طول عمر ایمپلنت

عناوین محتوایی که می خوانیم .

طول عمر ایمپلنت

طول عمر ایمپلنت دندان در حالت طبیعی بسیار زیاد است !

اما با رعایت نکردن اصول مراقبتی دوام ایمپلنت دندان کم خواهد شد.
اولین قدم برای ماندن ایمپلنت های دندان برای یک عمر ، پیروی دقیق از دستورالعمل های مراقبت از ایمپلنت دندان است.

دریافت ایمپلنت یک فرایند 4 تا 6 ماهه است.

در طی این فرآیند متخصص ایمپلنت دندان شما ، چندین بار شما را معاینه خواهد کرد.

دو هفته پس از قرار دادن ایمپلنت دندان ، متخصص ایمپلنت شما را معاینه میکند .

این فرآیند برای این است که پزشک معالج اطمینان پیدا کند که استخوان فک شما در اطراف ایمپلنت در حال رشد است.
از آنجایی که افراد با کاشت ایمپلنت دندان ممکن است با سختی هایی روبرو شوند ، معمولا دوست دارند تا پایان عمر ، ایمپلنت در دهانشان باقی بماند.

ماندگاری ایمپلنت دندان در حقیقت بسیار طولانی تر از روش های دیگر درمانی است .

اما گاهی برخی از موارد باعث کاهش دوام و طول عمر آن می شود.
مهمترین عوامل کاهش طول عمر ایمپلنت ، تبحر نداشتن دندانپزشک و استفاده از برند نامرغوب ایمپلنت به شمار می رود.

6 فاکتور مهم بر ماندگاری ایمپلنت دندان :

1. مراقبت در یک ماه اول بعد از کاشت ایمپلنت
برای مثال بیمار نباید حداقل یک ماه بعد از ایمپلنت دندان غذایی رو از طرف محل کاشت ایمپلنت بجود .

پس متوجه شده اید خوردن مواد سخت همانند آجیل ها با دندان های ایمپلنت شده به معنای کاهش شدید عمر دندان خواهد بود.
2. تمیز نگه داشتن ایمپلنت
درست است که ایمپلنت یک دندان مصنوعی است.

اما باید همانند دندان های دیگر مسواک شود تا جرم نگرفته و کثیف شدن آن منجر به آسیب به دندانهای کناری نشود .

توجه داشته باشید که تجمع مواد غذایی بر روی ایمپلنت نه تنها از بعد زیبایی بلکه از نظر سلامتی نیز مشکل ساز خواهد شد.

زیرا میتواند به بافت لثه آسیب زده و منجر به عفونی شدن ایمپلنت شود.
3. جنس ایمپلنت دندان
جنس دندان مورد استفاده در عمل ایمپلنت نقش بسیار مهمی در ماندگاری دندان دارد.

به هر حال هرچه ایمپلنت از مواد با کیفیت ساخته شده باشد.

طول عمر و دوام آن در دهان بیشتر بوده و همچنین مقاومت بیشتر در برابر میکروب ها ، آنزیم های دهان و ….. خواهد داشت .
4. شرایط انجام عمل ایمپلنت
نحوه انجام عمل ، کنترل وضعیت بیمار قبل و بعد از ایمپلنت ، ارائه مشاوره های لازم به بیمار جهت مراقبت از ایمپلنت دندان و ……. نقش مهمی در ماندگاری ایمپلنت دارد.
5. مراقبت تحت نظر پزشک
متخصص جراح فک وصورت از شما میخواهد هر 6 ماه یکبار برای معاینه وضعیت ایمپلنت دندان به وی مراجعه کنید.

در صورت وجود مشکل سریعا نسبت به رفع آن اقدام شود.

در چنین شرایطی خطر از بین رفتن ایمپلنت دندان نیز وجود نخواهد داشت .

6. عدم استفاده از دخانیات
استفاده از سیگار ، مواد مخدر و مشروبات الکلی به شدت سلامتی ایمپلنت دندان را تحت تاثیر قرار میدهد

اگر بیمار تا قبل از عمل ایمپلنت از این موارد استفاده کرده باشد، اکنون باید مواد مخدر و دخانیات را در لیست موارد ممنوعه قرار دهد.

 

طول عمر ایمپلنت :

طول عمر ایمپلنت دندان نسبت به سایر خدمات دندانپزشکی اعم از لمینت ، کامپوزیت و …. بیشتر است.

عمر ایمپلنت دندان حدود 25 سال در صورت مراقبت صحیح بوده که مدت زمان بسیار خوبی است.

عمر ایمپلنت دندان در حقیقت به ماندگاری فیکسچر و اباتمنت اشاره دارد که معمولا از جنس تیتانیوم ساخته می شود.

ایده اصلی ایمپلنت دندان ، توسعه و پیشرفت تکنولوژی بود که بتواند به طور دائم، جایگزین دندان از دست رفته بیمار شود.

به همین علت ایمپلنت های دندانی دقیقا ساختاری شبیه دندان طبیعی دارند

در نتیجه بیمار می‌تواند پس از کاشت دندان مثل دندان های طبیعی خود هر نوع غذایی را با آنها بهتر شود و یا گاز بزند.

طول عمر ایمپلنت-بهترین متخصص ایمپلنت-دکتر آریام

چه عواملی در ماندگاری ایمپلنت نقش دارد ؟

  • اقدامات بهداشت و دهان
  • رژیم غذایی صحیح و درست
  • محل ایمپلنت شده در دهان
  • انتخاب درست پزشک معالج
  • عدم استعمال دخانیات و نوشیدنی های الکلی
  • تحت فشار ندادن دندان ها

مراقبت از ایمپلنت به اندازه مراقبت از ایمپلنت دندان های اصلی مهم و حیاتی است.

بنابراین پزشک معالج شما ایمپلنت دندان شمارو ارزیابی می کند و بنابر شرایط شما توصیه هایی را خواهد داشت.

برخی از مراقبت های عمومی وجود دارد که تمام مراجعه کنندگان باید آن را رعایت کنند.

  • عدم استفاده از اجسام نوک تیز برای تمیز کردن دندان
  • گاز نزدن اجسام سخت
  • نشکستن و باز نکردن چیزی با دندان های ایمپلنت شده
  • خوردن غذا با سمتی از فک که ایمپلنت ندارد تا مدتی کوتاه مثلا دوهفته
  • رعایت بهداشت و دندان برای جلوگیری از عفونت

از سوالات متداول که بین متقاضیان کاشت دندان پیش می آید این است که طول عمر ایمپلنت دندان چند سال است؟ یا اینکه ماندگاری این روش می تواند دائمی باشد؟ در صورتی که بخواهیم طول عمر این روش را افزایش دهیم، چه اقداماتی نیاز است انجام داده و چه مراقبت هایی لازم است؟ اینها همه سوالاتی است که می خواهیم تا حد امکان در این مقاله به آن ها پاسخ دهیم. با توجه به هزینه بالای این روش و نیز مدت زمانی که از ابتدا یعنی کاشت پایه تا انتها یعنی قرار دادن تاج دندان صرف می شود، طول عمر این تکنیک می تواند برای بیمار مهم باشد. در نهایت می توان گفت که این روش تقریبا روش دائمی کاشت دندان به شمار می رود و در مقابل سایر تکنیک ها می توان گفت روش منحصر به فرد و ویژه ای است.

عوامل تاثیر گذار در طول عمر ایمپلنت دندان

همانطور که گفتیم نمی توان گفت این روش بدون مراقبت های لازم، روش دائمی محسوب می شود. چون مانند دندان های طبیعی فرد که از سخت ترین مواد ساخته شده اند، ولی عدم مراقبت از آن ها می تواند به بهای از دست رفتنشان تمام شود. به همین دلیل نیاز است که درکنار نکاتی که قبل از جراحی مورد نظر قرار می گیرد، مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان نیز به خوبی انجام شود. از جمله نکات قبل از اقدام به کاشت دندان می توان به انتخاب دندانپزشک، برند و مارک مواد استفاده شده در ایمپلنت دندان، مراجعه به بهترین کلینیک ایمپلنت دندان و مسایلی از این قبیل اشاره نمود. در صورتی که جراحی دندان بیمار توسط یکی از بهترین جراحان در این زمینه انجام گیرد، یا اینکه فرد به مرکز شناخته شده ای در این حوزه مراجعه نماید دیگر نگرانی از بابت کاشت دندان نخواهد داشت.

بقیه عوامل تاثیر گذار مانند حفظ بهداشت دهان و دندان از طریق مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه مخصوص ایمپلنت دندان در کنار مراقبت های بعد از جراحی نقش مهمی در سرنوشت این عمل جراحی خواهد داشت. عواملی مانند جلوگیری از ایجاد عفونت در دندان و یا استفاده منظم از داروها برای جلوگیری از ایجاد مشکل پس از جراحی و … می تواند ماندگاری ایمپلنت دندان را تضمین نماید.

طول عمر ایمپلنت دندان 494949494

بررسی دلایل طول عمر زیاد ایمپلنت دندان

در این قسمت می خواهیم به بررسی دلایل طول عمر ایمپلنت دندان اشاره کنیم. بررسی اینکه این روش چه مزایایی دارد که در مقابل روش هایی مانند بریج دندان، دندان مصنوعی و سایر روش ها می تواند ماندگار بوده و در بیشتر مواقع تا پایان عمر، نیاز فرد را به داشتن دندان های طبیعی برطرف نماید. دلایل زیر می تواند توضیح دهنده مطلب باشد:

نحوه کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان بر خلاف سایر روش ها ، اجزای کامل یک دندان طبیعی را که شامل ریشه و تاج است را دارا می باشد. در این روش پایه به عنوان ریشه دندان در داخل لثه کاشته می شود. به این صورت که لثه برش داده شده و پایه در داخل لثه به استخوان فک جوش می خورد. جنس پایه از تیتانیوم بوده که کاملا با بدن انسان سازگاری دارد. بنابراین بدن آن را پس نمی زند مگر در شرایط خاص و موارد نادر. این ماده بسیار محکم و قوی است و با وجود فلز بودن به هیچ عنوان زنگ نمی زند و تحلیل نمی رود. سپس ابانمنت که حلقه واسط بین تاج و ریشه است در روی این پایه قرار می گیرد و مرحله نهایی که نصب تاج دندان است. ابانمنت نیز از جنس تیتانیوم می باشد و از تاج دندان حمایت می نماید.

جنس تاج دندان از سرامیک بوده و شبیه مینای دندان طبیعی در مقابل ضربات و شکستنی ها مقاوم است. برای هر مرحله فاصله زیادی قایل می شوند تا به درستی پایه به استخوان فک جوش بخورد و یا ابانمنت و تاج به خوبی در محل خود قرار گیرند. همین موضوع باعث شده که طول درمان این روش طولانی شود ولی در نهایت پس از کاشت دندان خواهید دید که این صبوری ارزش این نوع درمان را داشته است.

پوسیدگی ایمپلنت دندان

می توان گفت ایمپلنت دندان به هیچ عنوان پوسیده نمی شود. هرچند رعایت مواردی مانند حفظ بهداشت دهان و دندان نیز به شدت توصیه می شود. یکی از دلایل عدم پوسیدگی ایمپلنت دندان مربوط به مواد تشکیل دهنده آن است. مواد تشکیل دهنده دندان های طبیعی به گونه است که پس از مصرف مواد قندی، محیط اسیدی دهان می تواند به مرور منای دندان را خورده و تحلیل دهد. به دنبال تحلیل رفتن مینای دندان ، محافظت از ورود و تجمع باکتری ها برای دندان به سختی اتفاق می افتد. بنابراین دندان مقاومت کافی را نداشته و همین عامل باعث پوسیدگی دندان می شود. ولی در ایمپلنت دندان، تیتانیوم و سرامیک به هیچ عنوان تحت تاثیر محیط اسیدی دهان تحلیل نمی روند و پوسیده نمی شوند. پس می توان گفت این روش با توجه به این مسایل می تواند ماندگاری دائمی و در نهایت بسیار بالایی داشته باشد.

طول عمر ایمپلنت دندان 854964614

مقاومت در برابر ضربات و فشار های بالا

مجددا بازمی گردیم به مواد تشکیل دهنده ایمپلنت دندان. تیتانیوم و سرامیک استفاده شده در این روش در برابر ضربات و فشارهای وارده به دندان مانند دندان های طبیعی انسان رفتار می نمایند. بنابراین احتمال ترک خوردگی و یا شکستن در این درمان بسیار پایین است ولی غیر ممکن نیست. در صورتی که از دندان ایمپلنت شده نیز مراقبت های لازم انجام نشود می تواند باعث ترک خوردن آن شود. بنابریان نیاز است که از وارد نمودن فشار هایی که در حد توان دندان طبیعی نیست، به دندان تازه ایمپلنت شده به شدت خودداری نمایید

دلایل ماندگاری و دائمی بودن ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از پرهزینه ترین روش ها برای کاشت دندان به شمار می رود. به همین دلیل اغلب افراد می خواهند بدانند آیا این روش می تواند بصورت دائمی جای خالی دندان را پر کند و چه دلیلی برای این ماندگاری و طول عمر بالای آن وجود دارد. در این قسمت به بررسی دلایل ماندگاری و دائمی بودن ایمپلنت دندان خواهیم پرداخت.

کاشت و نصب پایه ایمپلنت در استخوان فک

ایمپلنت دندان از سه قسمت اصلی پایه، تاج و آبانمنت تشکیل شده است. پایه یا پست که به صورت پیچ در استخوان فک قرار داده می شود و به آن پیچ می خورد. ابانمنت که واسط بین تاج و پایه است و از تاج دندان پشتیبانی می کند . در نهایت تاج دندان که جنس سرامیکی دارد و شبیه دندان های طبیعی بیمار است. برای کاشت دندان ابتدا لثه برش داده می شود و سپس پایه و یا پست در داخل آن قرار داده شده و به عنوان ریشه دندان کاربرد خواهد داشت. پس از اینکه این فلز با استخوان فک جوش خورد، نوبت قرار دادن ابانمنت می شود. این مرحله ممکن است بین پنج تا هفت ماه طول بکشد. مهم ترین نکته در این مرحله رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از عفونت یا مشکلات جانبی می باشد.

ممکن است در این مرحله نیاز به پیوند استخوان نیز باشد که با صلاحدید دندانپزشک انجام می شود. این حالت در صورتی اتفاق می افتد که استخوان فک به علت بیماری های عفونی یا سایر علل دچار تحلیل شده باشد و فضای کافی برای قرار دادن تاج و ابانمنت نباشد. این مرحله نیز توسط پزشک با استفاده از پودر استخوان انجام می گیرد و زمان درمان را کمی طولانی تر می کند در نهایت تاج دندان گذاشته شده و عملیات تکمیلی انجام می گیرد. . جنس پایه و ابانمنت از تیتانیوم می باشد و بنابراین سازگاری کامل را با استخوان فک دارد. این فلز جزو سخت ترین موادی است که در دنیا وجود دارد. حتی جنس آن مقاوم تر از مینای دندان می باشد. نکته مهم عدم ساییدگی و زنگ زدن این فلز در محیط اسیدی دهان می باشد. به همین دلیل است که ماندگاری ایمپلنت دندان تثبیت می شود.

عدم پوسیدگی ایمپلنت دندان

علت پوسیدگی دندان های طبیعی وجود باکتری در دهان است. زمانی که مواد غذایی در دهان باقی می ماند یا مواد قندی وارد بدن می شود، محیط اسیدی دهان باعث خوردگی مینای دندان می شود. این خوردگی استحکام مینای دندان را از بین برده و محیط را برای رشد باکتری های مضر برای دندان فراهم می نماید. به همین دلیل دندان های طبیعی دچار پوسیدگی و از بین رفتن می کنند. این موضوع در خصوص ایمپلنت دندان صادق نیست. مواد تشکیل دهنده ایمپلنت دندان، تیتانیوم و سرامیک می باشد که هر دو نسبت به اسید مقاوم بوده و دچار پوسیدگی نمی شوند. هرچند نگهداری از ایمپلنت دندان نیز مستلزم رعایت نکات بهداشتی مانند استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه مخصوص می باشد. بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا ایمپلنت دندان دائمی است؟ باید گفت این تکنیک می تواند یکی روش دائمی و طولانی مدت برای جایگزینی دندان باشد.

مقاوم بودن در برابر ضربه

مقاوم بودن در برابر ضربه به دلیل استفاده از فلز تیتانیوم در ساختار پایه و ابانمنت ایمپلنت دندان می باشد. همچنین سرامیک استفاده شده در تاج ایمپلنت نیز جنس مقاومی دارد و مقاومت آن با مینای دندان معمولی برابری می کند. به همین دلیل به راحتی ترک برنمی دارد یا دچار شکستگی نمی شود. هرچند نیاز به مراقبت و محافظت نیز دارد. از جمله این که به هیچ عنوان اجسام سخت را با دندان ایمپلنت شده نشکنید یا از وارد آوردن فشار زیاد به تاج دندان خودداری نمایید. در صورتی که به هر دلیلی آسیبی به ایمپلنت دندان رسید و دچار ترک خوردگی و شکستگی شد نیز نگران نباشید. ایمپلنیست می تواند قسمت مورد نظر را ترمیم یا در صورت نیاز تعویض نماید.

آیا ایمپلنت دندان دائمی است 49490494

چه عواملی در ماندگاری ایمپلنت دندان تاثیر دارند

در این قسمت می خواهیم عوامل تعیین کننده طول عمر ایمپلنت دندان را بررسی نماییم. از جمله مهم ترین عوامل انتخاب بهترین پزشک کاشت ایمپلنت دندان می باشد. تخصص و تجربه جراح در کاشت ایمپلنت دندان تاثیر زیادی در سلامت و طول عمر دندان خواهد داشت. انتخاب بهترین مارک ایمپلنت دندان، جراحی دقیق و ماهرانه، تبحر در انجام جراحی های جانبی مانند پیوند استخوان، لیفت سینوس و … در صورت نیاز و … می تواند از ویژگی های بهترین پزشک کاشت ایمپلنت دندان محسوب شود. مراقبت صحیح از ایمپلنت دندان مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و رعایت نکات تغذیه ای می تواند از عوامل موثر در بالا بردن طول عمر ایمپلنت دندان به شمار رود. مراقبت های بعد از جراحی و رعایت نکاتی که جراح قبل از انجام جراحی به بیمار توصیه می کند هم در کاهش عوارض و هم در موفقیت آمیز بودن کاشت مثمر ثمر خواهد بود.

دلایل ماندگاری ایمپلنت دندان

همانطور که گفتیم ایمپلنت دندان یک روش پر هزینه ولی ماندگار برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. بنابراین می توان گفت وقت و هزینه ای که برای این روش پرداخت می شود، در برابر ماندگار و دائمی بودن آن ارزش خواهد داشت. در این قسمت می خواهیم به بررسی دلایل ماندگار ایمپلنت دندان بپردازیم. تا در پاسخ این پرسش که ماندگاری ایمپلنت دندان چند سال است؟ می گوییم دائمی می باشد پاسخ مناسبی داده باشیم.

نصب پایه ایمپلنت دندان در استخوان فک

همانطور که گفتیم ایمپلنت دندان از سه جزو تشکیل شده است. پایه ، ابانمنت و تاج دندان. اولین مرحله در کاشت دندان نصب پایه در استخوان فک بیمار است. برای نصب پایه نیاز است ابتدا استخوان فک و بافت لثه مورد بررسی قرار گیرد. زیرا باید استخوان فک به اندازه ای تراکم داشته باشد که بتواند پایه را در خود جای داده و ثابت نماید. بافت لثه نیز باید از نظر بیماری هایی که آن را تهدید می نماید مورد ارزیابی قرار داده شود. زیرا مشکلاتی مانند وجود عفونت در لثه و دندان می تواند باعث شکست کاشت دندان شود. در صورتی که استخوان فک نیاز به تراکم بیشتر داشته باشد، باید از روش هایی مانند پیوند استخوان یا تزریق پودر استخوان استفاده شود. نبود تراکم به اندازه کافی می تواند باعث شکست این درمان شود. زمانی که این موارد بررسی شد، قسمتی از لثه برش داده می شود.

بوسیله ابزارهایی مانند دریل دندانپزشکی استخوان فک سوراخ می شود و پایه در داخل استخوان قرار داده می شود. برای اینکه این پایه با استخوان فک جوش بخورد، نیاز است 5 تا 7 ماه هم صبوری کنید. جوش خوردن پایه به استخوان فک ماندگار بودن این روش را تضمین خواهد کرد. همچنین موادی که در ساخت پایه و ابانمنت استفاده می شود، از مقاوم ترین فلزات موجود که تیتانیوم است، می باشد. بنابراین به سادگی ضربه نمی خورد و دچار آسیب یا شکستگی نمی شود. هر چند نیاز به مراقبت های لازم دارد. ولی در هر صورت مقاومت زیادی دارد. در مراحل بعد اباتمنت و تاج بر روی این پایه یا فیکسچر نصب خواهد شد. بنابراین باید پایه به قدری سفت شده باشد که بتواند این وزن را تحمل نماید. عدم نصب صحیح پایه و شل بودن آن می تواند یکی از عوامل شکست ایمپلنت دندان شود.

ماندگاری ایمپلنت دندان 41515456862 عدم پوسیدگی ایمپلنت دندان

یکی از علل پوسیدگی دندان ها، تجمع باکتری در داخل دهان و در لثه ها می باشد. تجمع باکتری و میکروب می تواند باعث خوردگی و آسیب به مینای دندان می شود. همچنین عدم رعایت مراقبت های بهداشتی باعث می شود مواد غذایی که بعد از خوردن در داخل دهان باقی می مانند، محیط اسیدی دهان را تحریک نمایند. این محیط اسیدی باعث خوردگی مینای دندان شده و استحکام آن را از بین می برد. در صورتی که تاج دندان که مانند مینای دندان عمل می کند، از مواد مقاومی مانند سرامیک ساخته شده است. پایه و ابانمنت نیز از تیتانیوم است که در برابر محیط اسیدی دهان مقاومت داشته و دچار خوردگی نمی شود. به همین ماندگاری دائمی در دهان بیمار خواهد داشت.

مقاومت در برابر فشار و ضربه

همانطور که گفتیم جنس مواد استفاده شده در ایمپلنت دندان به گونه ای است که در برابر ضربه و آسیب، بسیار مقاوم و مستحکم است. تیتانیوم و سرامیک دو فلز بسیار سخت بوده که در برابر این موارد دچار شکستگی یا ترک خوردگی نمی شود. به همین دلیل است که ماندگاری بالایی خواهد داشت. ولی در هر حال توصیه می کنیم مراقبت های لازم را انجام دهید و به صرف اینکه مواد سختی استفاده شده است اکتفا نشود. رعایت بهداشت دهان و دندان، عدم استفاده ابزاری از دندان برای شکستن و خرد کردن مواد سفت، عدم وارد نمودن فشار بیش از حد مانند جویدن یخ، آبنبات و … از جمله مراقبت های لازم در این خصوص است.

بررسی عوامل موثر در ماندگاری دائمی ایمپلنت دندان

برای بالابردن طول عمرایمپلنت دندان دو شرط وجود دارد. شرط اول انتخاب بهترین ها است. بهترین جراح ایمپلنت دندان در بهترین کلینیک ایمپلنت دندان و استفاده از بهترین برند ایمپلنت دندان می باشد. شرط دوم مراقبت های لازم بعد از جراحی است. در صورتی که این دو شرط رعایت شود، موفقیت این روش و دائمی بودن آن تضمین خواهد شد. انتخاب دندانپزشک و جراح متبحر و کارآزموده می تواند از عوارض بعد از جراحی پیشگیری نموده و نیز در صورت لزوم جراحی ها و درمان های جانبی را بر روی دندان ها انجام دهد. مراقبت هایی مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه بعد از کاشت و جراحی و نیز رعایت نکات تغذیه ای و … می تواند در بالابردن طول عمر ایمپلنت دندان نقش اساسی داشته باشد.

کلام آخر

ارسال یک دیدگاه