علل و عواملی که باعث نیاز به ترمیم روکش است بیشتر بدانیم. در نتیجه تلاش می کنیم به صورت کامل مراحل انجام این روش و این عوامل و اینکه چه مراقبت هایی می تواند مانع از ایجاد مشکلات برای روکش شود را کاملاً تبیین نماییم. پس با ما همراه باشید.

نحوه نصب لمینت دندان بر روی دندان ها چگونه است

همانطور که گفتیم بهتر است اطلاعات کاملی در مورد نحوه نصب روکش لمینت دندان داشته باشیم، سپس به نحوه ترمیم لمنیت دندان در هر یکی از این مراحل اشاره خواهیم کرد. این مراحل عبارتند از:

آماده کردن لثه برای زیبایی بیشتر روکش لمینت دندان

یکی از اقداماتی که اکثراً توسط دندانپزشکان برای زیبایی بیشتر روکش لمینت دندان انجام می شود، آماده کردن لثه است. به این معنی که لثه ها هم تراز شده و در یک خط قرار می گیرند. البته قبل از این اقدام دندانپزشک وضعیت سلامت لثه ها را بررسی نموده و مطمئن شود که لثه مشکلاتی مانند پریودنتال و یا عفونت نداشته باشد. هم تراز کردن لثه ها برای ترتیب دادن به روکش دندان و زیبا تر کردن طرح لبخند یک روش اختیاری است ولی بهتر است انجام شود. این کار دردی نداشته و نیازی به استفاده از مواد بی حسی نمی باشد. هرچند در صورت تمایل بیمار و صلاحدید دندانپزشک می تواند انجام شود.

ترمیم لمینت دندان 875121154450

دندان ها چگونه برای نصب روکش لمینت دندان آماده می شوند

مرحله اصلی نصب روکش لمینت دندان، آماده کردن دندان ها برای نصب می باشد. برای این کار مینای دندان به اندازه ای که نیاز است باید تراش داده شود. این کار با استفاده از دریل دندانپزشکی انجام می شود. در این مرحله نیز در صورت تمایل می توان از بی حسی استفاده نمود تا لرزش های این دستگاه برای بیمار آزاردهنده نباشد. در غیر این صورت نیازی به بی حس نمودن لثه ها نبوده و این مرحله کاملاً بدون درد است. میزان تراش دادن مینای دندان ها در طبیعی جلوه دادن و زیبایی طرح لبخند بسیار اهمیت دارد. در صورتی که روکش به صورت مستقیم بر روی دندان قرار داده شود، جلوآمدگی آن باعث غیر طبیعی نشان دادن دندان ها می شود. نکته مهم میزان تراش دادن است که باید در حد میلی متری انجام شود. زیاد تراش دادن مینای دندان باعث نازک شدن و آسیب به آن می شود. کمتر تراش دادن نیز باعث می شود نتیجه دلخواه بدست نیاید.

قالب گیری از دندان های تراش داده شده

بعد از اینکه مینای دندان تراش داده شدند، با استفاده از مواد مخصوص و بسیار نرم و قابل انعطاف، قالب دندان ها گرفته شده تا به لابراتوار ارسال شود. قالب گیری از دندان ها باید در نهایت دقت و ظرافت انجام و تمامی نواقص با جزئیات لحاظ شود. قالب تهیه شده به لابراتوار ارسال خواهد شد تا توسط تکنسین های متبحر، روکش نهایی آماده شود. در فاصله آماده شده روکش نهایی که ممکن است یک یا دو هفته باشد، روکش موقت بر روی دندان ها قرار داده می شود. زیرا مینای دندان ها در اثر تراشیده شدن بسیار حساس شده و تغییر دما حالت ناخوشایندی را برای بیمار ایجاد می کند. این روکش می تواند بسیاری دیگر از مشکلات دندان را برای دندانپزشک مشخص نماید.

نصب روکش نهایی

مرحله آخر، نصب روکش نهایی تهیه شده در لابراتوار پس از برداشتن روکش موقت است. روکش لمینت دندان با استفاده از چسب مخصوص بر روی دندان ثابت می شود. سپس اشعه یا لیزر مخصوص به مدت 15 تا 20 ثانیه بر روی دندان ها تابانده می شود تا چسب سفت و روکش بر روی دندان تثبیت شود. در نهایت برای بهتر شده وضعیت، پولیش نهایی صورت گرفته و اضافات چسب از روی دندان ها برداشته می شود.

چه عواملی باعث می شود که نیاز به ترمیم لمینت دندان باشد

حال که با مراحل نصب روکش لمینت دندان آشنا شدیم، می خواهیم به برررسی علل و عواملی بپردازیم که باعث می شود نیاز به ترمیم لمینت دندان باشد. با اینکه مواد استفاده شده برای تهیه روکش لمینت دندان از کیفیت بالایی برخوردارند و مقاومت بالایی نیز در برابر تغییر رنگ و نیز شکستن و یا لب پر شدن دارند. ولی ممکن است عواملی باعث شود که آسیبی به روکش لمینت دندان وارد شود. این عوامل عبارتند از:

عدم مهارت کافی دندانپزشک در نصب روکش لمینت دندان

یکی از مهم ترین اقداماتی که باید دقت زیادی شود، انتخاب دندانپزشک برای نصب روکش لمینت دندان است. با توضیحاتی که در مورد نصب روکش داده شد، شاید به نظر برسد که دخالت دندانپزشک در مورد نصب روکش لمینت دندان بسیار کم است. در صورتی که کمترین بی ملاحظگی و عدم تخصص باعث عوارض غیر قابل جبرانی برای بیمار خواهد شد. میزان تراش دادن مینای دندان باید در نهایت دقت و میلی متری انجام شود. قالب گیری باید به گونه ای انجام شود که تمامی جوانب دندان ها رعایت شود. در مورد نصب روکش لمینت دندان نیز مهارت و تخصص اهمیت بسیار زیادی دارد. هر گونه فضای باز بین مرز لثه و روکش باعث ورود جرم و میکروب به داخل روکش شده و در نتیجه باعث پوسیدگی دندان ها خواهد شد. ممکن است بیمار متوجه این پوسیدگی نشود، و صدمات زیادی به دندان ها وارد شود. در نهایت نیاز به ترمیم لمینت دندان باشد.

ترمیم لمینت دندان 54789931400
کیفیت نامناسب مواد استفاده شده در تهیه روکش و نصب آن

یکی از مواردی که باعث می شود نیاز به ترمیم لمینت دندان باشد، مواد نامناسب استفاده شده در تهیه و نصب روکش است. به این معنی که مواد استفاده شده در ساخت روکش نهایی، کیفیت و مرغوبیت لازم را نداشته و بعد از مدتی دچار مشکل شود. روکش لمینت دندان تا 20 سال بر روی دندان ها باقی می ماند، در نتیجه موادی که برای تهیه آن استفاده می شود باید کیفیت قابل قبولی داشته باشند. همچنین چسبی که برای تثبیت روکش استفاده می شود نیز باید کیفیت بالایی داشته باشد. زیرا ممکن است در مدت کوتاهی شل شده و از روی دندان ها جابجا شود. در این صورت نه تنها به ترمیم لمینت نیاز داریم، بلکه باید هزینه بیشتری نیز پرداخت شود. همچنین چسب مورد استفاده اگر کیفیت لازم را نداشته باشد، به سرعت دچار تغییر رنگ شده و زیبایی طرح لبخند را تحت تأثیر قرار می دهد.

پوسیده بودن دندان های زیر روکش لمینت دندان

یکی از موارد کاربرد لمینت دندان، پوشش دادن دندان هایی است که دچار پوسیدگی شده اند. لمینت دندان یک روش درمانی به شمار نمی رود بلکه روشی برای پیشگیری از عود بیشتر مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان ها است. ولی اگر در اثر نصب نادرست روکش لمینت دندان، ذرات غذا یا میکروب ها وارد دندان ها شود، این پوسیدگی را تشدید خواهد کرد. در نتیجه فضایی مه روکش برای قرار گرفتن بر روی دندان دارد، کمتر شده و در اثر کوچک ترین فشار یا ضربه دچار مشکل می شود که نیاز به ترمیم لمینت دندان و در برخی موارد تعویض روکش خواهیم داشت. بهتر است در صورت داشتن دندان های پوسیده، ابتدا درمان های لازم انجام و سپس روکش بر روی دندان ها نصب شود تا ماندگاری لمنیت دندان تضمین شود.

عادات غلط رفتاری باعث نیاز به ترمیم لمینت دندان می باشد

عادات رفتاری مانند دندان قروچه تأثیر مخربی بر روی روکش لمنیت دندان دارد. زیرا به مرور زمان باعث ساییدگی دندان ها بر روی هم شده و در نتیجه طول عمر روکش را کاهش می دهد. همچنین رفتارهای غلطی مانند جویدن تکه های یخ، جویدن مغز مداد یا ناخن و … نیز می تواند آسیب هایی به روکش دندان وارد کند که نیاز به ترمیم لمینت دندان احساس شود.

نحوه ترمیم لمینت دندان چگونه است

در هر صورت و به هر دلیلی که نیاز به ترمیم لمینت دندان احساس شد، اولین اقدام مراجعه به دندانپزشک است. اگر قالب از روی دندان برداشته شده، سریعاً آن را به دندانپزشک تحویل دهید. و در صورتی که احساس شل شدن و یا دیگر آسیب ها را داشتید، سریعاً دندانپزشک را در جریان قرار دهید. هر چه سرعت عمل فرد در این زمینه بیشتر باشد، احتمال موفقیت و بازگرداندن روکش بر روی دندان ها بیشتر است. به هیچ عنوان اقدام خودسرانه ای انجام ندهید، زیرا باعث آسیب به روکش شده و ممکن است مجبور به تعویض آن شوید.

کلام آخر:

لمینت دندان با اینکه ماندگاری و استحکام بالایی دارد، ولی عواملی که در بالا اشاره شد می تواند آسیب زننده باشد. با توجه به عمق مشکل، دندانپزشک تشخیص خواهد داد که آیا نیاز به ترمیم لمنیت دندان است یا باید روکش تعویض گردد. در نتیجه سرعت عمل در پیگیری مشکل ایجاد شده، نقش مهمی در نجات روکش لمینت دندان دارد. همچنین انتخاب دندانپزشک و مراقبت های بعد از نصب روکش لمینت دندان می توانند عوامل مؤثری در پیشگیری از بروز مشکل به شمار روند.

 


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه