عوارض پارگی فرنوم لب بالا

در بدن انسان ها فرنوم های متعددی وجود دارد که اصولا تعدادی از این فرنوم ها در ناحیه تناسلی و یا در دهان وجود دارند. زمانی که صحبت از فرنکتومی می شود منظور دو یا سه فرنوم می باشد. فرنوم ها در صورتی که بزرگ و دراز باشند مشکل ساز می شوند.

فرنوم لب بالا 51644451

فرنوم چیست؟

فرنوم ها بافت هایی همبند هستند که دو بخش بدن را به یکدیگر متصل می کنند تا در کنار هم بهتر عمل کنند. در صورتی که فرنوم خیلی بلند، خیلی کوتاه، خیلی قوی و.. باشد حرکات فرد را محدود می کند و فرد با مشکلاتی روبرو می شود. برخی از تاثیرات مخرب و آزار دهنده فرنوم دهانی عبارت است از: مشکل غذاخوردن، مشکل صحبت کردن، بلند شدن بافت سالم لثه های فرد و…. . برخی مواقع فرنوم ها سبب ایجاد اختلالات جدی تر مانند تحلیل لثه نیز می شوند. فرنوکتوم یک عمل سرپایی است که در دوران کودکی انجام می شود.

فرنوم لبی چیست؟

فرنوم لبی بافت نازکی است که لب بالای فرد را به لثه بین دو دندان جلوی فک بالا متصل می کند. یک نوع فرنوم نیز وجود دارد که به آن فرنوم باکسال می گویند که لثه ها را به داخل گونه ها متصل می کند، در صورتی که فرد این فرنوم را داشته باشد، با بالا آوردن لب خود می تواند این نوار را مشاهده کند. شایان ذکر است که تمامی کودکان دارای این بافت هستند اما سطح پیوند بافت با لثه در افراذ مختلف متفاوت است. کودکان کم سن و سال نسبت به کودکان بزرگ تر فرنوم برجسته تر و بزرگتری دارند و درمان فرنوم در کودکی بسیار سریع تر است. در نوزادان در صورتی که اتصال فرنوم فشرده باشد مشکل گره لب بالا بوجود می آید. کودکانی که دارای گره لبی می باشند اصولا نمی توانند به خوبی شیر بخورند. در بیشتر کودکان این مشکل با بزرگ شدن و بالا رفتن سن خود به خود از بین می رود اما در برخی دیگر نیاز به عمل جراحی وجود دارد. گره لب قادر است تا بین دو دندان فاصله بیاندازد که در دندان پزشکی به آن دیاستم می گویند، این مشکل در زیبایی ظاهری فرد تاثیرات مخربی می گذارد. اصولا فرنوم ها با جراحی فرنکتومی بهبود و اصلاح می شوند و کودک دیگر دچار مشکلی نخواهد شد.

فرنکتومی لبی چیست؟

فرنکتومی لبی فرایندی است که یک متخصص با استفاده از تیغ و چاقوی جراحی برشی در بافت فرنوم لبی ایجاد می کند تا بتواند اتصال بین لب و لثه را آزاد کند. رها شدن گره لب در کودکان باعث می شود تا کودک بتواند به خوبی دهان خود را باز کند و غذا بخورد. تعداد بسیار اندکی از کودکان هستند که بعد از انجام جراحی نیاز به مصرف دارو دارند، والدین باید به مدت چند هفته و در طول روز چندین بار محل جراحی را بکشند و ماساژ دهند تا مطمین شوند که بافت دوباره به محل نمی چسبد. شایان ذکر است که این جراحی با بی حسی انجام می شود و فرد هیچ دردی احساس نمی کند.

چه مشکلاتی بر اثر وجود فرنوم لبی ایجاد می شود؟

1- در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مشکلات و درد ایجاد می شود.

2- خطر پوسیدگی دندان ها افزایش پیدا می کند.

3- نوزاد در هنگام شیر خوردن دچار درد می شود.

4- نوزاد نمی تواند لب بالای خود را در دور سینه مادر جمع کند.

5- به دلیل عدم توانایی نوزاد در تغذیه و خوردن شیر، نوزاد رشد زیادی نخواهد کرد.

6- ایجاد فاصله بین دندان ها.

نشانه های گره لبی

همانطور که پیش تر نیز ذکر کردیم تمامی افراد فرنوم دارند اما تمامی فرنوم ها گره نیستند. برای این که فرد متوجه شود که فرنوم آن گره است یا خیر باید به دندان پزشک متخصص مراجعه کند تا برسی های لازم انجام شود. گره های زبانی اصولا به صورت بافت های نازک و کوتاه می باشند که حرکات زبان را محدود می کنند و فرد در هنگام صحبت کردن دچار مشکل می شود.

برخی از نشانه های گره لب عبارت است از:

1- وزن پایین کودک و عدم وزن گیری.

2- نشست شیر از دهان کودک در حال شیر خوردن.

3- در رفتن و رها شدن نوک سینه از داخل دهان کودک و یا به خواب رفتن کودک در حین گرفتن سینه.

4- قرار گیری بد لب های نوزاد در دور سینه مادر و یا سر شیشه شیر.

5- لثه زدن و یا جویدن نوک سینه.

6- علائم قولنج و درد شکمی که به آن کولیک نیز می گویند.

7- التهاب و قرمز شدن سینه مادر.

8- زخم شدن نوک سینه های مادر.

9- خون ریزی نوک سینه های مادر.

10- لبخند های نازک.

11- لب هایی که دچار پیچ خوردگی شده باشند.

12- پوسیدگی و خراب شدن دندان های کودک.

13- عدم توانایی کودک در گرفتن شیشه شیر و یا پستانک.

14- علائم و نشانه های رفلاکس و یا برگشتن غذا به مری.

فرنوم لب بالا 651964949

عوارض جانبی فرنکتومی

اصولا دندان پزشکان قبل از جراحی راجع به عوارض آن کار به بیماران توضیحاتی ارائه می دهند. خطرات رایج فرنکتومی عبارت است از:

1- خون ریزی بعد از جراحی.

2- ایجاد عفونت بعد از جراحی.

3- تورم و التهاب.

4- ایجاد درد.

5- امکان اتصال مجدد فرنوم.

6- عوارض ناشی از بیهوشی.

7- آسیب رسیدن به اعصاب زبان و دهان.

تمریناتی که لازم است بعد از عمل فرنکتومی بر روی کودک انجام شود.

1- دستان خود را بشویید و بعد با استفاده از دستان تمیزتان لب بالا را بگیرید و بعد به سمت بینی بالا و پایین کنید.

2- این کار را در حدود بیش تر از 3 ثانیه انجام دهید.

3- با نوک انگشتان خود، تیغه لثه را ماساژ دهید.

درمان پارگی فرنوم در ایمپلنت تهران

برای درمان پارگی فرنوم لب بالا می توانید به کلینیک ایمپلنت در تهران دکتر دهقان مراجعه داشته باشید . یا قبلا از مراجعه بصورت رایگان با تیم مشاوره کلینیک ارتباط داشته باشید. ایمپلنت دندان ، جراحی دندان دنهفته ، از دیگر خدمات کلینیک دکتر دهقان بهترین جراح فک و صورت میباشد .