کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دندانپزشکی > ایمپلنت بهتر است یا دندان مصنوعی

ایمپلنت بهتر است یا دندان مصنوعی

عناوین محتوایی که می خوانیم .

مقایسه روش های جایگزینی دندان

در صورتی که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اید، حتما این سوال برایتان پیش می‌آید که از چه روشی برای پر کردن فضای خالی دندان‌ها استفاده کنیم؟ امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی هیچ محدودیتی برای پر کردن جای خالی دندان و جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته وجود ندارد. علاوه بر این روش‌های مختلفی روی کار آمده‌اند که می‌توانند به بهترین شکل این کار را انجام دهند و غذا خوردن و صحبت کردن شما را بهبود بخشند. انتخاب بهترین روش برای جایگزینی دندان‌ها می‌تواند کار سختی باشد؛ چرا که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا به مقایسه روش‌های جایگزینی دندان بپردازیم.

دندان ثابت بهتر است یا ایمپلنت

بین ایمپلنت و دندان ثابت از نظر اجرایی، پایداری و موارد دیگر تفاوت زیادی وجود دارد که در ادامه به مقایسه آن‌ها می‌پردازیم:

روش اجرا

در ایمپلنت از یک جسم فلزی که معمولا از جنس تیتانیوم است، به عنوان ریشه دندان اصلی استفاده می‌شود و آن را درون استخوان فک قرار می‌دهند. در حالیکه دندان ثابت در فضایی که به دلیل کشیدن دندان ایجاد می‌شود، قرار می‌گیرد.

نیاز به جراحی

در روش ایمپلنت برای قرار دادن پایه فلزی درون استخوان فک به جراحی نیاز است. اما دندان ثابت بدون انجام جراحی فضای خالی را پر می‌کند.

پایداری

نتایج حاصل از ایمپلنت نسبت به ریشه ثابت دوام و طول عمر بیشتری دارند؛ چون در این روش پایه فلزی توسط استخوان جذب می‌شود و مانند ریشه دندان اصلی عمل می‌کند.

ایمپلنت بهتر است یا دندان مصنوعی

سوالی که اکثر افراد از دندانپزشکان می‌پرسند این است که ایمپلنت بهتر است یا پروتز؟ در صورتی که ایمپلنت یا دندان مصنوعی نی نی سایت را سرچ کنید، متوجه تفاوت‌های زیاد آن‌ها خواهید شد. اولین و مهم‌ترین تفاوتی که بین این دو روش جایگزینی دندان وجود دارد این است که دندان‌های مصنوعی متحرک هستند و در صورتی که استخوان یا لثه دچار تحلیل شده باشند، این دندان‌ها لق شده و از دهان خارج می‌شوند. علاوه بر این می‌توانند در بافت لثه زخم ایجاد کنند. این در حالی است که ایمپلنت‌ها ثابت هستند و نمی‌توانند از دهان خارج شوند. این دندان‌ها به پایه ایمپلنت موجود در فک پیچ می‌شوند و در زمان عطسه، سرفه، غذا خوردن و صحبت کردن به هیچ عنوان جابجا نخواهند شد. به علاوه ایمپلنت از تحلیل استخوان فک جلوگیری می‌کند.

از نظر زیبایی نیز ایمپلنت بهتر از دندان مصنوعی می‌باشد. قالب دندان مصنوعی باید بر روی فک قرار بگیرد؛ به همین دلیل باعث برآمده شدن لب‌ها می‌شود، اما این مشکل در کاشت ایمپلنت وجود ندارد.

ایمپلنت بهتر است یا روکش

ایمپلنت و روکش هر دو جزو خدمات درمانی محسوب می‌شوند. دندان‌های همه افراد ممکن است دچار شکستگی یا پوسیدگی شود. بر اساس وضعیت تاج و ریشه دندان و شدت آسیبی که به دندان وارد شده است باید یکی از این دو روش انتخاب شوند. دندانپزشک وضعیت بیمار را بررسی می‌کند؛ سپس بهترین مورد را انتخاب می‌کند. بنابراین بهتر است با تفاوت‌های این دو روش آشنا شوید:

نوع درمان

در روش ایمپلنت باید دندان آسیب دیده کشیده شود و به جای ریشه آن یک پایه تیتانیومی درون فک قرار بگیرد. پس از جوش خوردن پایه با استخوان فک، تاج دندان بر روی آن قرار خواهد گرفت. در مقابل در روش روکش، دندان کشیده نمی‌شود؛ بلکه دندانپزشک از این مواد برای ترمیم قسمت آسیب دیده استفاده خواهد کرد.

روش نصب

برای کاشت ایمپلنت، جراح باید دندان آسیب دیده را بکشد تا فضای کافی برای قرار دادن پایه ایمپلنت‌ فراهم شود. اما در روکش دندان، بخش‌های باقیمانده باید برش بخورند تا روکش بتواند بر روی آن‌ها قرار بگیرد.

طول عمر

روش ایمپلنت در مقایسه با روکش، ماندگاری بالا و دائمی دارد. پایه ایمپلنت مانند ریشه دندان طبیعی عمل می‌کند و به دلیل سازگاری بالایی که با بدن دارد، بسیار مقاوم است.

در پاسخ به سوال ایمپلنت بهتر است یا بست و روکش، باید بگوییم که ایمپلنت مزایای بیشتری دارد.

ایمپلنت بهتر است یا بریج

در روش بریج، دندان‌های اطراف دندان از دست رفته نیز باید آماده باشند تا پزشک آن‌ها را بتراشد و بتواند دندان را به آن‌ها تکیه دهد. اما در روش ایمپلنت، مقاومت و استحکام پروتز به قدری زیاد است که نیازی به کمک دندان‌های کناری ندارد. علاوه بر این در بریج، دندان‌های کناری باید به گونه‌ای باشند که در آینده به روکش یا تاج احتیاج پیدا نکنند. مراقبت از ایمپلنت در مقایسه با بریج آسان‌تر است. همچنین ایمپلنت دوام و ماندگاری بیشتری دارد و فرد می‌تواند به صورت عمری به عنوان دندان جایگزین از آن استفاده کند؛ در حالیکه از بریج حداکثر تا ۱۰ سال می‌توان استفاده نمود.

ایمپلنت بهتر است یا لمینت

از ایمپلنت و لمینت هم به عنوان روش درمانی و هم به عنوان روش زیبایی می‌توان استفاده کرد. برای انتخاب بین این دو مورد باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا با بررسی وضعیت دهان و دندان‌هایتان، بهترین گزینه را به شما معرفی کند. ایمپلنت و لمینت هر دو از مقاومت و ماندگاری بالایی برخوردار هستند. در صورتی که فرد بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کند، ایمپلنت او حدود ۱۵ تا ۲۰ سال عمر خواهد کرد. در صورت انجام مراقبت‌های مربوط به لمینت، این درمان نیز می‌تواند حدود ۱۰ تا ۱۵ سال دوام داشته باشد.

ایمپلنت‌ بهتر است یا عصب کشی

زمانی که دندان درد شدیدی را تجربه می‌کنید باید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. در این زمان معمولا دندانپزشک پالپ پوسیده و عفونی دندان را از بین می‌برد. سپس شکاف ایجاد شده را با مواد مخصوص پر می‌کند و بر روی آن روکش قرار می‌دهد که به این کار عصب کشی گفته می‌شود. روش دیگری که می‌توانید از آن کمک بگیرید، ایمپلنت کردن است. برای انجام این کار باید دندان را بکشید و به جای آن از یک ستون فلزی و دندان جدید استفاده کنید. در صورتی که دندانپزشک حق انتخاب بین این دو روش را به شما داد، بر اساس شرایط موجود می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. پزشک به شما می‌گوید که بر اساس وضعیتتان ایمپلنت بهتر است یا درمان ریشه. افرادی که دوست ندارند در آینده مجددا به مطب دندانپزشکی مراجعه کنند، بهتر است از ایمپلنت کمک بگیرند. نتایج حاصل از ایمپلنت نسبت به عصب کشی طولانی‌تر هستند.

ایمپلنت بهتر است یا کامپوزیت

ایمپلنت و کامپوزیت جزو خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی محسوب می‌شوند. البته کامپوزیت بیشتر برای جبران تغییرات شکل و رنگ دندان و ترمیم لبخند زیبا استفاده می‌شود. اما ایمپلنت‌ها به طور کلی فضای خالی دندان‌ها را جبران می‌کنند و در کنار آن زیبایی بیشتری برای افراد به همراه دارند. کامپوزیت‌ها ممکن است بعد از گذشت زمان دچار تغییر رنگ شوند و به تعویض احتیاج پیدا کنند؛ اما ایمپلنت‌ها دچار تغییر شکل نمی‌شوند. علاوه بر این طول عمر کامپوزیت‌ها محدودتر از ایمپلنت است و معمولا بین ۵ تا ۱۰ سال دوام دارند.

ارسال یک دیدگاه