کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دندانپزشکی > مراحل انجام ونیر چگونه است؟

مراحل انجام ونیر چگونه است؟

عناوین محتوایی که می خوانیم .

ونیر کامپوزیت یکی از روش ها برای زیبا کردن خط لبخند در افرادی است که به هر شکلی نقص و عارضه ای در دندان خود دارند. مراحل انجام ونیر کامپوزیت دندان نیز بسیار کوتاه مدت بوده و به همین دلیل است که کامپوزیت دندان یکی از روش های سریع در این حوزه محسوب می شود. برای انجام کامپوزیت ونیر دندان نیاز به یک بار مراجعه به دندانپزشکی بوده تا تمامی مراحل انجام شود. کامپوزیت ونیر در رنگ های مختلف می تواند روی دندان ها قرار گرفته و کاربردهای گسترده ای نیز دارد. از جمله کاربردهای کامپوزیت ونیر می توان به پرکردن فاصله بین دندان ها، پوشش بدرنگی و زرد شدن دندان ها، دندان هایی که شکسته و یا لب پر شده اند و … اشاره کرد. در این مقاله سعی خواهیم کرد مراحل انجام کامپوزیت ونیر دندان را به صورت کامل توضیح داده و مواردی که در هر یک از این مراحل باید رعایت شود را نیز بیان نماییم.

ونیر کامپوزیت دندان در چند مرحله بر روی دندان ها قرار می گیرد

کامپوزیت ونیر یکی از روش های سریع و با هزینه کمتر نسبت به سایر روش ها مانند لمینت دندان می باشد. برای اینکه بیشتر با این روش آشنا شوید، مراحل انجام ونیر کامپوزیت را توضیح خواهیم داد.

انتخاب رنگ کامپوزیت ونیر دندان

یکی از ابتدایی ترین مراحل، انتخاب رنگ روکش می باشد. امروزه رنگ ها و تن های مختلفی از روکش کامپوزیت ونیر دندان در بازار موجود است. هریک از این رنگ ها بنا به تمایل بیمار و آیتم هایی که در نظر گرفته می شود بر روی دندان ها نصب می شوند. آیتم هایی که برای این موضوع در نظر گرفته می شود باید به صورتی باشد که روکش بیشتر به سمت طبیعی دیده شدن پیش رود. نباید رنگ روکش کامپوزیت ونیر باعث جلب توجه و مصنوعی بودن دندان ها شود. انتخاب رنگ روکش برای اساس موارد زیر تعیین می شود:

رنگ پوست بیمار یکی از عوامل تاثیر گذار در انتخاب رنگ روکش کامپوزیت ونیر

رنگ پوست یکی از عوامل موثر در این زمینه است. افرادی که پوست تیره تری دارند، بیشتر باید در انتخاب رنگ دقت نمایند. زیرا انتخاب رنگ های بسیار روشن و سفید باعث غیر طبیعی دیده شدن دندان ها خواهد شد. در مرود افراد سفید پوست این مشکل کمتر دیده می شود و می توان گفت محدودیتی در انتخاب رنگ روکش ندارند. ولی بهتر است از رنگ های روشن و براق استفاده نمایند تا زیبایی طرح لبخند را چند برابر نمایند.

مراحل انجام ونیر 78596335421012854978

رنگ موی فرد نیز در انتخاب رنگ روکش کامپوزیت ونیر موثر است

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در رنگ روکش، رنگ موی فرد است. عموما افراد با رنگ های تیره، موهای مشکی تری نیز دارند. در مقابل افراد سفید پوست، رنگ موها روشن تر می باشد. افرادی که رنگ موی مشکی دارند، بهتر است از روکش های سفید و براق استفاده نکنند. زیرا باعث مصنوعی دیده شدن طرح لبخند خواهد شد.

رنگ سفیدی چشم نیز می تواند در انتخاب رنگ روکش کامپوزیت ونیر تاثیر داشته باشد

رنگ چشم معمولا در افرادی با پوست روشن، سفید تر است و برعکس. بنابراین هرچه همخوانی رنگ سفید چشم با روکش کامپوزیت ونیر بیشتر باشد، طرح لبخند نیز زیباتر و طبیعی تر است.

تمیز کردن دندان هایی که قرار است روکش کامپوزیت ونیر روی آن ها نصب شود

بعد از انتخاب رنگ، تمیز کردن دندان یکی از مراحل انجام ونیر کامپوزیت می باشد. بهتر است قبل از اینکه روکش کامپوزیت ونیر روی دندان ها قرار گیرد، سطح رویی دندان ها صاف و بدون جرم و برجستگی باشد. برای اینکار بایستی دندانپزشک سطح رویی دندان ها را پولیش کرده و جرم ها و برجستگی ها را تمیز نماید. با این کار مینای دندان به صورت کامل دیده می شود.

آماده کردن لثه ها برای نصب کامپوزیت دندان

یکی از مراحل انجام ونیر شامل آماده کردن و لیفت لثه ها می باشد. برای اینکه لثه ها هم تراز شده و بالاتر و پایین تر نباشد، دندانپزشک این کار را انجام می دهد. لیفت لثه ها باعث زیبا تر و مرتب تر دیده شدن کامپوزیت دندان می شود.

آماده کردن دندان ها یکی دیگر از مراحل انجام ونیر

برای انجام این مرحله نیاز است که سطح رویی دندان ها متخلخل شود. برای اینکار با استفاده از سرنگ های مخصوص از ماده اسیدی که به صورت ژل است بر روی دندان ریخته می شود. این ماده حاوی 30 تا 40 درصد اسید فسفریک است که برای ایجاد تخلخل بر روی دندان ها استفاده می شود. بعد از چند ثانیه، ژل از روی دندان ها پاک شده و می توان وارد مرحله بعدی شد.

قرار دادن روکش کامپوزیت ونیر بر روی دندان ها

در مرحله بعدی، ماده کامپوزیت ونیر دندان که حالت پلاستیک مایع دارد، با استفاده از برس های کوچک بر روی دندان قرار می گیرد. ایجاد تخلخل بر روی دندان ها برای این مرحله لازم و ضروری است. زیرا این مواد کاملا بین این سوراخ های کوچک رفته و سطح صاف و یکدستی را ایجاد می نمایند. در اولین مرحله، مواد به صورت لایه نازکی روی دندان قرار می گیرند. قرار دادن مواد کامپوزیت ونیر باید به صورت لایه لایه و به تدریج انجام شود. اینکه به یک باره کلیه مواد روی دندان قرار داده شود، زیبایی کار از بین خواهد رفت. در این روش با هر بار قرار دادن مواد روی دندان، نقص ها و اشکالات برطرف می شود و سطح صافی از روکش بر روی دندان ها قرار گیرد. در هر مرحله قرار دادن مواد بر روی دندان ها، باید سطح را صاف نمود و قسمت هایی که نیاز به مواد اضافه تر دارد را مشخص و در مرحله بعد مواد بیشتری را در آن قسمت قرار داد.

مرحله نهایی برای ثابت کردن مواد ونیر بر روی دندان ها

در مرحله آخر از مراحل انجام ونیر کامپوزیت دندان، باید این لایه های اضافه شده خشک و در محل خود ثابت شوند. برای این منظور از اشعه و لیزر مخصوصی استفاده می شود و بر روی تابانده خواهد شد. مهم ترین نکته در این مرحله، مدت زمانی است که لایه های ونیر کامپوزیت سفت می شوند که بین 10 تا 40 ثانیه است. عموما بسته به مشکلی که برای آن مراجعه شده است، تعداد لایه ها و مدت زمان تابش اشعه تفاوت دارد. برای مشکلات بزرگ تر مانند نامرتبی دندان ها و یا دندان های بسیار زرد و بدرنگ، نیاز است از لایه های بیشتری استفاده و دقت بیشتری نیز اعمال شود. البته وقتی تعداد لایه ها بسیار زیادی باشد، نور به لایه های پایین تر نخواهد رسید و به همین دلیل است که از روش لایه گذاری تدریجی در نصب ونیر کامپوزیت دندان استفاده می شود.

نحوه مراقبت های لازم بعد از نصب روکش ونیر کامپوزیت

برای اینکه بتوان از کامپوزیت دندان بهترین استفاده را نمود، باید مراقبت های بعد از نصب روکش را جدی بگیرید. این مراقبت ها عبارتند از:

نکات بهداشتی از جمله مراقبت های مهم بعد از نصب کامپوزیت ونیر

حفظ بهداشت دهان و دندان یکی از موانع مهم در برابر پوسیدگی و تغییر رنگ دندان ها شود. نیاز است حداقل دو مرتبه مسواک زده و یک بار نیز نخ دندان بکشید. استفاده از دهانشویه ها اگر باعث آسیب به رنگ و شفافیت آن ها نشود، نیز ضروری است.

مراحل انجام ونیر 789764563153

تغذیه مناسب بعد از نصب کامپوزیت ونیر

با توجه به اینکه کامپوزیت مقاومت زیادی در برابر رنگ و فشار ندارد، بنابراین ممکن است در صورت زیاده روی در مصرف نوشیدنی ها و یا مواد غذایی رنگی و سس دار به سرعت تغییر رنگ داده و جلا و زیبایی خود را از دست بدهد. در خصوص مواد غذایی چسبناک و سفت نیز باید دقت شود.

عدم استفاده ابزاری از کامپوزیت ونیر دندان برای جلوگیری از آسیب

جنس کامپوزیت ونیر دندان بسیار ظریف و نازک است. جویدن ناخن، مغز مداد، شکستن یخ و آجیل و … از جمله مواردی است که باعث ترک خوردن روکش خواهد شد.

مراجعه منظم به دندانپزشک یکی از موارد مهم بعد از نصب کامپوزیت ونیر

با توجه به ماندگاری طولانی مدت کامپوزیت ونیر بدون مراجعه به دندانپزشک نمی توان از روکش ها مراقبت نمود. بهتر است هر 6 ماه برای چکاپ وضعیت دندان ها و نیز تمیز نمودن محل هایی که دسترسی بیمار وجود ندارد، به دندانپزشک مراجعه شود.

نوشیدن آب بعد از مصرف هر وعده غذایی برای جلوگیری از تغییر رنگ روکش کامپوزیت ونیر

یکی از راه های جلوگیری از لکه دار شدن کامپوزیت ونیر، نوشیدن آب بعد از هر وعده غذایی و یا زمانی است که به مسواک دسترسی ندارید. آب می تواند اسید دهان که باعث ساییدگی و از دست رفتن شفافیت روکش ها می شودکنترل نماید.

کامپوزیت ونیر چگونه بر روی دندان نصب می شود

در این قسمت می خواهیم بدانیم مراحل انجام کامپوزیت ونیر چیست؟ باید گفت کامپوزیت ونیر یکی از روش های سریع برای پوشش دادن دندان ها به شمار می رود. در این روش در یک جلسه دندانپزشکی و با قرار دادن روکش آماده و از پیش ساخته می توان طرح لبخند را زیبا نمود و نیاز به مراجعات مکرر نمی باشد. بنابراین برای افرادی که دندان های جلویی آن ها دچار مشکل شده است و یا سرعت عمل برایشان اهمیت دارد، روش بسیار مناسبی می باشد و توصیه می شود. مم ترین و اساسی ترین کاری که باید انجام دهید، انتخاب دندانپزشک مجرب در این شاخه است. زیرا کم تجربگی و یا عدم مهارت دندانپزشک می تواند عوارض زیادی مانند پوسیدگی دندان های زیر روکش و یا عفونت در لثه را سبب شود. این کار باید در نهایت ظرافت انجام شود تا بهترین و طبیعی ترین حالت ممکن به دست آید.

بررسی وضعیت دندان ها

دندانپزشک در ابتدا باید وضعیت کلی سلامت دندان ها و لثه را بررسی نماید. دندان ها نباید پوسیدگی و خرابی داشته باشند. ممکن است این خرابی به عصب دندان آسیب زده باشد و بعد از مدتی عوارض خود را نشان دهد. در این صورت دندانپزشک مجبور به تعویض روکش و رفع مشکل خواهد شد که هم هزینه و هم وقت بیمار صرف خواهد شد. لثه ها اهمیت زیادی در نصب روکش دارند. هر گونه بیماری و عفونت در آنها باید شناسایی و درمان شود. زیرا وجود عفونت و اهمیت ندادن به آن باعث گسترش و عوارض جدی تری می شود. انتخاب دندانپزشک حرفه ای در این مرحله کمک خواهد کرد تا هرگونه آسیب شناسایی و قبل از نصب روکش درمان شود تا نیازی به برداشتن مجدد روکش و درمان نشویم. پس توصیه می شود در انتخاب دندانپزشک دقت نمایید و صرفا به دلیل راحتی کار، موضوع را بی اهمیت نشمارید.

انتخاب رنگ

همانطور که گفتیم کامپوزیت ونیر روکش های آماده ای هستند که نیاز به ساخت در لابراتوار ندارند. این روکش ها به صورت پیش ساخته در مطب یا کلینیک ها وجود دارند. مهم ترین قسمت کار انتخاب رنگ است. امروزه رنگ ها و سایه های متنوعی برای روکش تولید شده است. بنابه سلیقه فرد و نیز بررسی پارامترهای لازم، رنگ دلخواه و مناسب انتخاب می شود. این پارامترها شامل رنگ پوست، رنگ سفیدی چشم، رنگ مو، رنگ دندان ها طبیعی فرد و سلیقه فردی مراجعه کننده می شوند. بهتر است با توجه به این فاکتورها رنگ سایه کامپوزیت ونیر انتخاب شود. در غیر این صورت حالت طبیعی دندان حفظ نشده و به عبارتی طرح لبخند غیر واقعی و مصنوعی به نظر می رسد. فردی که پوست تیره تری دارد بهتر است از رنگ های بسیار سفید و شفاف استفاده نکند، در مقابل افرادی با پوست روشن که عموما رنگ چشم و موی روشنی نیز دارند، رنگ های سفید و شفاف تناقض زیادی ایجاد نمی کند.

آماده سازی لثه

برای اینکه طرح لبخند زیباتری ایجاد شود، نیاز است که لثه ها نیز هماهنگ و هم تراز شوند. برای اینکار ابتدا وضعیت لثه ها مشخص و با استفاده از ابزار مخصوص در یک ردیف قرار می گیرند. این کار برای زیبایی و تمیزی کار اهمیت دارد. بخصوص افرادی که تعداد محدودی از دندان های خود را کامپوزیت می کنند، این موضوع می تواند مهم تر باشد.

آماده سازی دندان ها

این مرحله برای اینکه طرح لبخند صاف و یکدستی به دست آید، ضروری می باشد. در این مرحله سطح رویی دندان ها تمیز می شود تا هر گونه جرم و برجستگی از روی دندان گرفته شود. برای اینکار از یک ماده اسیدی ژل مانند استفاده می شود که باید مدت زمان بسیار کوتاه به اندازه 15 ثانیه بر روی دندان ها باقی بماند. زیرا ماده اولیه آن اسید فسفریک است و در صورت قرار گرفتن در مدت زمان طولانی باعث آسیب به رویه دندان می شود. با استفاده از سرنگ های مخصوص این ماده بر روی دندان ها پاشیده می شود و سپس تمیز می گردد. بعد از آن یک سطح صاف و بدون جرم بدست خواهد آمد و دندان ها برای نصب روکش کامپوزیت ونیر آماده اند. تمیزی و صیقلی بودن رویه دندان ها برای چسبانده شدن و قویتر عمل کردن چسب روکش اهمیت دارد.

نصب کامپوزیت ونیر

در مرحله نهایی باید روکش انتخاب شده در رنگ و سایه مشخص بر روی دندان های صاف و صیقلی قرار بگیرد. در این مرحله با استفاده از چسب یا سیمان مخصوص روکش بر روی دندان ها قرار گرفته و با استفاده از اشعه مخصوص سفت می شود. این اشعه و یا لیزر بایستی به مدت 10 تا 20 ثانیه بر روی دندان ها تابانده شود تا چسب سفت و ثابت شود. این نور باعث می شود تا کاتالیزور موجود در کامپوزیت ونیر فعال شده و چسب سفت شود.

در پاسخ به این پرسش که مراحل کامپوزیت دندان به چه شکلی است تا این قسمت مراحل آماده سازی قبل از نصب کامپوزیت را توضیح دادیم. حال که سطح دندان ها آماده است، روکش انتخاب شده بر روی دندان ها قرار می گیرد. برای چسباندن این روکش از چسب مخصوص و یا سیمان مخصوص دندانپزشکی استفاده می شود. این ماده با تاباندن لیزر و اشعه در مدت کوتاهی سفت و روکش را بر روی دندان ها می چسباند. این نور کاتالیزور موجود در کامپوزیت را فعال و چسب را سفت می کند. مدت زمانی که نیاز است این اشعه تابانده شود در حدود 10 تا 20 ثانیه می باشد. پس از اینکه کامپوزیت دندان کامل شد و رضایت از نحوه نصب آن ایجاد گردید، چسب یا سیمان اضافی پاک شده و پولیش نهایی را انجام می دهد. در این مرحله وضعیت دندان ها ثابت شده و رنگ دندان ها نیز همسان می گردد.

مزایای نصب کامپوزیت دندان

حال که تا اینجا به این موضوع پرداختیم که مراحل کامپوزیت دندان به چه شکلی است، می خواهیم در خصوص مزایای استفاده از این روش نسبت به سایر روش ها مطالبی را بیان نماییم. لازم است قبل از انتخاب هر روشی در مورد مزایا و معایب و نیز عوارض آن روش اطلاعات کافی را بدست آوریم. اهم مزایای این روش به شرح زیر است:

هزینه کمتر

این روش در مقایسه با سایر روش ها هزینه کمتری را برای بیمار به همراه دارد. بیشترین مقایسه بین کامپوزیت و لمینت دندان انجام می شود. در این روش نیازی نیست از دندان های فرد قالب گیری و سپس روکش منحصر به فرد در لابراتوار ساخته شود. بنابراین هزینه زیادی نیاز نیست پرداخت شود. بنابراین می تواند جایگزین مناسب و ارزانی بجای روش هایی مانند لمینت دندان به شمار رود.

تعداد جلسات کمتر

این روش تنها در یک جلسه دندانپزشکی انجام می شود. همه مراحل کامپوزیت دندان تنها در چند ساعت تمام خواهد شد. بنابراین برای افرادی که سرعت عمل در رسیدن به زیبایی طرح لبخند مهم است این روش مناسب است.

عدم نیاز به بی حسی و بیهوشی

این روش نیاز به هیچگونه ماده بی حسی ندارد. زیرا تهاجمی روی دندان انجام نمی شود . این روش کاملا بدون درد است.

عدم آسیب به دندان

برای نصب لمینت دندان، قسمتی از مینای دندان تراشیده می شود. این کار می تواند به دندان آسیب برساند. در صورت نیاز به تعویض نیز باید مجددا مینای دندان نازک شود. در صورتی که در نصب کامپوزیت دندان آسیبی به دندان وارد نخواهد شد.

معایب کامپوزیت دندان

همانطور که مزایای این روش را برشمردیم، بهتر است در خصوص معایب آن نیز توضیحاتی داده شود.

مراحل انجام کامپوزیت ونیر چیست؟ 202314654531

مقاومت پایین در برابر لکه دار شدن

این روش بر خلاف لمینت دندان در برابر لکه شدن و تغییر رنگ مقاومت زیادی ندارد. در صورتی که مداوم از نوشیدنی های رنگی و یا مواد غذایی رنگی مصرف نمایید، احتمال تغییر رنگ آن وجود دارد. بنابراین باید مراقبت زیادی از آن انجام شود. سعی کیند رژیم غذایی خود را طوری بچینید که کمترین استفاده از این نوع مواد شود. قهوه، چای و این قبیل نوشیدنی ها تاثیر مخربی در رنگ کامپوزیت دندان خواهد داشت. بهتر است بلافاصله بعد از مصرف آن ها، دندان را مسواک بزنید تا آثار رنگ از روی دندان ها از بین برود

ماندگاری کمتر نسبت به لمینت دندان

کامپوزیت دندان طول عمری بین 7 تا 10 سال دارد. در صورتی که لمینت دندان طول عمری تقریبا دو برابر و بین 10 تا 20 سال را دارا می باشد. مراقبت در این مدت از کامپوزیت دندان باید بیشتر باشد، زیرا سریع تر آسیب می بیند. در صورت عدم مراقبت صحیح این روش ها ممکن است حتی یک سال نیز دوام نداشته باشند.

حالت طبیعی تر کمتر نسبت به لمینت دندان

در نصب لمینت دندان مقداری از مینای دندان تراشیده می شود تا روکش در این قسمت خالی قرار گیرد. این کار باعث می شود حالت دندان ها طبیعی تر شود. در صورتی که در کامپوزیت دندان این کار انجام نمی گردد. روکش کامپوزیت به صورت مستقیم بر روی دندان قرار می گیرد.

مراقبت از کامپوزیت دندان

در این قسمت می خواهیم بدانیم که مراقبت های بعد از نصب کامپوزیت دندان به چه شکل است. یکی از مهم ترین مراحل در این روش ها، مراقبت صحیح و مناسب از این روکش ها می باشد. این مراقبت ها می تواند در طول عمر و ماندگاری آن تاثیر گذار باشد. اهم این مطالب به شرح زیر است:

  • جلوگیری از رفتارهایی مانند شکستن یخ، ناخن، مداد و …
  • عدم مصرف مواد غذایی و یا تنقلات چسبناک مانند شکلات و آبنبات، ممکن است با چسبیدن به روکش، آن را لق نماید.
  • عدم مصرف نوشیدنی های و مواد غذایی رنگی
  • مراقبت های بهداشتی مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مانند دندان های طبیعی

 

ارسال یک دیدگاه