کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > انتخاب رنگ لمینت دندان چه اهمیتی دارد

انتخاب رنگ لمینت دندان چه اهمیتی دارد

عناوین محتوایی که می خوانیم .

رنگ لمینت دندان یکی از شاخص های مهم این روش در مقایسه با روش های دیگر است. اینکه انتخاب رنگ لمینت دندان چه اهمیتی دارد؟ موضوعی است که قصد داریم در این مقاله در مورد آن مطالبی را بیان نماییم. رنگ لمینت دندان تأثیر بسیار زیادی در طبیعی شنان دادن و زیبایی طرح لبخند دارد. امروزه با پیشرفت های علمی زیادی که در این زمینه شده است، تنوع رنگ و سایه برای لمینت دندان بیشتر شده است. در نتیجه انتخاب رنگ نیز بین این‌همه محصول و برند معتبر و شناخته شده نیز کمی سخت تر است. ولی زیبایی که با این انتخاب رنگ به همراه خواهد آمد، ارزش این سختگیری را خواهد داشت. برای انتخاب رنگ لمینت دندان نیاز است با مشورت دندانپزشک و با توجه به پارامترهایی که در قسمت های بعد اشاره خواهیم کرد، طبیعی بودن و زیبایی طرح لبخند را مدت های طولانی به همراه داشته باشید.

برای انتخاب رنگ لمینت دندان چه پارامترهایی را باید در نظر گرفت

همانطور که گفتیم وجود تنوع در انتخاب رنگ و سایه لمینت دندان و وجود برندهای مختلف باعث شده تا فرد بدون محدودیت انتخاب درست تری داشته باشد. ولی اینکه چه پارامترهایی در این میان تأثیر گذار هستند را در این قسمت توضیح می دهیم:

انتخاب رنگ لمینت دندان بر اساس رنگ دندان های طبیعی

دندان های طبیعی بیمار یکی از مهم ترین آیتم ها برای انتخاب می تواند باشد. به شرطی که هدف فرد از نصب روکش لمینت دندان پوشش دادن بدرنگی دندان ها نباشد. زیرا یکی از کاربردهای لمینت دندان، پوشش دادن رنگ زرد دندان ها و بدرنگی آن ها می باشد. ولی در صورتی که فرد به دلایل دیگری مانند لب پر شدن یا فاصله بین دندانی به دندانپزشک مراجعه و تقاضای نصب روکش لمینت دندان داشته باشد، می توان به رنگ دندان های طبیعی بیمار نیز توجه نمود. ولی باید خاطر نشان کرد که اگر هدف قرار دادن روکش در تعداد محدودی از دندان ها باشد، این رنگ بهتر است نزدیک ترین رنگ به دندان های طبیعی بیمار باشد. در غیر این صورت تضاد رنگی باعث غیر طبیعی نشان دادن لمینت دندان می شود. می توان رنگ دندان های طبیعی را با استفاده از روش های دندانپزشکی سفید نموده و سپس لمینت دندان را نصب کرد.

لمینت دندان

انتخاب رنگ لمینت دندان بر اساس رنگ پوست

یکی دیگر از آیتم های تأثیر گذار در انتخاب رنگ روکش لمینت دندان، رنگ پوست فرد است. افرادی که رنگ پوست تیره دارند، توصیه می شود از رنگ های سفید و براق استفاده ننمایند. زیرا انتخاب رنگ لمینت دندان بسیار سفید یا سفید برای این افراد مناسب نبوده و طرح لبخند مصنوعی و نازیبایی را به همراه خواهد داشت. برای افرادی که پوست سفید دارند، می توان گفت انتخاب راحت تر است. زیرا این افراد محدودیتی در انتخاب رنگ روکش لمینت دندان ندارند. می توانند از رنگ های سفید و براق نیز استفاده نموده و زیبایی طرح لبخند را داشته باشند. هرچند این افراد نیز بهتر است در انتخاب کمی محتاطانه برخورد نموده و رنگ لمینت دندان را نزدیک به رنگ دندان های طبیعی خود انتخاب کنند تا طبیعی بودن دندان ها و چهره حفظ شود. بنابراین نتیجه می گیریم رنگ پوست تأثیر بسیار زیادی در انتخاب رنگ روکش لمینت دندان خواهد داشت.

رنگ سفیدی چشم فرد نیز یکی از پارامترهای تأثیر گذار است

یکی دیگر از مواردی که در انتخاب رنگ لمینت دندان تأثیر زیادی دارد، رنگ سفیدی چشم فرد است. اصولاً افرادی که رنگ پوست روشنی دارند، رنگ سفیدی چشم نیز در این افراد روشن تر است. بر خلاف این موضوع نیز صادق است. افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند، ممکن است رنگ سفیدی چشم نیز کمی تیره تر باشد. رنگ سفیدی چشم نیز باید رد انتخاب رنگ لمینت دندان لحاظ شود. افرادی که رنگ سفیدی چشم بسیار روشن است، بهتر است از تن های رنگی روشن استفاده نمایند و به سفیدی نزدیک تر باشد. برخلاف این مورد نیز صادق می باشد. بنابراین در زمان انتخاب رنگ لمینت دندان به سفیدی چشم نیز توجه نمایید و سعی کنید تطابق و هماهنگی بین این دو قسمت ایجاد شود.

رنگ موی فرد نیز می تواند در انتخاب رنگ روکش لمینت دندان مؤثر باشد

یکی دیگر از مواردی که ممکن است برای انتخاب رنگ روکش لمینت دندان مورد توجه قرار گیرد، رنگ موی افراد است. در این مورد نیز افرادی که پوست روشن تری دارند، رنگ موی خرمایی تر و روشن تری نسبت به افراد با رنگ پوست تیره می باشند. افرادی که رنگ پوست تیره دارند، در بیشتر موارد رنگ موی آن ها نیز تیره و مشکی است. در نتیجه اگر رنگ دندان های این افراد بسیار روشن باشد، تضاد و ناهماهنگی ایجاد شده مانع از زیبایی طرح لبخند فرد خواهد شد. بنابراین به این نتیجه می رسیم که افراد با رنگ موی روشن به دلیل پوست روشنی که دارند، می توانند رنگ های بسیار سفید را برای روکش لمینت دندان انتخاب نمایند. ولی افرادی که موهای مشکی دارند، بهتر است رنگ هایی با تن سفید و براق را انتخاب نکنند. زیرا باعث غیر طبیعی نشان دادن طرح لبخند فرد خواهد شد.

اقدامات لازم برای ماندگاری رنگ لمینت دندان

رنگ روکش لمینت دندان در مقایسه با روش مشابه که کامپوزیت دندان می باشد، استحکام بالایی در مقابل تغییر رنگ دارد. به این معنی که به سرعت دچار بدرنگی و یا تغییر رنگ نخواهد شد. ولی با این حال بهتر است مراقبت های بعد از نصب روکش لمینت دندان را جدی بگیرید. کاربرد لمینت دندان در پوشش دادن معایب و نواقص دندان ها است. ولی خود روکش لمینت دندان نیز می تواند یکی از عوامل نازیبایی طرح لبخند به شمار رود. آن زمانی که مراقبت های بعد از نصب روکش لمینت دندان را به درستی انجام نداده و روکش جلا و شفافیت خود را از دست بدهد. بنابراین توصیه می شود برای حفظ استحکام روکش و حفظ رنگ آن، این موارد را انجام دهید:

مراقبت های بهداشتی یکی از مهم ترین موارد برای حفظ رنگ لمینت دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان چه بعد از نصب روکش لمینت دندان و چه بعد از آن الزامی می باشد. با وجود استحکام روکش و لکه پذیری کم آن، لازم است بعد از نصب روکش از مسواک، نخ دندان و دهانشویه به صورت صحیح و منظم استفاده شود.

انتخاب مسواک مناسب بعد از نصب روکش لمینت دندان

در مورد مسواک بهتر است از مسواک های نرم استفاده کنید تا باعث ایجاد خراشیدگی بر روی روکش لمینت دندان نشود. زیرا این خراشیدگی ها محلی مناسب برای تجمع مواد رنگی، جرم و پلاک شده و باعث بدرنگی روکش لمینت دندان می شود. در مورد خمیر دندانی که استفاده می شود نیز باید دقت لازم را داشته باشید. لازم است خمیر دندان انتخابی حاوی مواد سفید کننده نباشد. زیرا این نوع خمیردندان ها باعث ایجاد شیارهایی بر روی روکش لمینت دندان خواهد شد. در نتیجه مواد رنگی وارد این شیارها می شوند و رنگ روکش لمینت دندان را تغییر می دهند.

 

استفاده از نخ دندان برای محافظت از لثه ها

برای حفاظت از لثه ها و جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند عفونت و بیماری هایی مانند پریودنتال، بایستی به صورت مرتب از نخ دندان استفاده نمایید. عفونت لثه می تواند یکی از مواردی باشد که باعث بد دیده شدن روکش لمینت دندان شده و متعاقب آن نیز بدرنگی روکش لمینت دندان را باعث می شود.

لمینت دندان 2534037437

استفاده از دهانشویه بسیار اهمیت دارد

برای اینکه محیط داخلی دهان ضدعفونی شود، بایستی از دهانشویه مخصوص لمینت دندان استفاده شود. این دهانشویه ها مواد مضر برای روکش لمینت دندان نداشته و در عین حال محیط بهداشتی دهان را تامین می نمایند.

نکات تغذیه ای برای جلوگیری از بدرنگ شدن روکش لمینت دندان

تغذیه صحیح و اصولی یکی از انواع مراقبت ها از رنگ لمینت دندان به شمار می رود. نکات تغذیه ای که باید رعایت شود شامل موارد زیر می باشد:

  • عدم مصرف مواد غذایی رنگی و سس دار به صورت مداوم
  • عدم مصرف مکرر نوشیدنی های رنگی مانند انواع نوشابه، قهوه، مشروبات الکلی و …
  • محدودیت در مصرف مواد غذایی شیرین زیرا باعث می شود محیط دهان اسیدی شده و به روکش لمینت دندان آسیب بزند
  • عدم مصرف مواد غذایی چسبناک و شیرین مانند انواع آبنبات، زیرا به مرور زمان ممکن است باعث لق شدن و جدا شدن روکش لمینت دندان شود
  • استفاده از آب فراوان بعد از مصرف مواد غذایی رنگی در صورت عدم دسترسی به مسواک

عدم مصرف دخانیات برای جلوگیری از بدرنگ شدن روکش لمینت دندان

یکی از موارد مهمی که باعث زرد شدن دندان های طبیعی افراد می شود، مصرف دخانیات بخصوص سیگار است. افرادی که دندان های خود را لمینت نموده اند، لازم است در استعمال دخانیات محدودیت های زیادی ایجاد نمایند. زیرا باعث بدرنگی و زرد شدن رنگ لمینت دندان می شود. از آنجایی که امکان برداشتن روکش لمینت دندان نمی باشد، فرد مجبور به تعویض روکش شده که غیر از زمان، هزینه های زیادی را به همراه دارد. از طرفی به دلیل تراشیدن مجدد مینای دندان، آسیب های جدی به دندان های طبیعی فرد وارد می شود.

عوامل موثر در ماندگاری رنگ لمینت دندان

همانطور که توضیح دادیم با کنترل و رعایت مواردی می توان ماندگاری رنگ لمینت دندان را طولانی تر نمود. در این مقاله به توضیح این موارد خواهیم پرداخت. باید دقت شود این عوامل همانطور که باعث ماندگاری رنگ می شوند، عدم رعایت آن ها باعث زود تر کدر شدن و بدرنگی روکش می شود. از آنجایی که ترمیم روکش لمینت دندان امکانپذیر نیست، مجبور به تعویض روکش خواهید شد. تعویض روکش لمینت دندان بسیار به سختی انجام می شود و آسیب زیادی به مینای دندان وارد می کند. بنابراین بهتر است این مراقبت ها را جدی بگیرید تا به مرحله تعویض روکش لمینت دندان نرسید. این موارد عبارتند از:

مراقبت های بهداشتی

روکش لمینت دندان نیز مانند دندان های طبیعی نیاز به مراقبت های بهداشتی دارد. مراقبت های بهداشتی همان سه ضلع مثلث بهداشت دهان و دندان را تشکیل می دهند. استفاده از نخ دندان، استفاده از دهانشویه و مهم تر از همه مسواک زدن به موقع و منظم این سه ضلع را تشکیل می دهند. در این قسمت به بررسی این سه مورد می پردازیم:

ماندگاری رنگ لمینت دندان 145520036978520

مسواک زدن

مسواک زدن به صورت مرتب و روزانه سه بار و حداقل دو بار باعث ماندگاری رنگ لمینت دندان می شود. ولی باید توجه داشت مسواک استفاده شده از چه جنسی بوده و چه ویژگی هایی داشته باشد. باید مسواک بسیار نرم باشد، به این صورت که نباید با مسواک زدن سطح روکش آسیب دیده و خراش هایی روی لمینت دندان ایجاد شود. این خراش ها محیط را برای تجمع رنگ و مواد رنگی فراهم نموده و در اثر خوردن مواد غذایی سس دار و نوشیدنی های رنگی به سرعت این فضا توسط این رنگ ها پوشیده می شوند. به مرور زمان روکش لمینت دندان تغییر رنگ داده و زیبایی و شفافیت خود را از دست می دهد. بنابراین نوع مسواک و این که از مرغوب ترین مواد ساخته شده باشد تاثیر زیادی در ماندگاری رنگ لمینت دندان دارد. سعی کنید در انتخاب مسواک ذکر کنید که برای دندان های لمینت شده نیاز دارید تا مورد مناسبی به شما پیشنهاد شود.

مورد دیگر خمیر دندانی است که برای این منظور استفاده می شود. خمیر دندان نباید از مواد سفید کننده ساخته شده باشد. این خمیردندان ها نیز باعث می شود شیارهایی روی دندان بوجود آمده و در نتیجه مواد رنگی وارد این شیارها شود. همانند آنچه در مورد مسواک صحبت کردیم، به مرور زمان این شیارها رنگی شده و باعث از دست رفتن شفافیت و جلای روکش لمینت دندان می شوند. در نتیجه ماندگاری رنگ را به شدت کاهش داده و طول عمر لمینت دندان را به کمترین مقدار تنزل می دهند.

چسب لمینت دندان برای چسباندن روکش

در زمانی که روکش لمینت دندان بر روی دندان ها نصب می شود، از چسب مخصوصی استفاده می شود . این چسب با تاباندن نور و اشعه خاصی سفت شده و باعث ثابت شدن روکش روی دندان ها می شود. در صورتی که مقداری از این چسب یا سیمان بر روی دندان ها باقی بماند، به مرور زمان رنگ گرفته و باعث تیره شدن و عدم ماندگاری رنگ لمینت دندان می شوند. بنابراین بایستی در انتخاب دندانپزشک دقت زیادی را به خرج دهید. دندانپزشکی که با ظرافت و دقت، چسب را از روی دندان ها پاک نکرده و پولیش لازم را انجام ندهد، نمی توان گفت بهترین دندانپزشک در این حوزه می باشد. در هر صورت بعد از ایجاد این مشکل باید مجددا به دندانپزشک مراجعه نمایید تا مواد جدیدی را جایگزین این چسب نموده و مشکل را برطرف نماید.

استفاده طولانی مدت از لمینت دندان

ممکن است فردی سال ها از روکش لمینت دندان استفاده نموده باشد. با توجه به اینکه موادی که در گذشته استفاده می شده، کیفیت و مرغوبیت مواد در حال حاضر را ندارد، احتمال بدرنگی آن بسیار زیاد است. مدت زمان طولانی استفاده نمودن و نصب روکش لمینت دندان، احتمال این را دارد که به مرور زمان از شفافیت و جلای روکش کاسته شده و رنگ لمینت دندان مانند گذشته ثابت و ماندگار نباشد. مگر اینکه در این مدت فرد مراقبت های زیادی را از روکش لمینت دندان نموده و ماندگاری رنگ لمینت دندان را حفظ کرده باشد. در غیر اینصورت مجبورید که مجددا روکش را از روی دندان ها برداشته و روکش جدیدی را جایگزین نمایند. در این صورت زیبایی طرح لبخند به چهره فرد بازخواهد گشت.

جنس روکش لمینت دندان

روکش لمینت دندان از مواد مختلفی ساخته می شود. بعد از اینکه قالب گیری از دندان ها انجام و برای تهیه روکش لمینت دندان به لابراتوار ارسال گردید، مواد تشکیل دهنده آن باید تعیین گردد. ممکن است استفاده از بهترین و مرغوب ترین مواد نیاز به پرداخت هزینه بیشتر باشد، ولی این ارزش سرمایه گذاری را دارد. زیرا این روکش سال ها بر روی دندان باقی می ماند، در نتیجه شفافیت و زیبایی آن بسیار اهمیت خواهد داشت. با توجه به ماندگاری بالای روش لمینت دندان که بین 10 تا 20 سال است، ماندگاری رنگ لمینت دندان در این مدت نیز بسیار اهمیت دارد. در غیر اینصورت طرح لبخند فرد زیبایی خود را از دست خواهد داد و مجبور به تعویض روکش خواهد بود که همانطور که توضیح دادیم به مینای دندان آسیب زیادی زده و مقرون به صرفه نمی باشد.

پایین آمدن لثه

با افزایش سن و طولانی شدن مدت استفاده از روکش لمینت دندان، لثه فرد به سمت پایین کشیده می شود. در مورد افرادی که از دندان های طبیعی خود استفاده می کنند، این مورد مشکلی را ایجاد نمی کند. ولی برای افرادی که دندان های خود را لمینت کرده اند، پایین آمدن لثه باید ایجاد فضایی بین دندان و خط لثه می کند. ذرات غذا و باکتری ها در این محل تجمع یافته و به مرور زمان باعث ایجاد جرم و پلاک در بین دندان های لمینت شده می کنند. این میکروب ها به دندان های زیر روکش نیز رسوخ کرده و باعث پوسیدگی آن ها می شوند. این پوسیدگی بدرنگی روکش لمینت دندان را به دنبال دارد. نکته دیگر نمایان شدن چسب زیر روکش می باشد که در اثر خوردن مواد غذایی رنگی به سرعت رنگ گرفته و زیبایی طرح لبخند را تحت تاثیر نامطلوب قرار می دهد.

ماندگاری رنگ لمینت دندان 564321.000

شکستن دندان زیر روکش لمینت دندان

ممکن است به صورت ناخودآگاه یا در اثر ضربه و یا فشار و نیز در اثر سوانح و تصادفات، دندان زیر روکش لمینت دندان آسیب دیده و دچار شکستگی شود. هر گونه آسیب یا شکستگی ممکن است از روی روکش لمینت دندان دیده نشود، ولی تغییر رنگ دندان ممکن است باعث تیره تر دیده شدن روکش در برخی قسمت ها نماید. در این صورت این آسیب ها ممکن است باعث پوسیدگی دندان های زیر روکش شود و این پوسیدگی تاثیر نامطلوبی در ماندگاری رنگ لمینت دندان خواهد داشت.

مراقبت های تغذیه ای

یکی از دلایل عدم ماندگاری رنگ لمینت دندان مصرف مواد غذایی و مایعات رنگی می باشد. هرچند روکش لمینت دندان نسبت به کامپوزیت دندان در برابر رنگ پذیری و لکه دار شدن مقاوم تر می باشد، ولی مصرف مداوم این مواد می تواند در رنگ گرفتن روکش تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. توصیه می شود تا حد امکان از این مواد غذایی و مایعات رنگی دوری کنید تا بتوانید مدت های طولانی جلا و شفافیت روکش لمینت دندان را تجربه نمایید. در صورت مصرف این مواد بهتر است مسواک زده و دندان های خود را تمیز نمایید. در صورت عدم دسترسی به مسواک نیز باید آب زیادی بنوشید تا اثر رنگ از بین برود. یکی از نوشیدنی های رنگی، مشروبات الکلی می باشد که در صورت مصرف مداوم آن، الکل موجود در آن باعث فرسایش روکش و در نتیجه تغییر رنگ آن می شود.

مصرف دخانیات

از جمله عوامل بسیار مخرب در بدرنگی روکش لمینت دندان، مصرف دخانیات از جمله سیگار می باشد. نیکوتین موجود در این مواد باعث از بین رفتن شفافیت روکش خواهد شد. همچنین عدم رعایت مراقبت های بهداشتی از سوی افرادی که به این مواد اعتیاد دارند، باعث بدرنگی و زرد شدن روکش لمینت دندان و عدم مانگاری رنگ لمینت دندان می شود.

ارسال یک دیدگاه