کامپوزیت ونیر دندان چیست

عناوین محتوایی که می خوانیم .

یکی از گزینه های مناسب برای روکش دندان ها، کامپوزیت ونیر می باشد. چون این روش یکی از تکنیک های مدرن در رشته های دندانپزشکی می باشد، این سوال برای کاربران پیش می آید که کامپوزیت ونیر دندان چیست؟ می توان گفت کامپوزیت ونیر یکی از محبوب ترین و پرطرفدارین روش ها برای اصلاح طرح لبخند و دادن جلوه زیبا به دندان هایی است که ممکن است یکی از این مشکلات را داشته باشند: بدرنگی و زرد شدن دندان ها، ساییدگی دندان ها که باعث کم شدن ارتفاع و استحکام آن ها می شود، فاصله بین دندان ها بخصوص در قسمت جلو و … به این ترتیب می توان با نصب روکش نازکی از جنس سرامیک یا سایر مواد این عیوب ظاهری دندان را در کمترین زمان ممکن پوشش داد. این نوع مواد از نظر مدت زمان نصب و هزینه بر لمینت دندان برتری دارند و گزینه مناسب تری می باشند.

کامپوزیت ونیر دندان 2598764031 مدت زمان لازم برای نصب کامپوزیت دندان

یکی از مسایل مهمی که در نصب روکش های دندان از جمله کامپوزیت یا لمینت دندان مهم است، کوتاه بودن مدت زمان درمان و نصب می باشد. کامپوزیت دندان نیاز به زمان کمتری نسبت به لمینت دندان دارد. برای نصب لمینت دندان نیاز است بیمار حداقل دو هفته زمان برای انجام این کار صرف نماید. ولی کامپوزیت ونیر تنها به یک جلسه برای نصب نیاز دارد. در حقیقت کامپوزیت ها، روکش های از پیش ساخته و آماده ای هستند که در مطب و یا کلینیک ها وجود دارد. نیازی به عملیات قالب گیری از دندان ها و ساخت روکش مختص دندان های بیمار نیست. بلکه تنها موردی که باید با سلیقه بیمار هماهنگ شود، رنگ روکش ها می باشد. در همان جلسه مشاوره و معاینه می توان روکش کامپوزیت ونیر را روی دندان بیمار نصب و با استفاده از چسب و لیزر مخصوص بر روی دندان ها سفت نمود.

ماندگاری کامپوزیت دندان

یکی از پارامترهایی که در عمل های زیبایی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، طول عمر و ماندگاری آن روش است. کامپوزیت دندان عمری بین 7 تا 10 سال را دارد. البته باید گفت نگهداری و مراقبت صحیح از این روکش های می تواند در ماندگاری آن بسیار تاثیر گذار باشد و آن را کوتاه تر از این مدت نماید. هر چند مزیت مهم این روش را می توان امکان تعویض روکش دانست. اینکه در صورت لب پر شدن یا شکستن جزیی روکش می توان آن را تعمیر و ترمیم نمود. بنابراین نگران نباشید، در عین حال که توصیه می شود مراقبت های بهداشتی مانند مراقبت از دندان های طبیعی و جلوگیری از وارد شدن ضربه و آسیب به روکش را جدی بگیرید. زیرا روکش کامپوزیت بر عکس لمینت دندان ، مقاومت و استحکام زیادی در برابر ضربه و فشار ندارد و ممکن است سریعا دچار شکستگی شود.

مزایای استفاده از کامپوزیت دندان به جای لمینت دندان

کامپوزیت دندان بر عکس لمینت دندان یکی از سریع ترین و آسان ترین روش ها برای این منظور می باشد. برای نصب روکش کامپوزیت نیاز به قالب گیری و صرف زمان برای تهیه روکش نمی باشد. بنابراین برای افرادی که زیبایی دندان ها بسیار مهم است و نمی توانند مدتی را معطل شوند، می تواند بهترین گزینه باشد. همچنین هزینه این روش نیز نسبت به لمینت دندان پایین تر است. هزینه های قالب گیری و ساخت روکش مختص دندان های بیمار از لیست هزینه ها کسر می شود. بنابراین برای افرادی که می خواهند با پرداخت هزینه کمتر، دندان های درخشان و مرتبی داشته باشند، مناسب ترین انتخاب است. در نصب کامپوزیت ونیر بر عکس لمینت دندان نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست. بنابراین آسیبی به دندان ها وارد نمی شود که این مهم ترین و اساسی ترین مزیت کامپوزیت نسبت به لمینت دندان است.

کامپوزیت ونیر دندان 89784531200213معایب کامپوزیت دندان نسبت به لمینت

در این قسمت می خواهیم به برخی از معایب این روش نیز اشاره کنیم تا بیمار با آگاهی از همه جنبه ها، انتخاب نهایی را انجام دهد. می توان گفت لمینت دندان از نظر زیبایی و ظرافت کار بر کامپوزیت برتری دارد. زیرا روکش ها توسط تکنسین و با توجه به ویژگی های دندان بیمار ساخته شده و همه جوانب در نظر گرفته می شود. از نظر استحکام و مقاومت در برابر ضربه و آسیب لمینت محکم تر می باشد. مقاومت در برابر لکه در کامپوزیت کمتر از لمینت است. بنابراین در خوردن مواد غذایی رنگی و نیز نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه باید بیشترین احتیاط انجام شود. طول مدت ماندگاری لمینت دندان بین 10 تا 20 سال تخمین زده می شود که در مقابل کامپوزیت می توان گفت مدت طولانی تری است. کامپوزیت بر خلاف لمینت بعد از مدتی شفافیت و جلای خود را از دست خواهد داد.

عوارض کامپوزیت ونیر

عوارض این روش ها معمولا بسیار ناچیز است. مهم ترین نکته ای که برای کاهش عوارض باید در نظر گرفت، انتخاب دندانپزشک حرفه ای و متخصص است. این روش چون در کمترین زمان انجام می شود، تبحر و حرفه ای بودن دندانپزشک در نصب صحیح و مناسب آن ، نقش مهمی در ماندگاری و نیز کاهش عوارض ان خواهد داشت. اینکه کامپوزیت ها بر روی دندان ها سفت شده و کاملا بچسبند، از ورود باکتری و میکروب به داخل دندان جلوگیری خواهد شد. در غیر این صورت محل اتصال روکش به دندان ، محل تجمع پلاک و جرم دندانی شده که به مرور باعث پوسیدگی دندان های زیرین می شود. همچنین باعث عفونت لثه ای نیز خواهد شد. ممکن است بیمار کمی حساسیت دندانی بعد از نصب کامپوزیت احساس نماید. این عارضه موقتی است و به محض اینکه به دندان های جدید عادت کنید، این مشکل برطرف می شود.

کامپوزیت ونیر

کامپوزیت ونیر مواد سفید رنگ رزینی است که برای پر کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

دندانپزشک زیبایی با استفاده از برندهای مختلف ، رزین کامپوزیت را شبیه دندان های طبیعی روی دندان های فرد شکل می دهد.

ونیر کامپوزیت از یک رزین پرکننده همرنگ دندان که به دندان متصل می شود ، ساخته می شود که به :

1 ونیرهای یک روزه

2 ونیرهای رزینی

3 ونیر مستقیم

شناخته می شود.

جنس کامپوزیت ونیر

رزین کامپوزیت دندان یک ماده مخصوص برای دندانپزشکی زیبایی است.

در کامپوزیت دندان از ماده ، آی پی اس (IPS) یا نانو سرامیک به جای ذرات معمولی مانند سیلیس از ذرات نانو سرامیک استفاده می شود که درخشندگی بیشتری دارند اما قیمت آنها نیز بالاتر از کامپوزیت معمولی است.

این نوع کامپوزیت ونیر از لحاظ دوام و طول عمر تفاوت چندانی با کامپوزیت معمولی ندارند.

کاربرد ونیر کامپوزیت

ونیرهای کامپوزیت معمولاً برای برطرف کردن مشکلات زیبایی کوچک مانند ترک های مختصر در دندان یا پریدگی لبه دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

نصب کامپوزیت روی دندان ها نه تنها موجب تغییر شکل اندازه و رنگ دندان ها می شود بلکه تمام ترک خوردگی ها ، پریدگی ها و نواقص دندان را نیز برطرف می کند.

مراحل نصب ونیر کامپوزیت

نصب کامپوزیت که معمولا روی دندان های جلویی فرد قرار می گیرد ؛ دندانپزشک ابتدا لایه‌ ای از مواد کامپوزیت را اعمال کرده و با نور لیزر آنها را سفت می کند.

سپس می تواند کامپوزیت ها را صیقل داده و ونیر را شکل دهد.

این فرآیند در کمتر از یک ساعت در حالی که شما به راحتی روی صندلی دندانپزشکی دراز کشیده اید؛ انجام می گیرد.

اما مرحله نهائی که تعیین خطوط ترانزیشن دندان است ، هنوز باقی مانده است.

بنابراین بهتر است با ابزار مناسب این خطوط را نیز ایجاد کرد.

سپس به منظور بهتر صیقل دادن دندان می توان از سنگ آرکانزاس با سرعت پایین استفاده کرد.

بعد از آن می‌توان از طریق صیقل دهنده ‌های چرخان برای رسیدن به نتیجه بهتر استفاده کرد اما الزامی برای استفاده از آنها وجود ندارد و انتخاب آن به عهده دندانپزشک است.

نتیجه نهایی واقعاً بیمار را شگفت زده میکند چون بافت کامپوزیت کاملا شبیه دندان طبیعی و آنقدر زیباست که بیمار با رضایت کامل از مطب خارج می شود.

کل این فرایند در مدت 1 ساعت انجام می گیرد !

چه زمانی ونیر کامپوزیت بهتر از لمینیت است؟

اگر میزان تغییراتی که باید روی دندان ها انجام گیرد؛ کم باشد و عملکرد مناسب دندان ها مدنظر باشد؛ ونیر کامپوزیت گزینه بهتری است.

یکی از مهم‌ترین مزایای کامپوزیت این است که مانند لمینت ها نیازی نیست که در لابراتوار توسط تکنسین تهیه شود به همین علت نصب کامپوزیت دندان ها یک فرایند فوری است.

یکی دیگر از مزایای های کامپوزیت این است که نیازی به تراشیدن سطح دندان برای نصب آن نیست به همین علت آسیب کمتری به دندان ها می رسد و دندان ها نسبت به غذاهای سرد و گرم حساس نمی شوند.

دوام و طول عمر نصب ونیر کامپوزیت

ونیرها رنگ پذیری بیشتری دارند و طول عمر آنها نیز نسبت به لمینت سرامیکی کمتر و حدود 5 تا 7 سال است.

هزینه نصب ونیر کامپوزیت

هزینه ونیر کمتر از ونیر لمینت سرامیکی است و نیازی به تراشیدن مینای دندان برای نصب آن نیست

ارسال یک دیدگاه