کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > ماندگاری لمینت دندان چه میزان است

ماندگاری لمینت دندان چه میزان است

عناوین محتوایی که می خوانیم .

یکی از مسایل مهم در روش های زیبایی مربوط به ماندگاری و طول عمر این روش ها است. برای اینکه بدانیم ماندگاری لمینت دندان چه میزان است و تا چند سال می تواند زیبایی طبیعی دندان ها را حفظ کند، نیاز است با این روش بیشتر آشنا شویم. اینکه لمینت دندان می تواند چه کاربردی داشته باشد و برای چه منظور مورد استفاده قرار می گیرد. باید گفت این روش بادوام بوده و می تواند بیش از یک دهه عمر کند. میانگی این بازه زمانی بین 10 تا 20 سال است. البته می توان با روش هایی این مدت را بیشتر هم نمود. سعی خواهیم کرد در این مقاله نکات مراقبتی را نیز به صورت کامل توضیح دهیم تا طول عمر لمینت دندان را افزایش دهید. همچنین عوامل مختلفی که می تواند در این مورد تاثیر گذار است و می تواند مفید یا مخرب باشد نیز توضیح داده می شود.

ماندگاری لمینت دندان 45450036987555عوامل موثر در طول عمر لمینت دندان

همانطور که توضیح دادیم در پاسخ به این پرسش که ماندگاری لمینت دندان چه میزان است؟ می توان گفت بین 10 تا 20 سال می تواند ادامه داشته باشد. ولی در این مدت عواملی می تواند در کاهش این طول عمر تاثیر گذار باشد. عواملی مانند جویدن مواد سخت مانند یخ یا ناخن، خوردن مواد رنگی که می تواند در تغییر رنگ لمینت تاثیرگذار بوده و زیبایی و شفافیت ان را کاهش دهد، مواد چسبنده مانند آبنبات یا ادامس و … باعث کاهش طو.ل عمر لمینت دندان خواهد شد. همچنین عدم مراجعه به دندانپزشک می تواند مانع تمیز کردن نقاطی شود که بیمار امکان آن را ندارد. این مشکل می تواند باعث تجمع باکتری و پلاک در این نواحی شده و عفونت و سایر عوارض را به همراه داشته باشد. رسیدگی به دندان ها مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مداوم و مرتب از عوامل مثبت در افزایش طول عمر لمینت دندان است.

مراقبت های لازم برای افزایش ماندگاری لمینت دندان

برای نگهداری طولانی مدت از روکش لمینت دندان نیاز است مراقبت های بعد از نصب را جدی بگیرید. در این قسمت می خواهیم به مهم ترین مراقبت هایی که لازم است اشاره کنیم:

عدم استفاده از دندان به عنوان ابزار

در صور تی که از دندان های لمینت شده به عنوان ابزاری برای باز کردن درب وسایل و یا گاز زدن مواد سخت استفاده نمایید، باعث آسیب خواهید شد. شکستن و ترک خوردن روکش دندان یکی از مواردی است که باعث کاهش ماندگاری لمینت دندان می شود.

عدم استعمال دخانیات

مصرف دخانیات از دو جنبه می تواند باعث کاهش طول عمر لمینت دندان شود. یک مورد اینکه مواد دخانی باعث تغییر رنگ و زرد شدن دندان ها می شود. هر چند مقاومت لمینت دندان در برابر تغییر رنگ زیاد است، ولی مصرف مدوام این مواد می تواند تاثیر منفی خود را بگذارد. از طرفی افراد سیگاری ممکن است در رعایت بهداشت دهان و دندان خود ضعیف عمل نمایند. این موضوع می تواند باعث تجمع پلاک در مرز لثه ها شده و عمر مفید لمینت دندان را کاهش دهد. در ضمن می تواند باعث بروز بیماری های لثه و عوارضی مانند پوسیدگی دندان ها گردد.

مراجعه منظم به دندانپزشک

لازم است بعد از نصب لمینت دندان، برای ارزیابی وضعیت سلامت دندان ها، هر شش ماه به دندانپزشک مراجعه نمایید. این مراجعات برای اینکه مطمئن شوید عفونت یا سایر مسایل دندان ها و روکش را تهدید نمی کند، باید به دندانپزشک مراجعه نمایید. نیاز است دندانپزشک قسمت هایی از دندان را بیمار دسترسی کامل را ندارد، تمیز نماید و مانع پخش عفونت به سایر قسمت ها شود.

ماندگاری لمینت دندان 21997643052138مراقبت های بهداشتی

لمینت دندان نیز برای ماندگاری و حفظ سلامت نیاز به مراقبت های بهداشتی دارد. از جمله این مراقبت ها استفاده منظم و روزانه مسواک و نخ دندان است. این اقدامات برای حفظ سلات و درخسندگی دندان ها مفید بوده و می تواند از بروز بیماری های لثه جلوگیری نماید. در هنگام مسواک زدن لازم است از مسواک نرم استفاده نمایید تا خراشی بر روی روکش ها ایجاد نشود. همچنین لازم است در انتخاب خمیر دندان مشاوره نموده و دقت لازم را داشته باشید. خمیر دندان هایی که حاوی مواد سفید کننده هستند، می توانند باعث کدر شدن رنگ روکش ها و نیز کاهش طول عمر شفافیت آن ها شوند.

درمان دندان قروچه

یکی از عادات رفتاری که می تواند تهدیدی برای لمینت دندان به شمار رود، دندان قروچه است. این عادت رفتاری می تواند منشا روانی داشته باشد. فرد در زمان عصبانیت، استرس، دلهره و از این قبیل مسایل، دندان های خود را به هم فشار می دهد. این فشار می تواند آسیب جدی به روکش دندان ها وارد کند و طول عمر آن را کاهش دهد. بهتر است این مشکل برطرف شود و سپس اقدام به لمینت دندان نمایید. در صورت نصب لمینت با وجود این مساله، توصیه می شود در زمان خواب و ورزش از نایت گارد یا محافظ دندان استفاده کنید. این کار مانع ساییده شدن دندان ها بهم و وارد شدن آسیب می شود.

تعویض لمینت دندان

در صورتی که به دلیلی روکش لمینت دندان دچار آسیب شود، امکان ترمیم آن وجود ندارد. برای نصب مجدد باید روکش برداشته و تعویض گردد. برای تعویض لمینت دندان نیاز است مجددا قسمتی از مینای دندان تراشیده شود. این مساله باعث آسیب بیشتر به این ناحیه اصلی دندان می گردد. چون دندان ها قبلا نیز تراشیده شده اند، در صورتی که فرد لمینت را تعویض ننماید، چهره بدی به دندان ها خواهد داد. زیرا مینای دندان نازک شده است و این باعث بدشکلی دندان ها خواهد شد. بنابراین مجبور به تعویض روکش ها با مواد جدید خواهید بود. به همین دلیل توصیه می شود مراقبت های بعد از نصب را جدی گرفته و بر ماندگاری روکش دندان بیافزایید.

بررسی عوامل موثر در کاهش طول عمر لمینت دندان

برای اینکه بدانیم دلایل کاهش طول عمر لمینت چیست؟ باید به عوامل تاثیر گذار در این زمینه اشاره کنیم. ابتدا باید گفت روکش لمینت دندان از مقاومت و استحکام زیادی در برابر فشار و ضربه و همچنین تغییر رنگ و لکه برداری برخوردار است. با این حال نیاز است مراقبت هایی انجام شود تا در این فاصله زمانی طولانی مدت که ممکن است به بیش از 15 سال نیز برسد، زیبایی طرح لبخند حفظ شود. در این قسمت به دلایل کاهش طول عمر لمینت دندان و مراقبت هایی که باید انجام شود اشاره خواهیم کرد:

دلایل کاهش طول عمر لمینت 8789856121256451200

تغذیه بعد از نصب روکش لمینت دندان

یکی از موارد مهم برای حفظ ماندگاری روکش لمینت دندان، نحوه تغذیه بعد از نصب روکش است. غیر از حفظ روکش، ظاهر آن نیز نقش اساسی در زیبایی طرح لبخند دارد. بنابراین بعد از نصب باید از مصرف مداوم نوشیدنی ها و مواد غذایی رنگی به شدت پرهیز نمود تا باعث بدرنگی روکش نشود. از آنجایی که تعویض روکش لمینت دندان آسیب زیادی به مینای دندان وارد می کند تا حد امکان باید مراقبت های لازم صورت گیرد. از طرفی خوردن مواد غذایی چسبناک و شیرین می تواند باعث لق شدن روکش و از دست رفتن چسبندگی آن به مینای دندان شود. شیرینی بیش از حد مجاز باعث اسیدی شدن داخل دهان و مشکلات بعد از آن می شود. پس در این مدت بهتر است تعادل را در مصرف مواد غذایی رنگی، شیرین و چسبنده را رعایت نمایید. با اینکه مقاومت روکش لمینت دندان در مقابل لکه پذیری و بدرنگی بسیار بالا می باشد، ولی رعایت این موارد ضروری است.

مراجعات مکرر به دندانپزشک

یکی از دلایل کاهش طول عمر لمینت دندان، عدم مراجعات منظم و به موقع به دندانپزشک می باشد. بعد از نصب لمینت دندان لازم است فرد سالیانه دو بار به دندانپزشک مراجعه نماید. در این جلسات وضعیت دندان های زیر روکش، وضعیت سلامت لثه و دیگر پارامترهای لازم مورد بررسی قرار می گیرد. همانطور که گفته شد لمینت دندان امکان ترمیم ندارد و بایستی در صورت لزوم تعویض گردد. بهتر است پیشگیری های لازم برای جلوگیری از این کار صورت گیرد. در این جلسات دندانپزشک قسمت هایی از دندان را که امکان تمیز کردن آن برای فرد وجود ندارد، را تمیز کرده و ضدعفونی می نماید تا در صورت وجود عفونت، این مشکل به سایر قسمت های دهان نفوذ نکند. همچنین ممکن است دندان های زیر روکش دچار عفونت و پوسیدگی شوند که برای فرد امکان تشخیص وجود ندارد. در این جلسات این موارد نیز بررسی می شود.

عادات غلط رفتاری

هر فرد ممکن است خصوصیات و عاداتی داشته باشد که به قسمت هایی از بدن آسیب برساند. در مورد دندان ها نیز وضعیت به همین شکل می باشد. عادات غلط رفتاری مانند ناخن جویدن، دندان قروچه و … باعث آسیب های جدی به دندان ها می شود. بهتر است قبل از هر اقدامی این رفتارها اصلاح شود. زیرا تاثیر مخربی بر روی روکش لمینت دندان نیز خواهد گذاشت. دندان قروچه در این بین از اهمیت بیشتری برخوردار است. دندان قروچه غیر از اعمال فشار به دندان ها، باعث ساییدگی آن ها نیز شده و به مررو زمان ارتفاع دندان ها کاهش می یابد. در مورد روکش لمینت دندان نیز وضعیت به این شکل است و می تواند آسیب جدی به روکش وارد دنماید. بهتر است در موقع خواب که بیشترین مشکل ایجاد می شود، از محافظ دندان یا نایت گارد استفاده کنید.

رعایت موارد بهداشتی

همواره موارد بهداشتی برای حفظ سلامت دندان ها توصیه می شود. درمورد دندان های لمینت شده نیز وضعیت به این شکل می باشد و تفاوتی در این میان وجود ندارد. استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان مناسب دندان های روکش شده یکی از این موراد بهداشتی است. همچنین استفاده از نخ دندان برای حفظ سلامت لثه نیز بسیار الزامی می باشد. پس می توان گفت یکی از دلایل کاهش طول عمر لمینت دندان، عدم رعایت موارد و مراقبت های بهداشتی می باشد که در کمترین زمان باعث از دست رفتن روکش دندان می شود. بهتر است برای افزایش ماندگاری و طول عمر لمینت دندان روزی دوبار از مسواک و یک بار از نخ دندان استفاده نماید. در این صورت مواد غذایی از لابلای مرز بین لثه و روکش خارج شده و احتمال عفونت لثه و پوسیدگی دندان های زیر روکش لمینت دندان به کمترین مقدار می رسد.

مواد استفاده شده در ساخت لمینت دندان

ماندگاری لمینت دندان تا حدود زیادی به مرغوبیت و کیفیت مواد بکار رفته در ساخت آن بستگی دارد. بهتر است در زمان انتخاب مواد روکش، بهترین و مرغوب ترین مواد را انتخاب نمایید تا طول عمر روکش را تضمین کنید. از آنجایی که روکش لمینت دندان می تواند حداقل تا 15 سال بر روی دندان باقی بماند، بهترین و باکیفیت ترین مواد باید در این مورد استفاده شود. غیر از استحکام روکش، زیبایی ظاهری آن نیز مورد توجه است. مواد باکیفیت دارای جلا و شفافیت زیادی بوده و در نتیجه فرد می تواند تا سال ها زیبایی طرح لبخند خود را داشته باشد.

 

کیفیت آماده سازی لمینت دندان

طرز کار و روش آماده‌ سازی لمینت دندان اهمیت زیادی دارد. کیفیت ساخت، تعیین ‌کننده ویژگی‌های لمینت به‌ ویژه در لبه ‌های آن و همچنین تماس آن با دندان های مجاور است. همچنین آماده سازی لمینت بر رنگ نهایی دندان و انطباق آن با دندان‌های مجاور تأثیر می‌گذارد.

وضعیت دندان

در صورتی که ساختار دندان برای لمینت کردن قوی و مناسب باشد احتمال لب پر شدن و ترک خوردن لمینت و یا جدا شدن آن کمتر می‌شود. روش‌هایی مانند روکش کردن برای دندان هایی که استقامت کافی ندارند و ساختار آنها تضعیف شده است گزینه بهتری می‌باشد.

رنگ دندان

رنگ اصلی دندان و همچنین میزان تراشیدن آن پیش از لمینت کردن، بر رنگ نهایی دندان لمینت شده تأثیر می‌گذارد. در صورتی که لکه و بدرنگی دندان قابل توجه باشد، باید بخش بیشتری از مینای دندان تراشیده شود تا بدرنگی دندان از پشت لمینت بازتاب نشود. بنابراین روش بهتر این است که پیش از لمینت کردن دندان‌ها را سفید کنید تا میزان تراشیدن دندان حداقل برسد. به این ترتیب احتمال تغییر رنگ دندان لمینت شده و نیاز به تعویض آن کاهش پیدا می‌کند.

آماده سازی دندان

روش مناسب برای آماده‌ سازی دندان به ویژه لبه ‌های دندان پیش‌ از لمینت کردن اهمیت بسزایی دارد. دندانپزشک باید بسته به قدرت و استحکام دندان و نیازهای زیبایی، آماده سازی را انجام دهد. بنابراین نمی‌توان برای همه دندان‌ها و همه بیماران، دقیقاً یک کار را انجام داد. بسته به شرایط ممکن است لازم باشد ارتفاع دندان کاهش پیدا کند و یا لبه‌ های دندان دست ‌نخورده بمانند.

دلایل کاهش طول عمر لمینت 865478643524541531231

انحراف و کجی دندان‌ها

در صورتی که دندان‌ها هم ردیف نباشند ممکن است لازم باشد آماده سازی بیشتری قبل از چسباندن لمینت، انجام شود. در صورتی که دندان به داخل دهان شیب داشته باشد ممکن است نیاز به آماده‌ سازی کمتر باشد و بتوان ضخامت لمینت را کمی بیشتر کرد.

چسباندن لمینت به دندان

نوع چسب دندان مورد استفاده برای چسباندن لمینت، مرغوبیت آن و روش چسباندن در استحکام نهایی دندان لمینت شده و طول عمر آن نقش دارد. روش صحیح چسباندن می‌تواند از لمینت محافظت کرده و مانع ایجاد هر گونه آلودگی در چسب و تضعیف پیوند بین دندان و لمینت شود.

بهداشت دهان

شاید بتوان گفت مهم‌ترین نکته ‌ای که باید برای افزایش عمر لمینت رعایت کنید، بهداشت دهان است. در صورتی که بهداشت دهان و به درستی رعایت نکنید دندان دچار پوسیدگی شده و احتمال مشکلات لثه افزایش می یابد. در صورتی که چنین اتفاقی رخ بدهد احتمالاً لمینت خود را از دست می‌دهید.

برنامه غذایی

در صورتی که غذاهای پر رنگدانه زیاد مصرف می‌کنید یا سیگار می‌کشید احتمال تغییر رنگ لمینت بیشتر می‌شود. به ویژه در مورد لمینت کامپوزیتی احتمال تغییر رنگ و لکه بیشتر است.

عادات دهانی

برخی از عادات دهانی احتمال لب پر شدن یا شکستن لمینت را افزایش می‌دهند. رایج ترین این عادت ها عبارتند از جویدن غذا ناخن، جویدن یخ، جویدن مداد و دندان قروچه.

چکاپ های دندانپزشکی

چکاپ های منظم دندانپزشکی باعث می‌شود احتمال بروز مشکلات جدی دندانی و از دست دادن لمینت کاهش پیدا کند. دندانپزشک در صورت لزوم به موقع تمیز کاری حرفه‌ ای و جرم گیری انجام می‌دهد و به این ترتیب عمر دندان‌های طبیعی و لمینت افزایش می‌یابد.

 

ارسال یک دیدگاه