کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > مزیت های ايمپلنت نسبت به بریج

مزیت های ايمپلنت نسبت به بریج

عناوین محتوایی که می خوانیم .

بریج و ایمپلنت هر دو جزو روش هایی می باشند که برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه افراد به دندان های خود اهمیت زیادی می دهند زیرا جای خالی دندان ها اعتماد به نفس افراد را به شدت کاهش می دهد همچنین عدم وجود دندان تکلم و جویدن غذا را نیز به شدت سخت می کند.

 

مزیت های ايمپلنت 49499459

 

بریج دندان

یکی از روش های قدیمی برای رفع مشکل بی دندانی بریج می باشد. در این روش تمامی دندان های اطراف فضای خالی درگیر این روش می شوند و تراش داده می شوند. این روش برای افرادی بیشتر مناسب است که دندان های اطراف فضای خالی آن ها دچار پوسیدگی و یا پر شدگی زیادی باشد و نیاز به روکش داشته باشد زیرا در صورتی که دندان های اطراف فضای خالی سالم باشند بر اثر تراش خوردن از بین می روند. این روش با قرار گرفتن بر روی دندان های اطراف فضای خالی، یک پل ایجاد می کند و فضای خالی را پر می کند. اصولا در بیشتر بریج ها در دو طرف محل اتصال، دندان ها دارای روکش می شوند.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت ها اصولا پیچ هایی از جنس تیتانیوم می باشند که در استخوان فک فرد قرار می گیرند و جایگزین دندان های از دست رفته می شوند. بعد از مدتی که پیچ با استخوان فک به خوبی جوش خورد و به عبارتی یکپارچگی استخوانی صورت گرفت، روکش برروی ایمپلنت قرار داده می شود تا ظاهری طبیعی داشته باشد. ایمپلنت ها اصولا از یک قسمت رابط و دو جز اصلی تشکیل می شوند.

مقایسه بریج و ایمپلنت

در روش ایمپلنت هیچ گاه دندان های اطراف فضای خالی درگیر نمی شوند و فضای خالی دندان با استفاده از یک پروتز خوب پر می شود. این روش اصولا روشی دائمی می باشد در صورتی که بهداشت دندان و دهان به خوبی رعایت شود. پروتزی که در روش ایمپلنت استفاده می شود اصولا به گونه ای است که به سرعت با لثه های بیمار سازگار می شود و با استخوان فک جوش می خورد. در روش بریج اصولا سه دندان درگیر هستند و استفاده از نخ دندان و مسواک زدن در این روش به مراتب سخت تر می باشد. می توان گفت که مراقبت از دهان و دندان در این روش بسیار سخت است.

مزایای ایمپلنت دندان نسبت به بریج

همانطور که پیش تر نیز ذکر کردیم بریج و ایمپلنت هر دو روشی برای پر کردن فضای خالی ناشی از دست دادن دندان ها می باشند. در روش ایمپلنت هر گز دندان های اطراف فضای خالی آسیب نمی بینند اما در روش بریج دندان های سالم اطراف فضای خالی نیز تراش می خورند و از آن ها به عنوان پایه استفاده می شود. دیگر مزیت های ایمپلنت دندان نسبت به بریج عبارت است از:

1- بهداشت دهان و دندان بهتر

در ایمپلنت تنها کافی است که همانند دندان های طبیعی مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید اما در روش بریج مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مشکل می باشد. در روش بریج باید فرد به بهداشت دهان و دندان خود بیشتر توجه کند تا هیچ گونه مشکلی ایجاد نشود.

2- کارایی و عملکرد بهتر

با ایمپلنت ها می توانید به خوبی صحبت کنید و غذاهای مورد علاقه خود را میل کنید. در روش ایمپلنت همه چیز شبیه به دندان های طبیعی می باشد و فرد احساس راحتی می کند. در روش بریج خوردن غذاهای سفت و محکم سخت و دشوار است، زیرا فشاری که بر اثر خوردن غذاهای سخت به بریج وارد می شود سبب درد لثه می شود و یا بریج ها شل می شوند، بنابراین می توان گفت که بریج ها در اثر خوردن غذاهای سفت دچار مشکل می شوند و لثه ها دچار سوزش و التهاب می شوند که برای افراد اصلا خوشایند نیست.

3- حفاظت از بافت استخوانی

بدن در حالت طبیعی از بافت های استخوانی اطراف ریشه دندان محافظت می کند. در صورتی که فرد یک یا چند دندان خود را از دست بدهد، استخوان اطراف فضای خالی به مرور تحلیل می روند که این موضوع می تواند بر زیبایی ظاهری فرد تاثیر بسزایی بگذارد زیرا به مرور شکل فک فرد تغییر می کند. هنگامی که ایمپلنت در جای خالی دندان از دست رفته قرار بگیرد، رشد استخوان ها شروع می شود و ساختار استخوانی از بین نمی رود. بیمارانی که مقدار زیادی از استخوان های فک خود را از دست داده اند قبل از ایمپلنت پیوند استخوان می شوند.

4- زیبایی بهتر و بیشتر

در صورتی که ایمپلنت به خوبی و توسط متخصص انجام شود، با دندان های طبیعی تفاوتی ندارد و در واقع طبیعی به نظر می رسد. بریج ها اصولا ظاهر زیبایی ندارند و ممکن است شل شوند. برخی از بریج ها قسمت های فلزی دارند که دیده شدن ان ها اصلا زیبایی ندارد.

چه افرادی مناسب برای انجام ایمپلنت دندانی هستند؟

1- افرادی که نمی توانند با دندان های مصنوعی غذا بجوند.

2- افرادی که تمایلی به داشتن دندان های مصنوعی متحرک ندارند و دندن های خود را نیز از دست داده اند.

3- افرادی که می خواهند جای خالی دندان از دست رفته اشان با دندانی که بسیار به دندان طبیعی مشابه است پر شود.

4- افرادی که نیاز به بریج دارند ولی نمی خواهند دندان های اطراف فضای خالی آسیب و تراش بیند.

 

مزیت های ايمپلنت 9494941

 

چه افرادی مناسب برای انجام بریج هستند؟

این روش برای افرادی توصیه می شود که دارای یک واحد بی دندان می باشند. در صورتی که فقط یکی از دندان های فرد افتاده باشد، دندان های اطراف جای خالی دندان افتاده نیز درگیر می شوند و تراش داده می شوند و حتی ممکن است آسیب جدی ببینند. بریج به هیچ عنوان از تحلیل رفتن استخوان ها جلوگیری نمی کند. امکان تمیز کردن در روش بریج بسیار کم است و دندان های زیر روکش به دلیل عدم رعایت بهداشت و یا سخت بودن مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دچار پوسیدگی می شوند و اصولا بیماران اصلا متوجه این پوسیدگی نمی شوند. این روش در صورتی خوب است که دندان های مجاور فضای خالی دارای پر شدگی بسیار زیادی باشند و نیاز به تاج داشته باشند.

هزینه ایمپلنت و بریج

بریج در ابتدا دارای هزینه کمتری نسبت به ایمپلنت می باشد اما بعد از چندین سال که فرد مجبور به تعویض آن ها شود هزینه دوباره ای ایجاد می کند، بنابراین ایمپلنت از نظر هزینه بسیار به صرفه تر و مناسب است. در روش ایمپلنت امکان این که بیمار در چند مرحله هزینه را پرداخت کند وجود دارد.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه