کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دندانپزشکی > مراقبت بعد از کامپوزیت دندان چگونه است

مراقبت بعد از کامپوزیت دندان چگونه است

عناوین محتوایی که می خوانیم .

یکی از شرط های ماندگاری کامپوزیت دندان، مراقبت از آن است. ولی باید هر فرد که از این روش استفاده می کند بداند که مراقبت بعد از کامپوزیت دندان چگونه است؟ آشنایی با این نوع مراقبت ها می تواند هم در شکل گیری صحیح و مناسب روکش تاثیر بگذارد، هم باعث افزایش طول عمر آن شود. کامپوزیت دندان یک روش سریع و آسان برای ایجاد تغییرات بزرگ بر روی دندان ها است. با این روش و در عرض چند ساعت می توانید عیوب ظاهری و جزئی دندان ها را پوشش داده و طرح لبخند خود را اصلاح و زیبا نمایید. در این مقاله راهکارهایی برای مراقبت صحیح و اصولی از دندان های کامپوزیت شده به شما ارائه خواهیم داد. البته بهتر است ابتدا با نحوه نصب کامپوزیت دندان آشنا شده و سپس این پیشنهادات را بیان نماییم.

نحوه نصب کامپوزیت دندان

این روش تنها در یک جلسه دندانپزشکی قابل انجام می باشد. با این روش می توان مشکلات جزئی دندان مانند ساییدگی، ترک خوردن، فاصله بین دندان ها، تغییر رنگ دندان و … را پوشش داد. برای نصب کامپوزیت ابتدا دندانپزشک وضعیت دندان ها را بررسی می نماید تا مسائلی مانند پوسیدگی و یا عفونت وجود نداشته باشد. در غیر اینصورت بهتر است ابتدا این مشکلات مرتفع و سپس روکش نصب گردد. در صورتی که وضعیت مناسب باشد، از روکش های آماده و پیش ساخته که در مطب و یا محل درمان وجود دارد، استفاده می شود. این روکش ها منحصر به فرد نبوده و با توجه به وضعیت دندان های بیمار انتخاب می شود. بیمار می تواند رنگ کامپوزیت را با توجه به مولفه هایی مانند رنگ پوست، چشم و سلیقه فردی انتخاب نماید. سپس روکش با استفاده از چسب مخصوص و لیزر بر روی دندان ها نصب می شود.

مراقبت بعد از کامپوزیت دندان 879786454523121000

نکات مراقبتی بعد از نصب کامپوزیت دندان

برای اینکه بدانیم مراقبت بعد از کامپوزیت دندان چگونه است، در اینجا می خواهیم نکات مراقبتی که بعد از نصب روکش نیاز است رعایت گردند را مفصلا توضیح دهیم. باید ابتدا بگوییم این روش ماندگاری بین 7 تا 10 سال را دارد. با این روش ها می توان این مدت را افزایش داد. برعکس این موضوع نیز صادق است. با عدم رعایت نکات بیان شده ممکن است طول عمر کامپوزیت به کمتر از یک سال نیز برسد. از آنجایی که کامپوزیت در برابر رنگ و فشار مقاومت کمتری دارد، بنابراین نیاز به مراقبت بیشتری نیز وجود خواهد داشت. چون ممکن است به سادگی تغییر رنگ داده و در برابر فشار و آسیب بشکند و یا ترک بردارد.

انتخاب جنس روکش کامپوزیت

یکی از موارد مهمی که باید رعایت شود، انتخاب جنس روکش می باشد. در صورتی که ونیر مورد نظر از جنس باکیفیت و مرغوبی انتخاب نشود، امکان آسیب دیدن و ترک برداشتن آن زیاد خواهد بود. بخصوص در نواحی مانند دندان های جلو و نیز آسیاب که در معرض فشار بیشتری از جمله گاز زدن مواد غذایی و یا جویدن است. توصیه می شود در انتخاب جنس دقت نموده و بهترین نوع را برگزینید.

مراقبت قبل از اتمام بی حسی

یکی از مواردی که نیاز است دقت شود، مراقبت هایی که بلافاصله باید بعد از نصب روکش انجام گیرد. در صورتی که از بی حسی در محل استفاده شده باشد، باید صبر کنید تا این مورد برطرف گردد. ممکن است بعد از یک یا دوساعت بی حسی از بین رفته باشد. در این مدت از گاز زدن و یا جویدن مواد غذایی سرد و نیز نوشیدنی های سرد خودداری نمایید. این موارد می تواند در کوتاه ترین زمان باعث ترک خوردن روکش دندان شود. بهتر است در چند روز اول به دقت وضعیت دندان های خود را بررسی نمایید و هر گونه مشکلی را به اطلاع دندانپزشک برسانید. دندانپزشک می تواند در چند روز اول اصلاحات مورد نیاز را انجام و بهترین حالت ممکن را ایجاد نماید. از نظر وضعیت قرار گرفتن دندان ها، امکان جویدن و گاز زدن صحیح و مناسب و … باید توجه لازم را داشته باشید.

رعایت نکات بهداشتی

یکی از مهم ترین اصول مراقبت از دندان ها چه در صورت نصب روکش کامپوزیت و چه قبل از آن رعایت نکات بهداشتی می باشد. همانطور که گفته شد دندانپزشک قبل از نصب روکش، وضعیت دندان ها راب ررسی می نماید. حفظ بهداشت دهان و دندان می تواند مانعی در برابر پوسیدگی و تغییر رنگ دندان ها شود. در صورتی که این موراد وجود داشته باشد، ابتدا باید اصلاحات لازم انجام گرفته و سپس روکش نصب شود. در صورتی که رنگ دندان ها نیز در حد زیادی بدرنگ باشد، احتمال اینکه نتوان از کامپوزیت برای پوشش آن ها استفاده کرد، زیاد خواهد بود. بیمار مجبور به استفاده از تکنیک هایی مانند نصب لمینت دندان و … می گردد. نیاز است روزی حداقل دو مرتبه مسواک زده و نخ دندان بکشید. استفاده از دهانشویه های مناسب که باعث آسیب به رنگ و شفافیت آن ها نشود، نیز توصیه می شود.

رعایت نکات تغذیه ای

یکی دیگر از مواردی که بایستی رعایت شود، نکات تغذیه ای می باشد. همانطور که توضیح دادیم، کامپوزیت مقاوومت زیادی در برابر رنگ و آسیب ندارد. بنابراین ممکن است در صورت افراط در مصرف نوشیدنی ها و یا مواد غذایی رنگی به سرعت تغییر رنگ داده و شفافیت خود را از دست بدهد. مصرف موادی مانند چای، شکلات، سس های رنگی و … می تواند باعث رنگ پذیری روکش دندان ها شود. مورد دیگر در خصوص مواد غذایی چسبناک و سفت است. موادی مانند توت، آبنبات، شکلات هایی که به دندان می چسبد، یخ و … می تواند باعث آسیب جدی به روکش و لق شدن آن گردد. مصرف دخانیات نیز تاثیر بسیار مخربی بر روی دندان های کامپوزیت شده داشته و رنگ آن ها را به مرور زمان زرد و بدشکل می کند. پس توصیه می شود تا می توانید از اینگونه مواد مصرف نکرده و در صورت استفاده سریعا مسواک بزنید.

عدم استفاده ابزاری از کامپوزیت دندان

جنس کامپوزیت های دندان بسیار ظریف و شکننده است. استفاده ابزاری از این مواد می توان باعث آسیب جدی گردد. جویدن ناخن، شکستن یخ و آجیل و … از جمله مواردی است که می تواند باعث شکستن و یا ترک خوردن روکش شود. توصیه می شود این مراقبت ها از روکش انجام شود. هر چند می توان کامپوزیت را تعویض و ترمیم نمود، ولی این کار هم می تواند به دندان ها آسیب برساند و هم هزینه مضاعفی را برای بیمار به دنبال خواهد داشت.

راهکارهای افزایش طول عمر کامپوزیت دندان

تا اینجا متوجه شدیم که مراقبت بعد از کامپوزیت دندان چگونه است. حال می خواهیم روش هایی را برای افزایش طول عمر کامپوزیت بیان نماییم. کامپوزیت ها از نظر ظرافت و شکنندگی در حد بیشتری نسبت به روکش لمینت دندان دارند. استحکام این مواد در برابر ضربه و فشار پایین تر بوده و بنابراین نیاز به مراقبت بیشتری دارند. برای افزایش طول عمر این نوع روکش ها نیاز است اقداماتی را انجام دهیم که در این قسمت به آن ها اشاره می شود.

مراقبت بعد از کامپوزیت دندان 52464564564

انتخاب دندانپزشک

یکی از اصولی ترین و اساسی ترین اقدامات انتخاب دندانپزشک می باشد. از آنجایی که در این روش از روکش ها موقت استفاده می شود و قرار نیست روکش منحصر به فردی ساخته شود، نحوه نصب آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است. اینکه کاملا روکش بر روی دندان ها منطبق شود و هیچگونه روزنه ای باقی نماند. وجود سوراخ های پرنشده باعث تجمع باکتری و میکروب و یا باقیمانده غذا شده و فضا را برای رشد این موجودات مهیا می نماید. این مساله باعث پوسیدگی دندان های زیر روکش می شود و به مرور زمان ممکن است باعث از دست رفتن دندان شود. توجه به مهارت و تخصص دندانپزشک در این زمینه مانع ایجاد و بروز این مسایل می گردد. همچنین ظرافت در نصب روکش برای طبیعی تر جلوه نمودن آن از مزایای انتخاب بهترین دندانپزشک می باشد.

مراجعه منظم به دندانپزشک

ماندگاری این روش بین 7 تا 10 سال است. نمی توان در تمام این مدت بدون مراجعه به دندانپزشک از روکش ها مراقبت نمود. بهتر است به غیر از رعایت نکات بهداشتی، هر 6 ماه برای چکاپ وضعیت دندان ها و نیز تمیز نمودن محل هایی که دسترسی بیمار وجود ندارد به دندانپزشک مراجعه شود. همچنین بهتر است هر 3 تا 4 ماه مسواک خود را تعویض نمایید.

نوشیدن آب بعد از مصرف هر وعده غذایی

یکی از راه های جلوگیری از رنگ پذیری روکش کامپوزیت، نوشیدن آب بعد از هر وعده غذایی است. آب می تواند مقدار اسید دهان که باعث ساییدگی و از دست رفتن شفافیت روکش ها می شود را کاهش دهد. همچنین مانع باقی ماندن رنگ و یا مواد غذایی اضافی بین دندان ها خواهد شد.

اصولا برخی از افراد به این دلیل که کامپوزیت ها نسبت به لمینت های سرامیکی قیمت بهتری دارند، کامپوزیت را انتخاب می کنند. یکی از نکات مهمی که سبب می شود ماندگاری کامپوزیت بیشتر شود، رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت از آن می باشد. در واقع تمیز نگه داشتن دندان ها، استفاده از نخ دندان و مسواک و… سبب می شود عمر کامپوزیت ها بیشتر شود. در ادامه شما را با برخی از مراقبت های لازم آشنا خواهیم کرد تا بتواندی از کامپوزیت هایتان به خوبی مراقبت کنید.

مراقبت از کامپوزیت دندان

  • بهتر است فرایند مسواک زدن را در حدود سه دقیقه ادامه دهید تا دندان ها به خوبی تمیز شوند. همانطور که پیش تر نیز ذکر کردیم رعایت بهداشت دهان و دندان در دوام و ماندگاری کامپوزیت ها به شدت تاثیر گذار است. در روز بهتر است دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید، با انجام این کار ها عمر مفید کامپوزیت افزایش می یابد. مراقبت از دندان هایی که دارای کامپوزیت می باشند را جدی بگیرید و همانطور که از دندان های طبیعی خود مراقبت می کنید از کامپوزیت ها نیز مراقبت کنید. مسواک زدن تهاجمی و یا استفاده از مسواک های سخت و سفت سبب می شود که لثه ها آسیب ببینند و دچار رکود شوند. رکود لثه بدین معناست که لثه شروع به فاصله گرفتن از دندان ها می کند و محل اتصال بین دندان و روکش قابل ملاحظه می شود، هرچه رکود بیشتر شود فاصله ایجاد شده نیز بیشتر می شود و ظاهر زشتی به بار می آورد.

 

اصلاح طرح لبخند 94949414

 

برای این که متوجه شوید به صورت تهاجمی مسواک می زنید یا خیر بهتر است به مسواک خود توجه کنید، در صورتی که طی یک الی دو ماه مسواک شما از هم وارفته شده باشد، یعنی شما به صورت تهاجمی مسواک می زنید. وقتی متوجه چنین مشکلی شدید بهتر است که یک مسواک نرم تهیه کنید. بهداشت دندان هایتان را به خاطر حفظ سلامتی سایر دندان های دیگرتان رعایت کنید تا دیگر دندان ها دچار آسیب نشوند.

2- برای این که لثه ها سالم بمانند بهتر است حداقل روزی دو بار از نخ دندان استفاده کنید. دقت داشته باشید که ملتهب شدن لثه ها سبب خرابی دندان شما می شود، پس هرگز نگذارید که لثه هایتان ملتهب شوند. از خمیر دندان های مخصوص دندان های کامپوزیت شده استفاده کنید. برخی از خمیر دندان ها فقط برای دندان های معمولی مناسب اند و برای کامپوزیت ها بسیار مضر می باشند. توجه داشته باشد تا خمیر دندانی که تهیه می کنید حاوی هیدروژن پر اکسید و سدیم کربنات نباشد. جوش شیرین سبب از بین رفتن رنگ کامپوزیت ها می شود و موجب می شود تا سطح دندان ها کدر شود و درخشندگی خود را از دست دهد. هیدروژن پر اکسید نیز سطح دندان ها را به مرور از بین می برد. خمیر دندان های ژله ای بهترین انتخاب هستند زیرا چنین موادی در درون آن ها وجود ندارد. برخی از خمیر دندان های سفید کننده نیز موجب می شوند تا به کامپوزیت ها آسیب وارد شود.

3- کامپوزیت ها حتما باید به صورت مرتب مورد بررسی قرار بگیرند. پس بهتر است به صورت مرتب به دندان پزشک خود مراجعه کنید. تمیز کردن دندان ها سبب از بین رفتن پلاک ها می شود. مسواک به تنهایی قادر به از بین بردن پلاک ها نمی باشد. در صورتی که زیر روکش پلاک وجود داشته باشد سبب می شود تا روکش از دندان جدا شود. بهتر است از دندان پزشک خود بخواهید تا دندان های شما را بررسی کند تا هیچ گونه علائمی از پوسیدگی وجود نداشته باشد. یکی از خوبی های بررسی مداوم دندان این است که هر گونه ناهنجاری، پوسیدگی و … در مراحل اولیه شناسایی شود، در صورت شناسایی مشکل می توان به زودی از بروز مشکلات دیگر پیشگیری کرد.

4- هرگز غذاهای سخت و یا یخ را با کامپوزیت خود نخورید و هیچ چیزی را با کامپوزیتتان نشکنید زیرا کامپوزیت ها شکننده هستند. غذاهای سفت و سخت می توانند سبب شکسته شدن و تراش خوردن دندان های شما شوند. هر چیزی که سبب شکسته شدن و لب پر شدن دندان ها و کامپوزیت ها شود خطرناک است. از گاز گرفتن غذاهای سخت با دندان خود به شدت بپرهیزید، می توانید برای مصرف غذاهای سخت آن ها را به قطعات ریز تقسیم کنید و سپس مصرف کنید. در صورتی که کامپوزیت ها دچر آسیب شوند امکان ترمیم وجود دارد. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که عادت به جویدن اشیاء سفت مانند مداد و… دارید بهتر است این عادت غلط را کنار بگذارید زیرا این کار برای دندان های شما مضر است و سبب آسیب رسیدن به دندان ها می شود

5- غذاهایی که دارای مواد رنگی می باشند را مصرف نکنید. کامپوزیت ها بسیار مستعد لکه گیری می باشند. بدترین مواد که سبب می شوند که کامپوزیت ها لکه بگیرند عبارتند از قهوه، چای، سیگار و… . اگر نمی خواهید چنین نوشیدنی هایی را ترک کنید بهتر است با نی آن ها را مصرف کنید. این کار سبب می شود تا دندان هایتان کمتر لکه بگیرد.

6- از دندان قروچه جلوگیری کنید. برخی از افراد هنگامی که دچار استرس می شوند دندان هایشان را به هم فشار می دهند. دندان قروچه و فشار دادن دندان ها مخصوصا برای دندان هایی که دارای کامپوزیت هستند بسیار مضر می باشد. افرادی که چنین مشکلی دارند بهتر است از محافظ دندان استفاده کنند تا دندان هایشان محافظت شود.

 

اصلاح طرح لبخند 94949194

 

7- نوشیدنی الکلی استفاده نکنید. الکل زیاد سبب می شود تا سیم باندینگ اتصال دهنده روکش به دندان ها نرم شود و به مرور از بین برود، چنین عاملی سبب می شود تا باندینگ آسیب ببیند و دچار فرسایش شود. موارد ذکر شده به این معنا نیست که روکش از بین می رود بلکه دندان ها مستعد تغییر رنگ می شوند. در برخی از دهان شویه ها و یا خمیر دندان ها نیز الکل وجود دارد، قبل از خرید حتما روی این محصولات را نگاه کنید و مطمئن شوید که این محصولات حاوی الکل نیستند.

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان یکی از عوامل مهم در زیبایی چهره است.

نکته ای که می تواند زیبایی چهره شما و اعتماد به نفستان را افزایش دهد.

کامپوزیت دندان یکی از روش های زیباسازی دندان است.

کامپوزیت با درمان جزئی ، تغییرات بزرگی در در زیبایی دهان و دندان بوجود می آورد.

کامپوزیت عمل کوتاه ، اما بسیار موثر است.

شما ظرف چندین ساعت با کامپوزیت دندان به فرم دلخواه دندان های خود می رسید.

نکته مهم برای کامپوزیت دندان، مراقبت هایی است که باید بعد از انجام آن ، صورت گیرد.

مراقبت های کوتاه مدت بعد از کامپوزیت دندان :

احتیاط در استفاده قبل از تمام شدن بی حسی

پزشک در طول جلسه دندان های مراجع را بی حس می کند و تا زمان اتمام بی حسی باید از انجام اموری مانند جویدن و گاز زدن و به طور کلی اعمالی که به دندان ها فشار وارد می کنند، حتی نوشیدن آب سرد و غیره خودداری شود.

اصلاح نحوه قرارگیری کامپوزیت

طی مرحله باندینگ ، رزین کامپوزیت بر شکستگی یا ترک های دندان شما اعمال می شود و بعد از مدتی سفت شده و شکل دندان شما را می گیرد.

قبل از این که پزشک کار خود را شروع کند، دندان باید کاملا خشک باشد تا مواد رزینی روی آن بچسبد.

این عمل با ابزاری شبیه به درمل «dremel» انجام می شود که ممکن است کمی حساسیت در دندان های شما به وجود بیاورد.

با توجه به شدت آسیب ، پزشک معالج ناحیه درمان شده را بی حس می کند تا بیمار درد و ناراحتی چندانی احساس نکند.

البته در پایان جلسه درمانی ، قدرت گاز زدن با ونیر کامپوزیت توسط پزشک سنجیده می شود.

اما برای برخی بیماران که در درمان آن ها از بی حسی استفاده شده ، امکان دارد نحوه گاز زدن به درستی احساس نشود.

به یاد داشته باشید قبل از رفع بی حسی دندان کامپوزیت شده، نباید جسم سختی با آن برخورد کند.

بعد از رفع بی حسی، به آرامی قدرت گاز زدن دندان را تست کنید.

در صورت بروز مشکلات جدی در کوتاه مدت با پزشک خود تماس بگیرید و خرابی یا مشکل را گزارش بدهید تا بتوان آن را برطرف کرد.

مراقبت های بلند مدت بعد از کامپوزیت دندان :

  • بعد از انجام کامپوزیت لازم است که حتما روزی دو وعده دندان های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • نخ دندان و دهانشویه از موارد مصرفی دیگری است که بعد از جلسات کامپوزیت استفاده از آن الزامی میباشد.
  • رعایت رژیم غذایی مناسب.
  • از مصرف مواد غذایی که ممکن است باعث لکه دار شدن دندان ها می شود باید جلوگیری کرد.
  • به طور مثال خوردن شاتوت و تمشک و آب انار موجب رنگ گرفتن کامپوزیت در کوتاه مدت می شود
  • که البته با مسواک زدن قابل حل است ولی بهتر است از خوردن این مدل مواد غذایی خودداری کنید.

عمر مفید کامپوزیت دندان چقدر است؟

معمولا بین 5 تا 7 سال است.

اما میتوان با مراقبت هایی همچون ؛ مسواک زدن ، استفاده از نخ دندان ، خوردن آب بعد از هر وعده غذایی ، عدم مصرف مواد غذایی که دندان را لکه دار میکنند و عدم استعمال دخانیات ، عمر مفید کامپوزیت را افزایش داد.

یکی از شرایط ماندگاری کامپوزیت دندان، مراقبت بعد از نصب آن است. ولی اینکه مراقبت بعد از کامپوزیت دندان چگونه است؟ موضوع این مقاله می باشد. آشنایی با مراقبت های بعد از نصب روکش کامپوزیت می تواند تاثیر زیادی در کاهش عوارض و نیز ماندگاری بالای این روش داشته باشد. کامپوزیت دندان در مقایسه با روش های دیگر در کمترین زمان و در محدود ترین مراجعات انجام می گیرد. این روش همان نتیجه ای را به همراه دارد و همان هدفی را دنبال می کند که لمینت دندان انجام می دهد. ولی برای نصب لمینت دندان به ملاحظات بیشتری نیاز است. روکش به صورت منحصر به فرد و در دو جلسه نصب می شود. ولی کامپوزیت دندان از روکش های پیش ساخته تشکیل شده که فقط به یک جلسه مراجعه و صرف مدت زمان کوتاهی نیاز دارد. به همین دلیل مراقبت های بعد از نصب کامپوزیت دندان نیز باید بیشتر رعایت شود.

مراقبت بعد از کامپوزیت دندان چگونه است 256632000899521

آشنایی با مراقبت های بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان

در این قسمت می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که مراقبت بعد از کامپوزیت دندان چگونه است؟ تعدادی از این مراقبت ها باید در فاصله زمانی کوتاه و به فوریت انجام شود. تعدادی نیز در مدت زمان طولانی که کامپوزیت بر روی دندان نصب شده است لازم است. این روش می تواند بین 7 تا 10 سال بر روی دندان ها باقی بماند. بنابراین در این بازه زمانی طولانی و برای حفظ ظاهر روکش نیاز به مراقبت های بیشتری می باشد.

انتخاب جنس ونیر روکش کامپوزیت

بهتر است در انتخاب نوع روکش بهترین جنس را انتخاب نمایید. همانطور که گفته شد این روکش باید به مدت 10 سال بر روی دندان ها باقی بماند، بنابراین انتخاب جنسی که از نظر کیفیت بالا تر و مرغوب تر است کمک زیادی در حفظ ظاهر دندان ها و کاربرد آن ها خواهد داشت. برای دندان های خلفی از جنس های محکم تر و با کیفیت تری از نظر مقاومت و استحکام استفاده شود. دندان های جلویی از نظر شفافیت و طبیعی بودن بهتر است دقت شود.

مراقبت قبل از اتمام بی حسی

در مواردی دندانپزشک از ماده بی حسی برای نصب روکش کامپوزیت استفاده می نماید. هر چند نیازی به این کار نمی باشد. در صورتی که از ماده بی حس کننده استفاده شود، تا زمانی که این حالت ادامه دارد، از گاز زدن مواد غذایی یا اجسام به شدت پرهیز نمایید. این کار می تواند به کامپوزیت های نصب شده آسیب جدی وارد نماید. زیرا به دلیل بی حس بودن امکان تشخیص میزان فشار از طرف بیمار وجود ندارد و ممکن است آسیب جدی به روکش وارد شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از نکات مراقبتی که برای طولانی مدت باید انجام شود، رعایت بهداشت دهان و دندان است. در تمامی جراحی ها و نیز عمل های زیبایی این نکته توصیه می شود. مراقبت از کامپوزیت دندان نیز مانند دندان های طبیعی بوده و باید مانند آن ها رفتار شود. البته تفاوت هایی نیز وجود دارد. در مورد دندان های طبیعی ممکن است این موارد به پوسیدگی دندان یا بدرنگ شدن دندان ها و … منجر شود. در صورتی که در کامپوزیت دندان اگر مراقبت های بهداشتی انجام نشود، باید این روکش ها تعویض شوند و روکش های جدید جایگزین شوند. این مورد غیر از هزینه های زیاد می تواند باعث پوسیدگی دندان های زیر روکش و احتمال عفونت و آسیب بدون اطلاع بیمار و عوارض جدی تر شود. نیاز است روزی دو بار مسواک زده و نخ دندان بکشید. استفاده از دهانشویه مناسب نیز ضروری است.

انتخاب خمیر دندان و مسواک مناسب

یکی از مسایلی که در حوزه مراقبت های بهداشتی باید رعایت شود، انتخاب مسواک و خمیر دندان مناسب است. خمیر دندان هایی را باید انتخاب کنید که در ترکیبات آن ها از هیدروژن پراکسید، سدیم کربنات یا جوش شیرین استفاده نشده باشد. این مواد باعث از بین رفتن سطح روکش دندان شده و شفافیت و زیبایی آن ها را از بین می برد. در مورد انتخاب خمیر دندان توجه نمایید نیاز ینیست دارای مواد سفید کننده باشد. زیرا این مواد ممکن است برای کامپوزیت دندان آسیب زننده باشد. همچنین مسواک باید نرم باشد. مسواک های زبر و خشن می توانند روکش کامپوزیت دندان خراش دهند. اینکار باعث از بین رفتن زیبایی و جلوه دندان ها می شود و تاثیر مخربی را به جا می گذارد.

 

رعایت رژیم غذایی مناسب

کامپوزیت دندان مقاومت بالایی در برابر لکه دار شدن و رنگی شدن مقاومت بالایی ندارد. بنابراین نیاز است در رژیم غذایی خود تجدید نظر نمایید. عدم استفاده از نوشیدنی های رنگی مانند قهوه و چای و نیز مشروبات الکلی می تواند کمک زیادی نماید. در غیر این صورت باید سعی شود مصرف این موارد تعدیل و به حداقل ممکن برسد. خوردن مواد غذایی و یا تنقلات چسبناک نیز باعث آسیب به کامپوزیت دندان می شود. چسبیدن به روکش احتمال جداشدن و کنده شدن آن را بالا می برد.

عدم مصرف دخانیات

یکی از مهم ترین مسایلی که باید در ترک آن تلاش کرد، دخانیات می باشد. همانطور که گفتیم کامپوزیت دندان به سرعت رنگ می گیرد. مصرف مداوم دخانیات بخصوص سیگار اثرات مخربی در رنگ و شفافیت روکش کامپوزیت دندان خواهد داشت. تغییر رنگ دندان ها به سمت زرد شدن باعث می شود مجبور به تعویض روکش کامپوزیت شویم و در صورت ادمه این رویه، نصب کامپوزیت دندان به صرفه نمی باشد. مورد دیگر احتمال بالای عدم رعایت بهداشت دهان و دندان از سوی افراد مصرف کننده می باشد. بنابراین بروز عفونت در مرز بین لثه و روکش باعث پوسیدگی دندان های زیرین خواهد شد. همچنین احتمال ابتلا به بیماری های لثه نیز افزایش می یابد. پس توصیه می شود تا حد امکان مصرف دخانیات را به کمترین حد ممکن برسانید.

عدم استفاده ابزاری از روکش کامپوزیت

برای اینکه بدانیم مراقبت بعد از کامپوزیت دندان چگونه است، نیاز است این نکته یادآور شود که در جهت مراقبت از روکش ، به هیچ عنوان از روکش کامپوزیت دندان به عنوان ابزار استفاده نشود. جویدن ناخن، شکستن مواد سخت مانند آجیل و باز کردن در قوطی از جمله کارهایی است که می تواند آسیب جدی به روکش کامپوزیت دندان وارد نماید. ممکن است روکش ترک بخورد و بشکند که نیاز به تعویض و یا ترمیم خواهد داشت. با اینکه ترمیم روکش کامپوزیت به راحتی انجام می شود، ولی صرف هزینه و وقت ممکن است برای بیمار مشکل باشد. بنابراین به هیچ عنوان از دندان ها به عنوان وسیله استفاده نشود.

مراقبت بعد از کامپوزیت دندان چگونه است 45568465213

درمان دندان قروچه

یکی از مسایلی که بهتر است قبل از نصب روکش کامپوزیت دندان بررسی و مرتفع گردد، دندان قروچه است. در این بیماری فرد در اثر قرار گرفتن در محیط استرسی و یا در خواب دندان ها را بهم فشار داده و ساییده می شود. این رفتار می تواند آسیب جدی به روکش وارد نماید. این افراد بهتر است سعی نمایند این مشکل را از طرق مختلف رفع نموده و سپس کامپوزیت نمایند. در غیر این صورت در زمان خواب یا در زمان انجام فعالیت های ورزشی از گایت نارد یا محافظ دندان استفاده نمایند.

مراجعات منظم به دندانپزشکی

عموما دندانپزشک از بیمار می خواهد که هر 6 ماه برای چکاپ وضعیت دندان ها به دندانپزشکی مراجعه نماید. این مدت زمان می تواند کوتاه تر هم باشد. این توصیه را جدی بگیرید و هر زمان لازم بود به دندانپزشک مراجعه نمایید. در این جلسات دندانپزشک قسمت هایی از دندان را که خود فرد قادر به تمیز کردن آن است، تمیز نموده و وضعیت کلی دندان ها را بررسی می نماید. احتمال عفونت لثه و یا خرابی و پوسیدگی دندان های زیر روکش بررسی می شود. بنابراین این مراجعات منظم تاثیر مثبتی در فرایند ماندگاری روکش کامپوزیت دندان خواهد داشت.

جلوگیری از ورزش های سنگین

یکی از مواردی که باید بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان رعایت شود، عدم انجام ورزش های سنگین است. افرادی که ورزش های رزمی و یا کشتی و … انجام می دهند، توصیه می شود مراقبت بیشتری را انجام دهند. این گوه ورزش های می تواند آسیب جدی به روکش کامپوزیت دندان وارد نماید. در این صورت یا بهتر است روکش انجام نشود یا در صورت نصب، از محافظ دندان استفاده گردد.

ترمیم روکش کامپوزیت دندان

یکی از مراقبت های لازم مربوط به اقدام سریع برای ترمیم آسیب هایی است که به روکش دندان وارد می شود. در صورتی که به هر دلیل کامپوزیت دچار شکستگی یا لب پر شدن گردید، سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید تا ترمیم لازم انجام شود. ترمیم روکش مانع گسترش مشکل و یا بروز مسایل جدی تر خواهد شد.

دلایل حساسیت دندان بعد از کامپوزیت

حساسیت دندان بعد از کامپوزیت می تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. در برخی موارد مجبور به تعویض روکش دندان خواهیم شد. در مواردی نیز می توان با کمک روش هایی از تعویض روکش و هزینه های آن جلوگیری کرد. در این قسمت می خواهیم به بررسی دلایل این حساسیت پرداخته و توضیحات کاملی در این خصوص ارائه دهیم:

عدم مراقبت از کامپوزیت دندان

مراقبت های تغذیه ای بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان برای جلوگیری از ایجاد حساس شدن دندان بعد از کامپوزیت موثر می باشد. مراقبت های تغذیه ای بعد از نصب روکش باید به صورت صحیح و درست انجام شود. در بسیاری از موارد افراد تمایل دارند برای نصب روکش از بی حسی موضعی استفاده شود. توصیه اکید می شود تا زمانی که بی حسی وجود دارد، از خوردن و گاز زدن مواد غذایی به شدت اجتناب کنید. زیرا از میزان فشاری که به دندان ها وارد می شود، اطلاع ندارید. ممکن است فشار بیش از اندازه بوده و باعث ایجاد حساسیت و درد بعد از آن شود. بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان باید در مصرف مواد غذایی سفت و سخت نیز احتیاط لازم را معمول نمایید. زیرا خوردن این مواد می تواند باعث ایجاد فشار و آسیب به روکش شده و در دراز مدت باعث حساس شدن دندان ها شود.

حساسیت دندان بعد از کامپوزیت 6543135

پوسیده شدن دندان زیر روکش کامپوزیت

یکی دیگر از عوامل ایجاد حساسیت دندان بعد از کامپوزیت، وجود دندان آسیب دیده و پوسیده زیر روکش می باشد. زمانی که روکش کامپوزیت دندان به مرز بین لثه به صورت کامل نچسبد، سوراخ های میکروسکوپیک و ریزی در این قسمت باقی می ماند. در این صورت به مرور زمان مواد غذایی و میکروب ها در این فاصله جا گرفته و باعث ایجاد جرم و پلاک می شوند. این میکروب ها به فضای زیر روکش کامپوزیت دندان نفوذ کرده و در نهایت باعث پوسیدگی دندان های زیر آن می شود. این پوسیدگی باعث التهاب و حساسیت دندان زیر روکش شده و برای فرد آزار دهنده خواهد بود. حتی در مواردی ممکن است به عصب دندان نیز نفوذ نماید و درد بیشتری را به همراه داشته باشد. در این صورت می توان از طریق ایجاد سوراخ کوچکی روی روکش کامپوزیت دندان، به دندان آسیب دیده دسترسی پیدا کرده و عصب کشی را انجام داد.

آسیب دیدن لثه

بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان، توصیه می شود به همراه مسواک زدن از نخ دندان نیز استفاده شود. نخ دندان برای سلامت لثه و حفظ آن از آسیب دیدگی ضروری و لازم می باشد. در صورت عدم استفاده از نخ دندان، پلاک ها و جرم ها بر روی دندان باقی مانده و به مرور زمان باعث التهاب و آزردن لثه ها می شود. بنابراین بهتر است مراقبت های بهداشتی را جدی گرفته و استفاده از مسواک و نخ دندان بعد از نصب روکش را به صورت مرتب و روزانه انجام داد. با این مراقبت ها از حساسیت دندان بعد از کامپوزیت کاسته و از زیبایی طرح لبخند لذت برد.

عدم نصب صحیح روکش کامپوزیت دندان

در کنار استفاده از مواد مرغوب و باکیفیت، انتخاب دندانپزشک نیز در نتیجه نصب روکش کامپوزیت دندان اهمیت زیادی دارد. دندانپزشک باید به صورت صحیح و اصولی روکش را در نهایت دقت و ظرافت بر روی دندان ها نصب نماید. این کار در ماندگاری و عدم بروز عوارضی مانند حساسیت دندان بعد از کامپوزیت تاثیر زیادی دارد. بهتر است قبل از هر انتخابی نمونه کارهای دندانپزشک را دیده و از مراجعین و یا کاربران اینترنتی در مورد میزان رضایت از دندانپزشک سوال نمایید. نصب نادرست روکش کامپوزیت دندان علاوه بر ظاهر غیر قابل قبول، می تواند باعث بروز عوارضی دیگر مانند بیماری های عفونی مربوطه به لثه و دهان شود. این عوارض در مورد کامپوزیت دندان که با سرعت بیشتر و در جلسات کمتری انجام می شود، اهمیت زیادی پیدا می کند. زیرا ممکن است بسیاری از قسمت های ریز بین لثه و روکش پر نشود و باعث ایجاد مشکلات زیادی برای فرد شود.

آشنایی با علایم حساسیت دندان بعد از کامپوزیت

یکی از روش ها جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان ها و لثه، مراجعه سریع به دندانپزشک می باشد. دندانپزشک با بررسی وضعیت موجود و نیز سلامت لثه ها، علت درد و حساسیت را یافته و درمان های لازم را انجام می دهد. ولی برای مراجعه سریع به دندانپزشک بهتر است با علایم هشداردهنده آشنا شوید تا در صورت بروز این مشکل، دندانپزشک را در جریان قرار دهید:

دردهای ارجاعی

دردهای ارجاعی به دردهایی گفته می شود که در دندان های دیگر ایجاد شده است و فرد احساس می کند در دندان روکش شده دردی وجود دارد. این اتفاق با بررسی دندانپزشک قابل پیش بینی و درمان می باشد. به این صورت که ابتدا وضعیت دندان های دیگر بررسی می شود تا در صورت بروز مشکل در آن ها، درمان های لازم انجام گیرد. در این صورت بعد از این درمان، فرد احساس درد و حساسیت دندان بعد از کامپوزیت را نخواهد کرد. در غیر این صورت ممکن است مشکل در همان دندان کامپوزیت شده باشد.

حساسیت دندان بعد از کامپوزیت 5341265126413233

احساس حساسیت و درد در زمان مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های سرد و گرم

بعد از اینکه دندان ها روکش کامپوزیت دندان شوند، اینکه در زمان خوردن و نوشیدن مواد غذایی و مایعات گرم و سرد دچار حساسیت دندان ها و درد شوند بسیار طبیعی است. این تبادل هوای گرم و سرد در داخل دهان باعث ایجاد و بروز این حساسیت می شود. ولی به مرور زمان این مساله برطرف شده و دیگر حساسیتی را احساس نخواهید کرد. در بیشتر موارد این حساسیت در نزدیکی لثه اتفاق می افتد.

روش های درمان حساس شدن دندان بعد از کامپوزیت

همانطور که گفتیم بسیاری از این حساسیت ها در روزها و هفته اول اتفاق می افتد. به مرور زمان مشکل کم رنگ و سپس از بین می رود. ولی در مواردی این حساسیت ها روز به روز بیشتر می شود. در این صورت نیاز است به دندانپزشک مراجعه نمایید. دندانپزشک با بررسی وضعیت موجود و نیز دندان هایی که کامپوزیت نشده اند، می تواند علت را پیدا و روش های درمانی خاصی را ارائه نماید. ولی این موضوع جای نگرانی ندارد و در بسیاری از موارد با استفاده از دهانشویه های ضد حساسیت و یا خمیر دندان های مخصوص این مشکل برطرف می شود. در صورت نیاز دندانپزشک از سایر روش های درمانی مانند عصب کشی دندان زیر روکش و نیز رفع پوسیدگی دندان ها و … مشکل را برطرف می نماید. با توجه به ماندگاری طولانی مدت روکش کامپوزیت دندان، بهتر است سریع تر مشکل را برطرف نمایید.

آیا در صورت حساسیت زیاد می توان کامپوزیت دندان را تعویض نمود

در برخی موارد در صورتی که با وجود درمان های لازم مشکل حساسیت دندان بعد از کامپوزیت رفع نشود، مجبور به تعویض روکش کامپوزیت دندان خواهیم شد. تعویض روکش کامپوزیت دندان آسان تر و ساده تر از لمینت دندان است. در کامپوزیت دندان مینای دندان تراشیده نمی شود، بنابراین آسیبی به آن وارد نخواهد شد. روکش های کامپوزیت به صورت مستقیم بر روی دندان ها نصب می شوند. بنابراین در صورت نیاز می توان آن را تعویض یا ترمیم نمود. برای تعویض روکش کامپوزیت دندان، روکش ها از دندان جدا و بعد از درمان ها و اصلاحات لازم روکش های جدید بر روی دندان قرار می گیرد. سرعت عمل در تعویض روکش کامپوزیت دندان بسیار زیاد بوده و نیازی به اقدام خاصی نیست. حتی در صورت پوسیدن دندان های طبیعی زیر روکش، می توان روکش را از روی دندان برداشته و درمان های لازم را انجام و مجددا روکش کامپوزیت دندان را روی دندان ها قرار داد.

نگهداری و مراقبت از کامپوزیت دندان پیچیده نبوده و نیاز به اقدامات خاصی ندارد. ولی اهمیت نگهداری از کامپوزیت دندان به اندازه ای است که ممکن است در اثر آسیب ها و فشارهای خارج از حد دچار شکستگی و یا لب پر شدن شود. در این صورت به ناچار باید روکش کامپوزیت دندان را ترمیم و در غیر این صورت تعویض نمود. زیرا روکش کامپوزیت دندان مانند لمینت دندان استحکام و مقاومت زیادی در برابر ضربه و تغییر رنگ نداشته و به سرعت می تواند این عوارض برای این نوع روکش ها ایجاد شود. بنابراین مراقبت های بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان اهمیت زیادی در ماندگاری و حفظ زیبایی و شفافیت روکش دارد. در این مقاله می خواهیم با انواع مراقبت های بعد از نصب کامپوزیت دندان آشنا شده و به اهمیت نگهداری از کامپوزیت دندان با توجه به ویژگی های آن اشاره نماییم.

اهمیت نگهداری از کامپوزیت دندان 5487455131541541

حفظ بهداشت دهان و دندان

یکی از اساسی ترین و مهم ترین اقدامات بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. باید با روکش کامپوزیت دندان نیز مانند دندان های طبیعی برخورد کرده و رسیدگی های لازم و ضروری را از آن انجام دهید. کامپوزیت دندان به شدت در برابر لکه دار شدن و بروز عفونت آسیب پذیر بوده و ممکن است تغییر رنگ دهد. رعایت بهداشت دهان و دندان در کنار این موضوع، مانع از تجمع مانده غذاها در لبه های روکش و در نتیجه تجمع باکتری در این محل می شود. عدم رعایت این موارد می تواند منجر به بیماری های لثه و پوسیدگی دندان های زیر کامپوزیت شود. این عوارض باعث بروز مشکلات زیادی برای بیمار شده و در نتیجه ممکن است نیاز باشد تا روکش از روی دندان ها برداشته شود و این اهمیت نگهداری از کامپوزیت دندان را می رساند. بایستی روزی دو بار مسواک زده و برای مراقبت از لثه ها از نخ دندان استفاده نمایید.

خمیر دندان مخصوص دندان کامپوزیت شده

همانطور که گفتیم استفاده از مسواک و خمیردندان نقش مهمی در ماندگاری کامپوزیت دندان دارد. موردی که باید اشاره شود این است که نمی توان از همه نوع خمیر دندان برای دندان های کامپوزیت شده استفاده کرد. با توجه به جنس روکش کامپوزیت دندان و احتمال تغییر رنگ و آسیب پذیر بودن آن بایستی از خمیر دندان هایی استفاده شود که حاوی هیدروژن پراکسید ، سدیم کربنات و جوش شیرین نباشد. این مواد باعث از بین بردن شفافیت و جلای روکش کامپوزیت دندان می شود. همچنین خمیر دندان هایی که حاوی مواد سفید کننده نیز می تواند باعث آسیب رسیدن به روکش کامپوزیت شوند. بنابراین به این نتیجه می رسیم که انتخاب خمیر دندان نقش مهمی در حفظ درخشندگی و زیبایی روکش کامپوزیت دندان دارد. در نهایت خمیر دندان های ژله ای بهترین گزینه برای دندان هایی است که کامپوزیت شده اند.

تغذیه مناسب

تغذیه مناسب بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان بر اهمیت نگهداری از کامپوزیت دندان اشاره دارد. در برخی موارد برای نصب روکش کامپوزیت دندان از مواد بی حس کننده استفاده می شود. تا زمانی که این مواد به صورت کامل از بین نرفته باشند، از خوردن و جویدن مواد غذایی به شدت خودداری نمایید. زیرا از میزان فشار وارده برای این کار آگاه نبوده و می تواند آسیب زیادی به روکش وارد شود.

عدم مصرف مواد غذایی سفت و شیرین

بعد از نصب روکش از گاز زدن مواد غذایی سفت و سخت اکیدا پرهیز نمایید. جنس کامپوزیت دندان به گونه ای است که ممکن است سریعا دچار شکستگی شود. از خوردن غذاهای شیرین به علت پوسیدگی دندان های زیر روکش پرهیز شود. همچنین نباید مواد غذایی چسبناک مانند انواع آبنبات ها جلوگیری شود، زیرا این چسبندگی باعث لق شدن روکش کامپوزیت و در نهایت آسیب به آن می شود.

عدم مصرف مایعات و غذاهای رنگی

در خوردن مایعات و غذاهای رنگی تا می توانید مراعات لازم را به عمل آورید. در صورت مصرف بهتر است سریعا مسواک زده تا اثر رنگ از روی دندان ها پاک شود. در صورت عدم دسترسی به مسواک، آب زیادی بنوشید.

عدم استفاده ابزاری از کامپوزیت دندان

یکی از رفتارهای مخربی که می تواند آسیب جدی به روکش کامپوزیت دندان وارد نماید، استفاده ابزاری از روکش کامپوزیت است. اهمیت نگهداری از کامپوزیت دندان به گونه ای است که این موارد باعث خواهد شد فرد مجبور به تعویض و ترمیم روکش نماید. این کار علاوه بر هزینه نیاز به وقت بیشتری نیز خواهد داشت. بازکردم درب قوطی های فلزی و … می تواند باعث خورد شدن سطح رویی کامپوزیت دندان و یا لب پر شدن آن شود. این اشتباهات منجر به از دست دادن کامپوزیت و یا بد رنگی آن خواهد شد که ضرورت تعویض روکش را به دنبال دارد.

عدم مصرف نوشیدنی های الکلی

نوشیدنی های الکلی و یا مواردی مانند خمیر دندان ها و دهانشویه هایی که حاوی الکل هستند ، باعث ایجاد مشکل برای روکش کامپوزیت دندان می شود. این مواد حاوی الکل هرچند به صورت مستقیم به کامپوزییت دندان فشاری را وارد نمی کند، ولی آن را مستعد آسیب دیدن، تغییر رنگ دادن و لکه دار نمودن خواهند کرد. پس بهتر است از مصرف اینگونه مواد خودداری نموده و در نگهداری از روکش کامپوزیت دندان حساسیت های لازم را داشته باشید.

بیماری هایی مانند دندان قروچه

برخی از افراد دچار بیماری هایی مانند دندان قروچه هستند. این افراد در اثر هر گونه استرس و یا در هنگام خواب دندان های خود را به هم فشار می دهند. این فشارها، روکش کامپوزیت دندان را مستعد ساییدگی و آسیب پذیر نمودن خواهد کرد. اهمیت نگهداری از کامپوزیت دندان به اندازه ای است که توصیه می شود این نوع رفتارها را قبل از اینکه نیاز به ترمیم و یا تعویض کامپوزیت دندان پیدا کنید، رفع نمایید. تا قبل از رفع این مشکل می توانید رد زمان خواب و یا در زمانی که در شرایط استرس زا قرار دارید، از نایت گارد استفاده کنید تا کمترین فشار به دندان های کامپوزیت شده وارد شود.

محافظ دندان

اگر ورزش هایی مانند بوکس، تکواندو، کشتی و هنرهای رزمی ترکیبی انجام می دهید، باید موقع ورزش بین دندان هایتان محافظ بگذارید. این کار باعث می شود در صورت ضربه دیدن، دندان ها کمترین آسیب ممکن را متحمل شوند.

ویژگی های خمیر دندان مخصوص کامپوزیت دندان

خمیردندان نباید خاصیت سایشی زیادی داشته باشد

یکی از مسائلی که همیشه در تبلیغات خمیردندان ذکر می کنند، این است که محصول خاصیت فرسایندگی کمی دارد و برای کسانی که روی دندان هایشان عمل زیبایی انجام داده‌اند بسیار مناسب است. این نوع خمیردندان ها معمولا برای دندان بهترند و فرقی نمی کند دندان طبیعی باشد یا روی آن کامپوزیت کشیده شده باشد.

میزان فرسایندگی خمیردندان با معیاری به نام «سایش نسبی عاج» (RDA) اندازه گرفته می شود. این معیار مشخص می کند که با استفاده از هر خمیردندان، چه مقدار از عاج (نه مینای دندان) ساییده می شود. با اینکه مینا از عاج محکم تر است، RDA هنوز معیار خوبی برای تخمین فرسایندگی خمیردندان به حساب می‌آید.

در کل، RDA کمتر از ۸۰ هم برای دندان های اصلی و هم برای کسانی که کامپوزیت کرده‌اند، مناسب است.

خمیردندان باید دربرابر پوسیدگی از دندان محافظت کند

وقتی دندن هایتان را کامپوزیت می کنید، باید خوب از آن ها مراقبت کنید. کامپوزیتهای مدرن معمولا بسیار مستحکم هستند و پوسیده نمی شوند اما دندان زیرین کامپوزیت امکان خرابی دارد. اگر دندان اصلی پوسیده شود، کامپوزیت هم از بین می برد.

خمیر دندان های ژله ای

به نظر می رسد بهترین خمیر دندان برای دندان های لمینیت و کامپوزیت شده، خمیر دندان های ژله ای هستند زیرا مانند خمیردندان های دیگر خاصیت سایشی ندارند. آنچه مهم است ترکیبات خمیر دندان است.

بیماران نباید پس از لمینت از خمیردندان های حاوی موادی نظیر هیدروژن پراکسید یا جوش شیرین که می تواند به ونیر دندان آسیب برساند استفاده کنند. خمیردندان های ژله ای می توانند ساختار لمینت را برای مدت بیشتری حفظ کرده و در نتیجه درخشندگی دندان های شما برای مدت بیشتری حفظ می شود.

خمیردندان های مخصوص دندان های حساس

خمیر دندان هایی که برای دندان های حساس ساخته شده اند گزینه خوبی برای مراقبت از لمینت و کامپوزیت دندان هستند. اکثر بیماران ممکن است حساسیت زیادی را در روزها یا هفته های ابتدایی پس از ونیر دندان خود حس کنند. خمیردندان مخصوص دندان های حساس می تواند این علائم را کاهش داده و در عین حال ساختار ونیر را حفظ کند.

اهمیت نگهداری از کامپوزیت دندان 36546431215321

بعد از کامپوزیت دندان چه بخوریم

تورم و درد در اطراف دندان ممکن است در جویدن درست غذای شما مشکل ایجاد کند. بنابراین، دندانپزشکان به طور معمول به بیماران توصیه می کنند که بعد از کامپوزیت دندان حداقل دو ساعت از خوردن یا نوشیدن هر چیزی پرهیز کنند.

بعد از آن، ما غذاهای نرم و مایعات را در اولین روز بعد از کامپوزیت توصیه می کنیم. از خوردن هرگونه نوشیدنی داغ خودداری کنید. همچنین حتما مایعات زیادی بنوشید.

نکاتی برای خوردن غذا بعد از کامپوزیت دندان

  • از مصرف غذاهای سفت و سخت پرهیز کنید.
  • از خوردن خوراکی های غذاهای چسبناک پرهیز کنید.
  • از مصرف غذاهای شیرین پرهیز کنید.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی های بسیار گرم و سرد خودداری کنید.
  • با دهان بسته بجوید.

مراجعه مرتب به دندانپزشکی

به دو دلیل باید مرتب به دندانپرشک مراجعه کنید؛ اول اینکه پزشک می تواند از ابتلا به عفونت لثه و دندان جلوگیری کرده و وضعیت دندان هایتان را در شرایطی ایده‌آل نگه دارد. دوم اینکه، در صورت بروز مشکلاتی مانند خرد شدن و ترک خوردن ونیر یا از بین رفتن کامپوزیت بین آن، پزشک می تواند قبل از حاد شدن قضیه آن را برطرف کند.

یادتان نرود که کامپوزیت ونیر هم مانند همه خیلی چیزهای دیگر همیشگی نیست و بعد از مدتی (البته طولانی) باید آن را تعویض کنید. درمورد زمان عوض کردن ونیر یا تغییر مواد تشکیل‌دهنده ونیر جدید، باید از پزشکتان سوال کنید.

اگر می خواهید لبخندی زیبا داشته باشید و شکل ظاهری دندان هایتان را بهتر کنید، کامپوزیت ونیر گزینه‌ای فوق‌العاده است که در موثر بودن آن هیچ شکی وجود ندارد. با این حال، برای اینکه بتوانید حداقل استفاده را از کامپوزیت دندان ببرید، فقط پول دادن و نصب کامپوزیت کافی نیست. باید علاوه بر این، بعد از کامپوزیت کردن دندان ها بتوانید به خوبی از آن ها مراقبت کنید.

ارسال یک دیدگاه