کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > لمینت دندان نامرتب امکان پذیر است

لمینت دندان نامرتب امکان پذیر است

عناوین محتوایی که می خوانیم .

نامرتب بودن دندان عبارت از بهم ریختگی و عدم هماهنگی دندان ها می باشد. می خواهیم بدانیم که آیا لمینت دندان نامرتب امکان پذیر است یا خیر؟ به عبارت دیگر لمینت دندان می توان نامرتب بودن و ناهماهنگی دندان ها را پوشش دهد. نامرتب بودن دندان ها می تواند باعث ایجاد عدم تقارن در میان دندان ها شود. این مساله به غیر از نازیبایی که موضوعی ظاهری است ، باعث ایجاد مشکلات دیگر نیز شود. از جمله این مشکلات می توان به کاهش اعتماد به نفس، مسایل مربوط به گوارش در اثر درست نجویدن مواد غذایی و یا پوسیدگی دندان ها به علت عدم امکان مسواک زدن صحیح و … اشاره نمود. لمینت دندان می تواند غیر از به همراه آوردن زیبایی برای دندان ها، این مشکلات را نیز مرتفع نماید. در این مقاله به صورت کامل در این خصوص صحبت خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

لمینت دندان نامرتب 216541321656878632آیا می توان همیشه از لمینت دندان برای دندان های نامرتب استفاده کرد

اینکه آیا می توان برای همه انواع نامرتبی دندان، از روش لمینت دندان استفاده کرد یا خیر، بستگی به میزان ناهماهنگی دندان ها دارد. در مواقعی که میزان کج بودن دندان ها به حدی است که با کمی تراش دادن مینای دندان و نصب لمینت، شکل ظاهری دندان ها را می توان اصلاح نمود، این روش کارساز است. در مواقعی کجی دندان ها به حدی زیاد است که نیاز است ابتدا دندان ها را سرجای خود مرتب نمود و سپس لمینت کرد. برای اینکار دندانپزشک از شما می خواهد که با ارتودنسی، دندان ها را مرتب نموده و سپس از لمینت دندان استفاده کنید. همچنین برای دندان هایی که فاصله زیادی از هم دارند نیز این روش پیشنهاد می گردد. موضوع دیگر دندان های نیش فرد است که در صورت سالم بودن، لمینت بهترین راهکار می باشد. پس می توان گفت برای ناهماهنگی های جزئی، لمینت دندان بهترین گزینه است.

آشنایی با فرآیند لمینت دندان های نامرتب

تا اینجا متوجه شدیم که لمینت دندان نامرتب امکان پذیر است. حال می خواهیم مرحله به مرحله این روش را توضیح دهیم تا کاملا با نحوه انجام لمینت دندان آشنا شوید:

مرحله اول: انتخاب دندانپزشک

این مرحله یکی از مهم ترین مراحل برای کسب بهترین نتیجه است. انتخاب دندانپزشک می تواند یکی از اساسی ترین مراحل در لمینت دندان باشد. اینکه تخصص و تبحر دندانپزشک در این زمینه تا چه حدی است، می تواند در کسب نتیجه تاثیر زیادی داشته باشد. غیر از اینکه دندانپزشک می تواند در طبیعی تر بودن لمینت دندان از طریق نحوه نصب و رنگ لمینت تاثیر گذار باشد، عدم تخصص او باعث ایجاد مشکلات و عوارض جبران ناپذیری نیز خواهد شد. در صورتی که دندانپزشک مراحلی مانند تراشیدن مینای دندان و نحوه نصب روکش را به صورت دقیق و حساب شده انجام دهد، ممکن است به دندان آسیب جدی وارد شود. عدم نصب صحیح روکش ممکن است باعث ایجاد پوسیدگی دندان های زیر روکش و شکست خوردن این روش گردد. فضای ایجاد شده بین روکش و لثه محل تجمع میکروب ها و در نتیجه پوسیدگی دندان می گردد.

مرحله دوم: مشاوره و معاینه

پس از انتخاب دندانپزشک، اولین جلسه معاینه و مشاوره در خصوص وضعیت دندان های بیمار است. در این مرحله دندانپزشک به صورت دقیق وضعیت دندان ها را از نظر عدم تقارن و نامرتب بودن بررسی می نماید. همچنین نیاز است که سلامت دندان ها نیز بررسی شود. این موضوع می تواند در دوام و طول عمر روکش دندان بسیار تاثیر گذار است. اگر دندان ها نیاز به ترمیم داشته باشند، بهتر است ابتدا این اقدامات انجام و سپس لمینت روی دندان نصب شود. در این مرحله طرح لبخند نیز برای بیمار طراحی می شود. با استفاده از شبیه سازی های کامپیوتری می توان طرح لبخند آزمایشی را بر روی دندان ها امتحان نمود تا تصمیم نهایی گرفته شود. مهم ترین هدف از نصب لمینت دندان زیباتر نمودن طرح لبخند است. اینکه چه طرحی می تواند برای صورت و چهره شما مناسب باشد و اینکه چه رنگی داشته باشد، بستگی به نظر دندانپزشک و انتخاب بیمار دارد. هرچه این حالت و رنگ طبیعی تر انتخاب شود، چهره زیباتری به فرد خواهد داد.

مرحله سوم: تراشیدن مینای دندان و قالب گیری

در این مرحله نیاز است مقدار جزئی از مینای دندان نیز تراشیده شود تا با نصب روکش، حالت زحمتی به دندان ها داده نشود. میزان تراشیدن مینای دندان باید با دقت انجام شود. زیرا نامرتب بودن دندان ها باعث می شود که تراز دندان ها بهم بخورد. برای ایجاد همگنی و هم ترازی باید دندانپزشک با مهارت این کار را انجام دهد. سپس در نهایت قالبی از دندان های تراشیده شده تهیه و یا از طریق سیستم تصویر برداری دیجیتال به لابراتوار ارسال می گردد. مرحله قالب گیری نیز به تخصص و تبحر زیادی نیاز دارد تا کوچکترین تغییرات در نظر گرفته شود. برای اینکه مقداری از مینای دندان از دست رفته است، ممکن است این موضوع برای بیمار آزاردهنده باشد. بنابراین از روکشی از جنس آکریلیک به صورت موقتی بر روی دندان ها استفاده می شود تا روکش نهایی آماده گردد.

مرحله چهارم: نصب روکش دائمی لمینت دندان

پس از آماده سازی روکش نهایی که معمولا بین یک تا دو هفته طول خواهد کشید، نیاز است مجددا به دندانپزشک مراجعه نمایید. در این مرحله مجددا دندانپزشک وضعیت دندان ها را قبل از نصب روکش نهایی بررسی می نماید. در صورت تایید، روکش نهایی با استفاده از چسب یا سیمان مخصوص بر روی دندان ها قرار می گیرد. لازم است دندانپزشک تمامی قسمت های بین لثه و روکش را پر نماید تا جای خالی باقی نماند. سپس از لیزر مخصوص برای سفت کردن این چسب استفاده می شود. در طول چند دقیقه چسب یا سیمان سفت می گردد. سپس سیمان یا مواد اضافی از روی دندان پاک می شود و کار به اتمام می رسد. لازم است بعد از این مرحله مراقبت هایی از قبیل عدم خورد کردن یا جویدن مواد غذایی سخت، مراقبت از تغییر رنگ روکش، رعایت نکات بهداشتی و … توسط بیمار انجام شود.

لمینت دندان نامرتب 213456453123135مزایای لمینت دندان های نامرتب

در این قسمت می خواهیم مزایای این روش را توضیح دهیم. آشنایی با این مزایا می تواند فرد را در انتخاب این روش کمک نماید:

تعداد جلسات محدود

یکی از مهم ترین مزایای این روش، تعداد مراجعات محدود است. برای نصب لمینت دندان نامرتب بایستی فرد دو جلسه به دندانپزشک مراجعه نماید. مراجعه اول برای قالب گیری و مراجعه دوم برای نصب روکش لمینت دندان می باشد. سپس مراجعات به صورت شش ماهه برای چکاپ وضعیت دندان ها و نیز تمیز نمودن بخش هایی از دندان که بیمار امکان آن را ندارد.

مقاومت در برابر تغییر رنگ

لمینت دندان به راحتی در برابر مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی، دچار تغییر رنگ نمی شود. هر چند بهتر است در این خصوص مراقبت های بیشتری انجام شود.

 

ماندگاری بالا

لمینت دندان نامرتب می تواند بین 15 تا 20 سال دوام و ماندگاری داشته باشد. هرچند مراقبت از روکش نیز توصیه می گردد. عدم مراقبت لازم ممکن است این مدت را کاهش دهد. برعکس مراقبت های صحیح می تواند حتی تا 30 سال نیز ماندگاری را به همراه داشته باشد.

مراقبت از دندان ها در برابر پوسیدگی و ..

یکی از مزایای این روش مراقبت از دندان ها است. با نصب روکش دندان ها دچار پوسیدگی، شکستگی و … نخواهند شد و دندان ها سالم باقی می مانند.

رفع مشکلات گوارشی

دندان های نامرتب امکان مسواک زدن صحیح و رعایت نکات بهداشتی را از فرد خواهد گرفت. همچنین عدم جویدن صحیح مواد غذایی می توان باعث ایجاد مشکلات گوارشی در فرد شود. با نصب روکش لمینت دندان های نامرتب این مشکلات نیز برطرف خواهد شد.

 

عدم نیاز به بیهوشی و بی حسی

لمینت دندان های نامرتب یک روش ایمن و غیر تهاجمی برای دندان ها می باشد. بنابراین نیاز به بی حس نمودن و یا بیهوش کردن بیمار نخواهد بود. تنها کاری که بر روی دندان انجام می شود، تراشیدن میزان جزیی از مینای دندان است که کمترین دردی را احساس نخواهید کرد. این نیز می تواند یکی از مزایای مهم این روش برای افرادی باشد که نسبت به اتاق عمل و یا تزریق مواد بی حسی ، ترس و استرس دارند.

 

استحکام بالا

لمینت دندان بخاطر مواد تشکیل دهنده آن در برابر فشار و ضربه بسیار مقاومت دارد. استحکام و مقاومت بالای این روش باعث می شود به راحتی ترک برنداشته و یا نشکند. هر چند نیاز است که مراقبت های لازم نیز صورت گیرد. اعم از عدم استفاده از دندان به عنوان ابزاری برای بازکردن درب قوطی یا اجسام و …

علل ایجاد نامنظمی در دندان ها

عوامل متعددی می تواند باعث ایجاد عدم نظم در دندان ها شود. این مشکل مکن است از دوران کودکی و همزمان با رویش دندان های شیری شروع شود تا عوامل محیطی دیگر که این عدم نظم را ایجاد می کند. در بسیاری از موارد نیز ارثی می باشد. در این قسمت به دلایل عدم نظم در دندان ها اشاره می کنیم:

عوامل ژنتیکی

در بسیاری افراد شاهد هستیم که یکی از والدین یا هر رو دچار مشکل بی نظمی در دندان ها هستند. این عارضه ممکن است از یکی از والدین به کودک منتقل شود. هرچند درمواردی نیز بی نظمی دندان ها ممکن است از نسل های قبل تر به کودک منتقل شده باشد.

عوامل محیطی

در برخی موارد نیز این مشکل بعد از بدنیا آمدن کودک ایجاد می شود. مکیدن انگشت شست، عادت به خوردن پستونک و یا فشار دادن دندان ها همزمان با رشد دندان های شیری کودک از عواملی است که باعث می شود دندان ها از همان ابتدا نامنظم درآیند. این عدم ترتیب به دندان های دائمی نیز سرایت می کند و کج درآمدن این دندان ها ار نیز باعث می شود. عامل دیگر ایجاد دندان های نامنظم، افتادن زودتر از موعد دندان های شیری و باز بودن فضا برای رویش دندان های دائمی است. به همین دلیل احتمال اینکه دندان های دائمی به صورت نامرتب یا بر اثر فضای ایجاد شده کج در بیایند، وجود دارد. در دوران کودکی غیر از این عوامل، عدم تغذیه مناسب در رشد دندان های نامنظم بی تاثیر نبوده و می تواند یکی از عوامل به شمار رود.

عدم مراقبت از دندان ها

بعد از رشد دندان های دائمی، عدم مراقبت کافی از دندان ها نیز باعث ایجاد بی نظمی در دندان های دائمی است. بیماری هایی که برای لثه و دندان ها پیش می آید در کنار نادیده گرفتن این مشکل و عدم مراجعه منظم به دندان پزشک همگی عواملی هستند که عدم نظم در رشد دندان ها را سبب می شوند.

آشنایی با نحوه لمینت دندان نامنظم

همانطور که گفته شد لمینت دندان نامنظم برای همه موارد بی نظمی نمی تواند پاسخگو و روش مناسبی به شمار رود. زیرا این روش برای پوشش دادن از طریق روکش لمینت دندان، بسیاری از نواقص و مشکلات دندان را پنهان کرده و طرح لبخند افراد را اصلاح می نماید. در موارد بسیار حادتر این روش مناسب نبوده و در این موارد عموما از ارتودنسی برای درمان استفاده می شود. بعد از ارتودنسی برای بهتر شدن وضعیت دندان ها می توان از لمینت دندان نامنظم کمک گرفت. در موارد بسیار جزئی نیز کامپوزیت دندان می تواند گزینه مناسب تری به شمار رود. هرچند مزایای لمینت دندان نسبت به کامپوزیت دندان بسیار بیشتر می باشد. این روش در برابر ارتودنسی نیز مزایایی مانند هزینه کمتر و سرعت عمل بیشتر و … را به همراه دارد. حال با توجه به نظر دندانپزشک و تمایل فرد به انجام لمینت دندان، می خواهیم با نحوه انجام این روش به صورت کامل آشنا شویم:

انتخاب دندانپزشک

یکی از مهم ترین مراحل نصب روکش لمینت دندان نامنظم، انتخاب بهترین دندانپزشک در این حوزه زیبایی می باشد. انتخاب دندانپزشک در طبیعی جلوه دادن طرح لبخند و نیز جلوگیری از عوارض این روش بسیار مهم و تاثیر گذار می باشد. ظرافت و دقت در انجام این روش در ماندگاری و طول عمر آن نقش پررنگی دارد. لمینت دندان طول عمر بالای 15 سال را داشته و با توجه به مراحل نصب آن که در دنباله اشاره می شود، نمی توان در ادامه آن را از روی دندان ها برداشت. زیرا در این روش مینای دندان تراشیده می شود و فرد تا پایان عمر باید از روکش لمینت دندان استفاده نماید. با توجه به ماندگاری بالای این روش و عدم امکان ترمیم آن، باید در انتخاب دندانپزشک دقت زیادی شود. بخصوص در مورد دندان های نامنظم، تبحر و تخصص بیشتری نیز نیاز است تا حالت بی نظمی دندان ها به صورت درست پوشش داده شود.

انتخاب رنگ روکش لمینت دندان

برای انجام لمینت دندان نامنظم، انتخاب رنگ اولین مرحله در انجام این روش به شمار می رود. رنگ دلخواه باید هر چه بیشتر به رنگ طبیعی دندان ها نزدیک تر باشد تا طرح لبخند حالت مصنوعی به خود نگیرد. رنگ روکش لمینت دندان با صلاحدید دندانپزشک و سلیقه خود فرد انتخاب می شود. ولی می توان آن را با توجه به آیتم هایی انتخاب نمود که در این قسمت توضیح می دهیم:

رنگ پوست صورت

رنگ پوست صورت هر فرد عموما با رنگ دندان ها تناسخ دارد. برای اینکه لمینت دندان های فرد حالت طبیعی تر پیدا کند، سعی شود تا این رنگ تضاد زیادی با رنگ پوست او نداشته باشد. مثلا برای افرادی که چهره های گندمی و تیره دارند، رنگ سفید و درخشان نمی تواند انتخاب مناسبی باشد. زیرا حالت طرح لبخند را بسیار مصنوعی نشان می دهد. برای افرادی که پوست روشن و سفید دارند، عموما انتخاب راحت تر است. این افراد می توانند از رنگ روکش های سفید و بسیار روشن نیز استفاده نمایند. مهم این است که رنگ روکش دندان با صورت فرد همخوانی پیدا کند..

رنگ سفیدی چشم

رنگ قسمت سفید چشم نیز می تواند یکی از معیار های انتخاب رنگ روکش لمینت دندان به شمار رود. برای افرادی که این رنگ به سفیدی زیاد نزدیک است، رنگ روشن و سفید روکش نیز گزینه مناسبی است. بر عکس برای افرادی که رنگ سفیدی چشم آن ها زیاد روشن نیست، رنگ های سفید و درخشان نوعی ناهمگونی و تضاد ایجاد نموده و طرح لبخند را طبیعی جلوه نخواهد داد.

رنگ دندان های طبیعی

در برخی موارد فرد نیاز دارد که تعداد محدودی از دندان ها را روکش لمینت دندان نماید. در این موارد رنگ دندان های طبیعی فرد نقش پررنگ تری در انتخاب رنگ روکش لمینت دندان دارد. همچنین در مواردی که همه دندان ها روکش می شوند، نیز باید به رنگ دندان های طبیعی و مادرزادی فرد دقت شود. مگر اینکه لمینت دندان برای رفع بدرنگی دندان ها نیز در کنار نامنظمی بکار رود.

آماده نمودن لثه

یکی دیگر از مراحل اولیه قبل از نصب روکش، هم تراز نمودن و ایجاد همگنی در لثه های بیمار است. اینکه لثه ها در یک ردیف قرار گیرند، نقش موثری در زیبا تر نشان دادن طرح لبخند فرد دارد. عموما دندان پزشکان از وسیله خاص دندانپزشکی برای دادن نظم به لثه ها استفاده می کنند.

آماده نمودن دندان

یکی از مراحل اساسی و پررنگ در نصب روکش لمینت دندان نامنظم، آماده کردن دندان ها برای نصب است. در این روش همانطور که گفتیم لازم است برای طبیعی جلوه دادن روکش، قسمتی از مینای دندان تراشیده شود. برای اینکار از وسایل مخصوص دندانپزشکی استفاده می شود و حجم بسیار ناچیزی از مینای دندان برداشته می شود. این کار برای این منظور انجام می شود که بستر و فضای مناسب برای قرار دادن روکش آماده شود. زمانی که روکش بدون تراش دادن مینای دندان به صورت مستقیم بر روی دندان قرار گیرد، لایه ای به دندان ها اضافه می شود و حالت طبیعی آن را از بین می برد. تراش دادن مینای دندان در مورد دندان های نامنظم از اهمیت زیادی برخوردار است. این تراش دادن در مورد دندان هایی که جلوتر هستند باید با دقت بیشتری انجام شود تا فاصله بین دندان ها هماهنگ شود. تبحر و تخصص دندانپزشک در مورد لمینت دندان نامنظم باید به حدی باشد که بتواند دندان ها را تا حد زیادی بدون اینکه آسیبی به آن ها وارد شود، همسان و یکدست نماید. با توجه به این تراشیدن در حد بسیار جزئی و میلی متری انجام می شود، باید دقت و ظرافت زیادی به خرج داده شود.

لمینت دندان نامنظم 54865755154112100

قالب گیری

مرحله دیگر نصب لمینت دندان نامنظم، قالب گیری از دندان های تراشیده شده است. بعد از اینکه مینای دندان ها تراش داده شد، باید دندانپزشک از روی دندان ها قالبی تهیه نموده و به لابراتوار ارسال نماید. این قالب باید طوری همه جزئیات را پوشش دهد که بعد از تهیه روکش نهایی، حالت طبیعی لمینت دندان حفظ شود. برای قابل گیری از مواد بسیار نرم و قابل انعطاف استفاده می شود تا حالت دندان را به خود گرفته و قسمت های خالی را پر نماید. بخصوص دندان هایی که حالت نامنظم دارند، در مرحله قالب گیری باید دقت زیادی شود تا پستی و بلندی نحوه قرار گرفتن دندان های کاملا پوشش داده شود. بعد از قالب گیری، قالب موردنظر به لابراتوار ارسال می شود. تا زمان نصب روکش نهایی، روکش موقت بر روی دندان ها قرار می گیرد. زیرا به دلیل تراش دادن مینای دندان، حساسیت به تغییر دما و مواد غذایی بیشتر می شود که برای بیمار آزاردهنده است.

ارسال به لابراتوار و تهیه روکش نهایی

در این مرحله قالب به لابراتوار ارسال شده و در آن جا متخصصین روکش نهایی لمینت دندان نامنظم را آماده می نمایند. برای این کار با توجه به عمق مشکل بین 1 تا 2 هفته زمان نیاز است. در این مدت روکش موقت بر روی دندان ها نصب شده است. مرحله دوم مراجعه فرد، بعد از دو هفته است.

نصب روکش نهایی

مرحله نهایی نصب لمینت دندان نامنظم، نصب روکش نهایی است. بعد از اینکه این روکش در لابراتوار تهیه شد، روکش موقت از روی دندان ها برداشته می شود. دندان ها و روکش مجددا بررسی می شود تا هر گونه ایراد نیز برطرف شود. از بیمار در خصوص مشکلاتی که احیانا در این مدت ایجاد شده نیز سوال می شود. قبل از نصب روکش نهایی باید از مناسب بودن آن اطمینان حاصل شود. زیرا در صورت هر گونه مشکل، بایستی روکش لمینت دندان از روی آن برداشته، مجددا مینای دندان تراش داده شده و روکش تعویض گردد. بعد از بررسی نهایی، روکش لمینت دندان نامنظم با استفاده از چسب یا سیمان مخصوص بر روی دندان قرار می گیرد. برای ثابت نگهداشتن آن از تاباندن اشعه و لیزر مخصوص استفاده می شود. این لیزر چند ثانیه بر روی دندان ها تابانده شده تا کاتالیزور مخصوص فعال شود و روکش بر روی دندان های ثابت شود.

ارسال یک دیدگاه