کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > بهترین سن مناسب ایمپلنت دندان

بهترین سن مناسب ایمپلنت دندان

عناوین محتوایی که می خوانیم .

برای کاشت ایمپلنت دندان نیز مانند سایر روش های درمانی و زیبایی نیاز به داشتن شرایط و فاکتورهای مشخصی می باشد. قصد داریم در این مقاله در مورد اینکه بهترین سن مناسب ایمپلنت دندان چه افرادی هستند؟ توضیحاتی را ارائه دهیم. ابتدا باید بهتر است کمی در مورد ایمپلنت دندان بیشتر بدانیم و اینکه چگونه جای خالی دندان را پر می کند. باید گفت ایمپلنت دندان یکی از روش های قدیمی برای پر کردن جای خالی دندان هایی است که به هر علت از دهان خارج شده اند. البته امروزه روش مدرن تری به نام ایمپلنت دندان فوری نیز رایج شده است که نیازی به مراحل طولانی مدت انجام این روش نمی باشد. در این تکنیک در یک یا دو جلسه، ایمپلنت دندان نصب می شود و به سرعت جای خالی دندان پر می گردد. حال میخواهیم ابتدا به بررسی شرایط نصب ایمپلنت دندان و سپس نحوه نصب آن بپردازیم.

 

شرایط لازم برای ایمپلنت دندان

1- افراد باید سلامت کافی داشته باشند. داشتن مشکلاتی مانند دندان قروچه، فشار خون بالا، دیابت، دریچه مصنوعی، سکته قلب و…. احتمال موفقیت کاشت ایمپلنت را با شکست ممکن است مواجه کند و یا درصد موفقیت را به شدت کاهش می دهد.

2- فردی که خواهان انجام کاشت ایمپلنت می باشد باید دارای تراکم استخوان کافی باشد تا ایمپلنت ها به صورت ثابت در جای خود قرار بگیرند و به خوبی با استخوان فک جوش بخورند.

3- عدم استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی، سیگار، سایر دخانیات و مواد مخدر عملکرد سلول های بدن را مختل می کنند و سلول ها ایمپلنت را پس می زنند و مانع از ثابت ماندن آن در دهان می شوند.

4- لثه های فرد باید دارای سلامت کافی باشند و هیچ گونه عفونت لثه ای در دهان موجود نباشد.

 

سن مناسب کاشت دندان

امروزه مردم بیشتر به فکر سلامت و زیبایی خود هستند و می خواهند تا پایان عمر خود سلامت اعضای بدن خود را حفظ کنند، بنابراین هنگامی که دندان های خود را از دست می دهند تصمیم می گیرند با مراجعه به دندان پزشک و از طریق ایمپلنت دندانی جای خالی دندان هایشان را پرکنند. کاشت ایمپلنت روشی است که می توان به آسانی جای خالی دندان های از دست رفته را پر کرد و به کمک آن استخوان فک تحلیل نمی رود. هنگامی که استخوان فک تحلیل نرود، صورت فرد زیبایی خود راحفظ خواهد کرد. به کمک دندان های ایمپلنت شده می توان به راحتی غذا جوید و صحبت کرد و هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی شود. ایمپلنت اعتماد به نفس افراد را افزایش می دهد. اصولا میانسالان بیشترین تقاضا را برای انجام ایمپلنت دندان دارند. همانطور که ذکر کردیم سن فرد باید به گونه ای باشد که شرایط لازم و کافی برای کاشت ایمپلنت وجود داشته باشد، بعد از این که استخوان ها به رشد کامل و کافی رسیدند فرد می تواند برای انجام ایمپلنت اقدام کند. همانطور که پیش تر نیز ذکر کردیم برای برخی افراد شرایط کافی برای کاشت ایمپلنت وجود ندارد از جمله این افراد می توان به افراد سیگاری و .. اشاره کرد. بهداشت دهان و دندان تاثیر بسیار زیادی در افزایش طول عمر دندان های ایمپلنت شده دارد. سن فاکتوری مهم در موفقیت ایمپلنت به حساب نمی آید. ایمپلنت هایی که در داخل استخوان فک سالم بیمار بالای 80 سال کاشته می شود همان مقدار احتمال موفقیت دارد که کاشت ایمپلنت در استخوان فک فرد جوان دارد، پس سن موضوع مهمی نیست و موضوع مهم سلامت عمومی بدن و تراکم کافی استخوان ها می باشد، اما بهترین سن سنی است که فرایند رشد فرد تمام شده باشد، این سن در دختران 16 سال و در پسران 17 سال است. در این سنین فرایند رشد پایان می یابد و فدر می تواند ایمپلنت انجام دهد. خانم ها و آقایان بهتر است تا سن 18 سالگی صبر کنند و اگر دندانی از دست داده اند از سن 18 سالگی به بعد برای درمان اقدام کنند. قبل از 18 سالگی احتمال دارد کاشت دندان به روش ایمپلنت با شکست مواجه شود.

 

کاندیدای مناسب برای ایمپلنت دندان

برای کاشت ایمپلنت دندان نیاز است که فرد شرایطی را داشته باشد. در اولین جلسه معاینه، دندانپزشک با بررسی پارامترهایی که مدنظر است تشخیص می دهد که آیا این روش برای بیمار مناسب است یا نیاز است ابتدا درمان های جانبی انجام شود تا شرایط لازم مهیا شود. البته باید اشاره کنیم که کاشت ایمپلنت دندان با احتمال موفقیت و شکست این روش کاملا دو مقوله مجزا می باشد. به این معنی که نمی توان انتظار داشت احتمال موفقیت کاشت ایمپلنت دندان صد در صد باشد. هرچند این احتمال بالا است ولی مواردی نیز وجود دارد که بعد از نصب، این روش درمانی با شکست مواجه شده است. دلایل شکست را می توان در دو صورت پیش بینی نمود، اول اینکه دندانپزشکی که مراجعه شده از تخصص و مهارت کافی برخوردار نبوده است و از طرفی خود بیمار مراقبت های لازم قبل و بعد از جراحی را نادیده گرفته است.

کاندید مناسب برای ایمپلنت دندان5465658856658
داشتن لثه سالم

یکی از فاکتورهای ابتدایی که قبل از نصب ایمپلنت دندان مورد بررسی قرار می گیرد، وضعیت لثه بیمار است. برای نصب ایمپلنت دندان باید ابتدا لثه کمی برش داده شود و سپس پایه در داخل استخوان فک جایگذاری شود. اگر لثه دچار تحلیل شده باشد، به مرور استخوان فک را نیز تحت تاثیر قرار داده و تراکم آن را کاهش می دهد. تحلیل لثه عموما در اثر ایجاد فاصله زمانی بین از دست رفتن دندان و کاشت ایمپلنت دندان اتفاق می افتد. همچنین لثه ممکن است دچار بیماری هایی مانند پریودنتال نیز باشد. یا اینکه لثه بیمار عفونت داشته باشد. در هر حال دندانپزشک بایستی قبل از کاشت، لثه را معاینه و در صورت نیاز به درمان، اقدامات لازم را انجام دهد. در غیر این صورت فرد کاندید مناسب برای ایمپلنت دندان نبوده و در صورت کاشت ایمپلنت دندان نیز احتمال شکست بسیار بالا می باشد.

تراکم استخوانی کافی

یکی دیگر از موارد بسیار مهم برای اینکه بتوان ایمپلنت دندان را در داخل استخوان فک جایگذاری نمود، تراکم کافی استخوان فک بیمار است. زیرا برای موفقیت در کاشت ایمپلنت دندان باید پایه کاملا در داخل استخوان فک قرار گرفته و جوش بخورد. زمانی که تراکم کافی در این ناحیه وجود ندارد، احتمال لق شدن و شل شدن پایه و در نتیجه جایجایی آن وجود دارد. در این صورت غیر از عوارضی مانند درد و خونریزی باید پایه را به صورت کامل از استخوان خارج نموده و استخوان فک را تقویت نمایند. این اقدامات غیر از زمانی که از بیمار و دندانپزشک می گیرد، هزینه زیادی نیز به دنبال دارد. در نتیجه قبل از هر اقدامی بایستی مشخص شود که استخوان فک تراکم کافی را برای نگهداشتن پایه ایمپلنت دندان دارد یا خیر؟ که در صورت نیاز از درمان های جانبی استفاده می شود.

 

شرایط سنی کاندید مناسب برای ایمپلنت دندان

یکی از مواردی که باید در زمینه کاشت ایمپلنت دندان مورد توجه قرار گیرد، شرایط سنی بیمار است. زیرا کاشت ایمپلنت دندان در سنین کودکی و در سنین پایین تر نتیجه لازم را نخواهد داشت. در این سنین هنوز استخوان فک رشد لازم و کافی خود را نداشته و در نتیجه ممکن است همزمانی رشد استخوان با پایه نصب شده داخل آن باعث ایجاد عوارض و مشکلاتی برای فرد شود. بهتر است برای اینکه کاندید مناسب برای ایمپلنت دندان باشید، اجازه دهید تا استخوان فک به اندازه کافی رشد کرده و متوقف شود، سپس اقدام به کاشت ایمپلنت دندان نمایید.

بیماران خاص کاندید مناسب برای ایمپلنت دندان به شمار نمی روند

افرادی که به به بیماری های خاص دچار هستند، توصیه می شود از نصب ایمپلنت دندان خودداری نمایند. بیماری هایی مانند بیماری های خودایمنی و از این قبیل با شکست این روش مواجه خواهند شد. همچنین افرادی که تحت درمان های خاصی مانند شیمی درمانی، پرتودرمانی و … هستند، نیز نباید اقدام به کاشت ایمپلنت دندان نمایند. به همین دلیل است که توصیه می شود در جلسه مشاوره و معاینه با جراح در مورد پرونده پزشکی خود اطلاعات کافی را در اختیار دندانپزشک قرار دهید. داروهایی که مصرف کرده اید و یا در حال حاضر مصرف می کنید، بیماری هایی که در گیر بوده اید یا درگیر هستید و … در روند درمان و احتمال موفقیت و شکست ایمپلنت دندان تاثیر بسیار زیادی دارد. حتی توصیه می شود داروهای گیاهی که مصرف می کنید نیز به اطلاع جراح برسانید. زیرا برخی داروها خاصیت رقیق کنندگی خون را دارند و میزان خونریزی و سایر عوارض را بعد از جراحی افزایش می دهند.

افرادی که به مصرف الکل و دخانیات اعتیاد دارند

افرادی که مشروبات الکلی و یا دخانیات مانند سیگار مصرف می کنند، کاندید مناسب برای ایمپلنت دندان به شمار نمی روند. زیرا این افراد در معرض بیماری های لثه قرار دارند و احتمال شکست ایمپلنت دندان در این افراد بالا می باشد. معمولا افراد سیگاری و مصرف کننده مواد مخدر در خصوص رعایت موارد بهداشتی و مراقبتی ضعیف عمل می کنند. در نتیجه نمی توان امیدوار بود که مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت دندان برای این افراد به درستی اجرا شود. در نتیجه احتمال شکست این روش در این افراد بسیار بالاتر می باشد. از طرفی مصرف سیگار باعث می شود روند اکسیژن رسانی به درستی انجام نشود و در حین جراحی مشکلاتی برای بیمار پیش آید. مصرف مشروبات الکلی باعث افزایش تورم و کبودی بعد از جراحی خواهد شد و عوارض بعد از درمان را افزایش می دهد.

ارسال یک دیدگاه