لیفت سینوس چیست؟

عناوین محتوایی که می خوانیم .

ممکن است در زمان کاشت ایمپلنت دندان مجبور به لیفت سینوس شوید. سینوس لیفت عملی است که در آن به فک بالا استخوان اضافه می شود تا جایی برای کاشت دندان و ایمپلنت وجود داشته باشد. معمولا این جراحی بوسیله متخصص جراحی فک و صورت یا پریودنتیست قابل انجام می باشد. زمانی که فرد یک یا چند دندان خود را از دست می دهد و تصمیم به ایمپلنت دندان یاکاشت می گیرد، نیاز است که در فک استخوان کافی برای قرار دادن پایه وجود داشته باشد. در غیر این صورت جراح مجبور به اضافه کردن استخوان به فک بالا می شود. این جراحی در انواع مختلف سینوس فکی، سینوس بسته و باز انجام می گیرد که در این مقاله به بررسی تک تک این روش ها و مزایا و معایب آن ها خواهیم پرداخت.

انواع جراحی لیفت سینوس

ابتدا باید بدانیم اصولا سینوس ها در کجای صورت قرار گرفته و چه اهمیتی برای بدن دارند. سینوس ها در قسمت بالای دندان های آسیاب بزرگ و کوچک دیده می شوند. در بسیاری از مواقع ممکن است ریشه دندان در حفره های سینوس تشکیل شده باشد. سینوس فک بالایی قسمتی از مجاری تنفسی فرد را نیز تشکیل می دهد و توسط مجرای استنون به بینی فرد اتصال پیدا می کند. عفونت و پوسیدگی دندان های آسیاب روی سینوس ها تاثیر بدی خواهد گذاشت. و باعث فعال شدن بیماری سینوزیت در فرد خواهد شد. بعد از کشیدن این دندان ها، استخوان فک بالا دچار تحلیل شده و این عامل عدم موفقیت ایمپلنت دندان به دلیل نیود استخوان کافی است. بنابراین برای رفع این مشکل و بالابردن احتمال موفقیت جراحی نیاز به لیفت سینوس خواهیم داشت.

لیفت سینوس 65156111

حال برای انجام این جراحی ابتدا جراح برشی در بالای دندان ها ایجاد می نماید تا به استخوان مورد نظر دست یابند. سپس محل برش را با استفاده از غشای مصنوعی که ممبرین نام دارد و از طریق پیوند استخوان پر نموده و محل را بخیه می زنند. جراحی های لیفت سینوس در دو نوع جراحی سینوس بسته و سینوس باز توسط متخصصین انجام می گیرد. در صورتی که برای کاشت ایمپلنت دندان مجاب به انجام جراحی سینوس لیفت هستید، نیاز است کاشت دندان را به 4 تا 9 ماه بعد موکول نمایید. چون برای این جراحی و اصلاح محل جراحی نیاز به زمان خواهید داشت. این زمان متغیر بستگی به شرایط و وضعیت جسمانی بیمار دارد. در برخی موارد پیوند استخوان، از استخوان های خود بیمار استفاده می شود.

جراحی سینوس لیفت باز

برای انجام این روش نیاز است که استخوان به اندازه 5 سانتی متر بالا تر برد شود و جای استخوان تحلیل رفته به وسیله تزریق پودر استخوان پر شود. سپس یک لایه غشا روی این قسمت قرار می دهند. در برخی موارد ممکن است ایمپلنت دندان بلافاصه یا بعد از مدت کوتاهی قابل انجام باشد.

جراحی لیفت سینوس بسته

این روش برای مواقعی است که استخوان دندان های آسیاب تحلیل رفته و به کمتر از 2 میلی متر رسیده باشد. در این صورت استخوان تا زیر سینوس با ابزار مخصوص سوراخ شده و پودر استخوان تزریق می شود. در این حالت باید دقت و مهارت دندانپزشک به قدری باشد که به سینوس بیمار آسیبی وارد نکند. در این صورت ممکن است عفونت و پارگی غشای سینوسی را به همراه داشته باشد.

عوارض لیفت سینوس

معمولا بعد از اینکه بی حسی یا اثرات بیهوشی از بین رفت، در ناحیه سینوس درد زیادی را احساس کنید. در این صورت مجاز هستید از داروهای مسکنی که دندانپزشک تجویز کرده است استفاده نمایید.

در صورتی که محل جراحی دچا ر تورم و کبودی شد باید از کمپرس یخ استفاده کرده و بر روی ناحیه جراحی قرار دهید.

وجود مقدار کمی خون در بزاق بیمار طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. می توانید از چای کیسه ای در محل جراحی به مدت 15 دقیقه استفاده کنید.

عفونت در هر صورت ممکن است برای بیمار پیش آید. نیاز به مصرف آنتی بیوتیک در فواصل زمانی مشخص و منظم دارید.

مراقبت های بعد از لیفت سینوس

استفاده از کمپرس یخ برای کاهش میزان توردن رد 48 ساعت اول جراحی می تواند بسیار کمک کننده باشد. ممکن است حتی این کبودی ها تا زیر چشم هم ادامه داشته باشند که حالت ناخوشایند و درد آوری برای بیمار دارد. پس از 2 روز اول نیاز است از کمپرس گرم بر روی ناحیه جراحی استفاده شود تا جریان خون در این قسمت شروع به گردش نماید.

در صورتی که با مقداری خون در محل جراحی مواجه شدید، می توانید با داروها و قطره های تجویز شده مشکل را برطرف نمایید.

مصرف دخانیات در دو هفته اول جراحی به شدت باید پرهیز شود. بخصوص سیگار که می تواند برای بیمار مشکلات زیادی را بوجود آورد.

نیاز است هفته اول پس از جراحی از مایعات یا مواد غذایی که نیاز به جویدن ندارد استفاده کیند. برای نوشیدن مایعات به هیچ عنوان نی را بکار نبرید. فشاری که برای مکیدن مواد داخل نی ایجاد می شود بر روی محل جراحی سینوس ها مضر می باشد.

لیفت سینوس 9614894

در هنگام عطسه و سرفه به هیچ عنوان از بینی خود استفاده نکنید. سعی کنید دهان خود را باز نگهدارید تا فشاری به محل جراحی وارد نشود.

رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از مهم ترین مسایلی است که می بایست رعایت شود. استفاده از مسواک و دهانشویه های مخصوص برای این مدت بسیار ضروری و مفید فایده خواهد بود.

پس از لیفت سینوس نیاز است چند ماه صبر کنید تا پیوند استخوان انجام شود. در این مدت می توانید از فاکتورهای رشد استخوان استفاده کرده و روند بهبود را سرعت ببخشید.

کلام آخر

استخوان فک بالا می تواند بدنبال عواملی مانند عفونت لثه یا تحلیل لثه دچار تحلیل گردد. در صورتی که بخواهید برای ایمپلنت دندان اقدام نمایید، نیاز است در محل کاشت پایه استخوان کافی وجود داشته باشد. در صورتی که این استخوان تحلیل رفته باشد نیاز است از طریق پیوند استخوان یا تزریق استخوان به حفره های سینوس، فضای کافی را ایجاد نمود. یکی از این روش های لیفت سینوس می باشد که بر اساس مقدار تحلیلی استخوان بصورت لیفت سینوس بسته یا لیفت سینوس باز انجام می گیرد.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه