کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > علل لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟

علل لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟

عناوین محتوایی که می خوانیم .

امروزه اکثر افراد به دنبال داشتن لبخند و دندان هایی زیبا هستند. افرادی که دندان های خود را به دلایل مختلف از دست داده اند معمولا از ایمپلنت دندان استفاده می کنند. ایمپلنت دندان روشی مناسب برای دندان های از دست رفته می باشد. ایمپلنت ها اصولا کمترین عوارض را دارند. ایمپلنت ها به وسیله یک پیچ در داخل استخوان فک قرار می گیرند و جوش می خورند. در موارد بسیار نادری ممکن است که ایمپلنت ها لق شوند و با شکست روبرو شوند. در صورتی که ایمپلنت لق شود باید علت آن بررسی شود و مجددا ترمیم شود. برای این که دلیل لق شدن دندان مشخص شود بهتر است برای تشخیص به دندان پزشک مراجعه کنید، دندان پزشک در وهله اول از شما می خواهد تا از دندان هایتان عکس تهیه کنید تا دلیل لق شدن دندا ها بررسی شود. در ادامه شما را با علت لق شدن ایمپلنت ها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

انواع مختلف لق شدن ایمپلنت

1- لق شدن پیچ ایمپلنت و یا فیکسچر

در برخی موارد ممکن است که فرآیند استخوان سازی به درستی صورت نگیرد و همین عامل سبب لق شدن ایمپلنت ها شود. برای حل چنین مشکلی دندان پزشکان از روش پیوند استخوان کمک می گیرند تا این مشکل رفع شود. در برخی مواقع فرد احساس می کند که ایمپلنت های داخل دهانش تکان می خورند و حرکت می کنند که این علائم نشان دهنده تحلیل استخوان در اطراف محل کاشت می باشد. چنین مواردی نشانه شکست ایمپلنت نیز می باشد و در برخی موارد نیز نشان دهنده آن است که ایمپلنت ها به خوبی با استخوان فک جوش نخورده اند. در برخی مواقع استخوان اطراف ایمپلنت ناپدید می شود که این مورد به دلیل بیماری های لثه ای ایجاد می شود. در صورتی که بیماری ها و عفونت های لثه به موقع تشخیص داده شوند می توان طبق نظر پزشک با رعایت بهداشت دهان و دندان و مصرف آنتی بیوتیک ها از شکست ایمپلنت ها جلوگیری کرد. هنگامی که بیماری های لثه به موقع تشخیص داده نشوند باید ایمپلنت از دهان خارج شود.

ایمپلنت 919419494

2- لق شدن پایه ایمپلنت و تاج آن

در اکثر مواقع علت لق شدن ایمپلنت ها به قسمت پیچ اتصال فیکسپر و پروتز مربوط می شود. این مشکل به راحتی توسط دندان پزشک قابل حل می باشد و دندان پزشک مجددا پیچ را سفت می کند و روکش ایمپلنت را تعویض می کند.

چه عواملی سبب لق شدن ایمپلنت دندان ها می شود؟

لق شدن ایمپلنت ها مشکلی بسیار نادری است زیرا در 98 درصد موارد عمل ایمپلنت با موفقیت انجام می شود.در ادامه شما را با عوامل مختلفی که سبب لق شدن ایمپلنت ها می شوند آشنا می کنیم. این عوامل عبارتند از:

1- مصرف سیگار و استعمال دخانیات

2- رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

3- عفونت های باکتریایی

4- رژیم غذای نامناسب و عدم رعایت رژیم غذایی

5- تابش اشعه ایکس به گردن و سر جهت درمان سرطان ها

6- وارد شدن فشار زیاد بر ایمپلنت ها

7- دندان قروچه

8- عفونت های لثه

9- کیفیت نامناسب و کمیت ناکافی لثه ها

10- کیفیت و کمیت بد استخوان ها

11- توقف فرایند استخوان سازی و تحلیل استخوان

12- ابتلا به بیماری های متابولیک خاص مثل بیماری کبدی، کلیوی و یا دیابت

علائم لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟

در صورتی که هر یک از علائم زیر را داشتید بهتر است فورا به دندان پزشک مراجعه کنید.

1- مشاهده ضایعات استخوانی در دهان

2- ایجاد خون ریزی در بافت اطراف ایمپلنت دندان

3- ایجاد تغییر رنگ در اطراف محل ناحیه ایمپلنت

4- ایجاد و احساس درد

5- حرکت ایمپلنت ها و پروتز

توجه داشته باشید در صورتی که بعد از کاشت ایمپلنت متوجه لق شدن ایمپلنت شدید ممکن است بخاطر یکی از دلایل زیر این اتفاق افتاده باشد.

1- ایجاد اختلال در بهبود یافتن بافت اطراف ایمپلنت

2- حرارت دیدن بیش از حد استخوان ها

3- فشار بیش از اندازه بر روی ایمپلنت و کافی نبودن ثبات اولیه

عوارض درمان نشدن لق شدن ایمپلنت چیست؟

در صورتی که بیمار با هر یک از علائم شکست ایمپلنت مواجه شود باید فورا به دندان پزشک مراجعه کند. در صورت عدم درمان امکان به خطر افتادن زندگی فرد بسیار بالا می باشد. شاید بپرسید علت به خطر افتادن زندگی فرد چیست؟ در پاسخ به شما باید بگوییم که عفونت وارد سیستم گردش خون فرد می شود و خون فرد نیز آلوده می شود سپس عفونت به دهان، دندان، فک و گردن سرایت پیدا می کند و فرد ممکن است فوت کند.

ایمپلنت 91918484001

درمان لق شدن ایمپلنت دندان

همانطور که پیش تر نیز ذکر کردیم عواملی که سبب لق شدن ایمپلنت ها می شوند متفاوت اند، بنابراین روش های درمانی این مشکل نیز متفاوت است. انتخاب روش درمانی با توجه به وضعیت بیمار مختلف است و دندان پزشک با توجه به تخصصی که دارد این کار را انجام می دهد. در وهله اول دندان پزشک سعی دارد تا استرس روانی و ناراحتی بیمار را کنترل کند تا درمان به خوبی صورت گیرد. در مرحله دوم دندان پزشک ناحیه ایمپلنت را تمیز می کند، زیرا دربرخی مواقع درمان با برداشتن پروتز، تاج دندان، سفت کردن قطعات و تمیز کردن قطعات حل می شود. در شرایط خاص برای رفع لقی ایمپلنت باید ایمپلنت برداشته شود. برای انجام این کار بی حسی موضوعی تزریق می شود تا بتوان کل ایمپلنت را از داخل استخوان خارج نمود. درصورتی که لق شدن ایمپلنت به دلیل شکستن، عفونت و … باشد باید بعد از خارج شدن ایمپلنت دندان پزشک ایمپلنتی جدید در دهان بیمار بگذارد.

راههای جلوگیری از لق شدن ایمپلنت

در صورتی که شما دارای حساسیت دارویی می باشید، دارویی خاص مصرف می کنید و یا به بیماری خاصی مبتلا هستید حتما قبل از انجام ایمپلنت با دندان پزشک خود مشورت کنید و به او اطلاع دهید. برخی از داروها مانند داروی بیسفوسفونات و یا برخی از بیماری ها مانند بیماری سیستم ایمنی می توانند از رشد استخوان فک جلوگیری کنند. در هفته های اول بعد از کاشت دندان از ضربه زدن به دندان های خود جلوگیری کنید و از غذاهای نرم و سرد استفاده کنید. در حفظ بهداشت دندان و دهان خود کوشا باشید تا از لق شدن ایمپلنت ها جلوگیری شود.

علل کج شدن پایه ایمپلنت دندان

همانطور که می دانید ایمپلنت دندان از سه جزء مهم تشکیل شده است. پایه ایمپلنت، ابانمنت و تاج دندان سه قسمت تشکیل دهنده ایمپلنت دندان می باشند. پایه نقش اصلی و ستون ایمپلنت را تشکیل می دهد و مانند ریشه دندان طبیعی است. هر گونه آسیب به این قسمت و یا عارضه ای که در آن بوجود آید، می تواند باعث شکست درمان شود. بنابراین باید مراقبت های لازم از این قسمت انجام گیرد. علل کج شدن پایه ایمپلنت دندان می تواند مواردی باشد که در این قسمت مفصلا توضیح داده می شود.

علت کج شدن پایه ایمپلنت دندان 213596203712اعمال فشار یا وارد کردن ضربه به پایه ایمپلنت دندان

یکی از مراحل مهم ایمپلنت دندان، جراحی اولیه و کاشت پایه در استخوان فک بیمار است. این مرحله نقش اصلی و اساسی در کاشت دندان دارد. پایه دندان مانند ریشه دندان طبیعی است. در صورتی که ریشه به طور کامل و اصولی قرار داده شود تا انتها همه مراحل درست پیش می رود. بنابراین باید این مرحله را بسیار جدی گرفت. همچنین مراقبت هایی که بعد از جراحی دندان باید انجام شود، یکی از مهم ترین مراقبت ها به شمار می رود. باید مواظب بود تا هیچگونه فشار یا آسیبی به محل جراحی و پایه کاشته شده وارد نشود. در دندان های طبیعی زمانی که به ریشه فشار وارد می شود، سلول هایی که استخوان ریشه را تشکیل می دهند، آزاد شده و مجددا محل اسیب را ترمیم می نمایند. به این صورت فضای خالی پر می شود. در صورتی که در ایمپلنت دندان اینگونه نیستو پایه از فلز تیتانیوم تشکیل شده است و مانند ریشه دندان امکان رشد و پر کردن فضا را ندارد. زمانی که ضربه ای به پایه وارد شود و پایه کج شود، پیوند های استخوان فک و پایه ایمپلنت از بین رفته و پایه کج و لق خواهد شد.

لق شدن تاج دندان

یکی دیگر از عوامل کج شدن پایه ایمپلنت دندان، لق شدن تاج دندان است. زمانی که تاج دندان که رویه و مانند مینای دندان طبیعی است لق شده و از جای خود تکان بخورد، می تواند کج شدن پایه ایمپلنت دندان را به دنبال داشته باشد. این مشکل راه حل آسانی دارد. دندانپزشک می تواند با سفت کردن پیچ پایه ایمپلنت دندان، مشکل را برطرف نماید. درغیر این صورت نیز تاج دندان را تعویض می نمایند. در صورتی که نیاز به تعویض تاج باشد، بهترن حالت این است که بیمار تاج دندان را همراه خود داشته باشد. اگر احساس کردید تاج دندان لق است، سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید تا از افتادن روکش دندان جلوگیری شود. در صورتی هم که تاج دندان کاملا از جای خود حرکت کرد، آن را با خود به مطب یا کلینیک ببرید. در این صورت نیاز نیست که تاج دندان را طراحی نمایند. می توانند از روی قالب موجود، تاج دندان جدیدی را ساخته و در جای خود نصب نمایند. در این صورت هم می توان در هزینه ها صرفه جویی کرده و هم روند درمان سریع تر پیش برود.

علت کج شدن پایه ایمپلنت دندان 8962130755201تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت دندان

یکی از دلایل کج شدن پایه تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت دندان است. تحلیل استخوان فک می تواند به علل مختلف اتفاق بیفتد. دو دلیل مهم برای این مشکل وجود دارد. دلیل اول می تواند به میزان مهارت و تجربه دندانپزشک بستگی داشته باشد. در صورتی که دندانپزشک تشخیص دهد که استخوان فک تراکم کافی را ندارد و با استفاده از پیوند استخوان این مساله را برطرف نماید. در این صورت بیمار به این مرحله نخواهد رسید. ولی ممکن است جراح بدون توجه به این موضوع شروع به کاشت پایه و پیچ کردن آن به استخوان فک نماید. این کار می تواند به تحلیل استخوان و شکست ایمپلنت درمان منجر شود. مورد دوم مربوط به بیمار است. بعد از جراحی توصیه هایی می شود که باید جدی گرفته شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان با استفاده از مسواک زدن، دهانشویه در زمان های مقرر و به تعداد دفعات منظم و نیز نخ دندان کشیدن یکی از این توصیه های می باشد. توصیه دیگر عدم استعمال دخانیات برای جلوگیری از ایجاد عفونت در ناحیه لثه و به دنبال ان احلیل استخوان فک خواهد بود. از بیمار خواسته می شود در هفته های اول بعد از کاشت دندان مراقبت های تغذیه ای را نیز انجام دهد. مراقبت هایی مانند نخوردن غذاهای جامد و سفت که نیاز به جویدن زیاد دارد و در عوض مصرف غذاهای نرم و پوره شده برای جلوگیری از ورود آسیب و فشار به پایه ایمپلنت دندان جزو این موارد است.

عدم رعایت این موارد می تواند منجر به التهاب لثه اطراف ایمپلنت دندان و بروز مشکلاتی مانند عفونت گردد. عفونت می تواند در داخل دهان منتشر شده و وارد گردش خون بدن شود. این عارضه می تواند پیامدهای غیر قابل جبرانی را به همراه داشته باشد. بنابراین توصیه اکید می شود مراقبت های لازم را بعد از کاشت دندان انجام دهید

ایمپلنت در تهران دکتردهقان

برای علل لق شدن ایمپلنت یا عوارض ناشی از ایمپلنت خود می توانید به کلینیک ایمپلنت در تهران دکتر دهقان مراجعه داشته باشید یا بصورت رایگان با مشاورین کلینیک در ارتباط باشید .

ارسال یک دیدگاه