علایم پس زدن ایمپلنت چیست

هرچند پس زدن ایمپلنت دندان به ندرت اتفاق می افتد، ولی اینکه بدانیم علایم پس زدن ایمپلنت چیست می تواند در پیشگیری و نیز تشخیص به موقع این اتفاق کمک کننده باشد. ابتدا باید بگوییم ایمپلنت دندان در سه مرحله انجام می شود. ابتدا پایه در داخل استخوان فک جایگذاری می شود، مرحله دوم نصب ابانمنت بر روی پایه و مرحله نهایی نصب روکش و تاج دندان است. مرحله بعد از کاشت پایه در داخل استخوان فک است که مهم ترین مرحله در خصوص احتمال پس زدن ایمپلنت دندان می باشد. عوامل مختلفی در این مورد تاثیر گذار می باشند. تعدادی از این عوامل بستگی به جراح و دندانپزشک و تعدادی نیز بستگی به خود بیمار دارد. عواملی مانند نصب نامناسب پایه ایمپلنت دندان …. بسته به تخصص و مهارت دندانپزشک دارد. عواملی مانند عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از نصب پایه ایمپلنت و … توسط بیمار تاثیر خواهند داشت.

علایم پس زدن ایمپلنت چیست 54645445علل پس زدن ایمپلنت دندان

در این قسمت می خواهیم به عواملی اشاره نماییم که باعث پس زدن ایمپلنت ددندان و شکست این درمان می باشند. در پاسخ به این سوال که علایم پس زدن ایمپلنت چیست؟ بهتر است ابتدا به عوامل ایجاد این مشکل اشاره نماییم و سپس علایم بروز آن را بررسی نماییم:

التهاب و آبسه لثه بعد از نصب پایه ایمپلنت دندان

یکی از علایم پس زدن ایمپلنت دندان وجود آبسه و التهاب در ناحیه لثه می باشد. این مشکل با احساس درد در ناحیه صورت و گونه و در فک پایین نیز در ناحیه چانه قابل تشخیص است. توصیه می شود به دندانپزشک مراجعه نمایید تا علت آبسه و التهاب مشخص شود. پیگیری سریع این مشکل می تواند مانع شکست این درمان شود. زیرا دندانپزشک بعد از تشخیص علت آن، درمان را شروع کرده و نیازی نخواهد بود تا پایه ایمپلنت دندان را خارج نماید. در غیر این صورت عفونت ممکن است به سایر قسمت های دندان نیز رسوخ کرده و مشکل جدی تر شود.

شکستن تاج دندان

همانطور که گفتیم قرار دادن تاج دندان بر روی اباتمنت آخرین مرحله درمان است. شکست در مرحله قرار دادن تاج دندان منجر به این نخواهد شد تا پایه نیز از دهان خارج شود، در صورتی که تاج دندان در اثر هر گونه آسیب یا فشار بشکند، ترک بردارد و یا شل شود می توان آن را تعویض نمود.

پس زدن پایه ایمپلنت دندان

یکی از مهم ترین مراحل که دنیاز به مراقبت زیادی دارد، مرحله بعد از نصب پایه ایمپلنت دندان می باشد. عموما نیز اگر مشکلی باشد در این مرحله خود را نشان می دهد. احساس درد و نارحتی در محل جراحی یکی از عوارض این درمان است. ولی این عارضه باید با مصرف مسکن و در روز های اول از بین برود. در صورتی که درد ادامه داشته باشد، می تواند نشانه لق بودن پایه ایمپلنت و عدم جایگذاری صحیح آن باشد. توصیه می شود سریعا به دندانپزشک اطلاع دهید تا اقدامات لازم را انجام و ایمپلنت دندان را نجات دهد.

عدم تراکم مناسب استخوان فک

در مرحله معاینه، ایمپلنتیست وضعیت تراکم استخوان فک را بررسی می نماید. در صورتی که این مقدار مناسب نباشد، از روش هایی مانند تزریق پودر استخوان و پیوند استخوان استفاده می نماید تا تراکم کافی را برای فک ایجاد نماید. عدم تراکم کافی استخوان فک مانع از جوش خوردن پایه ایمپلنت دندان به استخوان شده و در نتیجه شکست درمان حتمی خواهد بود. در صورتی که دندانپزشک این مورد را تشخیص نداده و با وجود تراکم ناکافی استخوان فک اقدام به نصب پایه نماید، فرایند درمان با مشکل مواجه خواهد شد. بعد از مدتی پایه ایمپلنت دندان لق می زند و دندانپزشک مجبور به درآوردن آن است. بنابراین توصیه می شود به بهترین جراح در این مورد مراجعه نمایید تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

حساسیت به آلیاژ بکار رفته در پایه ایمپلنت دندان

یکی از مواردی که نادر است ولی احتمال دارد اتفاق بیفتد، واکنش بدن بیمار به آلیاژ پایه ایمپلنت دندان است. پایه و اباتمنت از فلزی به نام تیتانیوم ساخته می شود. این فلز بسیار قوی بوده و نیز از طرفی سازگاری کامل با بدن انسان را دارد. ولی ممکن است افرادی به این نوع ماده حساسیت نشان دهند. احساس خارش، تورم و از دست دادن حس چشایی از جمله علایم بروز این مشکل است. پس در خصوص اینکه علایم پس زدن ایمپلنت چیست به این موارد نیز می توان اشاره نمود و دلیل آن را آلرژی بدن به تیتانیوم عنوان کرد. در این مواقع به دندانپزشک مراجعه نمایید تا اقدام لازم صورت گیرد. دندانپزشک پایه ایمپلنت دندان را خارج می نماید و بعد از بهبودی کامل محل زخم، از مواد دیگری در این روش استفاده می نماید.

عدم رعایت توصیه های پزشکی

یکی از مهم ترین مراحل کاشت ایمپلنت دندان، مراقبت های بعد از کاشت است. مراقبت هایی مانند تغییر رژیم غذایی بعد از کاشت پایه ایمپلنت دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان، جلوگیری از مصرف مواد غذایی سفت و … توسط بیمار برای موفقیت این درمان ضروری می باشد. هر چقدر جراح در کاشت ایمپلنت دندان موفق باشد و کلیه عوامل را بررسی نماید، در صورت عدم انجام این مراقبت ها، پس زدن ایمپلنت دندان حتمی است. بنابراین توصیه می شود جهت جلوگیری از به هدر رفتن زمان و هزینه ای که صرف نموده اید، مراقبت ها و توصیه های تغذیه ای و بهداشتی را جدی گرفته و به آن ها عمل نمایید.

بروز عفونت در پایه ایمپلنت دندان

عموما عفونت نیز در مرحله بعد از کاشت پایه ایمپلنت دندان اتفاق می افتد. علت این مشکل را می توان در عدم مراقبت های لازم مانند مصرف دخانیات و نیز عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از جراحی و کاشت پایه ایمپلنت دندان یافت. عفونت می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند عدم جوش خوردن پایه ایمپلنت دندان و با استخوان فک و نیز گسترش عفونت به محیط دهان و دندان و حتی جریان خون گردد. بنابراین باید عفونت را سریعا برطرف کرد تا به مراحل بعد تر نرسد. برای اینکه بدانیم علایم پس زدن ایمپلنت چیست؟ می توانیم به علایم عفونت دندان اشاره نماییم. این علایم عبارتند از:

• لق شدن ایمپلنت دندان
  • تورم و قرمزی لثه و اطراف محل کاشت دندان
  • احساس درد در زمان گاز گرفتن و جویدن مواد غذایی
  • هر کدام از این عوارض به تنهایی یا با هم می تواند نشانه وجود عفونت در پایه ایمپلنت دندان و احتمال شکست درمان باشد.
  • عفونت در قسمت پیچ ایمپلنت دندان

یکی دیگر از آسیب هایی که می توان به دندان وارد شود، احتمال عفونت در قسمت پیچ ایمپلنت دندان است. رشته های عصبی که در جای خالی دندان و در لثه وجود دارد، ممکن است در اثر قرار دادن پیچ پایه ایمپلنت دندان آسیب دیده و این موضوع منجر به عفونت در این ناحیه شود. عدم توجه به این مساله باعث گسترش عفونت در دندان و به تبع آن سایر قسمت های دهان می شود. بنابراین در صورت احساس هر گونه درد و ناراحتی که با مصرف مسکن التیام نیافت و مدت زمان طولانی ادامه داشت، احساس خارش در زبان، لب، لثه و صورت و نیز بی حسی محل جراحی داشتید، سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید تا علت درد مشخص شود. درمان زودهنگام عفونت مانع از شکست فرآیند کاشت ایمپلنت دندان خواهد شد.

آشنایی با علایم پس زدن ایمپلنت دندان

• در این قسمت می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که علایم پس زدن ایمپلنت چیست؟ تا اینجا در خصوص علل و راهکارهای مورد نظر برای جلوگیری از شکست ایمپلنت دندان صحبت کردیم.
  • واکنش آلرژیک به وجود جسم خارجی در بدن با علایمی مانند تورم، تب و لرز
  • مشکل در خوردم و جویدن مواد غذایی و احساس لق شدن و افتادن ایمپلنت دندان
  • التهاب در لثه و اطراف دندان
  • تحلیل لثه و استخوان فک
  • احساس درد و ناراحتی بسیار شدید که با مصرف مسکن از بین نمی رود
  • درد طولانی مدت در ناحیه جراحی

علایم پس زدن ایمپلنت چیست 2154568484521230راهکارهایی برای جلوگیری از پس زدن ایمپلنت دندان

حال که با علل و علایم پس زدن ایمپلنت دندان آشنا شدیم، می خواهیم راهکارهایی را برای جلوگیری از این اتفاق بیان نماییم. همانطور که می دانید پس زدن ایمپلنت دندان باعث می شود تا هم وقت و هم هزینه ای که صرف شده است به هدر رود. بنابراین تشخیص زودهنگام و اینکه علایم پس زدن ایمپلنت چیست می تواند از این مشکل جلوگیری نماید. بیشترین احتمال پس زدن ایمپلنت دندان در مرحله بین کاشت پایه تا نصب اباتمنت است. چون کاشت پایه از طریق جراحی صورت می گیرد، احتمال عفونت و یا واکنش بدن در مقابل این جسم خارجی وجود دارد. بهترین اقدام را می توان در دو حوزه زیر بررسی نمود:

انتخاب دندانپزشک

یکی از مهم ترین تصمیماتی که باید بگیرید، انتخاب دندانپزشک است. تخصص و تبحر جراح در کاشت پایه نقش بسیار مهمی دارد. بررسی پارامترهای لازم و تشخیص هر گونه مشکل قبل از نصب مانند عفونت در لثه یا دندان، تراکم بافت استخوانی و … همچنین نصب مناسب و صحیح پایه ایمپلنت دندان و سفت کردن پیچ تا حدی که به هیچ عنوان لق نزند، از جمله مهارت های جراح است. همچنین این موضوع را باید در نظر گرفت که ممکن است در طول درمان لازم باشد از درمان های جانبی نیز استفاده شود. مانند لیفت سینوس، تزریق پودر استخوان یا پیوند استخوان و … از جمله درمان های جانبی به شمار می رود.

مراقبت های بهداشتی

مورد دیگر در جلوگیری از پس زدن ایمپلنت دندان را می توان به مراقبت های بهداشتی و نکات تغذیه ای نسبت داد. استفاده از مسواک و نخ دندان بعد از جراحی برای جلوگیری از هر گونه عفونت، عدم استعمال دخانیات، مراجعات منظم به دندانپزشک و … از جمله مواردی است که باید رعایت شود.

کلام آخر

برای موفقیت در فرایند کاشت ایمپلنت دندان توجه به این نکته است که علایم پس زدن ایمپلنت چیست؟ آشنایی با این موارد و تشخیص به موقع و مراجعه به دندانپزشک می تواند از پس زدن ایمپلنت دندان خودداری نماید.

مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)