کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > ممنوعیت های ایمپلنت دندان – محدودیت های ایمپلنت

ممنوعیت های ایمپلنت دندان – محدودیت های ایمپلنت

عناوین محتوایی که می خوانیم .

در این مقاله می خواهیم این موضوع را بررسی نماییم که ممنوعیت های ایمپلنت دندان چیست؟ اینکه آیا همه افراد می توانند این روش درمانی را امتحان نمایند؟ چه محدودیت هایی برای افراد می توان تصور نمود؟ معایب ایمپلنت دندان چیست؟ خطرات ایمپلنت دندان کدام است؟ و در خصوص مشکلات ایمپلنت دندان مسایلی را مطرح خواهیم نمود. این ها تقریبا سوالات و ابهاماتی است که فرد را درگیر خواهد کرد. در پاسخ می توان گفت اکثر افراد می توانند در صورت از دست دادن یک یا چند دندان خود، از این روش بهره بگیرند. هرچند مواردی نیز وجود دارد که نیاز به بررسی بیشتر خواهد داشت که در صورت عدم داشتن شرایط، ایمپلنت دندان با شکست مواجه می شود. این موارد در جلسه مشاوره و معاینه توسط پزشک بررسی می شود و طی آزمایشات و سابقه پزشکی بیمار نتیجه نهایی اعلام می شود.

ممنوعیت های ایمپلنت دندان چیست 19641949491

افراد غیر مجاز برای ایمپلنت دندان

در این قسمت می خواهیم افرادی را که برای کاشت دندان مجاز نیستند را بررسی و معرفی نماییم. البته بهتر است و توصیه می شود همه افراد در همان جلسه اول دندانپزشک را از وضعیت کلی سلامتی و پرونده پزشکی خود آگاه نمایند تا پزشک بتواند با واقف بودن به تمامی شرایط تشخیص نهایی را انجام دهد. این افراد عبارتند از:

افرادی که دیابت کنترل نشده دارند

افرادی که دیابت دارند معمولا نیاز است در اقدامات درمانی خود کمی با احتیاط عمل نمایند. در صورت یکه دیابت کنترل نشده نیز باشد، امکان کاشت دندان وجود ندارد. چون در صورت کاشت دندان ممکن است با مسایلی مانند عفونت لثه و … ایمپلنت دندان خود را نیز از دست بدهند. افرادی که دارای دیابت نوع 1 یا 2 هستند ولی در حال مصرف دارد و یا تزریق انسولین می باشند، مشکلی برای ایمپلنت دندان نخواهند داشت. ولی افرادی که بدون مصرف دارو یا انسولین در این راه قدم بر می دارند، به احتمال زیاد با شکست مواجه خواهند شد. پس نیاز است ابتدا دیابت خود را کنترل و سپس اقدام به کاشت دندان نمایید.

بارداری

یکی از محدودیت خانم ها، دوران بارداری می باشد. در این دوران ممکن است فرد دندان های خود را از دست بدهد و بخواهد سریع تر دندان های جایگزین را استفاده نماید. ولی دلایل زیر مانع از انجام این کار خواهد شد:

  • استفاده از اشعه ایکس و خطر زایمان زود رس
  • استفاده از داروهای بی حسی موضعی
  • نیاز به بیهوشی عمومی برای جراحی و احتمال خطر برای جنین
  • افزایش استرس و نگرانی و ایجاد مشکلات برای مادر و جنین

البته پس از زایمان، بیمار می تواند کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهد. ولی به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی بهتر است کمی صبور تر بوده و اجازه دهید تا پف بدن از بین برود. چون قالب گیری ممکن است با مشکل برخورده و قالب تهیه شده برای دندان بیمار بزرگتر از اندازه واقعی گردد و لق بخورد.

افرادی که سابقه سکته قلبی دارند

افرادی که در شش ماه قبل از ایمپلنت دندان دچار سکته قلبی شده باشند، مجاز به کاشت دندان نمی باشند. زیرا جراحی انجام شده در این روش تحت بیهوشی صورت می گیرد و ممکن است برای بیمار خطرآفرین باشد. همچنین استرس و اضطراب ایجاد شده نیز برای بیمار ممکن است مناسب نباشد و مشکلاتی ایجاد نماید. به همین دلیل بهتر است ابتدا با پزشک مشورت نموده و سپس اقدام به کاشت ایمپلنت دندان نمایید. افرادی که دراای ضربان های قلب نامنظم و غیر قابل کنترل شده هستند نیز در این مورد محدودیت خواهند داشت. بهتر است ابتدا علت این مشکل بررسی و درمان شود و سپس برای ایمپلنت دندان اقدام نمایید.

پوکی استخوان

برای انجام ایمپلنت دندان نیاز است تا استخوان فرد شرایط مناسبی را داشته باشد. زیرا پایه ایمپلنت در داخل استخوان قرار گرفته و نیاز است که با آن جوش بخورد. در صورتی که فرد به پوکی استخوان دچار شده باشد یا مشکلات استخوانی داشته باشد، مجاز به انجام این روش نمی باشد. زیرا در مرحله های مختلف ممکن است با شکست مواجه شده و نتیجه لازم را کسب ننماید.

بیماری های خاص

بیمارانی که تحت رادیوتراپی یا شیمی درمانی در ناحیه فک و صورت و یا در بقیه اعضای بدن هستند، مجاز به این جراحی نمی باشند. این افراد به علت سیستم ایمنی ضعیف در معرض انواع عفونت ها قرار می گیرند. همچنین اشعه هایی که در رادیو تراپی یا پرتو درمانی استفاده می شود می تواند اثر منفی بر روی بافت های دهان و دندان گذاشته و نتیجه جراحی را با شکست روبرو نماید. بیماران دارای سیستم ایمنی مانند لوسمی یا ایدز و … نیز نمی توانند از این روش درمانی استفاده نمایند. این بیماران به علت سیستم ایمنی بسیار ضعیف امکان انجام ایمپلنت دندان را ندارند.

ممنوعیت های ایمپلنت دندان چیست 549494949

افرادی که دخانیات مصرف می نمایند

افرادی که به دخانیات اعتیاد دارند یا سیگار، پیپی و یا قلیان می کشند در انجام این عمل محدودیت خواهند داشت. علت این امر مربوط به افزایش احتمال عفونت لثه در اثر مصرف دخانیات است. با توجه به این مساله در صورت کاشت ایمپلنت دندان نیز با شکست مواجه خواهند شد. پس توصیه می شود در صورت تصمیم به کاشت دندان، برای مدتی مصرف دخانیات خود را متوقف نمایید .

محدودیت های سنی

این جراحی می تواند برای همه افراد و در هر سنی انجام شود. نکته ای که باید به آن دقت شود این است که در افراد زیر 18 سال بهتر است این درمان انجام نشود. چون استخوان فک این افراد به قدر کافی رشد نکرده و احتمال تغییرات در آن وجود دارد. پس بهتر است کاشت دندان را به کمی دیرتر موکول کنید تا ساختار دندانی بیمار کاملا شکل بگیرد. برای سالمندان با توجه به جراحی هایی که نیاز است انجام شود و نیز احتمال ناکافی بودن بافت استخوانی نیاز است با تحقیق و بررسی بیشتری این روش پیاده شود.

کلام آخر

این روش درمانی می توان گفت برای همه افراد به جز رده هایی که در بالا اشاره شد، قابل انجام می باشد. برای افراد فوق نیز ممکن است پس از گذراندن دوره بیماری یا بارداری یا مسایل اینچنینی اقدام به کاشت ایمپلنت دندان نمایند. در این صورت احتمال موفقیت این اشخاص نیز با بیشترین حد خود خواهد رسید.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه