چرا ایمپلنت پس زده میشود؟

پس زدن ایمپلنت

در صورتی که کاشت دندان انجام داده‌اید یا قصد انجام آن را دارید، باید در نظر داشته باشید که این روش گاهی اوقات با شکست همراه خواهد بود. بدن برخی از افراد به دلایل مختلف ایمپلنت را پس می‌زند. حدود ۳ درصد از افرادی که ایمپلنت انجام می‌دهند ممکن است در بلند مدت یا کوتاه مدت با این مشکل مواجه شوند. پس زدن ایمپلنت بدون دلیل اتفاق نمی‌افتد و با نشانه‌ها و علائمی همراه خواهد بود. در صورتی که با این دلایل آشنایی داشته باشید، می‌توانید سریع‌تر متوجه این عارضه شوید و با مراجعه به دندانپزشک از عواقب شدیدتر جلوگیری کنید.

چرا ایمپلنت پس زده میشود؟

عوامل مختلفی وجود دارد که بر روی شکست ایمپلنت دندان تاثیرگذار هستند. این عوامل می‌توانند به صورت جداگانه یا در کنار هم موجب پس زدن ایمپلنت شوند. کافی است عکس پس زدن ایمپلنت را در اینترنت جستجو کنید تا متوجه شوید ایمپلنت شما نیز دچار این عارضه شده است یا خیر. دلایل پس زدن ایمپلنت عبارتند از:

ابتلا به عفونت شدید لثه و بیماری پریودنتیت

افرادی که به بیماری پریودنتال مبتلا هستند، بیشتر از سایر افراد در معرض عفونت‌های دهان و دندان قرار دارند. آنجایی که لثه و استخوان فک این افراد تحلیل رفته است، کاشت ایمپلنت برای آن‌ها با شکست مواجه خواهد شد. البته زمان بروز این مشکل به میزان و شدت بیماری‌های لثه بستگی دارد.

استعمال دخانیات مانند قلیان، سیگار و مواد مخدر

استعمال دخانیات احتمال شکست ایمپلنت‌ را افزایش می‌دهد. همچنین درمان پس زدن ایمپلنت نیز در افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند، سخت‌تر است. در صورتی که می‌خواهید ایمپلنتتان موفقیت‌آمیز باشد، باید دخانیات را ترک کرده یا مصرف آن‌ها را کاهش دهید.

ابتلا به پوکی استخوان و کمبود تراکم استخوان

در صورتی که این عارضه به دلیل کمبود تراکم یا پوکی استخوان ایجاد شده باشد، با انجام جراحی‌های مختلف مانند بازسازی استخوان فک و پیوند لثه قابل درمان خواهد بود.

ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند آرتریت روماتوئید و دیابت

اگر چه قند یکی از مهم‌ترین منابع انرژی محسوب می‌شود، اما سطح بالای قند خون منجر به آسیب به رگ‌های خونی و اعصاب خواهد شد. این آسیب ممکن است باعث مشکل در مبارزه با عفونت و بهبود زخم شود که هر دوی آن‌ها عوارض و شکست ایمپلنت دندانی را افزایش می‌دهند.

عدم تجربه و تخصص جراح

یکی از شایع‌ترین دلایلی که باعث پس زدن ایمپلنت می‌شود، عدم تجربه و تخصص دندانپزشک است. باید در نظر داشته باشید که این کار بسیار حساس و پیچیده می‌باشد و برای انجام آن باید حتما به متخصصان ماهر مراجعه کنید.

روش‌های جلوگیری از پس زدن ایمپلنت

در صورتی که کاشت ایمپلنت انجام دادید، باید با نحوه صحیح مراقبت از آن آشنا باشید. این اقدامات می‌توانند میزان موفقیت ایمپلنت را افزایش دهند. برای جلوگیری از پس زدن ایمپلنت نکات زیر را رعایت کنید:

• در صورتی که به بیماری لثه مبتلا هستید، پیش از اقدام برای جراحی آن را درمان کنید.
  • برای کاشت دندان باید استخوان شما تراکم کافی داشته باشد. در غیر این صورت انجام جراحی پیوند استخوان برایتان الزامی است.
  • مصرف دخانیات را ترک کنید؛ چرا که احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهند.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان از ‌پس زدن ایمپلنت جلوگیری می‌کند. در طول روز حداقل دو بار از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.
  • از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید.
  • مصرف مواد غذایی تضعیف کننده سیستم ایمنی مثل چربی، شکر و نمک باید محدود شود.
  • هر ۶ ماه یک بار برای چکاپ به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.