کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دندانپزشکی > مراحل کامپوزیت دندان به چه شکلی است

مراحل کامپوزیت دندان به چه شکلی است

عناوین محتوایی که می خوانیم .

کامپوزیت دندان یکی از روش های محبوب برای زیباتر نمودن خط لبخند افراد است. ممکن است مراحل کامپوزیت دندان یکی از دغدغه های افرادی باشد که قصد انجام این کار را دارند. کامپوزیت دندان کاربردهای زیادی در پوشاندن نقایص دندان مانند لب پر شدن، بدرنگی، فاصله بین دندانی، پوسیدگی دندان و در کل هر عاملی که زیبایی دندان ها را تخریب نماید، دارد. کامپوزیت دندان در سه مرحله انجام می شود و یکی از سریع ترین روش های در حال حاضر برای تغییر دادن لبخند افراد است. این مراحل در یک جلسه دندانپزشکی قابل انجام بوده و نیازی نسیت فرد برای رفع این مشکل مدت ها صبر نماید. در این روش هیچ دردی احساس نمی شود و تنها یک روکش از پیش ساخته و آماده بر روی دندان ها نصب می شود. نیاز به مراقبت های خاصی نیز بعد از نصب نمی باشد.

مراحل کامپوزیت دندان 513541354

آشنایی با مراحل نصب کامپوزیت دندان

همانطور که گفته شد، کامپوزیت دندان یک روکش آماده است که باید بر روی دندان نصب شود. در این روش مانند لمینت دندان نیاز به هیچگونه عملی بر روی دندان ها نمی باشد. نیازی نیست مینای دندان ها تراش داده شود و بنابراین به دندان ها آسیبی نخواهد رسید. مهم ترین کاری که باید فرد انجام دهد، انتخاب رنگ روکش کامپوزیت دندان از طریق مشاوره با دندانپزشک است. ولی باید گفت این روش هم به این آسانی نمی باشد و تخصص دندانپزشک در نحوه نصب روکش بسیار اهمیت دارد. هر گونه ایراد در کار دندانپزشک منجر به عوارضی می گردد. این عوارض عبارتند از پوسیدگی دندان های زیر روکش و یا عفونت لثه و … می باشد. در این قسمت به تمامی این مراحل به صورت مفصل اشاره می نماییم.

انتخاب رنگ کامپوزیت دندان

یکی از مهم ترین تصمیمات در خصوص نصب کامپوزیت دندان، انتخاب رنگ کامپوزیت می باشد. امروزه کامپوزیت دندان در رنگ های متنوع موجود است. بنابراین بیمار به راحتی می توان رنگی را که بیشترین تناسب را با چهره فرد دارد، انتخاب نماید. انتخاب رنگ روکش به دو عامل بستگی دارد. رنگ سفیدی چشم و رنگ چهره باید در این انتخاب لحاظ شود. افرادی که رنگ چهره تیره تری دارند، با انتخاب روکش بسیار روشن دندان ها را از حالت طبیعی خارج می نماید. بنابراین باید رنگ پوست تا حدود بسیار زیادی با رنگ روکش تناسب داشته باشد. رنگ سفیدی چشم نیز معمولا یکی از فاکتورهای این انتخاب است. افرادی که رنگ سفیدی چشم آن ها بالاست، می توانند از رنگ های روشن استفاده نمایند و برعکس. این انتخاب در طبیعی بودن دندان های کامپوزیت شده تاثیر زیادی دارد. طبیعی بودن یکی از فاکتورهای جذابیت و زیبایی خط لبخند در کامپوزیت دندان به شمار می رود.

بررسی وضعیت کلی دندان ها

دندانپزشک بایستی قبل از هر اقدام، وضعیت سلامت لثه و دندان ها را بررسی نماید. هر گونه پوسیدگی که ممکن است به عصب برسد و نیاز به درمان داشته باشد، بایستی قبلا اقدام شود. وگرنه مجبور خواهیم شد روکش را برداشته و درمان کنیم. لثه ها نیز بایستی با هم همتراز شوند. بنابراین قبل از اینکه دندانپزشک مراحل نصب کامپوزیت دندان را شروع نماید، این اقدامات را انجام می دهد.

آماده سازی دندان ها

مرحله اول برای نصب کامپوزیت دندان، آماده نمودن دندان ها است. بایستی سطح رویی دندان ها تمیز و بدون جرم و پلاک باشد. در این صورت کامپوزیت بر روی دندان ها سفت می شود. دندانپزشک سطح رویی دندان ها را تمیز نموده و یک سطح صاف و بدون جرم را ایجاد می نماید. در این مرحله می توان از ماده اسیدی ژل مانند که در قالب های سرنگی موجود است، برای تمیز کردن و صاف نمودن سطح دندان کمک گرفت. این ماده به اندازه 30 تا 40 درصد از اسید فسفریک ساخته شده و بایستی فقط 15 ثانیه بر روی دندان گذاشته شود و سپس پاک شود. با این کار یه سطح صاف و صیقلی برای نصب کامپوزیت دندان خواهیم داشت. هر چه سطح دندان بدون هر گونه موادی باشد، کامپوزیت دندان قوی تر به روی دندان های فرد می چسبد.

نصب کامپوزیت دندان

در پاسخ به این پرسش که مراحل کامپوزیت دندان به چه شکلی است تا این قسمت مراحل آماده سازی قبل از نصب کامپوزیت را توضیح دادیم. حال که سطح دندان ها آماده است، روکش انتخاب شده بر روی دندان ها قرار می گیرد. برای چسباندن این روکش از چسب مخصوص و یا سیمان مخصوص دندانپزشکی استفاده می شود. این ماده با تاباندن لیزر و اشعه در مدت کوتاهی سفت و روکش را بر روی دندان ها می چسباند. این نور کاتالیزور موجود در کامپوزیت را فعال و چسب را سفت می کند. مدت زمانی که نیاز است این اشعه تابانده شود در حدود 10 تا 20 ثانیه می باشد. پس از اینکه کامپوزیت دندان کامل شد و رضایت از نحوه نصب آن ایجاد گردید، چسب یا سیمان اضافی پاک شده و پولیش نهایی را انجام می دهد. در این مرحله وضعیت دندان ها ثابت شده و رنگ دندان ها نیز همسان می گردد.

مزایای نصب کامپوزیت دندان

حال که تا اینجا به این موضوع پرداختیم که مراحل کامپوزیت دندان به چه شکلی است، می خواهیم در خصوص مزایای استفاده از این روش نسبت به سایر روش ها مطالبی را بیان نماییم. لازم است قبل از انتخاب هر روشی در مورد مزایا و معایب و نیز عوارض آن روش اطلاعات کافی را بدست آوریم. اهم مزایای این روش به شرح زیر است:

هزینه کمتر

این روش در مقایسه با سایر روش ها هزینه کمتری را برای بیمار به همراه دارد. بیشترین مقایسه بین کامپوزیت و لمینت دندان انجام می شود. در این روش نیازی نیست از دندان های فرد قالب گیری و سپس روکش منحصر به فرد در لابراتوار ساخته شود. بنابراین هزینه زیادی نیاز نیست پرداخت شود. بنابراین می تواند جایگزین مناسب و ارزانی بجای روش هایی مانند لمینت دندان به شمار رود.

تعداد جلسات کمتر

این روش تنها در یک جلسه دندانپزشکی انجام می شود. همه مراحل کامپوزیت دندان تنها در چند ساعت تمام خواهد شد. بنابراین برای افرادی که سرعت عمل در رسیدن به زیبایی طرح لبخند مهم است این روش مناسب است.

عدم نیاز به بی حسی و بیهوشی

این روش نیاز به هیچگونه ماده بی حسی ندارد. زیرا تهاجمی روی دندان انجام نمی شود. این روش کاملا بدون درد است.

عدم آسیب به دندان

برای نصب لمینت دندان، قسمتی از مینای دندان تراشیده می شود. این کار می تواند به دندان آسیب برساند. در صورت نیاز به تعویض نیز باید مجددا مینای دندان نازک شود. در صورتی که در نصب کامپوزیت دندان آسیبی به دندان وارد نخواهد شد.

معایب کامپوزیت دندان

همانطور که مزایای این روش را برشمردیم، بهتر است در خصوص معایب آن نیز توضیحاتی داده شود.

مقاومت پایین در برابر لکه دار شدن

این روش بر خلاف لمینت دندان در برابر لکه شدن و تغییر رنگ مقاومت زیادی ندارد. در صورتی که مداوم از نوشیدنی های رنگی و یا مواد غذایی رنگی مصرف نمایید، احتمال تغییر رنگ آن وجود دارد. بنابراین باید مراقبت زیادی از آن انجام شود. سعی کنید رژیم غذایی خود را طوری بچینید که کمترین استفاده از این نوع مواد شود. قهوه، چای و این قبیل نوشیدنی ها تاثیر مخربی در رنگ کامپوزیت دندان خواهد داشت. بهتر است بلافاصله بعد از مصرف آن ها، دندان را مسواک بزنید تا آثار رنگ از روی دندان ها از بین برود .

مراحل کامپوزیت دندان 455475415456

ماندگاری کمتر نسبت به لمینت دندان

کامپوزیت دندان طول عمری بین 7 تا 10 سال دارد. در صورتی که لمینت دندان طول عمری تقریبا دو برابر و بین 10 تا 20 سال را دارا می باشد. مراقبت در این مدت از کامپوزیت دندان باید بیشتر باشد، زیرا سریع تر آسیب می بیند. در صورت عدم مراقبت صحیح این روش ها ممکن است حتی یک سال نیز دوام نداشته باشند.

حالت طبیعی تر کمتر نسبت به لمینت دندان

در نصب لمینت دندان مقداری از مینای دندان تراشیده می شود تا روکش در این قسمت خالی قرار گیرد. این کار باعث می شود حالت دندان ها طبیعی تر شود. در صورتی که در کامپوزیت دندان این کار انجام نمی گردد. روکش کامپوزیت به صورت مستقیم بر روی دندان قرار می گیرد.

مراقبت از کامپوزیت دندان

در این قسمت می خواهیم بدانیم که مراقبت های بعد از نصب کامپوزیت دندان به چه شکل است. یکی از مهم ترین مراحل در این روش ها، مراقبت صحیح و مناسب از این روکش ها می باشد. این مراقبت ها می تواند در طول عمر و ماندگاری آن تاثیر گذار باشد. اهم این مطالب به شرح زیر است:

  • جلوگیری از رفتارهایی مانند شکستن یخ، ناخن، مداد و …
  • عدم مصرف مواد غذایی و یا تنقلات چسبناک مانند شکلات و آبنبات، ممکن است با چسبیدن به روکش، آن را لق نماید.
  • عدم مصرف نوشیدنی های و مواد غذایی رنگی
  • مراقبت های بهداشتی مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مانند دندان های طبیعی

کلام آخر

در این مقاله در خصوص اینکه مراحل کامپوزیت دندان به چه شکلی است؟ توضیحات کامل ارائه شد. همچنین مزایا، معایب و روش نگهداری و مراقبت از روکش های کامپوزیت نیز توضیح داده شد. باید گفت کامپوزیت دندان یک روش سریع و آسان برای تغییر در چهره و زیبا نمودن طرح لبخند افراد است. این روش نیاز به مراقبت خاصی ندارد و باید سعی کرد تا حد امکان از فشار و آسیب به روکش ها جلوگیری نمود. از جمله مزایای این روش سرعت در نصب، تعداد جلسات محدود و عدم آسیب به دندان ها در کنار هزینه پایین این روش است. معایب آن نیز به مقاومت کمتر در برابر فشار و نیز تغییر رنگ می باشد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه