کاندید کامپوزیت دندان

عناوین محتوایی که می خوانیم .

با وجود شیوع و گسترش روش های زیبایی دندان از جمله کامپوزیت دندان ، خیلی از افراد مردد هستند که آیا کامپوزیت دندان برای من مناسب است یا نه ؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش باید بدانیم که کامپوزیت دندان برای چه مشکلاتی و چه افرادی مناسب می باشد و قابل انجام است. کاربرد کامپوزیت دندان در پوشاندن نواقص و معایب دندان ها و زیبا کردن طرح لبخند در افراد است. ولی برای انجام آن باید پارامترهایی رعایت شود تا نتیجه دلخواه بدست آید. به عنوان مثال کامپوزیت برای زمانی که دندان ها نامرتب بوده و کج هستند، می تواند راهکار مناسبی به نظر برسد. ولی نکته این است که باید این عدم ترتیب در دندان ها جزیی باشد، در غیر این صورت نتیجه بدست آمده راضی کننده نخواهد بود. حال می خواهیم در مورد کاربردهای کامپوزیت دندان و نیز نحوه قرار دادن روکش روی دندان ها بیشتر بدانیم، پس با ما همراه باشید.

چه نواقصی را می توانید با کامپوزیت دندان پوشش دهید

برای اینکه بدانید آیا کامپوزیت برای من مناسب است یا نه؟ باید با کاربردهای این روش بیشتر آشنا شوید. در این صورت با داشتن این مشکلات، می توان گفت کامپوزیت روش مناسب و درستی برای فرد خواهد بود. این نواقص و معایب عبارتند از:

کامپوزیت دندان برای دندان های نامرتب مناسب است یا نه

عدم ترتیب در قرار گرفتن دندان ها می تواند ریشه ارثی و یا بیرونی داشته باشد. به این معنی که فرد این خصوصیت را از والدین به ارث برده و دندان های نامرتب و کجی دارد. یا اینکه مواردی مانند مکیدن انگشت یا پستونک در کودکی، زبان زدن مداوم جای دندان ها هم زمان با رویش دندان های شیری و یا دائمی، از دست دادن دندان و حرکت دندان های دیگر به سمت جای خالی ایجاد شده و … باعث بروز این مشکل شده اند. در هر حال امروزه نباید نگران این مشکلات بود، زیرا باید یک جلسه دندانپزشکی و هزینه پایین، می توان سال های زیادی این نقصان را پوشش داد. البته همانطور که قبلا گفته شد، نامرتبی دندان ها باید در حد جزئی باشد، برای موارد بسیار حاد و شدید بهتر است ابتدا از روش هایی مانند ارتودنسی استفاده کنید و در نهایت برای مرتب دیده شدن بیشتر دندان ها، آنها را روکش نمایید.

فاصله بین دندان ها را چگونه می توان با کامپوزیت دندان پوشش داد

اگر دندان های فاصله دار دارید، نصب کامپوزیت دندان مناسب است. بخصوص دندان هایی که در قسمت جلوی فک دچار این عارضه می باشند، می توان گفت کامپوزیت دندان یکی از بهترین روش ها می باشد. این فاصله می تواند زیبایی و جذابیت چهره فرد را کمتر کند. با نصب روکش کامپوزیت دندان، این فاصله از بین رفته و زیبایی طرح لبخند بازخواهد گشت. فاصله بین دندان ها ممکن است ارثی باشد و یا در اثر خالی شدن جای یک دندان و حرکت تدریجی دندان ها به سمت جای خالی باعث تشدید این مشکل شود. در هر جال کامپوزیت دندان ساده ترین و سریع ترین روش برای رفع این مشکل است.

کامپوزیت دندان روشی مناسب برای رفع مشکل دندان های خرگوشی

دندان خرگوشی به اصطلاح به حالتی گفته می شود که دندان های فک بالا جلوتر از دندان های فک پایین هستند. این عارضه ممکن است تنها در دو دندان وسط ایجاد شده باشد و یا تعداد بیشتری از دندان ها را درگیر نماید. معمولا دندان های خرگوشی به صورت وراثتی به فرد منتقل می شود. در مواردی نیز ممکن است خوردن پستونک به مدت طولانی و یا مکیدن انگشت دست باعث ایجاد این مشکل شده باشد. در هر صورت دندان های خرگوشی همزمان با رشد دندان ها بروز کرده و کامپوزیت دندان روش مناسبی برای پوشش دادن و کم رنگ نمودن جلو آمدگی این دندان ها می باشد.

دندان های شکسته را نیز می توان با کامپوزیت دندان پوشش داد

شکستگی و یا لب پر شدن دندان ها می تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. از جمله این عوامل می توان به ضربه خوردن شدید، تصادفات یا سوانح رانندگی و … اشاره کرد. برای این مورد نیز باید تاکید کنیم کامپوزیت دندان زمانی مناسب است که شکستگی و لب پریدگی جزیی باشد. در غیر اینصورت باید از روش های دیگر دندانپزشکی برای رفع این عارضه کمک گرفت. لب پر شدگی نیز باید در حد جزیی باشد تا بتوان با کامپوزیت دندان، پوشش لازم را داد. لب پر شدن دندان های می تواند در اثر عواملی مانند گاززدن اجسام و یا مواد غذایی بسیار سفت و سخت و یا ضربه خوردن ناگهانی به دندان ها ایجاد شود. در هر صورت با کامپوزیت دندان می توان این عارضه را نیز پوشش داده و زیبایی طرح لبخند را بازگرداند.

آیا کامپوزیت دندان برای زردی و بدرنگی دندان ها نیز مناسب است

یکی دیگر از مشکلاتی که می توان با کامپوزیت دندان برطرف نمود، بدرنگی و زردی دندان ها است. زردی دندان ها ممکن است ارثی بوده و به صورت ژنتیکی به فرد منتقل شده باشد. در مواردی نیز عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، استعمال دخانیات و … باعث بروز این مساله می شود. بدرنگی دندان ها اعتماد به نفس فرد را پایین آورده و زیبایی و جذابیت چهره را تحت تاثیر قرار می دهد. با کامپوزیت دندان می توان بدرنگی دندان ها را در صورتی که جزئی باشد، پوشش داد. زیرا کامپوزیت دندان یک روکش بسیار نازک است و زمانی که دندان ها دچار بدرنگی شدید شده باشند، کاربردی نخواهد داشت. در این صورت بهتر است ابتدا دندان ها را با کمک سایر روش ها سفید نموده و سپس از روکش کامپوزیت دندان استفاده نمایید. نکته ای که باید متذکر شویم این است که بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان باید میزان مراقبت ها بسیار زیاد باشد تا مجددا این عارضه ایجاد نشود.

شرایط لازم و مهم برای نصب روکش کامپوزیت دندان

تا این قسمت توضیح دادیم که چه مشکلاتی را می توان با کامپوزیت دندان برطرف نمود. در واقع باید گفت کامپوزیت دندان یک روش درمانی نبوده و فقط مانع دیده شدن معایبی است که چه به صورت ژنتیکی و … زیبایی دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. برای نصب روکش کامپوزیت دندان نیز باید ابتدا دید آیا فرد کاندید مناسبی برای این روش می باشد و یا اینکه کامپوزیت دندان مناسب است یا نه؟ سپس اقدام به نصب روکش نمود. در این قسمت برآنیم تا این شرایط را توضیح دهیم:

برای نصب روکش کامپوزیت دندان نباید لثه دچار عفونت باشد

در اولین جلسه معاینه، دندان‌پزشک وضعیت دندان ها و لثه را بررسی می نماید. یکی از مواردی که مهم است این است که لثه دچار عفونت نباشد و یا به بیماری هایی مانند پریودنتال مبتلا نشده باشد. در این صورت ابتدا باید این بیماری درمان شود و عفونت از بین رفته، سپس کامپوزیت دندان نصب شود. در غیر این صورت در زمان نصب کامپوزیت ممکن است لثه ها دچار خونریزی شده و در نتیجه امکان نصب روکش فراهم نشود. از طرفی بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان، در صورتی که لثه عفونت داشته و نادیده گرفته شده باشد ممکن است به دندان های دیگر و در داخل دهان گسترش پیدا کرده و حتی وارد گردش خون بیمار شود . عوارض این مسایل بسیار بیشتر و در مواقعی نیز غیر قابل جبران است.

سلامت دندان ها چه نقشی در کامپوزیت دندان دارد

یکی دیگر از مواردی که باید مورد بررسی قرار گیرد تا بدانید آیا کامپوزیت برای من مناسب است یا نه؟ این است که باید سلامت دندان ها در حد قابل قبولی باشد. اینکه دندان ها پوسیده نبوده و نیاز به درمان نداشته باشند. در غیر این صورت ابتدا باید درمان های لازم انجام و سپس روکش کامپوزیت دندان نصب شود. زیرا در صورت بدتر شدن اوضاع، باید روکش از روی دندان ها برداشته، مشکل برطرف و مجددا روکش نصب شود که باعث هدر رفتن زمان و هزینه خواهد شد. قبل از نصب روکش کامپوزیت دندان باید این نکات را بدانید

قبل از اینکه بخواهید روکش کامپوزیت دندان را نصب کنید، بهتر است با اطلاع از مسایلی که در این قسمت توضیح می دهیم، این کار را انجام دهید.

دائمی نبودن روکش کامپوزیت دندان

یکی از مسایل مهم این است که این روش ماندگار نبوده، هرچند طولانی مدت می تواند روی دندان ها را پوشش دهد. این مدت زمان بین 5 تا 7 سال است. پس اگر می خواهید بدانید که آیا کامپوزیت برای من مناسب است یا نه؟ بهتر است این مورد را در نظر بگیرید که روشی که انتخاب می کنید ماندگاری دائمی ندارد.

مراقبت های زیادی بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان لازم است

نباید تصور کنید که با روکش کردن دندان ها، نیازی به مراقبت از آن نمی باشد. اتفاقا مراقبت های بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان به علت امکان زود لکه دار شدن و آسیب پذیر بودن در برابر ضربه و … خیلی بیشتر اهمیت دارد. این روش برای افرادی که در رعایت بهداشت دهان و دندان خود ضعیف عمل می کنند و یا از دخانیات بخصوص سیگار استفاده می کنند، مناسب نمی باشد. زیرا روکش به سرعت لکه دار شده و بدرنگ می شود.

 

ارسال یک دیدگاه